Suzuki a redakce MotoRoute, 2.10.2020
V roce 1920 byla založena akciová společnost Suzuki Loom Manufacturing Company. Zakladatel Michio Suzuki tím podnikl zásadní krok pro budoucí expanzi, když svoji dílnu na výrobu tkalcovských stavů transformoval na obchodní společnost.
I po sto letech společnost Suzuki zůstává věrná jeho základní filozofii: nabídnout maximální užitnou hodnotu a výrobky důsledně zaměřené na potřeby běžných lidí.
Kořeny společnosti Suzuki sahají až do roku 1909, kdy Michio Suzuki ve svém rodném městě Hamamatsu založil dílnu na výrobu tkalcovských stavů. Toto umístění není náhodné, Hamamatsu je největším městem historického regionu Enshu, který je odjakživa japonským centrem inovací.
Díky příznivému klimatu a rozvinutému zemědělství se v regionu Enshu už od středověku dařilo pokročilým řemeslným postupům. Tato tradice se s postupujícím dvacátým stoletím přirozeně promítla do rozvoje průmyslu. Z Enshu tak vedle Suzuki pochází tři další japonské společnosti vyrábějící auta a motocykly, nebo třeba výrobce hudebních nástrojů Kawai. Všechny tyto firmy mimochodem začínaly jako rodinné podniky.
Od tkalcovských strojů k dopravním prostředkům
První tkalcovský stav vyrobil Michio Suzuki pro svoji matku. Perfektní funkčnost a spolehlivost mu dodala odvahu založit komerční dílnu na výrobu stavů. Na jejich vývoji spolupracoval přímo se svými zákazníky, což zvyšovalo reputaci jeho dílny.
Tkalcovské stavy Suzuki byly proslulé technickými inovacemi, které usnadňovaly a zrychlovaly práci. Michio Suzuki na základě podnětů od svých zákazníků postupně získal tři patenty a na 120 průmyslově chráněných inovací. Jeho heslem bylo:
„Když zákazník něco potřebuje, musíme udělat vše pro to, abychom naplnili jeho potřeby.“
Tento princip společnost Suzuki vyznává dodnes.
K původně stěžejní výrobě tkalcovských stavů Suzuki postupně přidalo další aktivity: výrobu motocyklů, osobních, terénních a nákladních automobilů, lodních motorů, terénních čtyřkolek ATV, sněžných skútrů a dalších produktů.
Prototypy dopravních prostředků vyvíjela již před druhou světovou válkou, než japonská vláda přikázala výrobní a vývojové kapacity nasměrovat pro potřeby armády. Až poválečná obnova Japonska v padesátých letech přinesla zhmotnění těchto plánů. V tomto období se také změnil název společnosti na Suzuki Motor Corporation, bylo představeno logo ve tvaru stylizovaného písmene S a Michio Suzuki předal vedení společnosti svému synovi Shunzo Suzukimu.
Rychlá cesta od motorizovaného kola k titulu mistra světa
První kroky Suzuki na poli motocyklů byly spojeny s poválečnou obnovou Japonska. Stroj Power Free byl v podstatě bicykl osazený maloobjemovým motorem. Díky skromnému přístupu, který reagoval na potřeby zákazníků, se Suzuki přesvědčivě uvedlo na domácí trh a mohlo pomýšlet na růst do vyšších kategorií.
Model Colleda, poprvé představený v roce 1955, nabídl nebývale široký výběr motorů – dvoutaktní jednoválec, čtyřtaktní jednoválec i dvoutaktní dvouválec. Právě s tímto typem jsou spojeny rané závodní úspěchy včetně první účasti na legendární Isle of Man TT – v ročníku 1960 Suzuki obsadilo 15., 16. a 18. místo.
V sezóně 1961 Suzuki na Isle of Man TT vybojovalo 10. místo, řídítek se tehdy chopil Novozélanďan Hugh Anderson. O rok později Suzuki naplno vstoupilo do mistrovství světa. V kategorii do 50 ccm na stroji Suzuki vyjel bezprecedentní čtyři vítězství v řadě (včetně Isle of Man TT) Němec Ernst Degner a poslední závod sezóny vyhrál Hugh Anderson.
Pro Suzuki z toho byl první mistrovský titul, který získal Degner, v sezónách 1963 a 1964 jej v kategorii do 50 ccm vybojoval na Suzuki Anderson a v letech 1966 až 1969 přidal hattrick další Němec Hans Georg Anscheidt.
Úspěšný průnik do vyšších tříd
Suzuki ale mířilo výš. V sezónách 1963 a 1965 vyhrál titul v kategorii do 125 ccm opět Anderson, v roce 1970 na tento úspěch navázal Němec Dieter Braun. Z těchto základů vzešlo úspěšné působení v královské kategorii do 500 ccm, které postupně přineslo šest titulů. Pod těmito úspěchy jsou podepsáni Barry Sheene, Italové Marco Lucchinelli a Franco Uncini a dlouholetí závodníci za Suzuki Kevin Schwantz a Kenny Roberts Jr.
Ruku v ruce se závodními úspěchy přicházely do prodeje sportovní motocykly. Například v roce 1965 to byl T20 Super Six s dvoutaktním dvouválcem 250 ccm a maximální rychlostí 160 km/h, v roce 1976 zase GS750, první výkonný čtyřválec od Suzuki.
Zrod kategorie supersportů
Osmdesátá léta přinesla dvě slavná jména, která se v mnoha variantách objevují dodnes: futuristický stroj Katana a první supersportovní motocykl na světě GSX-R. Typ GSX-R750 nabídl v roce 1985 nevídaný poměr 100 koní na 176 kg. Právě tento stroj při svém prvním závodním nasazení ve 24 hodin Le Mans dosáhl fenomenálního úspěchu – dvojitého vítězství.
Devadesátá léta u GSX-R přinesla inovace v podobě vodního chlazení, náporového sání a dvojitého páteřového rámu. Každý další vývojový stupeň byl spojen se snížením hmotnosti a posílením motoru, až nakonec GSX-R750 nahradila litrová GSX-R1000. Tato změna byla symbolicky potvrzena vítězstvím na Mistrovství světa superbiků 2005.
Z rodiny GSX ale pochází i legendární GSX-R1300 Hayabusa, první sériově vyráběný motocykl s maximální rychlostí 300 km/h. Jeho univerzálnějším protikladem jsou stroje kategorie touring – GSX-S ve variantách pokrývajících 125 až 1000 ccm.
Moderní technika a stylový design
Stálicí je také cestovní enduro V-Strom, poprvé představené v roce 2002. Tato řada se stala nejprodávanějším motocyklem svého druhu, v provedení V-Strom 650 ABS do nabídky Suzuki v roce 2012 přinesla protiblokovací systém a o dva roky později v provedení V-Strom 1000 také kontrolu trakce.
Legendární řada Katana se vrátila v roce 2018 jako dokonalá reinkarnace původního modelu. Vedle toho Suzuki dlouhodobě nabízí také motocykly kategorií motokros a off-road i terénní čtyřkolky ATV.
Zákazník vždy na prvním místě
Filozofií svého zakladatele se Suzuki Motor Corporation řídí i po sto letech. Prioritou ve všech oblastech vždy byla a i do budoucna zůstane snaha nabídnout maximální užitnou hodnotu a výrobky důsledně zaměřené na potřeby běžných lidí.
K tomu dopomáhá i unikátní skutečnost, že dnes, po sto letech existence, kdy Suzuki vyrábí přes 3,3 milionu automobilů a 1,7 milionu motocyklů ročně, společnost stále vedou členové rodiny zakladatele Michia Suzukiho.
Motocykly Suzuki se dnes vyrábí nejen v Japonsku, ale i v USA a v mnoha dalších rozvíjejících se zemích: v Číně, Indii, Indonésii, Kolumbii, Pákistánu, Thajsku, na Filipínách a na Tchaj-wanu.
Vlajkovou lodí je GSX-S1100 Katana, kterou Suzuki prodává ve všech částech světa a je vrcholem nabídky i na českém trhu.
Bestsellerem je nicméně skútr Access 125 nabízený v regionu Asie-Pacifik – ročně se prodá přes půl milionu kusů. Především díky němu drží Suzuki na indickém trhu 9% podíl a v zemích jihovýchodní Asie dosahuje meziročních nárůstů prodejů o desítky procent.
Celosvětové oblibě se těší řada skútrů Burgman, která pokrývá mimořádně široké spektrum od 125 do 650 ccm.
Hlavní události v historii Suzuki
1909 – Michio Suzuki zakládá dílnu na výrobu tkalcovských stavů v Hamamatsu
1920 – Suzuki Loom Works se mění na akciovou společnost
1937 – prototyp prvního osobního automobilu, další vývoj zastavila válka
1947 – společnost se přesouvá na novou adresu, kde sídlí dodnes
1952 – bicykl s pomocným spalovacím motorem Power Free
1954 – společnost mění název na Suzuki Motor Co.
1955 – první sériový automobil Suzulight, první komerčně úspěšný kei car
1957 – vedení společnosti přebírá Shunzo Suzuki
1958 – z mnoha návrhů od zaměstnanců je vybráno nové logo ve tvaru S
1960 – první start Suzuki v Isle of Man TT
1962 – vítězství v Isle of Man TT do 50 ccm (Ernst Degner)
1962 – zisk prvního titulu mistra světa, do konce 60. let následuje dalších šest (do 50 ccm)
1963 – první titul mistra světa do 125 ccm vybojoval Hugh Anderson
1965 – Suzuki rozšiřuje výrobní program o lodní motory
1973 – vedení společnosti přebírá Jitsujiro Suzuki
1974 – rozšíření portfolia o samohybné vozíky pro tělesně postižené
1976 – Barry Sheene získává pro Suzuki první titul v kategorii do 500 ccm
1978 – vedení společnosti se ujímá Osamu Suzuki
1981 – nabídka motocyklů se rozšiřuje o model Katana
1983 – Suzuki spouští výrobu v Indii, kde je dodnes nejžádanější značkou aut
1984 – začíná výroba motocyklu GSX-R, kterého se již prodalo přes milion kusů
1985 – první vítězství GSX-R ve vytrvalostním závodu v Le Mans
1988 – Vitara stojí u zrodu kategorie SUV
1999 – přichází Hayabusa, první motocykl s maximální rychlostí 300 km/h
2002 – v nabídce se poprvé objevuje cestovní enduro V-Strom
2015 – vedení společnosti se ujímá Toshihiro Suzuki
2018 – comeback modelu Katana ve zcela novém provedení