9.11.2021
Do motosvěta se vrací další legendární jméno - nová Aprilia Tuareg 660!
Platforma 660 pro Aprilii představuje začátek nové éry. Stala se definicí lehkých a výkonných motocyklů s atraktivním designem a jedinečnou prémiovou technikou. Je odpovědí značky Aprilia na poptávku nové generace po pohodlných a zábavných motocyklech, které nabízejí stejnou porci vzrušení při každodenním cestování, stejně jako při sportovní dynamické jízdě. Výsledkem je řada motocyklů střední kubatury, přinášejících novou koncepci sportovního stroje a plnících očekávání mladších i zkušenějších zákazníků.
Po velmi populární dvojici modelů RS 660 a Tuono 660, určených pro sportovní jízdu po asfaltu, přichází skutečný off-roadový bike. Nese jméno, které Aprilia představila v roce 1985 a následně se stalo legendou – jméno, které jednoznačně vyjadřuje, o jaký motocykl jde.
Díky tak významné historii označení Tuareg vyjadřuje unikátní kombinaci hodnot: záruku špičkových jízdních vlastností, výkonu a zábavy. Tuareg 660, off-roadový motocykl par excellence, je výjimečný i na silnici, a dokonce i na těch nejdelších a nejdobrodružnějších expedicích.
Při vývoji se od prvního náčrtu počítalo s tím, že výjimečný dvouválec Aprilia 660 bude umístěný v podvozku s jinou architekturou, určenou pro jiný způsob využití. Tuareg 660 byl navržen tak, aby co nejlépe zkombinoval výhody jednoválcových endur a adventure motocyklů střední třídy. Výsledkem je stroj, který má dokonalé jízdní vlastnosti na asfaltu i v terénu, prémiovou techniku, výkon 80-koňového dvouválce a hmotnost stlačenou na 187 kg bez náplní.
Design
Vzhled modelu Tuareg 660 je výsledkem práce studia Piaggio Advanced Design Center (PADC), jež společnost Piaggio Group založila před časem v kalifornské Pasadeně. Tady sledují a zároveň i vytváří nejnovější světové trendy dřív, než se rozšíří po celé planetě.
Designéři pod vedením Miguela Galluzziho měli představu o velmi osobitém a nezaměnitelném vzhledu. Hlavním vodítkem celého procesu byla úplná eliminace jakýchkoliv součástí, které neměly svou konkrétní funkci a snaha udržet velikost a celkovou hmotnost pod kontrolou. Design se zrodil z hledání dokonale vyváženého poměru mezi formou a technickými / funkčními vlastnostmi.
Unikátní a inovativní řešení bylo zvoleno pro horní kapotáž, která se skládá jen z doširoka roztáhnutého plexiskla. Tím, že je průhledné, poskytuje skvělý výhled spoza elegantně tvarovaného držáku, který je vyroben ze speciálního techno polymeru zpevněného laminátem a slouží zároveň jako konstrukce, na níž je připevněn přístrojový panel.
Nejsou tu ani klasické boční kapotáže pod sedlem. Nahrazují je dva panely, které je možné demontovat před instalací bočních kufrů (dostupných jako příslušenství), a ty jsou potom díky tomu umístěné blíže k motocyklu.
Osvětlení je kompletně LED a zahrnuje nový kompaktní přední světlomet, orámovaný denním svícením DRL.
Ergonomie a jízda
Konfigurace řadového dvouválce Aprilia dovolila konstruktérům udržet přijatelnou výšku sedla a umístit ho dokonce o dost níže, takže na zem dosáhnou jezdci všech výšek.
Aby mohl být zachován dlouhý zdvih zadního odpružení a zároveň se na motocykl lehce nasedalo, sedlová část je umístěná co nejníže, přičemž je štíhlá a nevyděsí svou výškou.
Stejná pozornost byla věnována celkovým rozměrům, aby byl motocykl extrémně kompaktní a štíhlý.
Jízdní pozice je vhodná na dlouhé cesty, nohy jsou jen lehce pokrčené v kolenou a záda jsou ve vzpřímené a mírně předkloněné poloze.
Při off-roadové jízdě ve stupačkách připomíná extrémně kompaktní střední část motocyklu jednoválcové enduro, přičemž tvar sedla a prostoru kolem něj dává jezdci úplnou volnost při přesouvání hmotnosti.
Navíc gumové vložky ze stupaček se dají jednoduše vymontovat, stejně jednoduše se dá zdvihnout i špička brzdového pedálu.
Palivová nádrž s objemem 18 litrů zajišťuje dojezd 450 km.
Architektura podvozku
Rám má novou konstrukci z vysoce odolných ocelových trubek a plochých odlitků. Podsedlový rám je přivařený, aby pevná konstrukce byla schopná zvládnout zatížení až 210 kg a uvézt zavazadla i spolujezdce.
Systém odpružení značky Kayaba s extrémně dlouhými zdvihy (240 mm) má nastavitelný odskok a kompresi, stejně jako předpětí pružin.
Palivová nádrž je i přes svůj objem 18 litrů velice štíhlá v místech, kde přichází do kontaktu s nohami jezdce. Je plně chráněná rámem, takže nepotřebuje žádnou další ochranu.
Palivová rezerva je umístěná pod sedlem, z čehož plynou dvě výhody: centralizace hmoty a možnost využít objem nádrže do poslední kapky.
Elektronika
Aprilia Tuareg 660 má elektronický vícemapový plyn Ride-by-Wire s vyladěnou a progresivní reakcí od nízkých otáček a speciální balík elektronických prvků APRC kalibrovaných na výkon a bezpečnost, nastavených na bezpečnou a vzrušující jízdu po silnici zároveň na ničím nefiltrovanou jízdu v terénu.
Balík APRC, vyvinutý speciálně pro model Tuareg 660, zahrnuje:
- ATC: Aprilia Traction Control - kontrola trakce, kterou je možné nastavit ve 4 úrovních nebo vypnout.
- ACC: Aprilia Cruise Control - tempomat
- AEB: Aprilia Engine Brake - systém regulace brzdného účinku motoru při zavření plynu, nastavitelný ve 3 úrovních
- AEM: Aprilia Engine Map, 3 různé mapy definují charakter motoru a způsob distribuce jeho výkonu (nemají vliv na maximální výkon)
Model Tuareg 660 má 4 jízdní režimy. Dva z nich (Urban a Explore) jsou určeny pro jízdu po silnici, jeden je off-roadový (Offroad) a jeden uživatelský (Individual).
Elektronické funkce se ovládají pomocí intuitivních ovladačů na řidítkách: na levé straně rychle nastavíte kontrolu trakce a tempomat (mimo jiné), vpravo zvolíte požadovaný jízdní režim.
5-palcový barevný TFT přístrojový panel nabízí zobrazení různých údajů a je vybaven světelným senzorem, který nastavuje jas podsvícení.
Pohonná jednotka
Moderní dvouválcový motor so zdvihovým objemem 660 cm3, základ nové rodiny Aprilia, byl navržen pro celou řadu motocyklů určených pro různé účely. Je výsledkem zkušeností získaných na výkonném motoru RSV4, a proto využívá jeho výhody. Hlava válců, spalovací prostor, kanály, válce i písty jsou převzaty z V4. I vrtání 81 mm je stejné, ale zdvih má hodnotu 63,9 mm. Ojniční čepy jsou předsazené o 270°.
Specifické úpravy pro model Tuareg se týkají spodní i horní části motoru a mají za cíl zvýšení kroutícího momentu v nízkých otáčkách a záruku dostatečného mazání při jízdě v terénu.
Rozvodový systém DOHC se 4 ventily na válec poháněný postranním řetězem má optimalizované zdvihy vaček kvůli zvýšení maximálního kroutícího momentu v nízkých otáčkách. Ze stejného důvodu byl použit nový nasávací systém s delšími hadicemi a novým airboxem, umístěným mezi hlavou řízení a nádrží. Toto umístění též ulehčuje demontáž vzduchového filtru.
V neposlední řadě je to nový výfukový systém, který optimalizuje průběh výkonu motoru v nízkých a středních otáčkách.
Algoritmus elektronicky řízeného předstihu byl pro Tuareg nastavený tak, aby bylo zajištěno dokonalé spalování při každé teplotě motoru a výkon i spotřeba zůstaly na optimální úrovni.
V porovnaní s cestovními modely byla upravena také převodovka.
Olejová vana má stejný objem, ale je položená výš, aby posunula světlou výšku na výjimečných 240 mm. Olejová vana má i nové steny zaručující, že je za každých podmínek k dispozici dostatečné množství maziva. Olejový okruh má nový kanál, kudy olej teče z převodovky do olejové vany a zbytečně tam nezůstává.
Stejně jako u RS 660 a Tuono 660 má vícelamelová mokrá spojka antihoppingovou funkci a lehce ovládatelnou páčku.
Maximální výkon motoru je 80 koní v 9 250 otáčkách, nejvyšší kroutící moment 70 Nm motor dosahuje už v 6 500 otáčkách, přičemž 75 % kroutícího momentu je k dispozici od 3 000 otáček a 85 % v 4 500 otáčkách.
Verze a barvy
Aprilia Tuareg 660 bude k dispozici v barvách Acid Gold, Martian Red a Indaco Tagelmust.
Výkon motocyklu je možné snížit na 35 kW pro ŘP skupiny A2.
Kompletní nabídka originálního příslušenství
- Hliníkové boční kufry
- Hliníkový horní 33-litrový kufr
- Trubkové chrániče motoru
- Přídavné LED světla
- Centrální stojan
- Vodítko řetězu pro jízdu v terénu
- Touringový plexištít
- Řada komfortních sedel ve 3 výškách (standard, o 2 cm zvýšené, a o 2 cm nižší)
- Rychlořazení
- Aprilia MIA (umožní propojit váš smartphone s motocyklem přes Bluetooth)
- Elektronické zabezpečení proti krádež
Aprilia dále nabízí i kolekci kvalitního oblečení a doplňků, speciálně určených na cestování a jízdu v teréne.
Aprilia Tuareg 660 - technické údaje
Typ motoru
|
Čtyřtaktní, kapalinou chlazený řadový dvouválec se sklonem válců dopředu, DOHC s tichým rozvodovým řetězem na pravé straně, 4 ventily na válec
|
Vrtání a zdvih
|
81 x 63,93 mm
|
Zdvihový objem
|
659 cm3
|
Kompresní poměr
|
13,5:1
|
Maximální výkon na klikovém hřídeli
|
80 k (58,8 kW) při 9250 ot. za min
|
Maximální kroutící moment na klikovém hřídeli
|
70 Nm (7,3 kgm) při 6500 ot. za min
|
Palivový systém
|
Airbox s předním nasáváním, 2 vstřikovací tělesa ∅ 48 mm, Ride-by-wire
|
Zapalování
|
Elektrické
|
Mazání
|
Olejová vana
|
Převodovka
|
6 rychlostí, obousměrný quickshifter za příplatek
|
Spojka
|
Vícelamelová v olejové náplni, antihopping
|
Sekundární převod
|
Řetěz, převodový poměr 15/42
|
Elektronika
|
Balík APRC zahrnující ATC (kontrola trakce), AEB (brzdový účinek motoru), AEM (palivové mapy), ACC (tempomat)
4 jízdní režimy (Urban, Explore, Offroad, Individual)
|
Rám
|
Z ocelových trubek s vestavěnými hliníkovými prvky, které spojují rám s motorem
|
Přední odpružení
|
Plně nastavitelná obrácená vidlice Kayaba ∅ 43 mm, zdvih kola 240 mm
|
Zadní odpružení
|
Hliníková kyvná vidlice, progresivní přepákování, plně nastavitelný tlumič Kayaba, zdvih kola: 240 mm
|
Přední brzda
Zadní brzda
|
Dvojitá kotoučová 300 mm
Třmeny Brembo se 4 protilehlými pístky ∅ 30/32 mm
Axiální pumpa a oplétané brzdové hadice
|
Kotoučová 260 mm; jednopístkový plovoucí třmen Brembo ∅ 34 mm, hlavní brzdový válec s oddělenou nádobkou a oplétané brzdové hadice
|
ABS
|
Vícemapové ABS
|
Kola
|
Vyplétané ráfky s hliníkovými středy, přední: 2.15”21” zadní: 4.25”X18”
|
Pneumatiky
|
Bezdušové, přední: 90/90-21 zadní: 150/70 R 18
|
Rozměry
|
Rozvor: 1 525 mm
Délka: 2 220 mm
Šířka: 965 mm
Výška sedla: 860 mm
Úhel hlavy řízení: 26,7 °
Závlek předního kola: 113,3 mm
|
Hmotnost
|
204 kg pohotovostní (187 kg suchá)
|
Emisní norma
|
Euro 5
|
Spotřeba
|
4,0 l/100 km
|
Emise CO2
|
99 g/km
|
Objem nádrže
|
18 l (3 l rezerva)
|
Barvy
|
Indaco Tagelmust, Martian Red, Acid Gold
|