Honda a redakce MotoRoute, 9.4.2018
Dlouhodobě oblíbený skútr Honda PCX125 vstupuje do roku 2018 s novým vzhledem a s novými přirozenými obrysy, jež zdůrazňují tradiční dynamické designové linie charakteristické pro řadu PCX.
Inovovaný model získal nový dvoukolébkový trubkový ocelový rám, nová kola i pneumatiky, či vylepšené zadní odpružení. Výbava zahrnuje ABS a motor, který se i přes vyšší špičkový výkon vyznačuje nižší spotřebou paliva.
1. Úvod
PCX125 je nenápadný, avšak mimořádně úspěšný model v řadě jednostopých strojů Honda. Od jeho vstupu na trh v roce 2010 se ho v Evropě prodalo přes 140 000 kusů. Tohoto výsledku se podařilo dosáhnout díky receptu, který značka Honda neustále vylepšuje: jeho výrazný a moderní design elegantně zapadne do náročného životního městského stylu, zatímco díky kompaktním rozměrům si najde cestu v rušném provozu a umožní vždy snadné zaparkování.
Pohodlná poloha za řídítky, schránka pro uložení integrální přilby pod sedlem a špičková kvalita zpracování přispívají k extrémní úrovni osobního komfortu („Personal Comfort“), z nějž název PCX vychází. Nelze zapomenout ani na vysokou hodnotu za vynaložené prostředky, a to jak při koupi, tak po celou dobu provozu, která je jedním z důvodů popularity PCX.
V roce 2010 se stal model PCX prvním jednostopým vozidlem v Evropě vybaveným technologií Idling Stop; o dva roky později se stal prvním skútrem v Evropě vybaveným mimořádně úsporným motorem Honda eSP („enhanced Smart Power“). V roce 2016 začal model plnit emisní normu EURO4 a nyní, aby si zachoval náskok před konkurencí, přichází model PCX125 2018 s výrazně inovovaným vzhledem, novým podvozkem a výkonnějším motorem.
2. Informace o modelu
Atraktivní vzhled byl vždy jednou ze silných stránek modelu PCX125. Změny pro rok 2018 zahrnují přirozené obrysy a decentně sražené hrany, které ještě více podtrhují jeho charakteristický „hladký“ styl. Nezapomnělo se ani na funkci: jezdec má více volnosti k pohybu, zvětšenou schránku pod sedlem nebo ostrý LCD přístrojový panel. Vše doplňují přední i zadní LED světla.
Nový dvojitý trubkový ocelový rám dodává modelu PCX agilitu potřebnou pro městský provoz, ale zároveň napomáhá lepší ovladatelnosti. Nová kola jsou lehčí a jsou obuta do větších pneumatik. Tlumiče jsou vybaveny tri-rate pružinami a odpružení se vyznačuje větším zdvihem.
Při zachování své mimořádně nízké spotřeby se motor díky inovované vzduchové komoře, sání a výfuku vyznačuje vyšším maximálním výkonem, aniž by to znamenalo kompromis v nízkých otáčkách.
3. Hlavní vlastnosti
3.1 Vzhled a výbava
- Nový styl přináší do aerodynamického designu PCX přirozené křivky
- Silná vizuální identita díky novému LED světlometu a pozičním světlům
- Nový, důmyslný a dobře čitelný inverzní LED přístrojový panel
Hlavním designovým prvkem modelu PCX125 vždy byla jeho kapotáž – výrazná charakteristická linie a jednotný lak – obalující celý stroj od přídě až k zádi.
Inovovaný model PCX125 toto téma rozšiřuje a využívá nové, přirozené obrysy s proměnlivými křivkami, jejichž výsledkem je výrazný vizuální dojem s luxusním nádechem. Opět jsou zde velké jednobarevně lakované plochy vedoucí bez přerušení od přídě až k zádi, do celkového stylu je nyní ještě více integrována spodní část kapotáže.
Dalším inovovaným detailem je kryt motoru a vstup vzduchové komory, které jsou nyní spojeny do jednoho celku. Z kovově stříbrného krytu motoru vyzařuje robustnost a mechanická pevnost; nad ním se nachází černý kryt sání, který se vyznačuje elegantní kombinací ostrých linií a měkčích křivek.
Z přídě modelu PCX125 vyzařuje silná identita; LED světla a mimořádně úzká poziční světla stoupají odděleně vzhůru, zatímco na vnějších horních koncích se nacházejí diskrétně zabudované LED ukazatele směru. Tato nová „tvář“ navíc mění svůj vzhled při rozsvícení potkávacích a dálkových světel. Štíhlé zadní LED světlo s ukazateli směru je stále rozděleno na dvě úrovně, jeho větší rozměry však přispívají k lepší viditelnosti.
Jezdec má nyní ze svého místa lepší výhled – nahrazení černých prvků kolem řídítek chromovanými spolu s chromovanými zkosenými konci řídítek dodává stroji prémiový dotek. V levé části kapotáže se nachází objemná schránka, do které se vejde láhev s vodou či jiné nápoje. Její zvětšené víko (oproti dosavadní konstrukci) poskytuje jezdci snazší přístup k uloženým předmětům. Ve schránce se nachází také 12 V zásuvka.
Sedlo je o 4 mm výše (764 mm), avšak stroj je díky obkročné výšce 540 mm stále velmi dobře ovladatelný; nová kapotáž umožnila prodloužení podlážky směrem vpřed, čímž se zvětšil prostor pro nohy. Jak sedlo, tak víčko palivové nádrže lze jednoduše otevřít tlačítky (sedlo je vybaveno závěsem s pružinou, takže po otevření zůstane ve svislé poloze), otvor pro klíč zapalování je pro vyšší bezpečnost vybaven závěrkou.
Vnitřní objem schránky pod sedlem vzrostl o 1 litr na 28 l, aniž by bylo nutné kapotáž rozšířit, takže snadno pojme i integrální přilbu. Na spodní straně sedla je upevněn návod k obsluze a sada nářadí.
Nový přístrojový panel poskytuje všechny informace, jež jsou přehledně a úhledně uspořádány ve snadno čitelném formátu. Inverzní LCD displej zobrazuje údaj o rychlosti, další zobrazované informace zahrnují tachometr, denní počítadlo ujetých kilometrů, ukazatel stavu paliva, údaj o průměrné spotřebě či indikátor funkce Idling Stop.
Model PCX125 pro rok 2018 bude k dispozici ve čtyřech barevných provedeních:
- Bílá perleťová „Cool“
- Černá perleťová „Pearl Nightstar Black“
- Matná karbonová šedá metalíza
- Červená perleťová „Splendor Red“
3.2 Podvozek
- Zcela nový dvojitý ocelový rám
- Zadní tlumič se posunul směrem vzad, vyznačuje se vylepšenou pružinou a delším zdvihem
- Lehčí 8-paprsková kola nahrazují dosavadní 5-paprsková
- Větší pneumatiky zlepšují ovladatelnost a snižují spotřebu paliva
PCX125 pro rok 2018 přichází s novým podvozkem; trubkový ocelový rám předchozího modelu byl nahrazen dvoukolébkovým trubkovým ocelovým rámem.
Tím se zlepšila ovladatelnost stroje i celkový pocit z jeho řízení, aniž by to znamenalo kompromis, pokud jde o jeho pověstnou manévrovatelnost. Nové řešení je uživatelsky více přívětivé a nabízí pohodlnější jízdní pozici. Poprvé u skútru značky Honda byl dosavadní hlavní ocelový nosník pro upevnění kapotáže nahrazen plastovým. To spolu s novým rámem přispělo ke snížení hmotnosti o 2,4 kg, jež se projevilo v lepší jízdní dynamice.
Rozvor je o 2 mm kratší (1 313 mm), geometrie řízení zůstala se sklonem přední vidlice 27° a závlekem 86 mm zachována. Pohotovostní hmotnost činí 130 kg. Přední i zadní kolo je lehčí, s tenčími ráfky a s 8-paprskovým designem (namísto 5-paprskového).
Přední kolo je opatřeno dutým nábojem; ten váží o 7 % (o 0,2 kg) méně, zatímco u zadního kola úspora činí 11 % (0,5 kg). Větší jsou také pneumatiky s rozměrem 100/80-14 vpředu a 120/70-14 vzadu (oproti 90/90-14 a 100/90-14), jež v kombinaci s novými koly nejen přispívají k lepší ovladatelnosti, ale díky menší deformaci pláště přispívají také k nižší spotřebě paliva.
31 mm přední vidlice s 89 mm zdvihem v ose kola zůstala nezměněna, zadní tlumič byl však posunut více k zádi stroje; zadní tlumič je nově osazen tri-rate (namísto duálními) pružinami, které poskytují hladší jízdu po nerovných městských ulicích i mimo město.
O brzdění se stará přední dvoupístová brzda s 220 mm kotoučem a zadní 130 mm bubnová brzda. Jednokanálový systém ABS působí na přední brzdu.
3.3 Motor
- Vyšší výkon bez ztráty točivého momentu v nízkých otáčkách
- K nárůstu špičkového výkonu přispívá nová konstrukce sacího a výfukového potrubí
- Spotřeba paliva 2,1 l/100 km umožňuje dojezd téměř 400 km na jednu nádrž
Kapalinou chlazený SOHC dvouventilový motor o objemu 125 cm3 s technologií enhanced Smart Power (eSP) v PCX125 se vyznačuje kompaktními rozměry, odolností, vynikajícím výkonem i dynamikou, ale také hladkým chodem a nízkými emisemi CO2.
Cílem konstruktérů v této fázi vývoje bylo poskytnout motoru více výkonu ve vyšších otáčkách bez ztráty točivého momentu v nízkých otáčkách. Maximální výkon vzrostl o 0,3 kW na 8,99 kW při 8 500 ot./min., s maximem točivého momentu 11,8 Nm při 5 000 ot./min.
Pro dosažení tohoto nárůstu došlo ke zvětšení vzduchové komory o 1 litr (což bylo umožněno díky posunu zadního tlumiče směrem vzad). Sání je umístěno na levé straně. Rozmístění a profil vnitřních částí byl upraven tak, aby bylo dosaženo co nejhladšího proudění vzduchu.
O 2 mm větší škrticí klapka (26 mm) umožňuje průchod většího množství vzduchu, zatímco součásti výfuku byly optimalizovány z hlediska lepšího proudění a jejich součástí je i větší třícestný katalyzátor.
Kompaktní chladič integrovaný do vnější části pravé strany klikové skříně se vyznačuje novou konstrukcí komor s vyšším objemem a větracími otvory pro lepší odvod horkého vzduchu. Toto vylepšení umožnilo využít o 7 mm menší ventilátor (nově 125 mm) s upravenými lopatkami, který zajišťuje účinné chlazení bez potřeby většího chladiče pro odvod tepla vznikajícího v důsledku vyššího výkonu.
Úpravy se dotkly také levé strany klikové skříně a hnaných/hnacích kol převodovky V-Matic s plynule měnitelným převodem, která jsou nyní větší a vyznačují se inovovaným profilem umožňujícím rozšíření počtu převodových stupňů. Díky této změně se podařilo zachovat vynikající akceleraci v nízkých otáčkách a (oproti předchozímu modelu) dosáhnout lineární (a výraznější) akcelerace ve středních a vyšších otáčkách. Snížilo se také tření řemenu, které přispívá k vynikající spotřebě 2,1 l/100 km (bez systému Idling Stop, v režimu WMTC). Dojezd stroje tak díky osmilitrové nádrži činí přes 400 km.
Volitelná funkce Idling Stop motor po třech sekundách chodu na volnoběh automaticky vypne a po otočení rukojetí plynu znovu ihned nastartuje. Použití této funkce je velmi snadné díky alternátoru s integrovaným startérem a systému zpětného natočení, který vrací klikový hřídel zpět do polohy před sáním vzduchu, a díky dekompresnímu mechanizmu, jenž potlačuje odpor roztáčení klikového hřídele kvůli kompresi.
Systém Idling Stop nabízí funkci sledování stavu baterie, která umožní vypnutí systému s cílem předejít jejímu nadměrnému vybíjení. Motocykl je vybaven výkonnou baterií YTZ8V s dlouhou životností.
Elektronicky řízený bezkartáčový startér je integrován přímo na konec klikového hřídele a slouží jako startér i jako alternátor. Vzhledem k tomu, že motor roztáčí přímo, odpadá veškerý hluk daný zapojením převodů či ozubených kol.
Za svou úspornost a výkony motor velkou měrou vděčí svému prostorovému uspořádání, které využívá celé řady technologií s nízkým třením. Posunutý válec snižuje tření způsobené kontaktem mezi pístem a stěnou válce, čímž přispívá k efektivnímu přenosu energie spalovacího procesu na klikový hřídel. Kompaktní spalovací komora a optimalizované časování zapalování společně s efektivním chlazením spalovacího prostoru pomáhá zlepšit odolnost motoru vůči klepání. Vrtání a zdvih jsou 52,4 x 57,9 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 11,0:1.
„Zubatá“ litinová vložka s drobnými povrchovými výstupky eliminuje případné deformace a změny průměru vrtání válce. Toto řešení snižuje napětí v pístních kroužcích, čímž dochází ke zmenšení tření. Pro hřídel vahadla slouží jehlové ložisko skořepinového typu, zatímco malá a lehká válečková ložiska fungují v součinnosti s profilem vačky a zatížením ventilové pružiny.
3.4 Příslušenství
Pro PCX125 modelového roku 2018 bude k dispozici celá řada příslušenství včetně štítku, 35 litrového vrchního kufru, nosiče na vrchní kufr, U-zámku, vyhřívaných rukojetí či venkovní krycí plachty.
4. Technické parametry
Motor
Typ: kapalinou chlazený čtyřtaktní jednoválec s rozvodem SOHC a se 2 ventily
Zdvihový objem: 125 cm3
Vrtání x zdvih: 52,4 x 57,9 mm
Kompresní poměr: 11:1
Maximální výkon: 9,0 kW při 8 500 ot./min.
Max. točivý moment: 11,8 Nm při 5 000 ot./min.
Olejová náplň: 0,9 litru
Palivový systém
Karburace: Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže: 8,0 litrů
Spotřeba paliva: 2,1 l/100 km (bez funkce Idling Stop, režim WMTC)
Elektrická soustava
Startování: Elektrické
Kapacita baterie: 12 V/7 AH (10H)
Výkon alternátoru: 255 W
Hnací ústrojí
Typ spojky: Automatická, odstředivá, suchá
Typ převodovky: V-Matic
Stálý převod: 10,65
Rám
Typ: Dvojitý rám z ocelových trubek
Podvozek
Rozměry (D x Š x V): 1 923 x 745 x 1 107 mm
Rozvor kol: 1 313 mm
Úhel přední vidlice: 27°
Závlek: 86 mm
Výška sedla: 764 mm
Světlá výška: 137 mm
Pohotovostní hmotnost: 130 kg
Zavěšení kol
Typ vpředu: Teleskopická vidlice 31 mm, zdvih v ose kola 89 mm
Typ vzadu: Dvojitě odpružené hliníkové kyvné rameno, zdvih v ose kola 84 mm
Kola
Typ vpředu: 8-paprskové z lehké slitiny
Typ vzadu: 8-paprskové z lehké slitiny
Velikost ráfku přední: 14M/C x MT2,15
Velikost ráfku zadní: 14M/C x MT3,50
Pneumatika vpředu: 100/80-14M/C (48P)
Pneumatika vzadu: 120/70-14M/C (61P)
Brzdy
Typ vpředu: 220 mm hydraulická kotoučová s kombinovaným dvoupístovým třmenem a s ABS
Typ vzadu: 130 mm bubnová
Přístroje a elektrická výbava
Světlomet: LED
Zadní světlo: LED
Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.
Upozornění: Uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky jsou prováděny na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.