Honda a redakce MotoRoute, 18.2.2016
MSX125 navazuje na dlouhou tradici zábavných a atraktivních malých motocyklů Honda pro volný čas. Tu v roce 1963 odstartoval původní model Monkey, po kterém následovaly Dax a Ape.
Od svého představení v roce 2013 si model MSX125 získal celosvětovou oblibu a do současnosti se jej prodalo přes 300 000 kusů. Jeho mimořádně úsporný vzduchem chlazený 125cm3 motor, výstřední vzhled a skvělá ovladatelnost přitahují držitele řidičského oprávnění A1, pravidelné uživatele kladoucí důraz na ekonomiku provozu, majitele obytných automobilů i rekreační jezdce. Oblibu si získal také jako skvělý paddock stroj pro závodní týmy.
Rozsáhlá modernizace pro rok 2016 přinesla modelu MSX125 nové ostřejší rysy a charakter strojů kategorie „mini-streetfighter“. Nová palivová nádrž a boční panely společně vytvářejí čistý a vyhraněný vzhled. Nový vertikálně uspořádaný LED světlomet dodává MSX výraznou a ultra-moderní tvář. Výraznější nový vzhled pak dotváří kompaktní vysoká záď (s LED světlem), vyšší sedlo spolujezdce a krátký výfuk pod sedlem.
Zábavný, snadno ovladatelný, přizpůsobitelný a s ještě výraznějším charakterem – nový model MSX125 se u dealerů v celé Evropě objeví do léta 2016.
1. Úvod
Snadno použitelný, zábavný a funkční - tak značka Honda definovala motocykl pro volný čas již v roce 1963, kdy na trh uvedla ikonický stroj Monkey s malými koly, po němž následovaly pro další generace modely Dax a Ape. Tento typ motocyklů stále oslovuje zcela nový druh mladých jezdců, kteří jsou v USA známí pod názvem Generation Y, v Thajsku jako Dek Neaw a v Japonsku jako Street-Kei. Tito lidé patří mezi mnoho dnešních teenagerů, kteří vyrostli v internetovém věku bez hranic, a kteří společně sdílejí kulturu, módu a ducha, jež popírá konvence.
Jsou instinktivně lákáni k motocyklům a chtějí, aby jejich první jednostopý dopravní prostředek byl atraktivní, ale ne přehnaně vyzývavý. Požadují design, který jim vyvolá na tváři úsměv. Zároveň chtějí, aby se za nimi lidé otáčeli, chtějí víc, než se jen trochu odlišit. Dále chtějí vzhledem k obvyklému finančnímu tlaku na startu samostatného života dosáhnout všech těchto cílů co nejúspornějším způsobem.
Pro značku Honda je velmi důležité získat nové zákazníky a seznámit je s kvalitou a hodnotami značky co nejdříve – mladý zákazník, který si dnes koupí maloobjemový motocykl pro volný čas, se zítra pravděpodobně vrátí pro mnohem větší stroj. Takto často vzniká celoživotní věrnost značce.
Zejména pro tuto generaci mladých jezdců společnosti Honda v roce 2013 vyvinula stroj MSX125 (Mini Street X-treme 125). Jako skutečně globální produkt (známý v Japonsku a v USA pod názvem „Grom“) se MSX125 stal celosvětovým hitem, a to zejména v Thajsku, kde bylo prodáno přes čtvrt milionu kusů. Nabízí vše, co lze od značky Honda očekávat z hlediska výkonu, kvality zpracování a použitelnosti, zároveň však přináší osobitý styl a vyzařuje z něj individualistický přístup.
2. Informace o modelu
Nový model MSX125, který se bude vyrábět v Thajsku, je díky svým malým rozměrům dobře ovladatelný, přesto však jezdci poskytuje plnohodnotný pocit z jízdy díky některým standardně dimenzovaným motocyklovým dílům. Jedná se zčásti o mini-bike a zčásti o motocykl, jehož výkon se skvěle snoubí s jistou ovladatelností a stylem kombinujícím smysl pro zábavu s robustní konstrukcí pro provoz ve městech. Pro rok 2016 získal model MSX125 ostřejší a výraznější rysy ve stylu „mini-streetfighter“, kompaktní výfuk umístěný pod sedlem a nový vertikálně uspořádaný LED světlomet.
Osvědčený a úsporný 125 cm3 motor s přímým vstřikováním paliva se u MSX125 vyznačuje hladkým průběhem křivek výkonu i točivého momentu a je spojen se čtyřstupňovou manuální převodovkou. Hnacímu ústrojí sekunduje kompaktní podvozek tvořený ocelovým rámem, inverzní přední vidlicí, zavěšením zadního kola s jedním tlumičem, hydraulickými kotoučovými brzdami (vpředu a vzadu) a širokými lehkými 12palcovými sportovními nízkoprofilovými pneumatikami.
Při vývoji původního stroje MSX125 byly podány čtyři patentové přihlášky, které se týkaly krytu dělené nádrže a rámu, což dokazuje, jakou vážnost značka tomuto stroji přikládá. Přes své malé rozměry měl tento stroj z hlediska celosvětových prodejů, povědomí o značce a spokojenosti vlastníků velký dopad.
3. Hlavní vlastnosti
3.1 Podvozek a vzhled
Na podvozek stroje MSX125 byly kladeny tři požadavky: musel poskytnout základ pro praktický motocykl, který by mohli začínající jezdci v městském provozu snadno používat a parkovat s ním. Zároveň však musel stejnou měrou umožnit použití a nabídnout potěšení při jízdě mimo město, a to i se spolujezdcem.
Rozsáhlá modernizace pro rok 2016 přinesla modelu MSX125 nové ostřejší rysy a charakter strojů kategorie „mini-streetfighter“. Nová palivová nádrž a boční panely společně vytvářejí čistý a vyhraněný vzhled. Nový vertikálně uspořádaný LED světlomet dodává MSX125 výraznou a ultra-moderní tvář. Výraznější nový vzhled pak dotváří kompaktní vysoká záď (s LED světlem), vyšší sedlo spolujezdce a krátký výfuk pod sedlem.
Jako základ byl použit ocelový jednopáteřní rám. Jeho tuhá trubka se čtvercovým průřezem přímo spojuje hlavové složení a desku s čepem kyvného ramene, přičemž všechny ostatní díly jsou na rámu viditelně zavěšené a skvěle tak doplňují minimalistický vzhled MSX125. Specificky vyladěná vertikální/horizontální tuhost rámu a pružnost čepu kyvného ramene a úchytů pro zavěšení motoru nabízí skvělou rovnováhu komfortu a jistoty.
Nová konstrukce rámu také umožnila efektivní umístění komponent vstřikovací jednotky PGM-FI a elektroinstalace uvnitř nádrže, aniž by to vedlo ke snížení jejího objemu (5,5 litru). Rozvor kol dosahuje příjemných 1200 mm, přičemž úhel přední vidlice činí 25° a závlek 81 mm. Pohotovostní hmotnost stroje je 101,7 kg. MSX125 má nízko položené sedlo (765 mm), díky čemuž je skvěle ovladatelný; vzhledem ke svým rozměrům je vhodný také pro majitele karavanů, kteří jej mohou snadno naložit/složit, převážet a používat.
Dalším cílem při vývoji modelu MSX125 bylo vyvinout systém zavěšení kol, jehož kvalitami by motocykl vybočoval ze své třídy. 31 mm inverzní vidlice – použitá u 125 cm3 motocyklu Honda vůbec poprvé – snižuje neodpruženou hmotnost a díky větší ploše pístů (oproti standardní teleskopické vidlici) nabízí lepší tlumení v celé délce zdvihu. Vrchní a spodní body upevnění vidlice mají plnohodnotný rozměr, čímž dále zlepšují ovladatelnost a dodávají jezdci pocit jistoty. Lehký a robustní zadní tlumič je spojen s jednoduchým a odolným ocelovým kyvným ramenem ve tvaru písmene H, jež je vyrobeno z ocelových profilů 50 mm x 25 mm.
Nejdůležitějším součástí vzhledu i funkce nové Hondy MSX125 jsou její 12palcová kola z lehkých slitin, která jsou opatřena širokými 2,5 palcovými ráfky. Nové paprsky ve tvaru písmene Y nejen skvěle vypadají, ale také šetří hmotnost. Přední pneumatika o rozměru 120/70-12 spolu se zadní pneumatikou o rozměru 130/70-12 dodávají stroji novou dynamiku, a to jak z hlediska vzhledu, tak z hlediska výkonů. Hydraulický dvoupístový přední a jednopístový zadní brzdový třmen ovládá přední 220 mm a zadní 190 mm kotouč.
Skvěle čitelný kompaktní přístrojový panel tvořený LCD displeji poskytuje jezdci všechny potřebné informace – rychloměr, dvě denní počítadla, palivoměr a hodiny. Vynulování denních počítadel či hodin, nebo přepínání mezi tachometrem a denním počítadlem je možné tlačítky na stranách displeje.
Vzhledem ke své individualitě (a také k individualitě svých majitelů) je MSX125 k dispozici ve čtyřech barevných provedeních:
- matná šedá metalická Matt Axis Grey Metallic
- bílá perleťová Pearl Himalayas White
- červená perleťová Pearl Valentine Red
- žlutá Lemon Ice Yellow
3.2 Motor
Dvouventilový vzduchem chlazený 125cm3 motor u MSX125 vychází z osvědčených hnacích agregátů značky Honda pověstných nízkou spotřebou, snadnou obsluhou a dlouhou životností. Další vývoj motoru pro MSX125 vedl k dodatečnému snížení spotřeby paliva; motor využívá technologie s nízkým třením, jako je například posunutý válec nebo válečkové vahadlo pro pohon ventilu. Snížením hmoty klikového hřídele se zlepšila odezva na plyn a bylo dosaženo plynulejšího nárůstu výkonu.
Pocit jízdy na plnohodnotném motocyklu modelu MSX125 dodává čtyřstupňová převodovka s manuální spojkou, která nabízí hladké a přesné řazení. Kolo převodovky s 15 zuby, kolo koncového převodu se 34 zuby a 12palcové pneumatiky zajišťují skvělou dynamiku při jízdách ve městě i možnost pomalé jízdy na vyšší rychlostní stupeň – obojí ideální pro snadnou jízdu v hustém provozu.
Sofistikovaný systém elektronického vstřikování paliva zaručuje vysokou účinnost spalování a díky řízení sání i výfuku zajišťuje pružnou odezvu na otočení plynové rukojeti. Spojovací trubka sání a přívodní kanál jsou dělené, což umožnilo optimalizaci jejich délky pro konzistentní přísun točivého momentu v nízkých a středních otáčkách. Velká 3litrová vzduchová komora a panelový mokrý papírový filtr zajišťují spolehlivý a tichý přísun vzduchu; samotný filtr má životnost 16 000 km. Model pro rok 2016 je vybaven novým krátkým výfukem umístěným pod sedlem.
Všechny součásti motoru Hondy MSX125 představují skvělou směs dynamického výkonu, dostupnosti, zábavy a skvělé variability. Úsilí věnované snížení vnitřního tření a zvýšení účinnosti sání a výfukového systému vedlo k vytvoření mimořádně úsporné jednotky.
4. Technické parametry
MOTOR
|
|
Typ
|
2-ventilový vzduchem chlazený jednoválec
|
Zdvihový objem
|
124,9 cm3
|
Vrtání x zdvih
|
52,4 mm x 57,9 mm
|
Kompresní poměr
|
9,3:1
|
Maximální výkon
|
7,2 kW při 7 000 ot./min.
|
Max. točivý moment
|
10,9 Nm při 5 500 ot./min.
|
Olejová náplň
|
1,1 litru
|
PALIVOVÝ SYSTÉM
|
|
Karburace
|
PGM FI
|
Objem palivové nádrže
|
5,5 litru
|
Spotřeba paliva
|
1,52 l/100 km*
|
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
|
|
Startér
|
elektrický
|
Kapacita baterie
|
12 V, 3,5 Ah
|
Výkon alternátoru
|
160 W / 5 000 ot./min.
|
HNACÍ ÚSTROJÍ
|
|
Typ spojky
|
Lamelová, mokrá
|
Typ převodovky
|
4-rychlostní
|
Stálý převod
|
Řetěz
|
RÁM
|
|
Typ
|
Jednopáteřní ocelový rám
|
PODVOZEK
|
|
Rozměry (D x Š x V)
|
1760 mm x 755 mm x 1010 mm
|
Rozvor kol
|
1200 mm
|
Úhel přední vidlice
|
25°
|
Závlek
|
81 mm
|
Výška sedla
|
765 mm
|
Světlá výška
|
160 mm
|
Pohotovostní hmotnost
|
101,7 kg
|
Poloměr otáčení
|
1,9 metru
|
ZAVĚŠENÍ KOL
|
|
Typ vpředu
|
Přední vidlice inverzní, 31 mm
|
Typ vzadu
|
Jeden tlumič, kyvné rameno ze čtvercových ocelových profilů
|
KOLA
|
|
Typ vpředu
|
Z lehké slitiny, Y-paprsky
|
Typ vzadu
|
Z lehké slitiny, Y-paprsky
|
Velikost ráfku Přední
|
MT 2,5 -12
|
Velikost ráfku Zadní
|
MT 2,5 -12
|
Pneumatika vpředu
|
120/70-12
|
Pneumatika vzadu
|
130/70-12
|
BRZDY
|
|
Typ vpředu
|
Jednoduchá, 220 mm kotouč s hydraulickým dvoupístovým brzdovým třmenem
|
Typ vzadu
|
Jednoduchá, 190 mm kotouč s hydraulickým jednopístovým brzdovým třmenem
|
PŘÍSTROJE A ELEKTRICKÉ SYSTÉMY
|
|
Přístrojový panel
|
Digitální LCD přístrojový panel s ukazatelem rychlosti, dvěma denními počítadly, ukazatelem stavu paliva a hodinami.
|
Světlomet
|
LED světlomet a zadní světlo
|
Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.
* Upozornění: uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách. Zkoušky jsou prováděny na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.