fiogf49gjkf0d

 www.acf-50.cz

fiogf49gjkf0d


Nacházíte se: TESTY MOTOCYKLŮ / Starší motocykly

Cestování s „Edvenčrem“ aneb zkušenosti s KTM 950/990 Adventure

Martin Pouba, 11.4.2013

Test je převzat z MotoRoute č. 2/2011

KTM 950 Adventure 2003

Pustíme se do toho pěkně od začátku. Na výstavě motocyklů v roce 2003 jsem se zamiloval na první pohled do motorky KTM 950 Adventure a v létě už jsem byl jejím majitelem. Jednalo se o zcela nový model a my s kamarádem Liborem šli tenkrát do neznáma. Mým předchozím motocyklem byla Honda Africa Twin a já věděl o údržbě pouze to, kudy se lije do motoru olej a kam benzín.
Skok mezi těmito motocykly je obrovský. Byl jsem omráčen jak výkonností, tak jízdními vlastnostmi. Nebudu vás trápit parametry, ty si můžete přečíst kdekoliv na internetu. Velká kola, neskutečně dobrý podvozek, výkonný motor a relativně nízká hmotnost – to jsou výhody, které se uplatní nejen na silnici, ale především v lehkém terénu. Na této motorce jsem najezdil během dvou let 55 000 km a už jsem tušil, že jinou značku v budoucnu chtít nebudu. To je to, co mi sedí.
Chvalořečení bylo dost, jdeme na nedostatky prvních modelů 2003. I když jsou všeobecně známy, pokusím se je shrnout:

  • Velké množství vadných přepouštěcích ventilů v olejové nádržce - tato závada mohla způsobit špatné mazání motoru a následné poškození. Tady KTM zareagovala rychle a ventilky zdarma měnila. Já měl štěstí, závada se u mne neprojevila. Hůře na tom byl Libor, užil si s ventilkem trápení dost.
  • Těsnění pod hlavou - občas se stávalo, že při značném přehřátí motoru těsnění „podfouklo“ a muselo se vyměnit. I tady zareagoval výrobce okamžitě a poškozená těsnění měnil za kvalitnější. Tato závada se nevyhnula ani mně a já musel zhruba ve 30 000 km těsnění rovněž vyměnit.
  • Spojková pumpa - velmi krátké vedení pístku ve spojkovém válci způsobilo brzké opotřebení těsnícího kroužku a následně únik náplně - oleje z okruhu. Tady musím chlapce z Mattinghofenu trochu pohanit. Přestože se o závadě vědělo, nový spojkový válec začali dodávat až s modelem 990 v roce 2006. Já měnil pumpu dvakrát, jednou v 10 000 km a podruhé zhruba ve 40 000 km.

KTM 950 Adventure 2005

Vyjmenované nedostatky absolutně nemohly převýšit klady stroje, a tak jsem na sklonku roku 2005 motorku vyměnil za „poslední karburátor v Čechách“. Ano, čtete správně, nevěřil jsem (a dodnes nejsem jejich příznivcem) „stříkačkám“, řídícím jednotkám, lambda sondám a přehnané elektronice. Chápu, že emisní limity se dají plnit už pouze za použití těchto výdobytků, ale já chtěl karburátor! Co budete dělat na cestě, až vám odejde řídící jednotka? Povezete ji s sebou? Jak ji vyměníte? Karburátor vyčistíte sami, nebo ho spraví průměrný kluk z ruské děrevni.
Tak tenhle Edvenčr se mnou zažil opravdu mnoho. Výkon, nízká spotřeba, spolehlivost. Za 88 000 km, které jsme spolu projeli a prožili, bylo závad poskrovnu. Spojkový válec odešel ve 13 000 km a já ho nahradil jiným z nového modelu 990. Ten je tam doposud. Při 80 000 najetých kilometrech jsem musel vyčistit relé podávacího čerpadla a nahradit přepálený plochý vodič u hlavní pojistky zvonkovým drátem (tzv. Poubesovo laso). To je tam rovněž dodnes. Těžko jsem se s Kačenkou loučil, velmi těžko...

KTM 990 Adventure 2010

A je to tady, využívám lákavé nabídky slovenského zastoupení a v současné době vlastním novou, bílou (ano, nikoliv oranžovou!) KTM. Tu jsem pořídil v zimě a prodejce mě upozornil na to, že až na jaře přijedu na garanci po první najeté tisícovce, ať předem zavolám. Nemusí být zrovna na dílně volno. Byl čtvrtek a já v pondělí stál před prodejnou s najetými kilometry...
Co říci o motorce, která má najeto 1 500 km? Pokusím se. Motor doznal značných změn. Jinak odstupňovaná převodovka, jiné rozvody, jiná hlava, jiný systém mazání. Přestože prodejce upozorňoval, že výkon a jízdní vlastnosti budou stejné či velmi podobné jako u karburátoru, nejsou. Stopět koní je znát a po sedmistech najetých kilometrech se stává z Ká-té-emky šelma. Prostě, jede jako prase...
Fantastický požitek z jízdy mi kazí několik maličkostí, především rychlá akcelerace stříkačky, která způsobuje škubání. To je nepříjemné zejména při pomalé jízdě v terénu, kdy jedete bez plynu a potřebujete si trochu přidat. Hnete rukojetí o milimetr a motorka vyrazí jako střelená. Asi se budu snažit o úpravu mapy řídící jednotky.
Mým názorem je (to prosím berte pouze jako mou eventualitu), že na tuto motorku ABS nepatří. Jinak funguje skvěle. Jsem zvědav na spotřebu, už tak čerpadlo v nádrži zabere prostor minimálně pro litr paliva.

Držte nám palce, ať s novou Kačenkou najedeme spousty kilometrů bez vážných nehod a vždy se šťastným návratem.

 





Vaše názory

K tomuto článku zatím nebyl připojen žádný názor

fiogf49gjkf0d


RSS
© MotoRoute 2009-16 (MotoRoute s.r.o., Štefánikova 2193, Zlín, IČO 28323726, DIČ CZ 28323726, zaps. v OR u KS v Brně, oddíl C, vložka č. 61333). Všechna práva vyhrazena.

Partneři: Čtyřkolky a motorky, Auto Moto Pneu, inzerce Autopes