Nacházíte se: ÚVODNÍ STRANA / Tiskové zprávy

Honda CRF1000L Africa Twin - kompletní technické údaje

Honda a redakce MotoRoute, 23.10.2015

Honda CRF1000L Africa Twin, modelový rok 2016

Fotky a videa zde.

Nový model: CRF1000L Africa Twin navazuje na schopnost svých slavných předchůdců vydat se na jakoukoliv cestu. S moderním a výkonným řadovým dvouválcovým motorem umístěným v lehkém a agilním podvozku je tento stroj připraven na každé dobrodružství na silnicích i mimo ně, na přejezd kontinentů i na pravidelné dojíždění do zaměstnání.

Kromě standardního modelu jsou v nabídce dvě další verze: první s vypínatelným systémem ABS pro zadní kolo a se systémem nastavitelné kontroly trakce Honda (HSTC) s více režimy, a druhý vybavený unikátní dvouspojkovou převodovkou Honda DCT (nově nabízející režim pro jízdu v terénu, vypínatelným ABS pro zadní kolo a HSTC.

 

1. Úvod

Základní vlastnosti motocyklu kategorie enduro – silný motor, robustní podvozek s vysokým zdvihem odpružení, vzpřímená pozice jezdce a široká řidítka – jsou zárukou jeho použitelnosti v každém terénu. Tato praktičnost se stala klíčem k oblibě těchto strojů: jsou snadno ovladatelné, pohodlné a přizpůsobivé, jsou stejně doma na klikatých silničkách horských sedel, na dálnicích i v ucpaných ulicích měst. A když jejich majitel zatouží po skutečném dobrodružství, dokážou pokračovat v cestě i tam, kde asfalt končí.

Věčným tématem při vývoji modelu CRF1000L Africa Twin bylo hledání optimální rovnováhy mezi jízdními vlastnostmi v terénu, cestovním komfortem a agilitou. Svou použitelností, charakterem a ovladatelností v terénu konstruktéry neustále udivoval jeden motocykl: původní XRV 750L Africa Twin. Ten se i v konkurenci dnešní nezměrné nabídky cestovních endur osvědčil jako vhodný etalon. Nový stroj, který dnes přichází se jménem svého předchůdce, nemá se starým modelem shodný ani jeden díl. O to více však zdědil z jeho esence a charakteru, díky nimž byl model XRV750 Africa Twin na silnici i v terénu tak skvělý.

Pan Y. Hasegawa, hlavní vedoucí projektu CRF1000L Africa Twin:
„Od samého počátku konstrukce a návrhu našeho nového stroje Africa Twin jsme chtěli vytvořit plnohodnotné cestovní enduro, jež by svému majiteli přinášelo radost a které by bylo stejně vhodné k překonávání kontinentů i k jízdám po dálnici a ke každodennímu dojíždění. Odkaz a výkony předchozího modelu pro nás byly velkou inspirací a po mnoha měsících výzkumu, testování, vývoje a jízdních zkoušek získal model CRF1000L terénní schopnosti, které dělají z nezpevněných cest potěšení, komfort cestovního stroje a agilitu motocyklu pro každodenní dojíždění. Jinými slovy, vznikl tak model, jenž si skutečně zaslouží jméno Africa Twin.“

 

2. Informace o modelu

Vše začíná u motoru, který musí podávat stejně dobré výkony v terénu i při dlouhých silničních přesunech – a samozřejmě také při všech ostatních způsobech použití. Řadový dvouválcový motor v CRF1000L Africa Twin má zdvihový objem 998 cm3 a jeho konstrukce do velké míry čerpá ze závodních strojů CRF250R/450R. Jako příklad lze uvést například stejnou konstrukci čtyřventilové hlavy Unicam, jež přispívá ke kompaktním celkovým rozměrům agregátu.

Vysoký výkon a točivý moment s lineárním průběhem jsou zárukou okamžité odezvy za každých otáček – a to za doprovodu uspokojivého charakteristického hlubokého zvuku, který s otáčkami postupně narůstá. 270° fázování klikových hřídelů dodává motoru osobitý charakter a zároveň poskytuje jezdci vynikající kontrolu nad trakcí zadního kola. Eliminaci vibrací zajišťuje dvouosý primární vyvažovací hřídel.

Díky malé výšce motoru s polosuchou klikovou skříní činí světlá výška CRF1000L Africa Twin plných 250 mm. Důmyslné uspořádání dalších součástí kolem motoru vytváří pozitivní dynamický i estetický efekt. Vodní čerpadlo je umístěno v pouzdře spojky a čerpadla vody i oleje jsou poháněna vyvažovacími hřídeli motoru.

Lehká šestistupňová manuální převodovka využívá pro snazší změnu rychlostních stupňů stejnou konstrukci vačky řazení, jako modely CRF250R/450R. Navíc je vybavena pomocnou hliníkovou třecí spojkou.

Kromě standardního modelu jsou v nabídce dvě další verze: první s ABS a se systémem nastavitelné kontroly trakce Honda (HSTC) s více režimy, a druhý vybavený unikátní dvouspojkovou převodovkou Honda DCT (nově nabízející režim pro jízdu v terénu), ABS a HSTC. U modelů vybavených systémem ABS může jezdec vypnout ABS pro zadní brzdu, což mu umožní zablokovat zadní kolo při jízdě v terénu. Systém nastavitelné kontroly trakce Honda nabízí čtyři úrovně kontroly: úrovně 1, 2, 3 a vypnuto. Počet zásahů systému s rostoucí úrovní klesá, což umožňuje větší prokluz zadního kola.

Verze s unikátní dvouspojkovou převodovkou DCT (Dual Clutch Transmission) disponuje standardním manuálním režimem, ve kterém může jezdec řadit tlačítky na levé rukojeti, a dvěma automatickými režimy. Režim D nabízí nejlepší rovnováhu mezi spotřebou paliva a jízdním komfortem, zatímco režim S byl upraven s ohledem na lepší sportovní výkony. V tomto režimu si jezdec může zvolit některý ze tří různých způsobů řazení.

Převodovka DCT modelu CRF1000L Africa Twin je samozřejmě schopna plně fungovat i v terénu. Její chování při jízdě v terénu lze zlepšit stiskem tlačítka G. Tím dojde v jakémkoliv jízdním režimu ke změně ovládání spojek a převodovka jezdci zprostředkuje přímější přenos hnací síly.

Ocelový dvojitý kolébkový rám modelu CRF 1000L Africa Twin zajišťuje skvělou rovnováhu mezi stabilitou při vysokých rychlostech – a to i při plně naloženém stroji – a prvotřídními terénními schopnostmi danými kombinací jeho pevnosti a pružnosti. Centralizace hmoty – umístění prvků, jako je například baterie, u zadní strany hlavy válců – přispívá ke snížení těžiště stroje a zlepšuje jeho agilitu.

Převrácená 45 mm vidlice Showa je plně nastavitelná a je opatřena dvěma radiálně umístěnými čtyřpístovými brzdovými třmeny Nissin a 310 mm „vlnovitými“ plovoucími kotouči. Zadní tlumič Showa disponuje hydraulickou regulací předpětí. Podobně jako model CRF450R Rally, také CRF1000L Africa Twin používá 21 palcové přední a 18 palcové zadní kolo s drátěným výpletem. Díky tomu univerzální pneumatiky o rozměru 90 vpředu / 150 vzadu nahradit některými ze široké škály terénních pneumatik.

V souladu s motivem „neomezené dobrodružství“  je model Africa Twin opatřen minimem kapotáže a vyznačuje se robustním, avšak současně lehkým provedením, jež jezdci poskytuje ochranu před povětrnostními vlivy, ale zároveň zachovává štíhlé a agilní proporce stroje. Dvojité LED světlomety dodávají stroji originální vzhled.

Výšku sedla lze snížit o 20 mm ze standardních 870 mm na 850 mm. Objemná palivová nádrž (18,8 litru) a nízká spotřeba paliva 4,58 l/100 km (WMTC v režimu DCT) umožňuje dojezd přes 400 km.

 

3. Hlavní vlastnosti

3.1 Motor

Kompaktní, lehký a výkonný. Řadový dvouválcový motor modelu CRF1000L Africa Twin disponuje maximálním výkonem 70 kW při 7 500 ot./min. a točivým momentem 98 Nm při 6 000 ot./min. Dále disponuje 270° fázováním klikových hřídelů, hlavou Unicam se 4 ventily pro každý válec a suchou klikovou skříní. Kliková skříň je shodná pro verze s DCT i s manuální 6-stupňovou převodovkou.

Motor modelu CRF1000L Africa Twin byl navržen s důrazem na dvě klíčové oblasti – první je lehká ovladatelnost a výkon pro celodenní jízdy, zatímco druhá zahrnuje výkon a točivý moment, jež jezdci zprostředkovávají přesné informace o trakci zadního kola. Přirozeným vedlejším produktem těchto schopností je vysoká univerzálnost takového stroje – motocykl se ve městě cítí stejně dobře, jako kdekoliv jinde.

Řadové uspořádání dvouválcového motoru o zdvihovém objemu 998 cm3 poskytuje optimální rovnováhu mezi výkonem, točivým momentem, hmotností a fyzickými rozměry, a to zejména díky tomu, že motor byl od samého počátku konstruován s důrazem na úsporu hmotnosti, centralizaci hmoty a nízké těžiště. K minimalizaci rozměrů i hmotnosti velkou měrou přispěly zkušenosti týmu HRC s motokrosovými verzemi modelů CRF250/450R a se závodním strojem CRF450R Rally. Díky tomu má motor v CRF1000L stejnou délku, jako motor stroje CBR500R.

Vidlicový dvouválec stejného zdvihového objemu a výkonu by byl fyzicky příliš dlouhý a vysoký, než aby jej bylo možné účinně vměstnat do stroje s výkonnostními cíli modelu Africa Twin. Nový motor s maximálním výkonem 70 kW dostupným při 7 500 ot./min. a točivým momentem vrcholícím hodnotou 98 Nm při 6 000 ot./min. se vyznačuje lineární výkonovou křivkou a strmou křivkou točivého momentu, jež zajišťují potřebnou dynamiku v nízkých a středních otáčkách a zároveň jezdci poskytují konzistentní maximální výkon.

Kompaktní a krátký motor také přispívá k vysoké světlé výšce stroje, jež je klíčová pro jízdní vlastnosti v terénu. Klikové skříně jsou vertikálně rozděleny a vyznačují se integrovanou olejovou nádrží (jedná se o první stroj Honda, u nějž bylo toto řešení použito). Vodní čerpadlo je umístěno ve skříni spojky (poprvé u motocyklového motoru), zatímco termostat je integrován v hlavě motoru.

Tím se zkracuje délka potřebných hadic a uvolňuje se tak prostor pro vytvoření atraktivního exteriéru (zároveň s tím odpadá potřeba externích upevňovacích šroubů) a úsporu hmotnosti. Čerpadla vody a oleje jsou poháněna vyvažovacími hřídeli motoru. Motory s manuální převodovkou a s DCT mají shodnou klikovou skříň, jež se liší pouze několika vnějšími detaily.

Motor využívá polosuchou klikovou skříň s olejovou nádrží v její spodní části. Toto řešení umožnilo menší hloubku olejové vany a tedy i celkově menší výšku celého motoru. Vzhledem k tomu, že tlakové čerpadlo je umístěno v nádrži, odkud olej dodává do motoru, není zapotřebí tlakové vedení oleje, čímž se opět šetří hmotnost a prostor.

Čtyřventilové hlavy válců s elektronickým vstřikováním paliva PGM-FI jsou vybaveny vždy dvěma zapalovacími svíčkami s duálním a sekvenčním zapalováním, jež přispívá k rovnoměrnému spalování palivové směsi. Fázování zapalování také přispívá k osobitému charakteru a chování samotného motoru. Kompresní poměr činí 10,0:1.

Ventilový rozvod Honda SOHC Unicam byl převzat z modelů CRF250/450R. Ke kompaktním rozměrům hlavy válců přispívá nízko umístěný litý vačkový hřídel (podobný jako u CBR1000RR Fireblade), jenž zároveň umožňuje úhel sklonu ventilů potřebný pro dosažení ideálního tvaru spalovací komory. Toto řešení, jež se navíc vyznačuje nízkou hmotností, přispívá k centralizaci hmoty, a tudíž i ke snížení těžiště. Sací ventily mají průměr 36,5 mm, výfukové pak 31 mm.

Pořadí zapalování a „výkonové pulzy“ typické pro vidlicový motor modelu XRV750 Africa Twin zajišťovaly vynikající trakci a jezdec měl zároveň k dispozici přesné informace o přilnavosti zadního kola. Aby bylo možné dosáhnout stejného pocitu z ovládání plynu i u CRF1000L Africa Twin, byl použit nerovnoměrný interval zapalování s 270° fázováním klikových hřídelů.

Sekundární vibrace jsou eliminovány protiběžným pohybem pístů, zatímco primární inerciální a mechanické vibrace jsou vyvažovány pomocí dvouosých vyvažovacích hřídelů. Přední vyvažovací hřídel používá dvě závaží, zatímco zadní hřídel je kvůli úspoře hmotnosti opatřen pouze jedním závažím.

Vrtání a zdvih činí 92 mm x 75,1 mm. Tato velikost vrtání přispívá k optimalizaci rovnováhy tuhosti a pevnosti počítačem navržených pístů, zatímco pryskyřičný povlak jejich spodních částí snižuje tření. K dalšímu snížení tření přispívá také chromový povlak AB-1 a povrchová úprava Palphos M1-A (použitá například u CBR600RR) na čepech pístů a na ojnicích.

Hliníkový střed spojky a přítlačný kotouč jsou opatřeny „pomocnými“ vačkami, jež usnadňují řazení rychlostních stupňů směrem nahoru i dolů (lehčí ovládání páky) a „kluznými“ vačkami pro zpomalování a podřazování. Boční vůle mezi přítlačným kotoučem a středem byla optimalizována a totéž platí i pro vůli mezi třecím kotoučem a vnějškem spojky.

Vzhledem k tomu, že šestistupňová převodovka má zcela novou konstrukci s novým tvarem zubů pro 1., 2., 3. a 4. rychlostní stupeň, je samotná spojka fyzicky menší a o 500 g lehčí než konvenční jednotky. Ložiskový čep klikového hřídele byl na straně primárního převodu opatřen žebry pro zachycování oleje, čímž je zajištěno konzistentní mazání převodu, pružiny tlumiče a primárního dílčího převodu.

Konstrukce vaček řazení je stejná jako u modelů CRF250/450R, což je zárukou bezpečného řazení bez ohledu na jízdní podmínky. A pro zajištění přímého přenosu hnací síly a konzistentní trakce byly optimalizovány fyzické tvary i rozměry tlumicích pryžových prvků na zadním kole.

Pro lepší požitek z jízdy byly unikátní vnitřní součásti koncovky výfuku zkonstruovány pomocí počítače (CAE). Výsledkem je charakteristický zvuk, v němž se odráží tep motoru. Toto řešení si společnost Honda nechala patentovat. Akusticky vyladěná druhá komora vytváří lehký a ostrý zvuk při vyšších otáčkách, zatímco třetí komora zdůrazňuje hluboký a hutný tón velkoobjemového dvouválce.

Systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC) Honda nabízí čtyři úrovně kontroly: úroveň 1, 2, 3 a vypnuto. Úroveň zásahů systému s rostoucí úrovní klesá a systém tak dovoluje větší a větší prokluz zadního kola. Při vypnutém systému ABS pro zadní kolo může navíc jezdec zadní kolo libovolně zablokovat.

Africa Twin ve verzi s převodovkou DCT disponuje inovovaným režimem S, jenž nabízí tři úrovně sportovních jízdních vlastností (rychlejší podřazování a schopnost podržet zařazený vyšší/nižší rychlostní stupeň). Tyto tři režimy umožňují přizpůsobení odezvy převodovky preferovanému jízdnímu stylu. Vybraná úroveň je uložena do paměti řídicí jednotky a je uložena jako standardní – jezdec tak může trvale stroj používat v režimu S. Zvolená úroveň a režim jsou rovněž zobrazeny na přístrojovém panelu.

Převodovka DCT také nabízí možnost „adaptivního ovládání spojky“, jež jezdci poskytuje přirozený pocit v situacích s častým přidáváním a ubíráním plynu, kdy umožňuje hladké řazení v nízkých otáčkách. Pro co nejlepší vlastnosti v terénu nabízí převodovka DCT u CRF1000L Africa Twin novou funkci v podobě tlačítka G umístěného na pravé straně přístrojového panelu. Stiskem tlačítka G dojde v jakémkoliv jízdním režimu ke změně ovládání spojek a převodovka jezdci zprostředkuje přímější přenos hnací síly.

Další novou funkcí systému DCT je detekce svahu, díky které dochází k úpravě způsobu řazení v závislosti na sklonu svahu tak, aby jezdec měl vždy nad strojem plnou kontrolu.

3.2 Podvozek

Plně nastavitelné odpružení Showa je spojeno s robustním dvoukolébkovým rámem, jehož tuhost byla vyladěna s důrazem na optimální ovladatelnost. Stroj je opatřen koly o rozměrech 21 a 18 palců a 310 mm vlnovité kotouče vpředu jsou vybaveny radiálními čtyřpístovými třmeny Nissin. Univerzální pneumatiky Dunlop 90/90-21 a 150/70-18 jsou vhodné pro všechny povrchy.

Podvozek modelu CRF1000L Africa Twin musí splňovat tři hlavní cíle: schopnost překonávat dlouhé úseky jízdy v terénu a vynikající rychlostní stabilitu při jízdě po silnicích sólo i s plně zatíženým strojem se spolujezdcem a zavazadly.

Skloubení všech tří atributů představovalo pro konstruktéry značky Honda velkou výzvu. Výsledný ocelový dvoukolébkový rám (podobný, jaký byl použit u stroje CRF450R Rally) se vyznačuje důkladně vyladěnou tuhostí nejen všech výztuží a trubek, ale dokonce i 6 pečlivě rozmístěných závěsů motoru.

Díky kompaktní konstrukci motoru i rámu činí světlá výška stroje 250 mm, rozvor dosahuje hodnoty 1 575 mm a sklon přední vidlice/závlek činí 27,5°/113 mm. Lehký pomocný rám je opatřen diagonálními příčnými vzpěrami a je schopen nést zavazadla a náklad o hmotnosti až 30 kg. Suchá hmotnost standardního modelu činí 208 kg, hmotnost s náplněmi pak 228 kg a rozdělení hmotnosti mezi přední a zadní kolo je v poměru 49,1:50,9.

Sedlo je umístěno ve výšce 870 mm (stejně jako u XRV750L Africa Twin) a lze jej jednoduchou úpravou snížit o 20 mm.

Oproti XRV750L je vzdálenost mezi čepem kyvného ramene a přední pneumatikou o 8 mm kratší (931 mm) a nový stroj je navíc opatřen o 20 mm delším kyvným ramenem. Umístění položek, jako je baterie, do blízkosti těžiště (za válce motoru) přispívá k vyššímu zatížení předního kola, čímž se zlepšuje stabilita i trakce. Úhel natočení kola 43° na každou stranu umožňuje poloměr otáčení pouhých 2,6 m, což jezdec ocení při jízdě v hustém provozu i na úzkých cestách.

A ačkoliv má motor CRF1000L o 25 % větší zdvihový objem a disponuje přibližně o 50 % vyšším výkonem než jeho předchůdce, je nový Africa Twin dokonce nepatrně lehčí, užší v prostoru nádrže a sedla a nabízí jezdci jízdní pozici, jež umožňuje maximální kontrolu a pohyb.

Převrácená 45 mm kazetová vidlice Showa se zdvihem 230 mm nabízí nejlepší parametry ve své třídě. Pro maximální flexibilitu a ovladatelnost je dlouhý zdvih kombinován s nízkou úrovní pružení, přičemž předpětí pružiny a tlumení v kompresi i v odskoku jsou plně nastavitelné.

Vidlice s předsunutou osou umožňuje zachování potřebného sklonu a zároveň posouvá těžiště systému řízení (oproti konstrukci s centrálně umístěnou osou) blíže ke středu, čímž přispívá k centralizaci hmoty a ke snížení hmotnosti. Litá hliníková hlava vidlice a kované spodní upevnění vidlice – propojené dutou hliníkovou trubkou – jsou k jednotlivým ramenům vidlice připevněny šrouby v horní a dolní části.

Nová 45 mm vidlice Showa a její hlava jsou ­– díky rozsáhlému uplatnění metod pro snížení hmotnosti – o 860 g lehčí než 43 mm „vzpřímená“ vidlice a hlava u XRV750L Africa Twin.

Přední odpružení a velkorysou světlou výšku vhodně doplňuje zadní tlumič Showa, jenž umožňuje zdvih osy zadního kola plných 220 mm. Vrchní upevňovací bod tlumiče je kvůli centralizaci hmoty umístěn co nejníže a tlumič je opatřen 46 mm válcem s odděleným zásobníkem (podobně jako u motokrosových strojů CRF), jež zajišťuje stabilní tlumení i při extrémní jízdě v terénu. Předpětí pružiny lze regulovat otočným prvkem na těle tlumiče; tlumení v odskoku a kompresi je rovněž plně nastavitelné.

Jednodílné kyvné rameno z hliníkové slitiny má šestiúhelníkový průřez, přičemž na pravé straně (vedle koncovky výfuku) je rameno hlubší, aby byla zachována potřebná ohybová tuhost, a je tvarováno tak, aby nebránilo koncovce výfuku. V přepákování Pro-Link je použit odolný kovaný hliník skupiny 6000, jenž se vyznačuje nižší hmotností a vyšší odolností. Ke skříni motoru je kyvné rameno upevněno pomocí 17 mm dutých koaxiálních šroubů.

CRF1000L Africa Twin má kola stejných rozměrů jako CRF450R Rally - 21 palců vpředu a 18 palců vzadu; díky tomu si jezdec může vybrat ze široké řady terénních pneumatik. Šířky ráfků činí 2,15 palce / 4 palce, duté 20 mm osy kol vpředu a vzadu zlepšují tuhost a zároveň pomáhají snižovat hmotnost. Výplet na levé straně zadního kola je kvůli úspoře místa uspořádán tangenciálně, zatímco na pravé straně je výplet mezi nábojem a ráfkem lineární pro dosažení co největší pevnosti.

Kompaktní dvoudílné radiálně umístěné čtyřpístové třmeny jsou navrženy s ohledem na 310 mm „vlnovité“ kotouče a jsou opatřeny sintrovanými destičkami (podobné řešení je použito u modelu CRF450R Rally), čímž je zajištěn potřebný brzdný účinek na silnici i v terénu. Upevnění brzdových destiček již neobsahuje závlačky, čímž se zjednodušila a také odlehčila jeho konstrukce. K úspoře hmotnosti přispívají také hliníkové náboje kotoučů – poprvé u motocyklu značky Honda­.

Zadní „vlnovitý“ kotouč o rozměru 256 mm rovněž pochází z modelu CRF a byl pro Africa Twin optimalizován. Vrtání a tvar kotouče zajišťují bezpečné zastavení za všech podmínek. Lehký dvoukanálový systém ABS lze vypnout pouze pro zadní kolo.

Pneumatiky Dunlop OE 90/90-21 a 150/70-18 se širokými příčnými drážkami a menšími rozestupy mezi rovnoběžnými drážkami mají kostru i složení vyvinuté speciálně s ohledem na dobré jízdní vlastnosti na silnicích i v terénu.

3.3 Vzhled a výbava

Minimalistická kapotáž poskytuje jezdci ochranu, aniž by byla zbytečně objemná. Negativní LCD displej je umístěn vertikálně ve stylu rallye strojů a usnadňuje jezdci rychlé čtení potřebných údajů. Nové ovladače byly navrženy s důrazem na ergonomii a jsou rozmístěny na zkosených hliníkových řidítkách. Pro osvětlení slouží výhradně LED diody.

Stylistický koncept modelu CRF1000L Africa Twin vychází z motivu „neomezené dobrodružství“. Kompaktní motor obsahuje minimum vnějších dílů. Výsledkem toho je úzký profil stroje a nádrž o objemu 18,8 l, jež jezdci umožňuje lepší ovládání a poskytuje mu více volnosti v pohybu. Díky malým přesahům přes půdorys stroje se navíc výrazně omezuje riziko poškození při menších pádech.

Dvojité LED světlomety navazují a odkaz XRV750L Africa Twin, jenž ještě více zdůrazňuje „dvojitá kruhová“ aura LED světel. Také zadní světlo je tvořeno LED diodami.

Pro zajištění maximální ochrany před větrem za jízdy – aniž by tím byla ovlivněna volnost pohybu pro jízdu terénem – tvoří kapotáž a ochranný štít jeden celek. Středový otvor pod štítem pomáhá eliminovat turbulence a umožňuje použití vyššího štítu, zatímco dva boční otvory odvádějí proudící vzduch kolem paží a ramen. Jako volitelné příslušenství je nabízen o 90 mm vyšší a o 30 mm širší štít.

Také proudění vzduchu kolem motoru je pečlivě regulováno pomocí deflektorů, obtoků a ohybů. Pro zajištění konzistentního přísunu vzduchu do vzduchové komory při akceleraci i při ustáleném zatížení jsou čtyři vzduchovody v prostoru chladiče doplněny otvory na třech místech; tři z nich se nacházejí na předním spoileru, dvanáct na vnitřním krytu a dva na zadní straně vnitřního krytu.

Svisle uspořádaný negativní LCD panel kopíruje tvar kapotáže ve stylu rallye motocyklu. Díky tomu má jezdec všechny informace přehledně před sebou a nemusí zrakem pohybovat vpravo či vlevo. Na třech řádcích ve spodní části se zobrazují různé údaje (hodiny, zařazený rychlostní stupeň, HSTC, počet ujetých kilometrů, denní počítadlo, teploměr a ukazatel stavu paliva), přičemž mezi jednotlivými hodnotami může jezdec přepínat pomocí kurzoru. V horní části LCD displeje jsou zobrazeny nejdůležitější údaje: rychlost, otáčky motoru a množství paliva. Informace o režimu převodovky DCT – zvolený režim D-S a stisknutí tlačítka G – jsou rozmístěny vedle sebe.

Ovládací tlačítka pro standardní verzi i pro provedení s převodovkou DCT byla navržena s důrazem na pohodlí jezdce a snadné ovládání. Funkce informačního displeje a systém HSTC se ovládají tlačítky na levé rukojeti. Ovladač ukazatelů směru byl posunut blíže k ruce jezdce. Na pravé rukojeti se nachází tlačítko startéru a ovladač nouzových světel.

Pro ovládání převodovky DCT je CRF1000L Africa Twin vybaven na levé rukojeti tlačítky pro „manuální“ řazení - tlačítko pro řazení nahoru je umístěno na zadní straně a ovládá se ukazovákem, zatímco tlačítko pro řazení dolů je umístěno blíže jezdci a ovládá se palcem. Na pravé rukojeti se v tomto případě nachází přepínač pro volbu režimu AT/MT (automatický/manuální) a volič N-D-S (neutral, drive, sport).

Parkovací brzda se ovládá zatažením za páku na levé rukojeti, přičemž tato páka má čtyři polohy, jež odpovídají brzdné síle pro různé podmínky. V nejzazší poloze je brzda schopna udržet plně naložený stroj se dvěma osobami a zavazadly ve svahu se sklonem až 18%. Parkovací brzdu lze snadno uvolnit stiskem pojistky. Třmen parkovací brzdy na zadním kotouči je chráněn plastovým krytem.

Zkosená hliníková řidítka jsou robustní a zároveň se vyznačují atraktivním vzhledem. Vyrábí se v Japonsku z nového materiálu s vysokým poměrem pevnosti a tloušťky, takže stěna trubky je pouze 3 mm silná. Ve středu má průměr 28,45 mm, jenž se směrem k okrajům zmenšuje na 22,2 mm. Trubka řidítek je o 50% lehčí a mnohem pevnější než konvenční ocelová řidítka.

Přenos rázů při jízdě v terénu snižují pryžové úchyty, zatímco mosazné vložky minimalizují únavu v důsledku vibrací při dlouhých cestách. Konce řidítek jsou opatřeny chrániči rukou.

Model CRF1000L Africa Twin bude dostupný ve čtyřech barevných provedeních: dvou standardních a dvou speciálních verzích:

  • CRF Rally (SE)
  • Trikolóra Africa Twin Tricolor (SE)
  • Stříbrná metalíza Digital Silver Metallic
  • Matná černá metalíza Matte Ballistic Black Metallic

Závodění je součástí DNA značky Honda a CRF Rally v kombinaci červené Extreme Red a pruhů Victory Red s tříbarevným provedením sedla odkazuje na závodní stroj HRC CRF450R Rally. Provedení Trikolóra odkazuje na původní model XRV750L Africa Twin, přičemž nezaměnitelné linie a barvy jsou oslavou návratu této legendy.

 

4. Příslušenství

Pro stroj bude k dispozici kompletní nabídka originálního příslušenství Honda včetně horního kufru a bočních kufrů, zatmaveného štítu, zvýšeného štítu, vrchních a spodních deflektorů, pryžových stupaček pro spolujezdce, nožní řadicí páky pro DCT, vyhřívaných rukojetí, 12V zásuvky, mlhovek včetně montážní konzole, polepů kol či alarmu.

 

5. Technické parametry

 

MOTOR

 

Typ

Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec se 4 ventily na válec, 270° fázováním klikových hřídelů a hlavou uni-cam

Zdvihový objem

998 cm3

Vrtání a zdvih

92,0 x 75,1 mm

Maximální výkon

70 kW / 7 500 ot./min. (95/1/EC)

Max. točivý moment

98 Nm při 6 000 ot./min. (95/1/EC)

PALIVOVÝ SYSTÉM

 

Objem palivové nádrže

18,8 litru

Spotřeba paliva (režim WMTC)

Man. 4,6 l/100 km (WMTC)
DCT: 4,58 l/100 km (WMTC)

 

 

HNACÍ ÚSTROJÍ

 

Spojka

Man. mokrá, lamelová, s vinutými pružinami, hliníková vačka řazení a třecí spojka

DCT: 2 mokré lamelové spojky s vinutými pružinami

Převodovka / typ

6-stupňová manuální se stálým záběrem / 6-stupňová DCT

Stálý převod

Řetěz s těsnicími O-kroužky

Systém nastavitelné kontroly trakce (HSTC)

* HSTC - 3 úrovně + vypnutí (* pouze modely s ABS & DCT, nelze u standardního modelu)

 

 

RÁM

 

Typ

Ocelový dvojitý kolébkový rám s ocelovým zadním pomocným rámem

 

 

PODVOZEK

 

Rozměry (D x Š x V)

2 335 x 875 x 1 475 mm (STD), 2 335 x 930 x 1 475 mm (ABS/DCT)

Rozvor kol

1 575 mm

Výška sedla (STD poloha / nízká poloha)

870/850 mm

Světlá výška

250 mm

Hmotnost bez náplní:

208 kg (STD), 212 kg (ABS), 222 kg (DCT)

Pohotovostní hmotnost

228 kg (STD), 232 kg (ABS), 242 kg (DCT)

Poloměr otáčení

2,6 m

 

 

ZAVĚŠENÍ KOL

 

Přední vidlice

45 mm inverzní teleskopická kazetová vidlice Showa s nastavením předpětí a síly tlumení, zdvih 230 mm.

Zavěšení zadního kola

Jednodílné lité hliníkové rameno se systémem Pro-Link, plynovým tlumičem, hydraulickým nastavením předpětí a odskoku, zdvih zadního kola 220 mm

 

 

KOLA

 

Přední kolo

Hliníkový ráfek s drátěným výpletem

Zadní kolo

Hliníkový ráfek s drátěným výpletem

Velikost ráfku Přední

21 x 2,15

Velikost ráfku Zadní

18 x 4,00

Pneumatika vpředu

90/90-21 dušová

Pneumatika vzadu

150/70-18 dušová

 

 

BRZDY

 

Systém ABS, typ

ABS* 2-kanálový systém s možností vypnutí pro zadní kolo (* pouze modely ABS a DCT, nelze u standardního modelu)

Typ vpředu

Dva 310 mm vlnovité kotouče s plovoucími třmeny, hliníkovou hlavou a radiálními 4-pístovými třmeny se sintrovanými destičkami

Typ vzadu

256 mm kotouč s 1-pístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu Dále páková parkovací brzda u modelu s převodovkou DCT s přídavným 1pístovým třmenem

 

 

PŘÍSTROJE A ELEKTRICKÁ VÝBAVA

 

Přístrojový panel

Negativní LCD přístrojový panel v rallye stylu obsahující: ukazatel rychlosti, otáčkoměr, ukazatel stavu paliva, indikátor zařazeného rychlostního stupně, *ABS, *HSTC, počítadlo ujetých kilometrů, denní počítadlo a hodiny

*označuje typ s ABS/DCT

Světlomet

Dva LED světlomety (1 dálková světla / 1 potkávací světla) s LED technologií

Zadní světlo

LED

Ukazatele směru

STD: žárovkové
ABS/DCT: LED. Obě verze s funkcí oranžových pozičních světel

Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.

** Upozornění: uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky jsou prováděny na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.