Nacházíte se: ÚVODNÍ STRANA / Tiskové zprávy

Honda CB500X, modelový rok 2016

Honda a redakce MotoRoute, 4.12.2015

Cestovní enduro CB500X o výkonu 35 kW, jež je určeno pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2, získalo velkou porci stylu, vylepšenou ochranu před větrem a vyšší štítek. Mezi další vylepšení patří větší palivová nádrž, LED světla, nastavitelné předpětí přední vidlice či nastavitelná brzdová páčka. 

 

1. Úvod 

Díky své variabilitě, živému výkonu, atraktivnímu designu, dostupné ceně a nízkým provozním nákladům je dvouválcový model CB500X ideálním začátkem celoživotní motocyklové dráhy. Vzpřímená pozice jezdce s dostatkem prostoru, dlouhý dojezd díky velké palivové nádrži a odpružení s dlouhým zdvihem dodávají každé jízdě příchuť dobrodružství. Stroj se přitom stejně dobře hodí pro každodenní dojíždění i pro víkendové výlety.

Jeho pružný a živý motor s vnitřní konstrukcí odvozenou od modelů CBR600RR a CBR1000RR si získal oblibu nejen mezi jezdci přecházejícími na kategorii A2, ale také mezi zkušenými motocyklisty hledajícími zábavný, praktický a variabilní stroj.

Pro rok 2016 model CB500X přichází s výraznějším crossover stylem, vylepšenými vlastnostmi i vzhledem. Díky tomu se jedná o atraktivní stroj se širokými schopnostmi a dobrodružným duchem za dostupnou cenu. 

 

2. Informace o modelu 

Zatímco DOHC motor (objem 471 cm3, výkon 35 kW a spotřeba 3,4 l/100 km) a ocelový rám z lichoběžníkových trubek zůstaly nezměněny, přichází CB500X pro rok 2016 se zcela novým vzhledem, výrazně větším štítkem a prémiovými LED světly vpředu i vzadu. 

Mírně zvětšená palivová nádrž umožňuje delší dojezd, zatímco celkový dojem podtrhují drobná vylepšení, jako je odklopné víčko palivové nádrže, nastavitelná páčka brzdy nově tvarované sedadlo, či klíč zapalování s vnitřním výbrusem. K lepší kvalitě jízdy přispívá přední vidlice s možností nastavení předpětí, nové natavení zadního tlumiče či inovovaný buben řazení pro hladší změny rychlostních stupňů.

 

3. Hlavní vlastnosti

3.1 Vzhled a výbava

Původnímu CB500X se podařilo dosáhnout rovnováhy mezi kompaktními rozměry, snadnou ovladatelností a schopnostmi inspirovat k novým objevům a zvládat v pohodlí i dlouhé cesty. Při dalším vývoji se proto konstruktéři značky Honda zaměřili na posílení instinktivního pocitu svobody v rámci stylistického konceptu „Feel the Adventure“.

Nový LED světlomet se vyznačuje malými rozměry, ale velkým výkonem. Jeho hranatý obrys je zakončen dvěma pozičními světly a stříbrnou dekorací před štítkem, jež zdůrazňuje příbuznost modelu CB500X s většími stroji řady X – NC750X, VFR800X Crossrunner a VFR1200X Crosstourer. Dvojdílné boční panely s lakovanou horní částí propojují designové řešení stroje. Nový design pak doplňují černé kryty motoru.

Nový štítek, který byl oproti předchozí generaci protažen přibližně o 100 mm vzhůru, poskytuje jezdci lepší ochranu před větrem a před povětrnostními vlivy a disponuje centrálním otvorem pro vyrovnávání tlaku a pro snížení turbulencí v prostoru přilby. Jezdec si může štítek podle svého přání nastavit do jedné ze dvou poloh. 

Objem palivové nádrže vzrostl na 17,5 l, což umožňuje dojezd přes 500 km. Detaily zvyšující komfort jezdce zahrnují odklopné víčko palivové nádrže a 5stupňové nastavení polohy brzdové páčky. „Vlnovitý“ klíč je hladší a působí prémiovějším dojmem. Na konci sedla je umístěno LED světlo s čirým krytem. 

Obsáhlý přístrojový panel je tvořen digitálním ukazatelem rychlosti, sloupcovým digitálním otáčkoměrem, počítadlem kilometrů, dvěma denními počítadly, hodinami a digitálním ukazatelem hladiny a spotřeby paliva. Zapalování je opatřeno imobilizérem HISS (Honda Intelligent Security System). Pod sedlem se nachází prostor pro uložení U-zámku. Spodek motoru a výfukové potrubí jsou pro případ jízdy po nezpevněných cestách opatřeny ochranným krytem.

Model CB500X bude dostupný v pěti barevných provedeních s výrazným dezénem pneumatik a k dispozici budou také samolepky na ráfky kol:

  • hnědá Matt Fresco Brown
  • černá Asteroid Black
  • červená Millennium Red
  • bílá perleťová Pearl Horizon White
  • matná černá Matt Gunpowder Black

Nabídka originálního příslušenství Honda pro CB500X zahrnuje vyhřívané rukojeti, 35l horní kufr s taškou, zadní nosič, boční kufry, centrální stojan, chrániče řídítek, mlhová světla, U-zámek a zásuvku pro nabíjení elektrických přístrojů.

 

3.2 Motor

Osmiventilový kapalinou chlazený řadový dvouválcový motor DOHC nabízí skvělou kombinaci kompaktních fyzických rozměrů, pružnosti a výkonu. „Trojúhelníkový“ poměr klikového hřídele, hlavního a vyvažovacího hřídele je velmi podobný řešení použitému u čtyřválcových motorů Honda RR a většina vnitřní konstrukce a technických řešení je převzata přímo ze strojů CBR600RR a CBR1000RR. 

Vrtání a zdvih je 67 mm x 66,8 mm; zalomení klikového hřídele jsou vzájemně pootočena o 180° a hlavní vyvažovací hřídel je umístěn za válci blízko těžiště motocyklu. Primární převod a převod setrvačníku používají sestavu 2 ozubených kol, která jsou vyztužena proti sobě prostřednictvím síly pružin k vyrovnání vůlí a současně tím slouží i ke snížení mechanického hluku. Protizávaží klikového hřídele je speciálně tvarované k vyvažovacímu hřídeli a jeho nízká hmotnost umožňuje motoru volně se otáčet se sníženou setrvačností. 

Systém elektronického vstřikování paliva PGM-FI zajišťuje výbornou odezvu na plyn. Proudění vzduchu od vzdušníku až po výfuk je co nejpřímější a přepážka uvnitř vzduchové komory rozděluje proud vzduchu mezi oba válce. Maximálního výkonu 35 kW motor dosahuje při 8 500 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 43 Nm při 7 000 ot./min. 

Motor působí jako namáhaný konstrukční prvek, který prostřednictvím čtyř závěsů na hlavě válců zvyšuje tuhost rámu. Hlava válců používá vahadla, která jsou lehká díky nastavení vůle ventilů pomocí podložek. Proto není u ventilů nutné použít tak silné pružiny, což se odráží v nižším tření. Tichý rozvodový řetěz má povrch kolíků potažený vanadem, což snižuje tření a zvyšuje ochranu proti prachu. Průměr sacích ventilů je 26,0 mm, výfukové ventily mají průměr 21,5 mm. 

Velikost vrtání 67 mm je stejná jako u modelu CBR600RR. Tvar pístů vychází z řešení použitého u modelu CBR1000RR, které snižuje jejich hlučnost při vysokých otáčkách. Tření je sníženo přidáním kroužků na spodní části pláště pístu (úprava, která zvyšuje plochu povrchu a vytváří mezery, v nichž může proudit olej pro zajištění lepšího mazání). Solná lázeň AB1, která se používá po nitridování v solné lázni, vytváří stejně jako u CBR600RR a CBR1000RR membránu chránící před oxidací.

Kliková skříň používá odstředivě litá tenkostěnná pouzdra, která jsou díky stejným roztečím vrtání jako u CBR600RR co nejkompaktnější a nejlehčí. Jejich vnitřní konstrukce klade důraz na snížení ztrát čerpáním, které mohou u zapalování s posunem 180° nastat. Olejové čerpadlo se stejnou vnitřní strukturou jako u modelu CBR1000RR má lepší odvzdušňovací výkon, snížené tření. Hlubší olejová vana snižuje přelévání oleje při prudších průjezdech zatáčkami a při brzdění. Objem olejové náplně činí 3,2 litru.

Šestistupňová převodovka vychází z jednotky použité u motorů RR a využívá stejnou konstrukci řadicích ramen a spojovacího mechanismu. V rámci inovací pro rok 2016 došlo k úpravě napětí pružin bubnu řazení, jenž se navíc vyznačuje novým tvarem střední části. Výsledkem je hladší a snazší řazení.

 

3.3 Podvozek

CB500X má rám z 35mm kosočtvercových ocelových trubek, který je lehký a pevný a poskytuje jezdci dobrou zpětnou vazbu při změně povrchu vozovky. Umístění bodů pro upevnění motoru a vyvážení tuhosti rámu přispívá ke snížení vibrací.

Rozvor kol je 1 420 mm, předsazení a závlek činí 26,5°/108 mm. Tyto hodnoty jsou zárukou agilního a přesto jistého řízení. Centralizace hmoty, kdy motor je velmi blízko čepu kyvné vidlice, umožňuje hbité zatáčení. Stabilita je zajištěna díky optimálnímu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo. Pohotovostní hmotnost činí 196 kg. 

Sedlo je umístěno nízko (v 810 mm), díky čemuž je Honda CBR500X snadno ovladatelná, zatímco relativně vysoko umístěná řídítka usnadní nalezení sportovní jízdní pozice jezdcům různých výšek. Celkové rozměry jsou 2 095 mm x 830 mm x 1 360 mm, světlá výška je 170 mm. 

41mm teleskopická přední vidlice (se zdvihem 140 mm) je pro rok 2016 opatřena prvky pro nastavení předpětí. Společně se zadním tlumičem Pro-Link s upravenou charakteristikou, jehož předpětí lze nastavit v 5 úrovních, tak poskytuje jezdci možnost přizpůsobit stroj změnám zatížení. Koncový převod je zajištěn 520mm utěsněným řetězem.

Lehká, 17palcová litá hliníková kola, mají paprsky ve tvaru písmene Y s dutým průřezem. Přední kolo má šířku 3,5 palce a zadní kolo 4,5 palce. Kola jsou obuta do pneumatik o rozměrech 120/70-ZR17 a 160/60-ZR17. Přední vlnovitý kotouč o průměru 320 mm s dvoupístovým třmenem doplňuje zadní kotouč o průměru 240 mm s jednopístovým třmenem. Systém ABS je součástí standardní výbavy. 

 

4. Technické parametry 


MOTOR

 

Typ

Řadový, kapalinou chlazený dvouválec

Zdvihový objem

471 cm3

Vrtání x zdvih

67 mm x 66,8 mm

Kompresní poměr

10,7 : 1

Maximální výkon

35 kW při 8 500 ot./min.

Max. točivý moment

43 Nm při 7 000 ot./min.

Olejová náplň

3,2 l

PALIVOVÝ SYSTÉM

 

Karburace

PGM FI

Objem palivové nádrže

17,5 l (včetně rezervy)

Spotřeba paliva (WMTC)

 3,4 l/100 km

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA

 

Startér

Motor

Kapacita baterie

12 V/8,6 AH

Výkon alternátoru

23,4 A při 2 000 ot./min.

HNACÍ ÚSTROJÍ

 

Typ spojky

Lamelová, mokrá

Typ převodovky

6-stupňová

Stálý převod

Řetěz

RÁM

 

Typ

Ocelový, kosočtvercové profily

PODVOZEK

 

Rozměry (DxŠxV)

2 095 mm x 830 mm x 1 360 mm (s nízkým štítkem), 1 390 mm (s vysokým štítkem)

Rozvor kol

1 420 mm

Úhel přední vidlice

26,5 stupně

Závlek

108 mm

Výška sedla

810 mm

Světlá výška

170 mm

Pohotovostní hmotnost

196 kg

ZAVĚŠENÍ KOL

 

Typ vpředu

Konvenční 41 mm teleskopická vidlice s nastavením předpětí

Typ vzadu

Prolink s jedním tlumičem s 9 úrovněmi nastavení tuhosti, kyvné rameno ze čtvercových ocelových profilů

KOLA

 

Typ vpředu

Z lehké slitiny, vícepaprsková

Typ vzadu

Z lehké slitiny, vícepaprsková

Velikost ráfku Přední

17 X MT3,5

Velikost ráfku Zadní

17 X MT4,5

Pneumatika vpředu

120/70ZR - 17M/C (silniční/terénní vzorek)

Pneumatika vzadu

160/60ZR - 17M/C (silniční/terénní vzorek)

BRZDY

 

Systém ABS, Typ

2-kanálové

Typ vpředu

Jeden vlnovitý kotouč, 320 mm, 2-pístový třmen

Typ vzadu

Jeden vlnovitý kotouč, 240 mm, 1-pístový třmen

PŘÍSTROJE A ELEKTRICKÁ VÝBAVA

 

Přístrojový panel

Digitální ukazatel rychlosti, digitální čárový otáčkoměr, dvě denní počítadla, digitální ukazatel množství paliva a ukazatel okamžité spotřeby, digitální hodiny

Zabezpečovací systém

HISS (Honda Intelligent Security System)

Světlomet

4,8 W potkávací, 12 W dálkový x 1 reflektor

 Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.

# Upozornění: uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky jsou prováděny na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.


Honda-2016-16YM-CB500X (01)
Honda-2016-16YM-CB500X (01)
Honda-2016-16YM-CB500X (02)
Honda-2016-16YM-CB500X (02)
Honda-2016-16YM-CB500X (03)
Honda-2016-16YM-CB500X (03)
Honda-2016-16YM-CB500X (04)
Honda-2016-16YM-CB500X (04)
Honda-2016-16YM-CB500X (05)
Honda-2016-16YM-CB500X (05)
Honda-2016-16YM-CB500X (06)
Honda-2016-16YM-CB500X (06)
Honda-2016-16YM-CB500X (07)
Honda-2016-16YM-CB500X (07)
Honda-2016-16YM-CB500X (08)
Honda-2016-16YM-CB500X (08)
Honda-2016-16YM-CB500X (09)
Honda-2016-16YM-CB500X (09)
Honda-2016-16YM-CB500X (10)
Honda-2016-16YM-CB500X (10)
Honda-2016-16YM-CB500X (11)
Honda-2016-16YM-CB500X (11)
Honda-2016-16YM-CB500X (12)
Honda-2016-16YM-CB500X (12)