Michal Hamšík, 8.10.2010
Zřejmě největší "bombou" motocyklové výstavy INTERMOT 2010 bylo představení šestiválcového stroje Horex VR6. Znalcům není třeba tuto německou značku připomínat, v minulosti byla velice známá. Vznikla v roce 1923 a vyráběla motocykly do r. 1960. Mezi nejznámější patřil třeba Horex Regina. Více o minulosti viz např. ZDE.
Letos byla značka Horex obnovena, a to s velkou parádou ve formě revolučního šestiválce. Horex VR6 má motor, který má tři a tři válce ve dvou řadách rovnoběžně za sebou. Kliková hřídel je jedna, takže se vlastně jedná o velice úzký V-motor (15 stupňů), avšak, jak již bylo zmíněno, válce nejsou ve formě V. Tento koncept umožnil vytvořit velice kompaktní šestiválec s šířkou u hlavy pouze 429 mm, tedy podobně jako mnohé čtyřválce. Patent na toto řešení má Clemens Neese, šéf nově založené společnosti Horex GmbH z Garchingu u Mnichova. Vývoj probíhal dlouho a s německou pečlivostí, takže design by měl být již dotažený a "promakaný".
Aby superlativů nebylo málo, motor o obsahu 1200 ccm je vybaven radiálním turbodmychadlem s přímým náhonem, tedy bez "turbo-prodlevy" běžné u motorů s turbem poháněným výfukovými plyny. Hlava je z jednoho kusu pro všechny válce, každý válec má 3 ventily (2 sací a 1 výfukový) a celkem má motor 3 rovnoběžné vačky systému TOHC (Triple Overhead Camshaft). Jeho výkon však bude relativně "při zemi", a to cca 180-200 koní, ovšem s ohromným krouťákem, zátahem od velice nízkých otáček a neobvykle širokým pásmem použitelných otáček. To by mělo zaručit nejen vyjímečný požitek, ale i dlouhou životnost. Také zbytek motocyklu je plný převratných řešení, ačkoliv jako celek vypadá stroj (naštěstí) téměř klasicky.
Výroba má začít již počátkem roku 2011. Podle zástupců firmy nehrozí, že by mělo dojít k předčasnému ukončení kvůli nedostatku financí, neboť ty by měly být k dispozici v dostatečném množství. První stroje budou na prodej v Německu, Rakousku a Švýcarsku, později se rozšíří do zbytku Evropy, USA a Japonska. Cena zatím není známa. Cestovatele poteší, že se chystá i sport-touring varianta.
Možná si řeknete, že takový motocykl je zbytečný, příliš složitý atd. Šéf Horexu k tomu říká toto:
"“Potřebuje svět další motocyklovou značku? Zřejmě ne. Ale jízda na motorce je o emocích a nadšení pro technologie - o věcech, které jsou nové a vzrušující! Jsem motocyklový fanda a něco takového mi na trhu chybělo celá léta."
TECHNICKÁ DATA
Motor |
|
Počet válců
|
6
|
Objem
|
1 218 ccm
|
Vrtání / zdvih
|
68 / 55 mm
|
Max. výkon
|
128,7 – 147,1 kW (175 – 200 k) při cca 8 500 ot./min.
|
Max. kroutící moment
|
>150 Nm
|
Kompresní poměr
|
9 : 1
|
Ventily
|
3 na válec, radiální rozložení
|
Vačky
|
3 (TOHC - triple overhead cam)
|
Palivo
|
bezolovnatý benzín
|
Turbokompresor
|
|
Typ
|
Rotrex série C, radiální, demontovatelný
|
Pohon
|
převod z klikovky, řemen
|
Tlak
|
bude záviset na verzi motocyklu
|
Převody
|
|
Spojka
|
vícelamelová v olejové lázni, hydraulická
|
Převodovka
|
6 rychlostí
|
Koncový převod
|
řemen
|
Podvozek
|
|
Rám
|
hliníkový s ocelovou hlavou řízení
|
Přední vidlice
|
obrácená, trubky 50 mm, zdvih 130 mm
|
Zadní uchycení
|
jednostranná kyvná vidlice s centrální pružící jednotkou, zdvih 120 mm
|
Rozvor
|
1 475 – 1 505 mm
|
Stopa
|
98 – 106 mm
|
Úhel hlavy řízení
|
62 – 68°
|
Přední brzdy
|
radiální čtyřpístkové, 2 kotouče
|
Zadní brzdy
|
dvoupístková, 1 kotouč
|
ABS
|
v základní výbavě
|
Kola
|
hliníková slitina
|
- přední
|
3,50 x 17
|
- zadní
|
5,00 – 6,00“ x 17
|
Pneumatiky
|
|
- přední
|
120/70 ZR 17
|
- zadní
|
190/55 ZR 17
|
Rozměry a hmotnosti
|
|
Šířka hlavy motoru
|
429 mm
|
Výška sedla
|
820 mm (+/- 20)
|
Hmotnost
|
239 kg
|
Objem nádrže
|
18 – 20 l
|
Maximální rychlost
|
omezovač při 250 km/h
|