tisková zpráva Honda, 11.10.2016
Honda CBR1000RR Fireblade SP, modelový rok 2017
Inovovaný model: Honda CBR1000RR Fireblade SP přináší novou úroveň naprosté kontroly. Poměr výkonu a hmotnosti se díky snížení hmotnosti o 15 kg a zvýšení výkonu o 8 kW zlepšil o 14 %.
Stroj je také vybaven poloaktivními elektronicky řízenými tlumiči Öhlins, systémem nastavitelné kontroly trakce Honda, nastavitelným brzděním motorem (Selectable Engine Brake), novým systémem ABS, rychlořazením, asistentem pro podřazování, systémem pro volbu jízdního režimu a voličem výkonu (Power Selector). Technologie odvozená od MotoGP speciálu RC213V-S posouvá zážitek z jízdy ještě dále.
1. Úvod
Rok 1992. Motocyklový svět ohromila naprostá novinka. Konstruktéři značky Honda se při svém radikálním uvažování zaměřili na poměr výkonu a hmotnosti a model CBR900RR Fireblade přinesl dokonalou rovnováhu mezi oběma parametry.
Oproti velkoobjemové konkurenci se fyzicky menší novinka vyznačovala výrazně lepší agilitou a také její čtyřválcový motor disponoval vysokým výkonem. Model Fireblade zcela změnil očekávání ohledně toho, jak by měl vypadat open-class sportovní motocykl a vnesl úplně nový pohled do segmentu, kde byly dlouhou dobu středem zájmu pouze koňské síly a maximální rychlost na rovině.
V nadcházejících 25 letech se modelu Fireblade dostalo celé řady změn a mnohokrát prošel technickým vývojem. Vždy však byl v centru pozornosti koncept naprosté kontroly (Total Control). Každá generace navazovala na odkaz původního modelu Fireblade a přinášela skvěle vyvážený celek, jenž dobře fungoval nejen na závodních tratích, ale - což bylo ještě důležitější – umožňoval vzrušující a naplňující jízdu na otevřených silnicích.
To, že je Honda Fireblade skvělá i při závodech na běžných silnicích – například v závodě Isle of Man TT, kde se s 23 vítězstvími jedná o nejúspěšnější litrový motocykl v historii – je nejlepším důkazem její rychlosti, ovladatelnosti a schopnosti obstát i v nejnáročnějších a nejextrémnějších reálných podmínkách.
V roce 2017, na nějž připadá 25. výročí modelu Fireblade, přichází zcela nový model CBR1000RR Fireblade SP. Inženýři společnosti Honda zůstali věrni hlavním zásadám původního projektu – poměru výkonu a hmotnosti – a zaměřili se na chování stroje v zatáčkách, na akceleraci a brzdění. Model Fireblade SP pro modelový rok 2017 je proto významně lehčí než končící verze, nabízí vyšší výkon a je naplněn nejmodernější elektronikou, která podtrhuje koncept celého projektu – novou úroveň naprosté kontroly (Next Stage Total Control).
"Nabízí vše, co od názvu Fireblade očekáváte, a ještě mnohem více."
Pan M. Sato, hlavní vedoucí projektu CBR1000RR Fireblade SP pro modelový rok 2017
„Všechny litrové sportovní motocykly jsou mimořádnou ukázkou špičkové techniky. Pro sebe a pro náš nový model Fireblade ale chceme, aby mimořádným bylo především potěšení z ovládání a řízení takového stroje. Jeho skutečným účelem, bez ohledu na to, kde je používán, je vychutnat si něco, co v každodenním životě běžně nezažijete. Něco nepřekonatelného.
První CBR900RR zůstává milníkem v naší historii a posloužil nám jako inspirace pro radikální snížení hmotnosti a zvýšení výkonu. Ve snaze o dosažení nové úrovně naprosté kontroly (Next Stage Total Control) jsme přidali systém elektronického řízení, který jezdci poskytne maximální podporu.
Co může náš nový model Fireblade zákazníkům slíbit? Je to prosté – ryzí radost z jízdy."
2. Informace o modelu
Základ nového modelu Fireblade SP tvoří tři faktory: nižší hmotnost, více výkonu a elektronika, která jezdci pomáhá při každé jízdě.
Nový elektronický řídicí systém poskytuje jezdci trvalou, volitelnou a nastavitelnou úroveň podpory. Středem systému je jednotka pro měření setrvačných sil v 5 osách (Inertial Measurement Unit – IMU), jež přesně sleduje stav a chování stroje v každé z daných rovin. Tato jednotka je spojena se systémem nastavitelné kontroly trakce Honda (HSTC), který prostřednictvím elektronického vstřikování paliva FI-ECU a elektronického ovládání škrticí klapky (Throttle By Wire – TBW) přesně řídí trakci zadního kola.
Nový systém ABS (rovněž řízený IMU) pomáhá předcházet zvedání zadního kola (Rear Lift Control – RLC) a umožňuje tak tvrdé, ale zároveň bezpečné brzdění do zatáček. Jakýkoliv rozdíl mezi rychlostí otáčení předního a zadního kola aktivuje (v závislosti na nastavení) systém pro udržování adheze předního kola (Wheelie Control).
Systém také pracuje s rozhraním Ohlins Objective Based Tuning Interface, jež u elektronicky řízených poloaktivních tlumičů Öhlins (Electronic Control – S-EC) na přední vidlici i na zadním tlumiči reguluje tlumení v kompresi i v odskoku. Jezdec tak získává přístup ke zcela nové úrovni ovladatelnosti, kdy reakce odpružení (buď na základě některé z předvoleb, nebo v závislosti na manuálním nastavení) poskytuje přesně odpovídající míru kontroly v každé situaci. Systém funguje skvěle na závodních tratích i na silnicích a pro značku Honda se tím otevírá nová éra.
Zároveň s tím, jak systém S-EC ovládá tlumiče, systém nastavitelné kontroly trakce Honda (HSTC) prostřednictvím IMU, elektronického vstřikování paliva FI-ECU a elektronického ovládání škrticí klapky (Throttle By Wire – TBW) přesně řídí trakci zadního kola. Tím je také zajištěno zachování adheze předního kola.
Tři standardní režimy zobrazení – Street, Circuit a Mechanic – poskytují jezdci všechny potřebné informace s ohledem na typ jízdy. Zobrazené informace je možné upravit a nastavit i za jízdy díky přepínači na levé rukojeti a TFT displeji z tekutých krystalů – podobně jako u modelu RC213V-S, což je silniční verze MotoGP stroje Honda RC213V.
Zatímco elektronické řízení je pro model Fireblade do velké míry novinkou, kombinace ostatních dvou faktorů zůstává věrna filozofii původního stroje z roku 1992: dosažení optimální rovnováhy mezi výkonem a hmotností. Motor se díky výrazně vyššímu kompresnímu poměru a upravenému časování vaček vytáčí rychleji a do vyšších otáček. Je vybaven elektronicky ovládanou škrticí klapkou TBW (poprvé u řadového čtyřválcového motoru Honda) a snímačem polohy plynu (Acceleration Position Sensor – APS), jenž byl inspirován technologií vyvinutou pro speciál RC213V-S
Zlepšil se točivý moment a výkon v nízkých otáčkách a zároveň došlo k významnému nárůstu hodnot maximálního výkonu – o 8 kW na 141 kW při 13 000 ot./min., přičemž jezdec může vybírat ze 3 režimů pro výkon motoru. Rychlořazení, asistent pro podřazování (s automatickým meziplynem) a nová pomocná třecí spojka jsou součástí standardní výbavy.
Díky využití hořčíku, pečlivé analýze a odlehčení jednotlivých dílů je motor o 2 kg lehčí. Snížení hmotnosti napomáhá také nový titanový tlumič výfuku, jenž společně s titanovou nádrží přispívá k centralizaci hmoty. Celkově je Fireblade SP s pohotovostní hmotností 195 kg o 15 kg lehčí než končící model.
Tuhost dvojitého páteřového hliníkového rámu byla dále vyladěna a totéž platí pro novou tužší kyvnou vidlici. Nový zadní pomocný rám je lehčí a totéž platí i pro inovovaná kola. Čtyřpístové monoblokové přední brzdové třmeny Brembo jsou opatřeny výkonnými závodními destičkami.
Kapotáž Fireblade SP se vyznačuje agresivním a funkčním minimalistickým stylem, stroj je užší a výrazně kompaktnější. Standardně je vybaven jedním sedlem. Všechna světla jsou tvořena LED diodami a atraktivní trikolóra na červeném podkladu odkazuje na historii značky v oblasti motoristického sportu.
3. Hlavní vlastnosti
3.1 Podvozek a elektronika
- jednotka pro měření setrvačných sil (Inertial Measurement Unit - IMU)
- elektronicky řízené tlumiče Öhlins (Öhlins Electronic Control – S-EC)
- systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC)
- nový systém ABS
- systém pro volbu jízdního režimu (Riding Mode Select System – RMSS)
Fireblade SP je první motocykl značky Honda, jenž bude na předním i zadním kole vybaven tlumiči Öhlins S-EC: na přední vidlici 43 mm tlumičem NIX30 a na zadním kole tlumičem TTX36.
Jednotka pro řízení odpružení (SCU) přijímá informace o rychlosti klopení, stáčivé rychlosti a úhlu náklonu ze 40 g pětiosého (zrychlení ve 3 osách a úhlová rychlost ve 2 osách) gyra Bosch MM5.10 IMU umístěného v blízkosti těžiště stroje. Systém dále shromažďuje informace o rychlosti otáčení kol, otáčkách motoru, brzdění, či úhlu otevření škrticí klapky ze systému FI-ECU a v závislosti na režimu odpružení zvoleném jezdcem zajišťuje při běžné jízdě, při prudké akceleraci, brzdění, i při průjezdu zatáčkami optimální kompresi a tlumení (úpravou nastavení pomocí krokového motoru).
Jezdec může zvolit některý ze tří režimů Active, případně jeden ze tří manuálně nastavitelných režimů. Při nastavení režimu Active je síla tlumení regulována a optimalizována s ohledem na jízdní podmínky: A1 (Fast), A2 (Enjoy) a A3 (Safety). I v rámci těchto režimů Active může jezdec provádět jemnější úpravy. Manuální režimy M1, M2 a M3 umožňují plnou úpravu všech nastavení.
Systém elektronického řízení nabízí širokou škálu aktivních funkcí, které mnozí jezdci ocení. Nový systém ABS umožňuje extrémně prudké brzdění při zachování kontaktu zadního kola s vozovkou, čímž se eliminuje tendence zadního kola zvedat se do vzduchu nebo se „stáčet“ kolem osy přední vidlice. Vychází přitom z informací o zrychlení ve dvou osách poskytovaných jednotkou IMU, na jejichž základě vypočítává zrychlení těžiště stroje ve směru zdvihu a zrychlení kolmé na tento směr, přičemž jako bod kontaktu se zemí používá přední kolo.
Systém ABS umožňuje hladké a účinné brzdění v zatáčkách. Na základě informací z jednotky IMU a z čidel sledujících rychlost otáčení předního a zadního kola modulátor systému ABS reguluje brzdnou sílu v závislosti na úhlu náklonu, a to i při panickém brzdění. Zároveň s tím systém umožňuje prudké brzdění ve stopě, když na základě dvou parametrů (zpomalení podle rychlosti otáčení kol a míry prokluzu předního/zadního kola) a úhlu náklonu upravuje hranici pro zásah systému ABS. Tento systém ABS tak přispívá vyšší bezpečnosti při prudkém brzdění v silničním provozu a zároveň za určitých podmínek poskytuje výkonnostní výhodu na závodní trati.
Samostatně plní všechny funkce systému EBC – spolu s technologií pro udržování adheze předního kola zajišťovanou systémem HSTC – specifické individuální úkoly. Společně však tyto technologie fungují provázaně jako jeden celek a poskytují jezdci technologickou podporu zvyšující zážitek z jízdy na tomto supersportovním stroji, aniž by však z jezdce udělaly pouhého pasažéra. Nová úroveň naprosté kontroly – skutečně.
Podobně jako RC213V-S, také Fireblade SP využívá barevný TFT displej z kapalných krystalů, jenž jezdci zřetelně poskytuje všechny potřebné informace. Dokáže se automaticky přizpůsobit intenzitě okolního světla, jeho podsvícení dosahuje intenzity až 1000 cd/m2 a umožňuje výběr ze 3 režimů; Street, Circuit a Mechanic, přičemž v každém z těchto režimů jsou na displeji zobrazeny informace, jenž jsou pro daný případ nejvíce relevantní.
Street zobrazuje jízdní režimy (1-3 a USER 1-2 a dále informace o nastavení každého z parametrů P (Power (výkon)), T (HSTC), EB (Selectable Engine Brake (nastavitelné brzdění motorem)) a S (Suspension (odpružení)). Circuit přidává k režimu Street navíc údaj o čase na zajeté kolo, informaci o počtu kol a rozdíl od nejlepšího zajetého kola. Mechanic zobrazuje digitální otáčkoměr, informaci o zařazeném stupni, úhlu náklonu, teplotě chladicí kapaliny a napětí baterie.
Jízdní režim 1 (FAST) poskytuje maximální výkon, lineární odezvu škrticí klapky, omezené zásahy systémů HSTC a EB, či vysokou míru tlumení. Režim 2 (FUN) reguluje výkon na první až třetí rychlostní stupeň a nabízí střední nárůst výkonu, střední úroveň zásahů HSTC, silné brzdění motorem a střední míru tlumení. Režim 3 (SAFE) reguluje výkon na první až čtvrtý rychlostní stupeň a nabízí mírný nárůst výkonu, vysokou úroveň zásahů HSTC, silné brzdění motorem a nízkou míru tlumení.
Ve 2 uživatelských režimech USER je možné všechny parametry volně kombinovat a upravovat. Volbu režimu jízdy včetně nastavení HSTC a odpružení je možné provést i během jízdy pomocí přepínače nahoru/dolů na levé rukojeti.
Indikátor řazení na vyšší rychlostní stupeň je tvořen horizontální řadou 5 bílých LED diod v horní části; v okamžiku, kdy otáčky motoru překročí uživatelem nastavenou hodnotu, začnou dosud svítící diody blikat. Zobrazené údaje zahrnují otáčkoměr, ukazatel rychlosti, zařazený rychlostní stupeň, rychlořazení, teplotu chladicí kapaliny, tachometr a dvě denní počítadla ujetých kilometrů.
Palubní počítač vypočítává okamžitou a průměrnou spotřebu paliva, spotřebu paliva během jízdy, průměrnou rychlost a čas jízdy od posledního zapnutí zapalování plus množství zbývajícího paliva v nádrži od rozsvícení kontrolky rezervy (RES) a vzdálenost do prázdné nádrže (je-li zvoleno). Tyto údaje jsou zobrazeny v pravé dolní části displeje. Na horním displeji uprostřed vpravo si může jezdec podle své volby nechat zobrazit hodnotu otáček indikátoru řazení na vyšší rychlostní stupeň, úhel náklonu, napětí baterie, kalendář nebo uživatelem definovaný text..
Přepínání mezi režimy se ovládá přepínačem režimu na pravé straně bloku tlačítek na levé rukojeti. Bezprostředně nad ním se nachází přepínač nahoru/dolů, kterým se ovládá a mění zobrazení informací v jednotlivých režimech.
3.2 Podvozek
- pohotovostní hmotnost 195 kg
- upravená tuhost a vyváženost rámu
- tužší kyvné rameno
- lehčí pomocný rám
- titanová nádrž
- čtyřpístové radiální monoblokové brzdové třmeny Brembo
- inovovaná kola
- minimalistická, agresivně tvarovaná kapotáž
Vzhledem k tomu, že stroj je nyní o plných 15 kg lehčí – s pohotovostní hmotností 195 kg – a jeho výkon vzrostl o 8 kW, změnila se i jeho fyzická ovladatelnost. Sklon přední vidlice a závlek zůstávají na hodnotách 23,3°/96 mm, avšak tuhost dutého litého dvojitého páteřového rámu doznala významných změn, jež se projevily na ještě lepší ovladatelnosti, vynikající odezvě řízení, pocitu jistoty a stability.
Zeslabením stěn rámu se podařilo ušetřit 300 g. Zatímco příčná tuhost zůstala nezměněna, vyznačuje se rám o 10 % vyšší pružností v torzní rovině, jež přispívá k rychlejším reakcím podvozku. Setrvačný stáčivý moment se snížil o 15 %; setrvačný klopný moment pak o 10 %. Elektronický tlumič řízení Honda (Honda Electronic Steering Damper – HESD) decentně přispívá k zachování stability.
Změny v oblasti rámu završuje hybridní struktura kyvného ramene s přepákováním Pro-Link, u níž se díky úpravě tloušťky jednotlivých profilů podařilo ušetřit přibližně 100 g, a to při zachování příčné tuhosti a zvýšení torzní tuhosti.
Také litý hliníkový rám byl přepracován a jeho tenčí konstrukce je při zachování vysoké tuhosti o 800 g lehčí, což přispívá ke koncentraci hmoty, neutrálnímu ovládání a k lepší agilitě. Rozvor kol činí 1 404 mm; výška sedla je 820 mm.
Vzhledem k výšce umístění hraje hmotnost nádrže (a paliva) v ovladatelnosti motocyklu významnou roli. Jako další prvenství u sériově vyráběných modelů vyvinula značka Honda pro Fireblade SP kompaktní 16 litrovou titanovou palivovou nádrž. Díky procesu výroby spočívajícímu v hlubokém tažení kovů je nádrž o 1,3 kg lehčí než ocelový ekvivalent, čímž přispívá ke koncentraci hmoty a ke snížení momentu setrvačnosti.
Čtyřpístové radiální monoblokové přední brzdové třmeny Brembo jsou osazeny nově vyvinutými brzdovými destičkami s vysokou hodnotou mu (koeficientu tření) – tyto destičky se oproti standardnímu typu vyznačují lepšími výkonnostními parametry při vyšších teplotách a jsou proto vhodné pro agresivní styl jízdy. Použitím pětipaprskových hliníkových kol s novým designem ve tvaru písmene Y se podařilo ušetřit přibližně 100 g. Rozměr pneumatik je 120/70 R17 vpředu a 190/50 R17 vzadu.
Nový styling modelu Fireblade SP nejlépe vystihují dvě slova - minimalistický a dynamický. Tým designérů usiloval o vytvoření těsných a kompaktních proporcí, v důsledku čehož byla horní a střední část kapotáže v co největší možné míře minimalizována. Vpřed skloněné linie vyvolávají agresivní dojem, přičemž hlavní důraz je kladen na mechanickou funkčnost, detaily a kvalitu zpracování.
Díky úpravám se šířka horní kapotáže snížila o 24 mm. Regulace proudění vzduchu, jíž je dosaženo pomocí aerodynamických ploch kapotáže, úhlu povrchu světlometů či tvarování bočních štěrbin, přispívá k lepší stabilitě při vyšších rychlostech. V závodní skrčené poloze je jezdec dobře chráněn před proudem vzduchu. Při normální jízdě je tlak vzduchu rovnoměrně rozložen mezi ramena, záda a boky jezdce.
18mm se podařilo ušetřit ve střední části kapotáže, přičemž její ohyby zároveň slouží pro přívod vzduchu k chladiči. Ohřátý vzduch je odváděn kolem vnějších ploch a pod nohama jezdce. Oblast kolen je na každé straně o 15 mm užší, s atleticky zdůrazněným přechodem mezi krytem palivové nádrže a jednodílným sedlem.
Veškeré osvětlení je tvořeno ostrými LED diodami, přičemž zdvojené přední světlomety nabízejí potkávací/dálková světla na obou stranách. Vše je korunováno ostře řezaným novým logem. Fireblade SP bude k dispozici v barevném provedení Trikolóra na červeném základu (namísto bílého) a navazuje tak na tradici motocyklových závodů v historii značky Honda. Exkluzivitu stroje podtrhují vzory s motivem křídla.
K snížení hmotnosti přispívá 1 kg těžká lithium-iontová baterie (olověná baterie s obdobnými parametry by vážila 2 kg), jež zároveň slouží jako spolehlivý a dlouhodobý zdroj energie.
3.3 Motor a elektronika
- elektronicky řízená škrticí klapka (Throttle By Wire – TBW)
- snímač polohy plynu (Acceleration Position Sensor – APS)
- volič výkonu (Power Selector)
- jednotka pro měření setrvačných sil (Inertial Measurement Unit – IMU)
- 9-stupňový systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC)
- technologie pro udržování adheze předního kola (Wheelie Control)
- nastavitelné brzdění motorem (Selectable Engine Brake – SEB)
- rychlořazení
- asistent pro podřazování (Downshift Assist)
- systém pro volbu jízdního režimu (Riding Mode Select System – RMSS)
Fireblade pro modelový rok 2017 je vybaven prvním řadovým čtyřválcem značky Honda, jenž je opatřen elektronicky řízenou škrticí klapkou (TBW). Tento mechanismus, jenž byl odvozen od systému používaného u RC213V-S, zajišťuje přesné řízení škrticí klapky a velmi přirozený pocit v jezdcově pravé ruce.
Srdcem systému je nově vyvinutý snímač polohy plynu (APS) integrovaný do bloku tlačítek na pravé rukojeti, kde se nachází pouze úhledně umístěný spínač pro startování a vypínání motoru – nic dalšího. APS převádí pohyby rukojeti na elektrický signál, jenž je následně odesílán do řídicí jednotky motoru. Ta ho převádí na ovládací signál pro motor škrticí klapky, čímž je dosaženo jejího ideálního ovládání v závislosti na otočení plynem.
Vratná pružina a další mechanické součásti uvnitř APS věrně reprodukují chování a přirozený pocit lanka, přičemž nastavení škrticí klapky je specifické pro Fireblade SP. Novinky kromě APS zahrnují také zvětšení průměru škrticí klapky o 2 mm na 48 mm (bez nárůstu vnějších rozměrů) a pečlivé tvarování sání, jež přispívá k lineární odezvě škrticí klapky.
Volič výkonu je dostupný prostřednictvím systému pro volbu jízdního režimu (RMSS). Nabízí 5 úrovní výkonové charakteristiky: Úroveň 1 poskytuje maximální výkon na všech šest převodových stupňů; u úrovně 2 je výkon na každý rychlostní stupeň regulován tak, aby bylo dosaženo hladkého pocitu z ovládání plynu při akceleraci i zpomalování; úroveň 5 nabízí největší regulaci výkonu pro mírnou odezvu na pohyby plynu. Všechny úrovně mají při počátečním otevření škrticí klapky stejnou odezvu.
Jízdní režim (1) vychází implicitně z úrovně 1, přičemž využívá veškerý dostupný výkon motoru. Režim (2) vycházející z Úrovně 2 je vhodný pro točité silnice, zatímco Režim (3) založený na úrovni 5 nabízí maximální bezpečnost. Individuální preference jezdce lze nastavit i manuálně prostřednictvím uživatelského rozhraní USER 1 a 2.
Model Fireblade využívá vylepšenou verzi systému nastavitelné kontroly trakce (HSTC) použitého u modelu RC213V-S. Tento systém ovládá výkon motoru na základě údajů ze dvou zdrojů – zaprvé pomocí čidel otáčení kol sleduje a porovnává rychlost otáčení předního a zadního kola. Pokud elektronická řídicí jednotka vstřikování paliva FI-ECU rozpozná zrychlování zadního kola (a současné zpomalování předního kola), zmenší otevření škrticí klapky a tím i výkon motoru, čímž zajistí, že přední kolo zůstane na zemi. Díky tomu může jezdec plyn naplno využít, aniž by se musel obávat ztráty adheze předního kola.
Další senzor pak sleduje úhel náklonu stroje. Jednotka IMU nacházející se pod sedlem sleduje úhlovou rychlost ve směru klopení a stáčení podvozku a dále zrychlení v podélném, příčném a svislém směru. Na základě těchto údajů vypočítává úhel naklonění a v závislosti na něm upraví točivý moment motoru tak, aby byla zajištěna požadovaná úroveň trakce zadního kola. Logika výpočtu naklopení stroje, kterou řídicí jednotka využívá, je založena na stejných technologiích detekce polohy, jaké byly vyvinuty pro humanoidního robota Honda ASIMO. Díky tomu jsou výpočty prováděny s maximální možnou přesností.
Systém HSTC nabízí celkem devět úrovní intervence (plus možnost úplného vypnutí) v závislosti na preferencích jezdce; v jízdních režimech USER 1 a 2 může jezdec provádět individuální změny i za jízdy.
K dispozici je také volitelný systém brzdění motorem (SEB), s jehož pomocí lze změnit charakter brzdění motorem podle preferencí jezdce a v závislosti na celé řadě podmínek. Úroveň 1 nabízí nejvyšší intenzitu brzdění, úroveň 3 pak nejnižší. Přednastavené režimy Mode 1, 2 a 3 využívají doporučená nastavení, prostřednictvím režimů USER 1 a 2 však může jezdec svůj stroj nastavit zcela individuálně.
Součástí standardní výbavy je systém rychlořazení pro možnost řazení na vyšší rychlostní stupeň bez použití spojky, jež funguje díky přerušení vstřikování paliva a zpoždění zapalování. K dispozici jsou 3 nastavení a systém lze zcela vypnout. Asistent pro podřazování umožňuje podřazování bez použití spojky a i v tomto případě dochází k přerušení vstřikování paliva a zpoždění zapalování. Elektronicky řízená škrticí klapka navíc v tomto případě přidá meziplyn. I zde jsou k dispozici 3 nastavení a systém lze zcela vypnout.
3.4 Motor
- o 8 kW vyšší výkon
- přepracovaný zdvih ventilů a časování vaček
- díky hořčíkovým krytům a úpravám detailů se podařilo ušetřit 2 kg
- 4-2-1 výfuk s titanovou koncovkou
- inovovaný asistent pro podřazování
- nová pomocná kluzná spojka
Konstruktéři 999,8 cm3 řadový čtyřválcový motor Hondy Fireblade důkladně prověřili, aby co nejvíce zvýšili jeho výkon a zároveň snížili jeho hmotnost. Výsledkem jejich práce je dodatečných 8 kW, zeštíhlení o 2 kg a zvýšení hranice maximálních otáček na 13 000 ot./min.
Maximálního výkonu 141 kW motor dosahuje při 13 000 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 116 Nm při 11 000 ot./min. Vrtání a zdvih zůstaly zachovány na hodnotách 76 x 55,1mm avšak kompresní poměr vzrostl ze 12,3:1 na 13:1. Jedná se o motor naladěný na vysoký výkon a klikový hřídel, ventilové rozvody i převodovka jsou vyrobeny z ušlechtilejších materiálů než u předcházejícího modelu.
Písty se vyznačují optimalizovanou tloušťkou stěn a novým tvarem dna pro zvýšení komprese; nové provedení povrchu drážek pístních kroužků zvyšuje jejich těsnost a účinnost. S ohledem na vyšší otáčky a větší výkon motoru došlo k úpravě zdvihu ventilů a časování vaček.
Nárůst výkonu je však pouze polovinou příběhu modelu Fireblade SP – tou druhou je snižování hmotnosti. Každá část motoru proto byla zhodnocena z hlediska možného dalšího snížení hmotnosti. Všechny kryty motoru byly přepracovány (kryt spojky je hliníkový, kryt zapalování z hořčíku). Délka všech šroubů, vodní hadice a objímek byla zmenšena na minimum.
Díky upravenému zaoblenému tvaru je chladič celkově o 30 mm užší a o 100 g lehčí (včetně snížení objemu chladicí kapaliny o 30 ml). Použitím nového jádra chladiče s vysokou hustotou se podařilo dosáhnout stejné hodnoty rozptylu tepla, menší chladič však umožnil zmenšení čelní plochy panelů kapotáže.
Pomocná kluzná spojka byla kompletně inovována, je tvořena jednodílným litým přítlačným kotoučem a středem spojky a vyžaduje menší sílu při ovládání páčky. Při podřazování zůstává funkce kluzné spojky stejná jako dříve, avšak hliníkové díly vaček (namísto ocelových) pomáhají snižovat hmotnost. Dále byla optimalizována mezera mezi vačkami pro akceleraci a zpomalování, opět s důrazem na lepší ovládání páčky při řazení. Všechna převodová kola byla zkonstruována s ohledem na úsporu hmotnosti.
Titanová koncovka výfuku s nepravidelným průřezem je o 2,8 kg lehčí a zmenšuje posun těžiště; zároveň při otevření škrticí klapky dodává stroji nezaměnitelný zvuk. Vývojem prototypu a výrobou pozoruhodného výfukového potrubí s uspořádáním dvouplášťových svodů 4-2-1 (s výfukovým ventilem v prvním hlavním potrubí) byl pověřen dodavatel výfuků pro tým Repsol Honda MotoGP.
4. Technické parametry
MOTOR
Typ: Kapalinou chlazený, 4-taktní, 16-ventilový řadový čtyřválec, rozvod DOHC
Zdvihový objem: 999 cm3
Počet ventilů na válec: 4
Vrtání a zdvih: 76 x 55 mm
Kompresní pomě: 13:1
Maximální výkon: 141 kW při 13 000 ot./min.
Max. točivý moment: 116 Nm při 11 000 ot./min
Olejová náplň: 3,4 l
PALIVOVÝ SYSTÉM
Karburace PGM-DSFI
Objem palivové nádrže: 16 l
Spotřeba paliva: Bude potvrzeno
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Startér: elektrický
Kapacita baterie: 12V-4,5 Ah (Li-ion)
Výkon alternátoru: 420 W
Přístrojový panel: TFT-LCD
Zabezpečovací systém: HISS
Světlomet:LED
Zadní světlo: LED
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojky: Mokrá lamelová spojka
Typ převodovky: 6-rychlostní
Stálý převod: Řetěz
RÁM
Typ: Kosočtvercový; dvojitý páteřový, z hliníkové slitiny
PODVOZEK
Rozměry (DxŠxV): 2 065 mm x 715 mm x 1 125 mm
Rozvor kol: 1 404 mm
Úhel přední vidlice: 23,3°
Závlek: 96 mm
Výška sedla: 820 mm
Světlá výška: 129 mm
Pohotovostní hmotnost: 195 kg
ZAVĚŠENÍ KOL
Přední: Teleskopická převrácená vidlice s průměrem vnitřní trubky 43 mm a NIX30 Smart-EC (OHLINS) s nastavením předpětí, kompresního a zpětného útlumu, zdvih 120 mm
Zadní: Jednotka Pro-Link s plynovým tlumičem TTX36 Smart-EC (Öhlins) s nastavením předpětí, kompresního a zpětného útlumu, 60 mm zdvih
KOLA
Velikost ráfku přední: 17"
Velikost ráfku zadní: 17"
Pneumatika vpředu: 120/70ZR17 58W
Pneumatika vzadu: 190/50ZR17 73W
BRZDY
Systém ABS: 2-kanálový