Tomáš "Prochy" Procházka, 9.9.2013
V roce 1999 se na trh přiřítilo nové cestovní monstrum od Hondy. Velké kapoty dávaly tušit, že Honda nehodlá s modelem XL 1000V cestovat jen okolo komína a prioritou budou nerušené zážitky na nekonečných cestách. Pojďte se s námi podívat, jak moc se toto dílo Hondě povedlo.
Honda sice nikdy netvrdila, že v podobě Varadera vidí přímého nástupce modelu XRV 750 Africa Twin, přesto si potenciální zákazníci přáli, aby byl nový model minimálně stejně tak dobrý. A hned na začátek můžeme říct, že se to víceméně povedlo. Je jasné, že stará škola motocyklů jako jsou Afriky zůstane svojí spolehlivostí a nenáročnou technikou pro spoustu jezdců stále volbou číslo jedna, ale doba jde kupředu a my musíme s ní. Stejně tak je dobré hned na úvod připomenout, že ambice má Varadero především na silnici.
Honda Varadero 1999 - 2002
Pokud se bavíme o Varanovi, jak se Varaderu také někdy říká, první kladné ohlasy směřují na nepřekonatelné pohodlí. Prostorné sedlo, mohutnou kapotáž a tak velkou vstřícnost k jezdci může nabídnout snad jen výrobce Honda. Ne nadarmo se říká, že když sednete na Hondu, máte pokaždé pocit, jako byste tu už byli - nic není třeba zkoušet a zaměstnávat hlavu, vše je tam, kde má být.
Motocykl zaujme i svou mohutností a je potřeba počítat s tím, že sedlo trůní ve výšce 845 mm nad zemí. S pohotovostní hmotností na hranici 250 kilogramů tedy nic pro krátkonohé.
Dvouválcový motor do V s úhlem 90 stupňů vyprodukuje 95 koní při 8 000 ot./min a 101 Nm při 6 000 ot./min. Technika vychází z motoru VTR 1000 a u první modelové řady z let 1999 – 2002 se o plnění motoru starají dva karburátory značky Keihin.
Tato první Varadera se stala přes noc doslova kultem a desetitisíce kilometrů bez závad to jen potvrzují. Nicméně technika není věčná, a tak je zapotřebí hlídat věci, jako je palivové čerpadlo, respektive jeho kontakty. Kontrola správné funkčnosti je jednoduchá, po nastartování musí čerpadlo cvakat. Tuto závadu lze řešit výměnou čerpadla nebo opravou samotných kontaktů. Jako nejlevnější varianta se jeví samozřejmě oprava, a tak tedy odstranit původní kontakt a na místo něj rozklepat měděný nýtek, který lze sehnat za pár korun. Práce na cca dvě hodiny.
Dále jsme už tradičně u Hondy zvyklí na problémy s regulátorem dobíjení, který lze nahradit lepším od českého výrobce. Varadero je známé i občasnou neochotou nastartovat. Většina problémů se pak týká špatné baterie a je třeba i hlídat správné seřízení karburátorů a stav svíček. Jinak se jedná o nezničitelný motor, takže je jasné, že více než stav počitadla kilometrů rozhoduje to, jak se o motocykl staral předchozí majitel.
Před příchodem nového modelu se v roce 2001 začalo do Varadera montovat zabezpečovací zařízení H.I.S.S. a přitvrdilo se zadní tlumení.
Honda Varadero 2003 - 2006
Druhá generace doznala změn jak na designu, tak na motoru. Co se týká vzhledu, Varadero dostalo ostřejší rysy a zvětšil se plexi štít, který lze měnit ve dvou polohách s rozdílem 5 cm. Palubní přístroje byly rovněž pozměněny, stará známá 25 litrová nádrž zůstává, ale oproti předchozímu modelu se nyní víčko nádrže již odklápí, tak jak jsme dnes zvyklí.
Na motoru je největší novinkou použití vstřikování PGM-FI a zvětšil se i kompresní poměr. Výkonové parametry zůstaly beze změn. Na převodovce přibyl šestý rychlostní stupeň a zvětšila se zadní pneumatika na 150 mm oproti předchozí stotřicítce.
Co se jízdních vlastností týče, novější model vyhrává v lepším, respektive přesnějším ovládání. V náklonu je jistější, a to i při brzdění. Chod motoru je pocitově lepší, čistší a pružnější. Starší model je však díky karburátorům osobnější a jakoby ostřejší v nástupu. Spotřeba díky vstřikování a šestém rychlostním stupni klesla na novém modelu až o 2 litry na sto kilometrů, ale vždy bude záležet na stylu jízdy.
Podvozek je tvrdší, více zaměřen na silnici a pro rychlejší jezdce. Přední vidlice je tužší. Zdá se, že se vše povedlo, ale najdou se tací, kteří na velkou turistiku sáhnou raději po starším modelu. Ohledně spolehlivosti je vše v zaběhnutých kolejích a navíc byly odstraněny problémy s palivovým čerpadlem. Není nic, na co by si majitelé často stěžovali, odpadají i horší studené starty. Dalším plusem je pak možnost volby nového Varana s brzdovým systémem ABS.
Honda Varadero 2007 - 2011
Třetí generace Varadera se zaměřuje na ještě větší pohodlí jezdce a drobnější úpravy, které mají zpříjemnit čas strávený za řídítky. Sedlo má nový neklouzavý povrch a je jinak tvarované. Zadní část pro spolujezdce je oddělena. Přepracovaný je i nastavitelný plexi štít a palubní přístroje, kde najdeme také kontrolku dojezdu na rezervu. Dále tu je odkládací přihrádka neboli schránka na drobnosti, a to na pravé straně pod řídítky.
Motorově se stále jedná o bezmála stokoňové dvouválcové jádro, ale maximální výkon najde jezdec o 500 otáček níže než u předchozí generace. Jinak nebylo na tomto motocyklu potřeba nic měnit.
Výrobce se stále s Varaderem zaměřuje více na silniční přesuny s možností menší šotolinové vložky. Dálniční jízdy zvládá Varan na výbornou a díky robustnosti schová posádku před nepřízní počasí opravdu dokonale. Tělo jezdce je schované za mohutnou kapotáží, nohy i ruce jsou hýčkané před větrem a deštěm. Velké plexi pak rozráží vzduch i přes jezdcova ramena.
Cestovatelské nadání podporuje výrobce nabídkou volitelného příslušenství, jako jsou zásuvka na 12V, kovové kufry, centrální stojan a vyhřívané rukojeti. Další pádný argument je i celkem příznivá cena oproti konkurenci a pokud vám nebude vadit, že na výletě potkáte několik dalších Varanů, je Honda sázkou na jistotu.