17.12.2009
Garmin Zümo 660
Už na první pohled je jasné, že pro hard-core expediční offrouďáky, pro které je asfalt sprosté slovo a jízdu po Evropě považují za potupu, nebude tato navigace to pravé. Oproti starému Zümu působí totiž méně robustně, téměř až křehce. Plošně je větší, ale zase tenčí. Hlavní důraz byl evidentně kladen na co největší displej, takže GPS vypadá jako malá LCD televize. Zezadu je vidět vestavěný reproduktor (vodotěsný), 660 tedy mluví – na rozdíl od starší řady – i bez upevnění do držáku. Chybí také pogumované hrany a jakákoliv tlačítka (kromě hlavního vypínače), vše se ovládá přes dotykový displej, samozřejmě i v rukavicích. Z hlediska vzhledu nové Zümo působí spíše jako řada Nüvi.
Po zapnutí se rozzáří barevný displej s uhlopříčkou 10,9 cm a poměrně slušným jasem. Přesto může nastat problém na přímém slunci. Již po krátké době používání jsem zjistil, že přístroj chytá signál mnohdy dokonce i uvnitř místnosti, kde se můj starý Garmin vůbec nechytá. Zřejmě je tedy vybaven citlivějším přijímačem. Navíc je možné připojit jej k externí anténě.
Co se týče funkcí, objevil jsem u šestsetšedesátky řadu věcí, které znám z jiných Garminů, ale u Züma jsem je dříve postrádal. A to včetně drobných radostí, jako jsou třeba údaje o východu a západu slunce (nejde jen o nepotřebnou zajímavost, tyto údaje oceníte třeba v Africe, kde slunce zapadá velice rychle a vy potřebujete vědět, do kdy máte být v bivaku). Velmi užitečná je také střelka kompasu, trvale viditelná v rohu mapy, pomoci může i zobrazování maximální povolené rychlosti v daném úseku (ale pozor, tento údaj je zadán v mapových podkladech, takže nereflektuje pozdější změny). Velkou výhodou je možnost do určité míry měnit údaje, které se zobrazují naspodu displeje.
Naopak co mi dosti chybělo bylo měřítko na mapě, které považuji za velmi potřebné. Takto si mapu sice oddalujete a přibližujete, ale nemáte představu o vzdálenostech, např. k městu, křižovatce apod. Nejsem v tomto směru zase takový odborník, takže to nemohu tvrdit jistě, ale je možné, že jde jen o záležitost firmware a že se třeba v budoucnu dočkáme doplnění měřítka do mapy.
Z hlediska práce s aparátem, procházení menu atd. nemohu Zümu 660 mnoho vytknout, vše je intuitivní a celkem bezproblémové. Ano, občas se najde chybka, ale věřím, že drobnosti budou odstraněny v nových verzích firmware, podobně jako tomu bylo u Züma 500 a 550. Vykreslování mapy při změně cíle však někdy trvá dost dlouho. Co se týče samotného navigování, to nezáleží ani tak na přístroji, jako spíše na mapových podkladech. Dodávaná mapa City Navigator Europe NT 2010 je oproti svému předchůdci opět vylepšena, obsahuje nové silnice (včetně např. většiny nových úseků dálnic v ČR) a v některých státech má lepší pokrytí. Chtělo by to vyzkoušet ji důkladněji a po delší dobu, ale z dosavadní zkušenosti spokojenost. Totéž se týká nového Atlasu Czech 8 a doplňující aplikace Adresy.
Zümo 660 je, na rozdíl od svého předchůdce, napájeno výměnnou baterií, což je jistě výhoda. Nachází se pod zadním krytem a vypadá jako přerostlá baterie z mobilu. Co ovšem nepovažuji vůbec za šťastné je fakt, že také pro připojení USB konektoru je nutno otevřít kryt baterie. Nejen že je to trochu nepohodlné (oproti lehce výklopným dvířkům na starém Zümu), ale myslím, že to může být problém i v dešti či prachu. Na druhou stranu, USB už je typu 2.0, tedy výrazně rychlejší než starší verze.
BlueTooth není nic nového, ten byl i u staršího přístroje. Nová 660 má ale zdokonalený systém s profilem A2DP (Advanced Audio Distribution Profile), který ve spojení s k tomu určenými stereo sluchátky umožňuje kvalitnější poslech hudby (to mě osobně nijak zvlášť neláká, ale někoho by to mohlo zajímat). BlueTooth moduly jsou dva, zvlášť pro sluchátka a pro mobil. Rovněž si můžete nechat předčítat knihy, prohlížet obrázky, je zde podpora 3D zobrazování budov a další ptákovinky.
Pro instalaci na motorku se dá využít jednak běžný RAM držák, dostačující pro silniční použití, do náročnějších podmínek doporučujeme držák od Touratechu (cca 2 500,- Kč).
Ještě poznámku k výdrži baterie, která je menší než u předchůdců. Je třeba s tím počítat, pokud si například navigaci berete s sebou na pěší túru, nebo se nějak porouchá napájení držáku. Zatímco moje staré Zümo 500 běžně vydrží fungovat kolem pěti hodin, nový typ se po plném nabití vybil už po zhruba třech hodinách. Je nicméně možné, že baterie v testovacím přístroji nebyla v dobré kondici, neboť výrobce uvádí výdrž 5 hodin (otázkou je, při jakém jasu a režimu použití).
Verdikt
Garmin Zümo 660 je špičkový přístroj pro motocyklovou navigaci, určený primárně pro silniční použití v zemích, pro něž existují propracované routovatelné mapy (např. Evropa). Tam, kde se jede převážně v terénu jen podle azimutu a souřadnic, nemáte šanci celý jeho potenciál využít (velká obrazovka je pak de facto zbytečná), navíc se jeví pro takové prostředí méně robustní (ačkoliv jsme s ním neházeli o zem, chtělo by to nějaký destrukční test...) a možná i příliš velký.
Velkou většinu mototuristů však uspokojí a potěší komfortem obsluhy i funkcemi, nehledě na to, že obzvláště na cestovních korábech se skvěle vyjímá. A dá se velmi dobře a efektivně používat také v autě.
Základní technické údaje
Rozměry: 13,8 x 8,4 x 2,3 cm
Hmotnost: 270 g
Displej: 9,7x5,7 cm (úhlopříčka 10,9 cm), rozlišení 480x272 bodů, 65,5 tis. barev
Paměť: interní 2 GB, rozšíření skrze microSD karty
Cena: cca od 13 500,- Kč, dle map, doplňků, servisu...
Text: Michal Hamšík
Foto: Michal Hamšík, Garmin
Tento přístroj můžete zakoupit v našem e-shopu.