mopedix.cz, 15.6.2023
Nedávno jsme udělali recenzi a sepsali první dojmy z předsériového modelu Mopedix Electrix.
Článek si přečtěte zde: www.motoroute.cz/clanek/188-s-mopedixem-po-ostrave.aspx
V té době probíhaly intenzivní práce na homologaci sériového modelu, obnášející mnoho testů, kontrol, měření a ostrou jízdní zkoušku u prestižní certifikační agentury TÜV SÜD Czech. Pozitivní výsledek byl důležitým krokem k tomu, aby Ministerstvo dopravy schválilo homologaci pro první český elektrický moped.
Tiskovou zprávu k homologaci si přečtěte níže.
Nováček na motocyklovém trhu, společnost GOODPED, se stala teprve pátým českým výrobcem motorek* s homologovaným strojem. Její mopedix Electrix se stal navíc prvním českým elektrickým mopedem, který od ministerstva dopravy získal osvědčení o způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích. Mopedix je unikátní koncept mopedu pro 21. století, který svými parametry a velikostí dává kategorii moped zcela nový rozměr. A teď už může legálně do provozu.
Zaječický startup GOODPED, s.r.o., dosáhl dalšího významného milníku na své cestě za mopedizací světa. Na začátku června totiž od Ministerstva dopravy ČR získal evropský certifikát schválení typu celého vozidla (číslo EU schválení typu: e8*168/2013*00053*00). „Schválení od ministerstva dopravy bylo už de facto formálním krokem, to nejtěžší jsme podstoupili během uplynulých devíti měsíců,“ popisuje jednatelix společnosti GOODPED Miroslav Špaček.
Během této doby totiž mopedix Electrix podstoupil ostrou zkoušku u prestižní certifikační agentury TÜV SÜD Czech. „Testování během homologačního procesu jsou opravdu důkladná a odborníci z TÜV SÜD nám, respektive mopedixu, nic neodpustili,“ dodává Špaček.
Asi nejobávanější zkoušku, test elektromagnetické kompatibility, absolvoval mopedix Electrix již na podzim loňského roku. „Velmi zjednodušeně řečeno se ve speciální laboratoři měřilo jednak to, zda elektronické součásti mopedixu nezáří do prostoru víc, než je přípustné, a také zda je stroj imunní vůči záření zvenku – aby se třeba při průjezdu městem nestalo, že vám najednou vypne motor nebo sám začne přidávat plyn,“ vysvětluje Špaček.
Následovala řada dalších testů, například brzd, dojezdu, manévrovatelnosti, pevnosti některých komponent a podobně. „Od počátku jsme mopedix vyvíjeli jako moped pro pořádné chlapy – proto je stroj dvoumístný, navíc se nám podařilo dosáhnout potvrzené nosnosti 176 kilogramů, což je v kategorii mopedů unikát,“ říká šéfdesignerix značky Jindřich Melichar.
Historicky první mopedix Electrix je již na značkách a míří přes Evropu do Irska. „Po testování v Autosalonu na Primě nás Pepa Vrtal oslovil, jestli bychom mu neposkytli stroj na aktuální expedici Fotra na tripu. Všechno záviselo na tom, jestli stihneme do odjezdu mopedix homologovat. Povedlo se a my věříme, že ani na ostrovech mopedix Electrix nezklame,“ dodává Melichar.
Na vývoji mopedixu se podíleli odborníci z Technické univerzity v Liberci (TUL) a specialista z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM). Kompletní vývoj probíhá v Česku, stejně jako výroba 80 % komponentů včetně baterií a montáž.
Více včetně technických parametrů mopedixu naleznete na www.mopedix.cz.