Honda a redakce MotoRoute, 4.12.2015
Cestovní enduro CB500X o výkonu 35 kW, jež je určeno pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2, získalo velkou porci stylu, vylepšenou ochranu před větrem a vyšší štítek. Mezi další vylepšení patří větší palivová nádrž, LED světla, nastavitelné předpětí přední vidlice či nastavitelná brzdová páčka.
1. Úvod
Díky své variabilitě, živému výkonu, atraktivnímu designu, dostupné ceně a nízkým provozním nákladům je dvouválcový model CB500X ideálním začátkem celoživotní motocyklové dráhy. Vzpřímená pozice jezdce s dostatkem prostoru, dlouhý dojezd díky velké palivové nádrži a odpružení s dlouhým zdvihem dodávají každé jízdě příchuť dobrodružství. Stroj se přitom stejně dobře hodí pro každodenní dojíždění i pro víkendové výlety.
Jeho pružný a živý motor s vnitřní konstrukcí odvozenou od modelů CBR600RR a CBR1000RR si získal oblibu nejen mezi jezdci přecházejícími na kategorii A2, ale také mezi zkušenými motocyklisty hledajícími zábavný, praktický a variabilní stroj.
Pro rok 2016 model CB500X přichází s výraznějším crossover stylem, vylepšenými vlastnostmi i vzhledem. Díky tomu se jedná o atraktivní stroj se širokými schopnostmi a dobrodružným duchem za dostupnou cenu.
2. Informace o modelu
Zatímco DOHC motor (objem 471 cm3, výkon 35 kW a spotřeba 3,4 l/100 km) a ocelový rám z lichoběžníkových trubek zůstaly nezměněny, přichází CB500X pro rok 2016 se zcela novým vzhledem, výrazně větším štítkem a prémiovými LED světly vpředu i vzadu.
Mírně zvětšená palivová nádrž umožňuje delší dojezd, zatímco celkový dojem podtrhují drobná vylepšení, jako je odklopné víčko palivové nádrže, nastavitelná páčka brzdy nově tvarované sedadlo, či klíč zapalování s vnitřním výbrusem. K lepší kvalitě jízdy přispívá přední vidlice s možností nastavení předpětí, nové natavení zadního tlumiče či inovovaný buben řazení pro hladší změny rychlostních stupňů.
3. Hlavní vlastnosti
3.1 Vzhled a výbava
Původnímu CB500X se podařilo dosáhnout rovnováhy mezi kompaktními rozměry, snadnou ovladatelností a schopnostmi inspirovat k novým objevům a zvládat v pohodlí i dlouhé cesty. Při dalším vývoji se proto konstruktéři značky Honda zaměřili na posílení instinktivního pocitu svobody v rámci stylistického konceptu „Feel the Adventure“.
Nový LED světlomet se vyznačuje malými rozměry, ale velkým výkonem. Jeho hranatý obrys je zakončen dvěma pozičními světly a stříbrnou dekorací před štítkem, jež zdůrazňuje příbuznost modelu CB500X s většími stroji řady X – NC750X, VFR800X Crossrunner a VFR1200X Crosstourer. Dvojdílné boční panely s lakovanou horní částí propojují designové řešení stroje. Nový design pak doplňují černé kryty motoru.
Nový štítek, který byl oproti předchozí generaci protažen přibližně o 100 mm vzhůru, poskytuje jezdci lepší ochranu před větrem a před povětrnostními vlivy a disponuje centrálním otvorem pro vyrovnávání tlaku a pro snížení turbulencí v prostoru přilby. Jezdec si může štítek podle svého přání nastavit do jedné ze dvou poloh.
Objem palivové nádrže vzrostl na 17,5 l, což umožňuje dojezd přes 500 km. Detaily zvyšující komfort jezdce zahrnují odklopné víčko palivové nádrže a 5stupňové nastavení polohy brzdové páčky. „Vlnovitý“ klíč je hladší a působí prémiovějším dojmem. Na konci sedla je umístěno LED světlo s čirým krytem.
Obsáhlý přístrojový panel je tvořen digitálním ukazatelem rychlosti, sloupcovým digitálním otáčkoměrem, počítadlem kilometrů, dvěma denními počítadly, hodinami a digitálním ukazatelem hladiny a spotřeby paliva. Zapalování je opatřeno imobilizérem HISS (Honda Intelligent Security System). Pod sedlem se nachází prostor pro uložení U-zámku. Spodek motoru a výfukové potrubí jsou pro případ jízdy po nezpevněných cestách opatřeny ochranným krytem.
Model CB500X bude dostupný v pěti barevných provedeních s výrazným dezénem pneumatik a k dispozici budou také samolepky na ráfky kol:
- hnědá Matt Fresco Brown
- černá Asteroid Black
- červená Millennium Red
- bílá perleťová Pearl Horizon White
- matná černá Matt Gunpowder Black
Nabídka originálního příslušenství Honda pro CB500X zahrnuje vyhřívané rukojeti, 35l horní kufr s taškou, zadní nosič, boční kufry, centrální stojan, chrániče řídítek, mlhová světla, U-zámek a zásuvku pro nabíjení elektrických přístrojů.
3.2 Motor
Osmiventilový kapalinou chlazený řadový dvouválcový motor DOHC nabízí skvělou kombinaci kompaktních fyzických rozměrů, pružnosti a výkonu. „Trojúhelníkový“ poměr klikového hřídele, hlavního a vyvažovacího hřídele je velmi podobný řešení použitému u čtyřválcových motorů Honda RR a většina vnitřní konstrukce a technických řešení je převzata přímo ze strojů CBR600RR a CBR1000RR.
Vrtání a zdvih je 67 mm x 66,8 mm; zalomení klikového hřídele jsou vzájemně pootočena o 180° a hlavní vyvažovací hřídel je umístěn za válci blízko těžiště motocyklu. Primární převod a převod setrvačníku používají sestavu 2 ozubených kol, která jsou vyztužena proti sobě prostřednictvím síly pružin k vyrovnání vůlí a současně tím slouží i ke snížení mechanického hluku. Protizávaží klikového hřídele je speciálně tvarované k vyvažovacímu hřídeli a jeho nízká hmotnost umožňuje motoru volně se otáčet se sníženou setrvačností.
Systém elektronického vstřikování paliva PGM-FI zajišťuje výbornou odezvu na plyn. Proudění vzduchu od vzdušníku až po výfuk je co nejpřímější a přepážka uvnitř vzduchové komory rozděluje proud vzduchu mezi oba válce. Maximálního výkonu 35 kW motor dosahuje při 8 500 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 43 Nm při 7 000 ot./min.
Motor působí jako namáhaný konstrukční prvek, který prostřednictvím čtyř závěsů na hlavě válců zvyšuje tuhost rámu. Hlava válců používá vahadla, která jsou lehká díky nastavení vůle ventilů pomocí podložek. Proto není u ventilů nutné použít tak silné pružiny, což se odráží v nižším tření. Tichý rozvodový řetěz má povrch kolíků potažený vanadem, což snižuje tření a zvyšuje ochranu proti prachu. Průměr sacích ventilů je 26,0 mm, výfukové ventily mají průměr 21,5 mm.
Velikost vrtání 67 mm je stejná jako u modelu CBR600RR. Tvar pístů vychází z řešení použitého u modelu CBR1000RR, které snižuje jejich hlučnost při vysokých otáčkách. Tření je sníženo přidáním kroužků na spodní části pláště pístu (úprava, která zvyšuje plochu povrchu a vytváří mezery, v nichž může proudit olej pro zajištění lepšího mazání). Solná lázeň AB1, která se používá po nitridování v solné lázni, vytváří stejně jako u CBR600RR a CBR1000RR membránu chránící před oxidací.
Kliková skříň používá odstředivě litá tenkostěnná pouzdra, která jsou díky stejným roztečím vrtání jako u CBR600RR co nejkompaktnější a nejlehčí. Jejich vnitřní konstrukce klade důraz na snížení ztrát čerpáním, které mohou u zapalování s posunem 180° nastat. Olejové čerpadlo se stejnou vnitřní strukturou jako u modelu CBR1000RR má lepší odvzdušňovací výkon, snížené tření. Hlubší olejová vana snižuje přelévání oleje při prudších průjezdech zatáčkami a při brzdění. Objem olejové náplně činí 3,2 litru.
Šestistupňová převodovka vychází z jednotky použité u motorů RR a využívá stejnou konstrukci řadicích ramen a spojovacího mechanismu. V rámci inovací pro rok 2016 došlo k úpravě napětí pružin bubnu řazení, jenž se navíc vyznačuje novým tvarem střední části. Výsledkem je hladší a snazší řazení.
3.3 Podvozek
CB500X má rám z 35mm kosočtvercových ocelových trubek, který je lehký a pevný a poskytuje jezdci dobrou zpětnou vazbu při změně povrchu vozovky. Umístění bodů pro upevnění motoru a vyvážení tuhosti rámu přispívá ke snížení vibrací.
Rozvor kol je 1 420 mm, předsazení a závlek činí 26,5°/108 mm. Tyto hodnoty jsou zárukou agilního a přesto jistého řízení. Centralizace hmoty, kdy motor je velmi blízko čepu kyvné vidlice, umožňuje hbité zatáčení. Stabilita je zajištěna díky optimálnímu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo. Pohotovostní hmotnost činí 196 kg.
Sedlo je umístěno nízko (v 810 mm), díky čemuž je Honda CBR500X snadno ovladatelná, zatímco relativně vysoko umístěná řídítka usnadní nalezení sportovní jízdní pozice jezdcům různých výšek. Celkové rozměry jsou 2 095 mm x 830 mm x 1 360 mm, světlá výška je 170 mm.
41mm teleskopická přední vidlice (se zdvihem 140 mm) je pro rok 2016 opatřena prvky pro nastavení předpětí. Společně se zadním tlumičem Pro-Link s upravenou charakteristikou, jehož předpětí lze nastavit v 5 úrovních, tak poskytuje jezdci možnost přizpůsobit stroj změnám zatížení. Koncový převod je zajištěn 520mm utěsněným řetězem.
Lehká, 17palcová litá hliníková kola, mají paprsky ve tvaru písmene Y s dutým průřezem. Přední kolo má šířku 3,5 palce a zadní kolo 4,5 palce. Kola jsou obuta do pneumatik o rozměrech 120/70-ZR17 a 160/60-ZR17. Přední vlnovitý kotouč o průměru 320 mm s dvoupístovým třmenem doplňuje zadní kotouč o průměru 240 mm s jednopístovým třmenem. Systém ABS je součástí standardní výbavy.
4. Technické parametry
MOTOR
|
|
Typ
|
Řadový, kapalinou chlazený dvouválec
|
Zdvihový objem
|
471 cm3
|
Vrtání x zdvih
|
67 mm x 66,8 mm
|
Kompresní poměr
|
10,7 : 1
|
Maximální výkon
|
35 kW při 8 500 ot./min.
|
Max. točivý moment
|
43 Nm při 7 000 ot./min.
|
Olejová náplň
|
3,2 l
|
PALIVOVÝ SYSTÉM
|
|
Karburace
|
PGM FI
|
Objem palivové nádrže
|
17,5 l (včetně rezervy)
|
Spotřeba paliva (WMTC)
|
3,4 l/100 km
|
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
|
|
Startér
|
Motor
|
Kapacita baterie
|
12 V/8,6 AH
|
Výkon alternátoru
|
23,4 A při 2 000 ot./min.
|
HNACÍ ÚSTROJÍ
|
|
Typ spojky
|
Lamelová, mokrá
|
Typ převodovky
|
6-stupňová
|
Stálý převod
|
Řetěz
|
RÁM
|
|
Typ
|
Ocelový, kosočtvercové profily
|
PODVOZEK
|
|
Rozměry (DxŠxV)
|
2 095 mm x 830 mm x 1 360 mm (s nízkým štítkem), 1 390 mm (s vysokým štítkem)
|
Rozvor kol
|
1 420 mm
|
Úhel přední vidlice
|
26,5 stupně
|
Závlek
|
108 mm
|
Výška sedla
|
810 mm
|
Světlá výška
|
170 mm
|
Pohotovostní hmotnost
|
196 kg
|
ZAVĚŠENÍ KOL
|
|
Typ vpředu
|
Konvenční 41 mm teleskopická vidlice s nastavením předpětí
|
Typ vzadu
|
Prolink s jedním tlumičem s 9 úrovněmi nastavení tuhosti, kyvné rameno ze čtvercových ocelových profilů
|
KOLA
|
|
Typ vpředu
|
Z lehké slitiny, vícepaprsková
|
Typ vzadu
|
Z lehké slitiny, vícepaprsková
|
Velikost ráfku Přední
|
17 X MT3,5
|
Velikost ráfku Zadní
|
17 X MT4,5
|
Pneumatika vpředu
|
120/70ZR - 17M/C (silniční/terénní vzorek)
|
Pneumatika vzadu
|
160/60ZR - 17M/C (silniční/terénní vzorek)
|
BRZDY
|
|
Systém ABS, Typ
|
2-kanálové
|
Typ vpředu
|
Jeden vlnovitý kotouč, 320 mm, 2-pístový třmen
|
Typ vzadu
|
Jeden vlnovitý kotouč, 240 mm, 1-pístový třmen
|
PŘÍSTROJE A ELEKTRICKÁ VÝBAVA
|
|
Přístrojový panel
|
Digitální ukazatel rychlosti, digitální čárový otáčkoměr, dvě denní počítadla, digitální ukazatel množství paliva a ukazatel okamžité spotřeby, digitální hodiny
|
Zabezpečovací systém
|
HISS (Honda Intelligent Security System)
|
Světlomet
|
4,8 W potkávací, 12 W dálkový x 1 reflektor
|
Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.
# Upozornění: uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky jsou prováděny na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.