Honda a redakce MotoRoute, 23.10.2015
Honda CRF1000L Africa Twin, modelový rok 2016
Fotky a videa zde.
Nový model: CRF1000L Africa Twin navazuje na schopnost svých slavných předchůdců vydat se na jakoukoliv cestu. S moderním a výkonným řadovým dvouválcovým motorem umístěným v lehkém a agilním podvozku je tento stroj připraven na každé dobrodružství na silnicích i mimo ně, na přejezd kontinentů i na pravidelné dojíždění do zaměstnání.
Kromě standardního modelu jsou v nabídce dvě další verze: první s vypínatelným systémem ABS pro zadní kolo a se systémem nastavitelné kontroly trakce Honda (HSTC) s více režimy, a druhý vybavený unikátní dvouspojkovou převodovkou Honda DCT (nově nabízející režim pro jízdu v terénu, vypínatelným ABS pro zadní kolo a HSTC.
1. Úvod
Základní vlastnosti motocyklu kategorie enduro – silný motor, robustní podvozek s vysokým zdvihem odpružení, vzpřímená pozice jezdce a široká řidítka – jsou zárukou jeho použitelnosti v každém terénu. Tato praktičnost se stala klíčem k oblibě těchto strojů: jsou snadno ovladatelné, pohodlné a přizpůsobivé, jsou stejně doma na klikatých silničkách horských sedel, na dálnicích i v ucpaných ulicích měst. A když jejich majitel zatouží po skutečném dobrodružství, dokážou pokračovat v cestě i tam, kde asfalt končí.
Věčným tématem při vývoji modelu CRF1000L Africa Twin bylo hledání optimální rovnováhy mezi jízdními vlastnostmi v terénu, cestovním komfortem a agilitou. Svou použitelností, charakterem a ovladatelností v terénu konstruktéry neustále udivoval jeden motocykl: původní XRV 750L Africa Twin. Ten se i v konkurenci dnešní nezměrné nabídky cestovních endur osvědčil jako vhodný etalon. Nový stroj, který dnes přichází se jménem svého předchůdce, nemá se starým modelem shodný ani jeden díl. O to více však zdědil z jeho esence a charakteru, díky nimž byl model XRV750 Africa Twin na silnici i v terénu tak skvělý.
Pan Y. Hasegawa, hlavní vedoucí projektu CRF1000L Africa Twin:
„Od samého počátku konstrukce a návrhu našeho nového stroje Africa Twin jsme chtěli vytvořit plnohodnotné cestovní enduro, jež by svému majiteli přinášelo radost a které by bylo stejně vhodné k překonávání kontinentů i k jízdám po dálnici a ke každodennímu dojíždění. Odkaz a výkony předchozího modelu pro nás byly velkou inspirací a po mnoha měsících výzkumu, testování, vývoje a jízdních zkoušek získal model CRF1000L terénní schopnosti, které dělají z nezpevněných cest potěšení, komfort cestovního stroje a agilitu motocyklu pro každodenní dojíždění. Jinými slovy, vznikl tak model, jenž si skutečně zaslouží jméno Africa Twin.“
2. Informace o modelu
Vše začíná u motoru, který musí podávat stejně dobré výkony v terénu i při dlouhých silničních přesunech – a samozřejmě také při všech ostatních způsobech použití. Řadový dvouválcový motor v CRF1000L Africa Twin má zdvihový objem 998 cm3 a jeho konstrukce do velké míry čerpá ze závodních strojů CRF250R/450R. Jako příklad lze uvést například stejnou konstrukci čtyřventilové hlavy Unicam, jež přispívá ke kompaktním celkovým rozměrům agregátu.
Vysoký výkon a točivý moment s lineárním průběhem jsou zárukou okamžité odezvy za každých otáček – a to za doprovodu uspokojivého charakteristického hlubokého zvuku, který s otáčkami postupně narůstá. 270° fázování klikových hřídelů dodává motoru osobitý charakter a zároveň poskytuje jezdci vynikající kontrolu nad trakcí zadního kola. Eliminaci vibrací zajišťuje dvouosý primární vyvažovací hřídel.
Díky malé výšce motoru s polosuchou klikovou skříní činí světlá výška CRF1000L Africa Twin plných 250 mm. Důmyslné uspořádání dalších součástí kolem motoru vytváří pozitivní dynamický i estetický efekt. Vodní čerpadlo je umístěno v pouzdře spojky a čerpadla vody i oleje jsou poháněna vyvažovacími hřídeli motoru.
Lehká šestistupňová manuální převodovka využívá pro snazší změnu rychlostních stupňů stejnou konstrukci vačky řazení, jako modely CRF250R/450R. Navíc je vybavena pomocnou hliníkovou třecí spojkou.
Kromě standardního modelu jsou v nabídce dvě další verze: první s ABS a se systémem nastavitelné kontroly trakce Honda (HSTC) s více režimy, a druhý vybavený unikátní dvouspojkovou převodovkou Honda DCT (nově nabízející režim pro jízdu v terénu), ABS a HSTC. U modelů vybavených systémem ABS může jezdec vypnout ABS pro zadní brzdu, což mu umožní zablokovat zadní kolo při jízdě v terénu. Systém nastavitelné kontroly trakce Honda nabízí čtyři úrovně kontroly: úrovně 1, 2, 3 a vypnuto. Počet zásahů systému s rostoucí úrovní klesá, což umožňuje větší prokluz zadního kola.
Verze s unikátní dvouspojkovou převodovkou DCT (Dual Clutch Transmission) disponuje standardním manuálním režimem, ve kterém může jezdec řadit tlačítky na levé rukojeti, a dvěma automatickými režimy. Režim D nabízí nejlepší rovnováhu mezi spotřebou paliva a jízdním komfortem, zatímco režim S byl upraven s ohledem na lepší sportovní výkony. V tomto režimu si jezdec může zvolit některý ze tří různých způsobů řazení.
Převodovka DCT modelu CRF1000L Africa Twin je samozřejmě schopna plně fungovat i v terénu. Její chování při jízdě v terénu lze zlepšit stiskem tlačítka G. Tím dojde v jakémkoliv jízdním režimu ke změně ovládání spojek a převodovka jezdci zprostředkuje přímější přenos hnací síly.
Ocelový dvojitý kolébkový rám modelu CRF 1000L Africa Twin zajišťuje skvělou rovnováhu mezi stabilitou při vysokých rychlostech – a to i při plně naloženém stroji – a prvotřídními terénními schopnostmi danými kombinací jeho pevnosti a pružnosti. Centralizace hmoty – umístění prvků, jako je například baterie, u zadní strany hlavy válců – přispívá ke snížení těžiště stroje a zlepšuje jeho agilitu.
Převrácená 45 mm vidlice Showa je plně nastavitelná a je opatřena dvěma radiálně umístěnými čtyřpístovými brzdovými třmeny Nissin a 310 mm „vlnovitými“ plovoucími kotouči. Zadní tlumič Showa disponuje hydraulickou regulací předpětí. Podobně jako model CRF450R Rally, také CRF1000L Africa Twin používá 21 palcové přední a 18 palcové zadní kolo s drátěným výpletem. Díky tomu univerzální pneumatiky o rozměru 90 vpředu / 150 vzadu nahradit některými ze široké škály terénních pneumatik.
V souladu s motivem „neomezené dobrodružství“ je model Africa Twin opatřen minimem kapotáže a vyznačuje se robustním, avšak současně lehkým provedením, jež jezdci poskytuje ochranu před povětrnostními vlivy, ale zároveň zachovává štíhlé a agilní proporce stroje. Dvojité LED světlomety dodávají stroji originální vzhled.
Výšku sedla lze snížit o 20 mm ze standardních 870 mm na 850 mm. Objemná palivová nádrž (18,8 litru) a nízká spotřeba paliva 4,58 l/100 km (WMTC v režimu DCT) umožňuje dojezd přes 400 km.
3. Hlavní vlastnosti
3.1 Motor
Kompaktní, lehký a výkonný. Řadový dvouválcový motor modelu CRF1000L Africa Twin disponuje maximálním výkonem 70 kW při 7 500 ot./min. a točivým momentem 98 Nm při 6 000 ot./min. Dále disponuje 270° fázováním klikových hřídelů, hlavou Unicam se 4 ventily pro každý válec a suchou klikovou skříní. Kliková skříň je shodná pro verze s DCT i s manuální 6-stupňovou převodovkou.
Motor modelu CRF1000L Africa Twin byl navržen s důrazem na dvě klíčové oblasti – první je lehká ovladatelnost a výkon pro celodenní jízdy, zatímco druhá zahrnuje výkon a točivý moment, jež jezdci zprostředkovávají přesné informace o trakci zadního kola. Přirozeným vedlejším produktem těchto schopností je vysoká univerzálnost takového stroje – motocykl se ve městě cítí stejně dobře, jako kdekoliv jinde.
Řadové uspořádání dvouválcového motoru o zdvihovém objemu 998 cm3 poskytuje optimální rovnováhu mezi výkonem, točivým momentem, hmotností a fyzickými rozměry, a to zejména díky tomu, že motor byl od samého počátku konstruován s důrazem na úsporu hmotnosti, centralizaci hmoty a nízké těžiště. K minimalizaci rozměrů i hmotnosti velkou měrou přispěly zkušenosti týmu HRC s motokrosovými verzemi modelů CRF250/450R a se závodním strojem CRF450R Rally. Díky tomu má motor v CRF1000L stejnou délku, jako motor stroje CBR500R.
Vidlicový dvouválec stejného zdvihového objemu a výkonu by byl fyzicky příliš dlouhý a vysoký, než aby jej bylo možné účinně vměstnat do stroje s výkonnostními cíli modelu Africa Twin. Nový motor s maximálním výkonem 70 kW dostupným při 7 500 ot./min. a točivým momentem vrcholícím hodnotou 98 Nm při 6 000 ot./min. se vyznačuje lineární výkonovou křivkou a strmou křivkou točivého momentu, jež zajišťují potřebnou dynamiku v nízkých a středních otáčkách a zároveň jezdci poskytují konzistentní maximální výkon.
Kompaktní a krátký motor také přispívá k vysoké světlé výšce stroje, jež je klíčová pro jízdní vlastnosti v terénu. Klikové skříně jsou vertikálně rozděleny a vyznačují se integrovanou olejovou nádrží (jedná se o první stroj Honda, u nějž bylo toto řešení použito). Vodní čerpadlo je umístěno ve skříni spojky (poprvé u motocyklového motoru), zatímco termostat je integrován v hlavě motoru.
Tím se zkracuje délka potřebných hadic a uvolňuje se tak prostor pro vytvoření atraktivního exteriéru (zároveň s tím odpadá potřeba externích upevňovacích šroubů) a úsporu hmotnosti. Čerpadla vody a oleje jsou poháněna vyvažovacími hřídeli motoru. Motory s manuální převodovkou a s DCT mají shodnou klikovou skříň, jež se liší pouze několika vnějšími detaily.
Motor využívá polosuchou klikovou skříň s olejovou nádrží v její spodní části. Toto řešení umožnilo menší hloubku olejové vany a tedy i celkově menší výšku celého motoru. Vzhledem k tomu, že tlakové čerpadlo je umístěno v nádrži, odkud olej dodává do motoru, není zapotřebí tlakové vedení oleje, čímž se opět šetří hmotnost a prostor.
Čtyřventilové hlavy válců s elektronickým vstřikováním paliva PGM-FI jsou vybaveny vždy dvěma zapalovacími svíčkami s duálním a sekvenčním zapalováním, jež přispívá k rovnoměrnému spalování palivové směsi. Fázování zapalování také přispívá k osobitému charakteru a chování samotného motoru. Kompresní poměr činí 10,0:1.
Ventilový rozvod Honda SOHC Unicam byl převzat z modelů CRF250/450R. Ke kompaktním rozměrům hlavy válců přispívá nízko umístěný litý vačkový hřídel (podobný jako u CBR1000RR Fireblade), jenž zároveň umožňuje úhel sklonu ventilů potřebný pro dosažení ideálního tvaru spalovací komory. Toto řešení, jež se navíc vyznačuje nízkou hmotností, přispívá k centralizaci hmoty, a tudíž i ke snížení těžiště. Sací ventily mají průměr 36,5 mm, výfukové pak 31 mm.
Pořadí zapalování a „výkonové pulzy“ typické pro vidlicový motor modelu XRV750 Africa Twin zajišťovaly vynikající trakci a jezdec měl zároveň k dispozici přesné informace o přilnavosti zadního kola. Aby bylo možné dosáhnout stejného pocitu z ovládání plynu i u CRF1000L Africa Twin, byl použit nerovnoměrný interval zapalování s 270° fázováním klikových hřídelů.
Sekundární vibrace jsou eliminovány protiběžným pohybem pístů, zatímco primární inerciální a mechanické vibrace jsou vyvažovány pomocí dvouosých vyvažovacích hřídelů. Přední vyvažovací hřídel používá dvě závaží, zatímco zadní hřídel je kvůli úspoře hmotnosti opatřen pouze jedním závažím.
Vrtání a zdvih činí 92 mm x 75,1 mm. Tato velikost vrtání přispívá k optimalizaci rovnováhy tuhosti a pevnosti počítačem navržených pístů, zatímco pryskyřičný povlak jejich spodních částí snižuje tření. K dalšímu snížení tření přispívá také chromový povlak AB-1 a povrchová úprava Palphos M1-A (použitá například u CBR600RR) na čepech pístů a na ojnicích.
Hliníkový střed spojky a přítlačný kotouč jsou opatřeny „pomocnými“ vačkami, jež usnadňují řazení rychlostních stupňů směrem nahoru i dolů (lehčí ovládání páky) a „kluznými“ vačkami pro zpomalování a podřazování. Boční vůle mezi přítlačným kotoučem a středem byla optimalizována a totéž platí i pro vůli mezi třecím kotoučem a vnějškem spojky.
Vzhledem k tomu, že šestistupňová převodovka má zcela novou konstrukci s novým tvarem zubů pro 1., 2., 3. a 4. rychlostní stupeň, je samotná spojka fyzicky menší a o 500 g lehčí než konvenční jednotky. Ložiskový čep klikového hřídele byl na straně primárního převodu opatřen žebry pro zachycování oleje, čímž je zajištěno konzistentní mazání převodu, pružiny tlumiče a primárního dílčího převodu.
Konstrukce vaček řazení je stejná jako u modelů CRF250/450R, což je zárukou bezpečného řazení bez ohledu na jízdní podmínky. A pro zajištění přímého přenosu hnací síly a konzistentní trakce byly optimalizovány fyzické tvary i rozměry tlumicích pryžových prvků na zadním kole.
Pro lepší požitek z jízdy byly unikátní vnitřní součásti koncovky výfuku zkonstruovány pomocí počítače (CAE). Výsledkem je charakteristický zvuk, v němž se odráží tep motoru. Toto řešení si společnost Honda nechala patentovat. Akusticky vyladěná druhá komora vytváří lehký a ostrý zvuk při vyšších otáčkách, zatímco třetí komora zdůrazňuje hluboký a hutný tón velkoobjemového dvouválce.
Systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC) Honda nabízí čtyři úrovně kontroly: úroveň 1, 2, 3 a vypnuto. Úroveň zásahů systému s rostoucí úrovní klesá a systém tak dovoluje větší a větší prokluz zadního kola. Při vypnutém systému ABS pro zadní kolo může navíc jezdec zadní kolo libovolně zablokovat.
Africa Twin ve verzi s převodovkou DCT disponuje inovovaným režimem S, jenž nabízí tři úrovně sportovních jízdních vlastností (rychlejší podřazování a schopnost podržet zařazený vyšší/nižší rychlostní stupeň). Tyto tři režimy umožňují přizpůsobení odezvy převodovky preferovanému jízdnímu stylu. Vybraná úroveň je uložena do paměti řídicí jednotky a je uložena jako standardní – jezdec tak může trvale stroj používat v režimu S. Zvolená úroveň a režim jsou rovněž zobrazeny na přístrojovém panelu.
Převodovka DCT také nabízí možnost „adaptivního ovládání spojky“, jež jezdci poskytuje přirozený pocit v situacích s častým přidáváním a ubíráním plynu, kdy umožňuje hladké řazení v nízkých otáčkách. Pro co nejlepší vlastnosti v terénu nabízí převodovka DCT u CRF1000L Africa Twin novou funkci v podobě tlačítka G umístěného na pravé straně přístrojového panelu. Stiskem tlačítka G dojde v jakémkoliv jízdním režimu ke změně ovládání spojek a převodovka jezdci zprostředkuje přímější přenos hnací síly.
Další novou funkcí systému DCT je detekce svahu, díky které dochází k úpravě způsobu řazení v závislosti na sklonu svahu tak, aby jezdec měl vždy nad strojem plnou kontrolu.
3.2 Podvozek
Plně nastavitelné odpružení Showa je spojeno s robustním dvoukolébkovým rámem, jehož tuhost byla vyladěna s důrazem na optimální ovladatelnost. Stroj je opatřen koly o rozměrech 21 a 18 palců a 310 mm vlnovité kotouče vpředu jsou vybaveny radiálními čtyřpístovými třmeny Nissin. Univerzální pneumatiky Dunlop 90/90-21 a 150/70-18 jsou vhodné pro všechny povrchy.
Podvozek modelu CRF1000L Africa Twin musí splňovat tři hlavní cíle: schopnost překonávat dlouhé úseky jízdy v terénu a vynikající rychlostní stabilitu při jízdě po silnicích sólo i s plně zatíženým strojem se spolujezdcem a zavazadly.
Skloubení všech tří atributů představovalo pro konstruktéry značky Honda velkou výzvu. Výsledný ocelový dvoukolébkový rám (podobný, jaký byl použit u stroje CRF450R Rally) se vyznačuje důkladně vyladěnou tuhostí nejen všech výztuží a trubek, ale dokonce i 6 pečlivě rozmístěných závěsů motoru.
Díky kompaktní konstrukci motoru i rámu činí světlá výška stroje 250 mm, rozvor dosahuje hodnoty 1 575 mm a sklon přední vidlice/závlek činí 27,5°/113 mm. Lehký pomocný rám je opatřen diagonálními příčnými vzpěrami a je schopen nést zavazadla a náklad o hmotnosti až 30 kg. Suchá hmotnost standardního modelu činí 208 kg, hmotnost s náplněmi pak 228 kg a rozdělení hmotnosti mezi přední a zadní kolo je v poměru 49,1:50,9.
Sedlo je umístěno ve výšce 870 mm (stejně jako u XRV750L Africa Twin) a lze jej jednoduchou úpravou snížit o 20 mm.
Oproti XRV750L je vzdálenost mezi čepem kyvného ramene a přední pneumatikou o 8 mm kratší (931 mm) a nový stroj je navíc opatřen o 20 mm delším kyvným ramenem. Umístění položek, jako je baterie, do blízkosti těžiště (za válce motoru) přispívá k vyššímu zatížení předního kola, čímž se zlepšuje stabilita i trakce. Úhel natočení kola 43° na každou stranu umožňuje poloměr otáčení pouhých 2,6 m, což jezdec ocení při jízdě v hustém provozu i na úzkých cestách.
A ačkoliv má motor CRF1000L o 25 % větší zdvihový objem a disponuje přibližně o 50 % vyšším výkonem než jeho předchůdce, je nový Africa Twin dokonce nepatrně lehčí, užší v prostoru nádrže a sedla a nabízí jezdci jízdní pozici, jež umožňuje maximální kontrolu a pohyb.
Převrácená 45 mm kazetová vidlice Showa se zdvihem 230 mm nabízí nejlepší parametry ve své třídě. Pro maximální flexibilitu a ovladatelnost je dlouhý zdvih kombinován s nízkou úrovní pružení, přičemž předpětí pružiny a tlumení v kompresi i v odskoku jsou plně nastavitelné.
Vidlice s předsunutou osou umožňuje zachování potřebného sklonu a zároveň posouvá těžiště systému řízení (oproti konstrukci s centrálně umístěnou osou) blíže ke středu, čímž přispívá k centralizaci hmoty a ke snížení hmotnosti. Litá hliníková hlava vidlice a kované spodní upevnění vidlice – propojené dutou hliníkovou trubkou – jsou k jednotlivým ramenům vidlice připevněny šrouby v horní a dolní části.
Nová 45 mm vidlice Showa a její hlava jsou – díky rozsáhlému uplatnění metod pro snížení hmotnosti – o 860 g lehčí než 43 mm „vzpřímená“ vidlice a hlava u XRV750L Africa Twin.
Přední odpružení a velkorysou světlou výšku vhodně doplňuje zadní tlumič Showa, jenž umožňuje zdvih osy zadního kola plných 220 mm. Vrchní upevňovací bod tlumiče je kvůli centralizaci hmoty umístěn co nejníže a tlumič je opatřen 46 mm válcem s odděleným zásobníkem (podobně jako u motokrosových strojů CRF), jež zajišťuje stabilní tlumení i při extrémní jízdě v terénu. Předpětí pružiny lze regulovat otočným prvkem na těle tlumiče; tlumení v odskoku a kompresi je rovněž plně nastavitelné.
Jednodílné kyvné rameno z hliníkové slitiny má šestiúhelníkový průřez, přičemž na pravé straně (vedle koncovky výfuku) je rameno hlubší, aby byla zachována potřebná ohybová tuhost, a je tvarováno tak, aby nebránilo koncovce výfuku. V přepákování Pro-Link je použit odolný kovaný hliník skupiny 6000, jenž se vyznačuje nižší hmotností a vyšší odolností. Ke skříni motoru je kyvné rameno upevněno pomocí 17 mm dutých koaxiálních šroubů.
CRF1000L Africa Twin má kola stejných rozměrů jako CRF450R Rally - 21 palců vpředu a 18 palců vzadu; díky tomu si jezdec může vybrat ze široké řady terénních pneumatik. Šířky ráfků činí 2,15 palce / 4 palce, duté 20 mm osy kol vpředu a vzadu zlepšují tuhost a zároveň pomáhají snižovat hmotnost. Výplet na levé straně zadního kola je kvůli úspoře místa uspořádán tangenciálně, zatímco na pravé straně je výplet mezi nábojem a ráfkem lineární pro dosažení co největší pevnosti.
Kompaktní dvoudílné radiálně umístěné čtyřpístové třmeny jsou navrženy s ohledem na 310 mm „vlnovité“ kotouče a jsou opatřeny sintrovanými destičkami (podobné řešení je použito u modelu CRF450R Rally), čímž je zajištěn potřebný brzdný účinek na silnici i v terénu. Upevnění brzdových destiček již neobsahuje závlačky, čímž se zjednodušila a také odlehčila jeho konstrukce. K úspoře hmotnosti přispívají také hliníkové náboje kotoučů – poprvé u motocyklu značky Honda.
Zadní „vlnovitý“ kotouč o rozměru 256 mm rovněž pochází z modelu CRF a byl pro Africa Twin optimalizován. Vrtání a tvar kotouče zajišťují bezpečné zastavení za všech podmínek. Lehký dvoukanálový systém ABS lze vypnout pouze pro zadní kolo.
Pneumatiky Dunlop OE 90/90-21 a 150/70-18 se širokými příčnými drážkami a menšími rozestupy mezi rovnoběžnými drážkami mají kostru i složení vyvinuté speciálně s ohledem na dobré jízdní vlastnosti na silnicích i v terénu.
3.3 Vzhled a výbava
Minimalistická kapotáž poskytuje jezdci ochranu, aniž by byla zbytečně objemná. Negativní LCD displej je umístěn vertikálně ve stylu rallye strojů a usnadňuje jezdci rychlé čtení potřebných údajů. Nové ovladače byly navrženy s důrazem na ergonomii a jsou rozmístěny na zkosených hliníkových řidítkách. Pro osvětlení slouží výhradně LED diody.
Stylistický koncept modelu CRF1000L Africa Twin vychází z motivu „neomezené dobrodružství“. Kompaktní motor obsahuje minimum vnějších dílů. Výsledkem toho je úzký profil stroje a nádrž o objemu 18,8 l, jež jezdci umožňuje lepší ovládání a poskytuje mu více volnosti v pohybu. Díky malým přesahům přes půdorys stroje se navíc výrazně omezuje riziko poškození při menších pádech.
Dvojité LED světlomety navazují a odkaz XRV750L Africa Twin, jenž ještě více zdůrazňuje „dvojitá kruhová“ aura LED světel. Také zadní světlo je tvořeno LED diodami.
Pro zajištění maximální ochrany před větrem za jízdy – aniž by tím byla ovlivněna volnost pohybu pro jízdu terénem – tvoří kapotáž a ochranný štít jeden celek. Středový otvor pod štítem pomáhá eliminovat turbulence a umožňuje použití vyššího štítu, zatímco dva boční otvory odvádějí proudící vzduch kolem paží a ramen. Jako volitelné příslušenství je nabízen o 90 mm vyšší a o 30 mm širší štít.
Také proudění vzduchu kolem motoru je pečlivě regulováno pomocí deflektorů, obtoků a ohybů. Pro zajištění konzistentního přísunu vzduchu do vzduchové komory při akceleraci i při ustáleném zatížení jsou čtyři vzduchovody v prostoru chladiče doplněny otvory na třech místech; tři z nich se nacházejí na předním spoileru, dvanáct na vnitřním krytu a dva na zadní straně vnitřního krytu.
Svisle uspořádaný negativní LCD panel kopíruje tvar kapotáže ve stylu rallye motocyklu. Díky tomu má jezdec všechny informace přehledně před sebou a nemusí zrakem pohybovat vpravo či vlevo. Na třech řádcích ve spodní části se zobrazují různé údaje (hodiny, zařazený rychlostní stupeň, HSTC, počet ujetých kilometrů, denní počítadlo, teploměr a ukazatel stavu paliva), přičemž mezi jednotlivými hodnotami může jezdec přepínat pomocí kurzoru. V horní části LCD displeje jsou zobrazeny nejdůležitější údaje: rychlost, otáčky motoru a množství paliva. Informace o režimu převodovky DCT – zvolený režim D-S a stisknutí tlačítka G – jsou rozmístěny vedle sebe.
Ovládací tlačítka pro standardní verzi i pro provedení s převodovkou DCT byla navržena s důrazem na pohodlí jezdce a snadné ovládání. Funkce informačního displeje a systém HSTC se ovládají tlačítky na levé rukojeti. Ovladač ukazatelů směru byl posunut blíže k ruce jezdce. Na pravé rukojeti se nachází tlačítko startéru a ovladač nouzových světel.
Pro ovládání převodovky DCT je CRF1000L Africa Twin vybaven na levé rukojeti tlačítky pro „manuální“ řazení - tlačítko pro řazení nahoru je umístěno na zadní straně a ovládá se ukazovákem, zatímco tlačítko pro řazení dolů je umístěno blíže jezdci a ovládá se palcem. Na pravé rukojeti se v tomto případě nachází přepínač pro volbu režimu AT/MT (automatický/manuální) a volič N-D-S (neutral, drive, sport).
Parkovací brzda se ovládá zatažením za páku na levé rukojeti, přičemž tato páka má čtyři polohy, jež odpovídají brzdné síle pro různé podmínky. V nejzazší poloze je brzda schopna udržet plně naložený stroj se dvěma osobami a zavazadly ve svahu se sklonem až 18%. Parkovací brzdu lze snadno uvolnit stiskem pojistky. Třmen parkovací brzdy na zadním kotouči je chráněn plastovým krytem.
Zkosená hliníková řidítka jsou robustní a zároveň se vyznačují atraktivním vzhledem. Vyrábí se v Japonsku z nového materiálu s vysokým poměrem pevnosti a tloušťky, takže stěna trubky je pouze 3 mm silná. Ve středu má průměr 28,45 mm, jenž se směrem k okrajům zmenšuje na 22,2 mm. Trubka řidítek je o 50% lehčí a mnohem pevnější než konvenční ocelová řidítka.
Přenos rázů při jízdě v terénu snižují pryžové úchyty, zatímco mosazné vložky minimalizují únavu v důsledku vibrací při dlouhých cestách. Konce řidítek jsou opatřeny chrániči rukou.
Model CRF1000L Africa Twin bude dostupný ve čtyřech barevných provedeních: dvou standardních a dvou speciálních verzích:
- CRF Rally (SE)
- Trikolóra Africa Twin Tricolor (SE)
- Stříbrná metalíza Digital Silver Metallic
- Matná černá metalíza Matte Ballistic Black Metallic
Závodění je součástí DNA značky Honda a CRF Rally v kombinaci červené Extreme Red a pruhů Victory Red s tříbarevným provedením sedla odkazuje na závodní stroj HRC CRF450R Rally. Provedení Trikolóra odkazuje na původní model XRV750L Africa Twin, přičemž nezaměnitelné linie a barvy jsou oslavou návratu této legendy.
4. Příslušenství
Pro stroj bude k dispozici kompletní nabídka originálního příslušenství Honda včetně horního kufru a bočních kufrů, zatmaveného štítu, zvýšeného štítu, vrchních a spodních deflektorů, pryžových stupaček pro spolujezdce, nožní řadicí páky pro DCT, vyhřívaných rukojetí, 12V zásuvky, mlhovek včetně montážní konzole, polepů kol či alarmu.
5. Technické parametry
MOTOR
|
|
Typ
|
Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec se 4 ventily na válec, 270° fázováním klikových hřídelů a hlavou uni-cam
|
Zdvihový objem
|
998 cm3
|
Vrtání a zdvih
|
92,0 x 75,1 mm
|
Maximální výkon
|
70 kW / 7 500 ot./min. (95/1/EC)
|
Max. točivý moment
|
98 Nm při 6 000 ot./min. (95/1/EC)
|
PALIVOVÝ SYSTÉM
|
|
Objem palivové nádrže
|
18,8 litru
|
Spotřeba paliva (režim WMTC)
|
Man. 4,6 l/100 km (WMTC)
DCT: 4,58 l/100 km (WMTC)
|
|
|
HNACÍ ÚSTROJÍ
|
|
Spojka
|
Man. mokrá, lamelová, s vinutými pružinami, hliníková vačka řazení a třecí spojka
DCT: 2 mokré lamelové spojky s vinutými pružinami
|
Převodovka / typ
|
6-stupňová manuální se stálým záběrem / 6-stupňová DCT
|
Stálý převod
|
Řetěz s těsnicími O-kroužky
|
Systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC)
|
* HSTC - 3 úrovně + vypnutí (* pouze modely s ABS & DCT, nelze u standardního modelu)
|
|
|
RÁM
|
|
Typ
|
Ocelový dvojitý kolébkový rám s ocelovým zadním pomocným rámem
|
|
|
PODVOZEK
|
|
Rozměry (D x Š x V)
|
2 335 x 875 x 1 475 mm (STD), 2 335 x 930 x 1 475 mm (ABS/DCT)
|
Rozvor kol
|
1 575 mm
|
Výška sedla (STD poloha / nízká poloha)
|
870/850 mm
|
Světlá výška
|
250 mm
|
Hmotnost bez náplní:
|
208 kg (STD), 212 kg (ABS), 222 kg (DCT)
|
Pohotovostní hmotnost
|
228 kg (STD), 232 kg (ABS), 242 kg (DCT)
|
Poloměr otáčení
|
2,6 m
|
|
|
ZAVĚŠENÍ KOL
|
|
Přední vidlice
|
45 mm inverzní teleskopická kazetová vidlice Showa s nastavením předpětí a síly tlumení, zdvih 230 mm.
|
Zavěšení zadního kola
|
Jednodílné lité hliníkové rameno se systémem Pro-Link, plynovým tlumičem, hydraulickým nastavením předpětí a odskoku, zdvih zadního kola 220 mm
|
|
|
KOLA
|
|
Přední kolo
|
Hliníkový ráfek s drátěným výpletem
|
Zadní kolo
|
Hliníkový ráfek s drátěným výpletem
|
Velikost ráfku Přední
|
21 x 2,15
|
Velikost ráfku Zadní
|
18 x 4,00
|
Pneumatika vpředu
|
90/90-21 dušová
|
Pneumatika vzadu
|
150/70-18 dušová
|
|
|
BRZDY
|
|
Systém ABS, typ
|
ABS* 2-kanálový systém s možností vypnutí pro zadní kolo (* pouze modely ABS a DCT, nelze u standardního modelu)
|
Typ vpředu
|
Dva 310 mm vlnovité kotouče s plovoucími třmeny, hliníkovou hlavou a radiálními 4-pístovými třmeny se sintrovanými destičkami
|
Typ vzadu
|
256 mm kotouč s 1-pístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu Dále páková parkovací brzda u modelu s převodovkou DCT s přídavným 1pístovým třmenem
|
|
|
PŘÍSTROJE A ELEKTRICKÁ VÝBAVA
|
|
Přístrojový panel
|
Negativní LCD přístrojový panel v rallye stylu obsahující: ukazatel rychlosti, otáčkoměr, ukazatel stavu paliva, indikátor zařazeného rychlostního stupně, *ABS, *HSTC, počítadlo ujetých kilometrů, denní počítadlo a hodiny
*označuje typ s ABS/DCT
|
Světlomet
|
Dva LED světlomety (1 dálková světla / 1 potkávací světla) s LED technologií
|
Zadní světlo
|
LED
|
Ukazatele směru
|
STD: žárovkové
ABS/DCT: LED. Obě verze s funkcí oranžových pozičních světel
|
Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.
** Upozornění: uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky jsou prováděny na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.