Buben, 5.7.2013
Antidepresivum Ducati Hyperstrada
Oslovili jsme dovozce a prodejce Ducati, společnost MOTO ITALIA s.r.o., a domluvili se na zapůjčení dvou kousků k redakčnímu testování - Ducati Hyperstrada a Multistrada. Oba motocykly by měly být vhodné i k cestování, tak jsme se rozhodli to vyzkoušet.
Jako první sedlám osmistovku Hyperstada v krásné, světe div se, barvě rajských jablek. U italské holky, ke všemu ještě z Bologně, to jistě nepřekvapí. Jen do těch špaget dali trošku chilli!
821 ccm nabízí k projížďce 110 italských plnokrevníků, které krotí pravá ruka systémem ride-by-wire a 4 pístková radiální Bremba s vypínatelným ABS systémem Bosch 9MP. Hyperstrada jako většina Italek si drží linii a jejích 181 kg suché váhy dává tušit, že s těžkopádností mít problémy nebudete... Motardová konstrukce celé motorky zase prozrazuje, že spíše než na Korsiku na ní budete upalovat městským provozem do práce a o víkendu s kočkou za sebou na Mácháč.
Je to divoká čičinka, která umí do asfaltu zatnout drápky, a tak máte na výběr ze tří jízdních režimů, a to Sport, Touring a Urban. S volbou určitého režimu se přenastaví i osmistupňová kontrola trakce DTC a ABS. V režimu Urban poklesne výkon stroje na 75 koní, což se dá využít i při deštivém počasí a samozřejmě v městském provozu.
Parkuji svého Stromka na Olbrachtově ulici v Praze 4 a jdu se představit. Nikoho jsem nevylekal natolik, aby mi motorku nepůjčili a můžu se tedy upsat k dvoudenní testovací jízdě s limitem nájezdu 300 km.
Krátký úvod o funkcích motocyklu od technika a vzhůru do sedla. Posed je samozřejmě úplně něco jiného než na cestovním enduru. Těžiště mám víc vpředu a ramena se tlačí nad řidítka. Říkám si, jak moc mě budou bolet záda, případně ruce, až odjedu těch 140 km domů. Přepínám hned na režim Urban, abychom se s motkou skamarádili a vyrážím do provozu. Řazení fajnový, spojka zabírá krapet dál od rukojeti než na mém Stromku, ale s tím se rychle sžiju. Hyperstrada je v městském provozu jako doma. Obratná, lehká, hravá, s přebytkem výkonu pro nenadálé situace a perfektními brzdami.
Najíždím u Ruzyně na dálnici a letíme vpřed. Oproti Hypermotardu má Strada plexi, které ale od 90 km/h nezvedá vítr nad moje ramena a přilbu. Vítr ve 130 ucítíte znatelně (moje výška 186 cm), ale dá se s tím žít na nezbytně nutnou dobu rychlého přesunu. Na téhle motorce do Paříže po dálnici asi nepojedete, takže vás to trápit nemusí. Kdo jezdí naháče, neřeší to vůbec. U Slaného sjíždím na silnici 118 a jsme zase kámoši. Svižné meziměstské přesuny Hyperstrada umí. S čím trošku bojuji je okraj sedla, resp. jeho přesah přes podsedlovou část motorky. Ten mi nedovolí motorku těsně sevřít nohama tak, aby se koleno dotýkalo kapotáže. A to mám tak krásné a štíhlé nohy! :-)
V režimu Touring mám k dispozici všech 110 koní a upaluju svižně směr západ, na svou oblíbenou zastávku v polích pod hradem Hazmburk. Tady si Hyperstradu vyfotím, abych měl na naši krátkou letní známost vzpomínku. Vlastně až zde mám čas si holku pořádně prohlédnout a potvrzuje se mi známý fakt, že Italové design opravdu umí. Letmo zavěšené zadní kolo s rajcovními paprsky, masivní koncovka výfuku a ostrý přední zobák ala Multistrada jsou atributy, které zaujmou na první pohled. Tmavý trubkový rám trošku zaniká a dává tak vyniknout lakovaným částem kapotáže, nádrže a přední masky. Cestovatelské ambice podpoří dvojice postranních kufrů o objemu 50 litrů, které ale nejsou uzamykatelné a otevíráte nebo zavíráte je pomocí dvojice zipů. Přesto ideální na již zmíněný víkendový přejezd někam k vodě.
Designově povedená jsou jak zpětná zrcátka, která svou funkci i přes nevelkou plochu plnila dobře, tak přední blinkry zasazené do chráničů rukojetí. Tady snad jen pozor při průjezdu kolem stromů či keřů, aby vám nějaká větev blinkr nerozbila. Přehledný, plně digitální displej vás podrobně informuje o všem, co k jízdě potřebujete, včetně teploty vzduchu, průměrné a okamžité spotřeby, zvoleného jízdního režimu atd. V menu displeje se pohybujete pomocí dvou přepínačů na levé rukojeti a jde to i za jízdy. Při potvrzení změny jízdního režimu jen zavřete na okamžik plyn. Ovšem ke spodnímu přepínači je krapet horší přístup, tak bacha ať netroubíte.
Dojíždím domů a parkuji Ducati pod kamerami městské policie. Jistota je jistota. Využívám standardně dodávaný centrální stojan a zjišťuji průměrnou spotřebu 4,6 l/100 km. Při 16ti litrové nádrži to vypadá na slušných 300 km dojezdu. Mně ale začala kontrolka pro dotankování svítit při 210 km.
Když od ní odcházím, uvědomuji si, že obavy z motardového posedu se ukázaly jako liché a jako velmi pohodlné se projevilo i touringové sedlo s krásně vyraženým jménem HYPERSTRADA. Fajnové detaily prostě vždycky oko i duši potěší.
Jedno veliké "mínus" Hyperstrada přeci jenom má - moc se nesblížíte se svým servisním technikem, jelikož na výměnu oleje zajedete každých 15000 km nebo jednou ročně. Na Desmoservis motoru dokonce až po 30000 km, takže si někam pečlivě napište adresu, ať tam po takové době trefíte :-).
Hyperstradu vracím a nechávám svou hypertenzi odeznít. Najednou mi Stromek přijde jak Rocinanta pod Donem Quijotem, a tak příznačným tempem nabíráme směr západ.
Hypestradu doporučují čtyři z pěti psychologů jako stoprocentní antidepresivum, které vám do života a do vlasů vžene nový, čerstvý vítr. A jako u všech léků je i zde nutno zveřejnit příbalový leták, ať víte, čím se nadopujete.
Příbalová informace - čtěte pozorně informace pro použití
Dovozce a prodejce: MOTO ITALIA s.r.o. a síť autorizovaných dealerů
Složení: Kapalinou chlazený dvouválec do L, Testastreta 11°, 821,1 ccm, antihoppingová spojka v olej. lázni, příhradový rám z ocelových trubek
Indikační skupina: Antidepresivum
Charakteristika: Hyperstrada způsobuje vzestup krevního tlaku a vyplavování adrenalinu s následným uvolněním vysokých dávek endorfinu při parkování.
Indikace: Hyperstrada se používá při chronické hypotenzi, akutní ztrátě radosti ze života, počínajících stavech deprese či rozvinuté nudnosti osobního života.
Kontraindikace: Hyperstrada se nepoužívá při přecitlivělosti na léky skupiny Desmodromic, obvykle se nepoužívá v těhotenství a v případech, kdy nejsou žádané následné stavy euforie.
Nežádoucí účinky: Během užívání se může vyskytnout zvýšený přísun trestných bodů na pacientův řidičský průkaz.
Dávkování a způsob použití: Dávkování si určuje pacient sám. Obvykle se doporučuje užívání min. dvakrát denně po jedné hodině jízdy.
Upozornění: Během léčby není vhodné pít alkoholické nápoje.
Při předávkování Hyperstradou odevzdejte klíčky manželce na nezbytně dlouhou dobu nutnou k odeznění HYPERtenze.
.