Nacházíte se: TESTY MOTOCYKLŮ / Nové motocykly

KTM 1190 Adventure model 2013

Buben, 29.5.2013

Dvanáct deci oranžády

V pátek 24.5. jsem vyrazil směr Bělá pod Bezdězem, kde se až do neděle 26.5. konal již tradiční KTM Festival.
K vidění byly kromě dakarových speciálek Štefana Svitka a Ivana Jakeše hlavně asi dvě desítky kusů novinek z modelové řady 2013. Mě samozřejmě zajímaly hlavně letošní modely 1190 Adventure a Adventure R.
Klasická 1190 se prezentovala v tradiční oranžovočerné nebo šedivočerné variantě, zatímco „erko“ dalo na bíločerném podkladu vyniknout výraznému oranžovému padacímu rámu.
Díky tomu, že se začátek akce posunul z 9:30 na 12. hodinu, byl dostatek času na fotodokumentaci a seznámení se se širokými možnostmi elektronického nastavení podvozku, kontroly trakce, ABS a dalších libůstek. Pojďme si tedy oba modely stručně představit a vypíchnout, v čem je verze R odlišná od základu.

  

 

KTM 1190 Adventure

Na první pohled mě zaujala, oproti předchůdcům, špičatější přední maska s LED diodami pro denní svícení, mohutná koncovka výfuku a celkově lehce působící stavba celého motocyklu. Zdvihový objem LC8 je 1195 ccm a dává tušit, že stádo koníků vypuštěné otočením plynové rukojeti bude velmi početné. V KTM to zaokrouhlili na pěkných 150, aby se to dobře pamatovalo. A to už je pořádná síla, které se musel přizpůsobit i zbytek motocyklu.
Chrommolybdenový trubkový rám o váze pouhých 9,8 kg přispívá k celkové nízké váze natankovaného stroje, která činí 230kg. O osm kilo méně než nové GS. Maximální váha stroje při zatížení činí 440 kg.
Koně v plném trysku krotí radiální čtyřpístková Bremba se standardně montovaným, ale vypínatelným ABS. Pro offroad jezdce je dobrá zpráva, že ABS lze přepnout do offroad módu, při kterém je ABS aktivní pouze u předního a nikoliv u zadního kola.
Předpětí přední i zadní pružiny je elektronicky nastavitelné i za jízdy ve čtyřech naprogramovaných módech. Podle zatížení motocyklu můžete zvolit sólo, sólo se zavazadly, spolujezdec a spolujezdec se zavazadly. To vše nakombinujete s nastavením odskoku ve třech variantách komfort, street nebo sport, podle toho jaký jízdní styl upřednostňujete.
Chování předního kola je navíc pojištěno citlivým tlumičem řízení. To vše zabaleno a usazeno na drátěných kolech s pneumatikami 120/70ZR19 a 170/60ZR17 Continental TrailAttack 2 - první peumatiky na cestovní enduro vyvinuté na max. rychlost 240 km/h. Antihoppingová spojka a ride-by-wire plynová rukojěť doplňují příjemný a bezpečný pocit z jízdy na nové KTM. Tolik k síle motoru a jejímu krocení. Mrkněme se ale také na pohodlíčko, které nás při dlouhých cestá jistě bude zajímat.

K dosažení dokonalé ergonomie posedu a jízdního komfortu každého jezdce nám KTM nabízí následující možnosti:

  • nastavitelné sedlo (860 mm nebo +15 mm)

  • dvě polohy stupaček

  • dvě polohy nastavení řidítek

  • nastavení větrného štítku + 25 mm (manuální, ale bez nutnosti použití nářadí)

Se svými 186 cm výšky jsem štítek dával nahoru po prvním pár kilometrech. Je k tomu sice nutno zastavit, ale po uvolnění dvou upínáků a nastavení mažete po minutě dál. Výšku sedla jsem nijak neupravoval, stejně tak jako stupačky. Dělené sedlo bylo velmi pohodlné a za celé odpoledne mi nedalo nijak pocítit najeté kilometry. Když k tomu připočtu 110 km na akci a dalších 110 domů, mohu směle říct, že zadek přežil testovací den bez úhony.
K pohodlí cestování patří také četnost zastávek na tankování. KTM 1190 Adventure má 23 litrovou nádrž a spotřeba oproti předchozímu modelu klesla o 20%. Jak udává výrobce, je nová Adventure svou spotřebou vhodná pro cestování v pouštních oblastech. Po prvním testovacím novináři, který najel 38 km, mi displej hlásil dojezd 300 km. O tom, že se nejezdilo na spotřebu nepochybujte... 

A co by nás ještě mohlo zajímat?

  • kontrola trakce

  • multifunkční kokpit

  • denní LED svícení, automaticky přepínané na klasické při setmění

  • imobilizér

  • nosič a držáky na kufry

  • chrániče rukou

  • zásuvka na 12V v levé části kokpitu

  • odkládací přihrádka v pravé části kokpitu

  • servisní intervaly 15 000 km

Zastavme se nyní u nového multifunkčního displeje a možností nastavování motocyklu ovladačem na řidítkách.
Kokpitu vévodí klasický otáčkoměr, doplněný dvěma LCD displeji. Na pravém, který je součástí kapličky otáčkoměru, se za jízdy zobrazují základní údaje o čase, stavu palivové nádrže a teploty motoru, zařazený rychlostní stupeň, aktuální rychlost motocyklu, zvolené předpětí pružin a aktuální drive mód.
Vlevo od otáčkoměru se nachází druhý displej, kde se provádí vlastní nastavení motocyklu. To se děje pomocí ovladače na řidítkách. Tlačítky nahoru a dolů listujete jednotlivými obrazovkami a tlačítkem SET aktivujete možnost změny jednotlivých nastavení. Tlačítkem zpět se vracíte k původnímu listování mezi obrazovkami. Velice jednoduché, intuitivní a přehledné ovládání, které zvládnete bezpečně i za jízdy. Při té totiž z menu zmizí možnost nastavení ABS a MTC (Motorcycle traction control), které je možné pouze při zastavení nebo velmi pomalé jízdě, čili listování v nabídce za jízdy je ještě přehlednější.

  
Jednou ze stránek je také „Favorites“ (oblíbené), na kterou si každý řidič může uložit údaje, jež chce za jízdy sledovat:

  • počítadlo kilometrů

  • okolní teplota

  • teplota motoru

  • napětí

  • průměrná rychlost

  • průmerná a aktuální spotřeba paliva

  • dojezd v km

  • stav vyhřívání rukojetí (vyhřívané rukojeti nutno dokoupit)

  • drive mód

O půl dvanácté se jdeme registrovat a vybrat si motorky na první dvě jízdy. Začíná se ve dvanáct a každá jízda trvá 40 minut s tím, že po pětiminutové pauze na předání strojů se ve 12:45 opět vyráží do přilehlého okolí, a tak pořád dokola až do 17 hod. Ve výběru trasy jsme měli volnou ruku. Jediným limitem bylo oněch 40 minut do návratu.

Přijel jsem na 650, takže na dvanáctistovku nasedám se zdravým respektem, ale zároveň s velkou zvědavostí co mě čeká. Dávám za jedna, dva a vyjíždím z areálu. Odbočuji na okresku směr Ralsko a přidávám plyn. Začíná krásný den...
Po chvilce mám pocit, že jedu na kole. Rozuměj tak, že Adventure není žádný mastodont, posez je moc příjemný a motorka se lehce vede do zatáček nebo se vyhýbá výmolům. Zastavuji u sjezdu na lesní cestu a zkouším se otočit na místě. Vzhledem k tomu, že můj Stromek má taky něco přes 200 kg, jde vše hladce. I rejd na předním kole mi přijde lepší.
Chci udělat nějaké fotky v lesním porostu a narážím na první nepříjemnost. Postranní stojánek je sice mohutná trubka, ale dole je placička jen o málo širší. Do vlhké lesní cesty se boří dost ochotně, tak raději manévruji na nejbližší kámen a jdu fotit. Před dalším vyjetím ještě zvedám přední plexi a jsem spokojen. Druhou věcí, která je spíše o zvyku, je ovládání směrovek, jež má velmi krátký chod a za začátku jsem se vždy ujišťoval na displeji, jestli opravdu blikám.

Na dlouhé rovince zkouším, jak je to s tím stádečkem pod zadkem. Otočím plynem a motorka okamžitě vystřelí, lehce zavrní do podrážek a do řidítek a rázem jsem hodně přes sto. Výfuk vyloudí překrásný chraplák, takže s elektromotocyklem si vás nikdo nesplete. Předjíždění s naloženou mašinou jistě nebude na cestách problém i v méně přehledných úsecích. Zárověň je možno doporučit prudkou akceleraci jako cvičení na posílení břišních svalů. Zatínat je budete pořádně...
Kontroluju zpětná zrcátka a prudce brzdím. Dvěma prsty výborně dávkovatelné a efektivní brždění. Brzdy jsou pecka. V kombinaci s vypínatelným ABS je to parádička na silnici i do terénu. Konec divočení a návrat na základnu. Výměna stroje za „R“ verzi a zpátky do provozu.

Oficiální video:
 

 

KTM 1190 Adventure R

Některých věcí, jako výrazného oranžového ochranného rámu, nižšího šťítku a neděleného sedla, si na R všimnete okamžitě. Další rozdíly, jako třeba ve výšce sedla (890 mm), zaznamenáte hned po usednutí za řidítka. Najednou nedám obě nohy celým chodidlem na zem. Nezvyklý pocit . R má také v základní výbavě centrální stojánek, což jsem vyčetl až ze stránek, protože i základní 1190ky ho na předváděčce měly.
Na co narazím hned po vyjetí a překročení 80 km/h jsou nepříjemné turbulence do přilby. Zastavuji a chci poštelovat čelní štítek. Ale ouha, už je v nejvyšší poloze. Až následně zjišťuji, že jeho nižší výška je kompenzována nastavitelností i v předozadním směru až o 36 mm.
Největším rozdílem mezi oběma motocykly co do pohodlí obsluhy je manuální nastavování přední vidlice i zadní centrální tlumící jednotky. Jistěže zájemci o koupi R verze právě tuto možnost ocení, neboť předpokládají její využití v terénu, kde sem tam nějakou pořádnou dírou nebo hupem projedou. Ale pro mě by to byl důvod koupit si základovku 1190. Nemuset nikde nic montovat a možnost i za jízdy si nastavení moci měnit se mi moc líbila.
Jinak předpětí a odskok se u R nastavuje v levé, resp. v pravé vidlici odděleně. Zadní monoshock je samozřejmě taktéž nastavitelný jak v předpětí, tak v odskoku (25 pozic). Rozpětí nastavení předních i zadní pružiny je shodně 220 mm.
Továrnou osazené bezdušové pneumatiky jsou 90/90 ZR 21 a 150/60 ZR 18, ale dají se nahradit offroadovými, třeba doporučenými TKC 80 v rozměrech 90/90-21 a 150/70-18.
Na obou variantách KTM 1190 Adventure jsem odjezdil pět jízd, z toho dvě na R. Zlobil mne trochu jen časový limit pro vrácení, který dost omezoval možnosti nalezení vhodných polních cest, případně zajímavých a klikatých okresek, jež se nacházely na opačné straně Bělé pod Bezdězem. Přesto jsem několik pěkně díratých polňaček našel a vyzkoušel i jízdu ve stupačkách na nezpevněných cestách. A při poslední jízdě i velice zábavnou klikatící se silničku po vesnicích v okolí Bělé. Tam jsem se nechal trochu unést a přetáhnul krapet limit pro příjezd. Ale jelikož většina přítomných novinářů řádila na krosových motorkách v přilehlém areálu, nezpůsobil jsem svým zpožděním nikomu potíže.

Oficiální video:
 

 

Závěrem

Odjíždím po páté hodině odpolední z Bělé a srovnávám si v hlavě zážitky z dnešního testování. KTM 1190 Adventure je neuvěřitelně příjemná a zároveň našlapaná mašina, která si vás bude na dlouhých cestách hýčkat, ale v záloze má trumfy, jimiž vám do žil napumpuje dávku adrenalinu v případě, že by váš život dostával šedivý odstín. V celkové koncepci motocyklu, jeho výbavě a vyladění, se jasně odráží cenné zkušenosti konstrukčního týmu KTM nasbírané během mnoha vítězstvích v dakarské rally a při vývoji předešlých modelů.
Volba mezi základem a verzí R je celkem jasná. Jezdíte po silnici a občas uhnete na polńačku? Berte 1190 Adventure. Je cílem Albánie, Maroko nebo Kavkaz, kde i silnice je lehký offroad? Sáhněte po „Erku“ a budete si mlaskat!


KTM 1190 Adventure_001
KTM 1190 Adventure_001
KTM 1190 Adventure_002
KTM 1190 Adventure_002
KTM 1190 Adventure_003
KTM 1190 Adventure_003
KTM 1190 Adventure_004
KTM 1190 Adventure_004
KTM 1190 Adventure_005
KTM 1190 Adventure_005
KTM 1190 Adventure_006
KTM 1190 Adventure_006
KTM 1190 Adventure_007
KTM 1190 Adventure_007
KTM 1190 Adventure_008
KTM 1190 Adventure_008
KTM 1190 Adventure_009
KTM 1190 Adventure_009
KTM 1190 Adventure_010
KTM 1190 Adventure_010
KTM 1190 Adventure_011
KTM 1190 Adventure_011
KTM 1190 Adventure_012
KTM 1190 Adventure_012
KTM 1190 Adventure_013
KTM 1190 Adventure_013
KTM 1190 Adventure_014
KTM 1190 Adventure_014
KTM 1190 Adventure_015
KTM 1190 Adventure_015
KTM 1190 Adventure_016
KTM 1190 Adventure_016
KTM 1190 Adventure_017
KTM 1190 Adventure_017
KTM 1190 Adventure_018
KTM 1190 Adventure_018
KTM 1190 Adventure_019
KTM 1190 Adventure_019
KTM 1190 Adventure_020
KTM 1190 Adventure_020
KTM 1190 Adventure_021
KTM 1190 Adventure_021
KTM 1190 Adventure_022
KTM 1190 Adventure_022
KTM 1190 Adventure_023
KTM 1190 Adventure_023
KTM 1190 Adventure_024
KTM 1190 Adventure_024
KTM 1190 Adventure_025
KTM 1190 Adventure_025
KTM 1190 Adventure_026
KTM 1190 Adventure_026
KTM 1190 Adventure_027
KTM 1190 Adventure_027
KTM 1190 Adventure_028
KTM 1190 Adventure_028
KTM 1190 Adventure_029
KTM 1190 Adventure_029
KTM 1190 Adventure_030
KTM 1190 Adventure_030
KTM 1190 Adventure_031
KTM 1190 Adventure_031
KTM 1190 Adventure_032
KTM 1190 Adventure_032
KTM 1190 Adventure_033
KTM 1190 Adventure_033

Vaše názory

K tomuto článku zatím nebyl připojen žádný názor