Ľudovít Želinský, 11.8.2017
Jaké je BMW Káčko dvanáctka z roku 2012?
Na Káčku máš pocit, že než to pohneš ze stojanu, bude to těžké a neohrabané... Ale jak se to pohne, je to krása. Nízké těžiště (motor leží úplně vespod, motorka je jinak celoplast), podvozek je neskutečně stabilní, důvěra v přední kolo neskutečná, drží to jak betonová cihla, co se sune po ledu...
Sice nechápu, jak to inženýři z NDR dokázali, ale koncepčně ten podvozek „jede rovně“. Chápej, bez ponoru při brzdění a bez zvedání při akceleraci. Prostě kdo nezkusil, nic podobného nezažil. Je to UFO v motosvětě, ale kdo zkusil, už nechce jinak.
Jistě, jezdil jsem litrového Monstera od Ducny. Šikovná, lehká, obratná... ale nejede a máš pocit, že sedíš na neklidném předním kole. Tady máš pocit jak Baron Prášil – kopnou tě na německé kouli vpřed a jedeš jak dělová střela. Rovně, rychle, hladce... Je to tank, německej Šinkanzen. Ten podvozek s elektronicky stavitelnými tlumiči a koncepce tlumení (Duolever, Paralever) nemají obdoby.
Motor je jak nukleární reaktor, táhne od dvou tisíc otáček až po jedenáct, bez propadů, výkyvů, mírný lineární nárůst, ale ten krouťák ti omotá vnitřnosti kolem páteře. A je jedno, na jakej kvalt! Na šestku ve městě od 60 na bubláka a neprotestuje, v klídku si přede a pak to jede lineárně až k omezovači přes 270. Stálý přísun síly, co nikdy nevadne. Nic podobného jsem nezažil.
Zatáčky bych řekl, že s nízkým těžištěm trošku jiný pocit, než Fazer (který jsem taky jezdil). Při náklonu se vůbec nebrání, je stabilní a funguje stylem „kam pošleš, tam jede“.
Brzdy v zatáčce klidné, předvídatelné, bez ponoru, a tudíž můžeš jít daleko později na brzdy s pocitem sucha a bezpečí.
Jo, a ještě jedna kurefffsky návyková věc. Quickshifter. Řadíš nahoru jen mírným tlakem na řadičku, a ta německá kurva si jen hezky zachrchlá a flusne do výfuku, na 150 ms přestane příval síly a pak zase a zase, a je tam 200 než řekneš Švec.
Je to fakt moto z jiného světa – nikdo to nechce, je to velké, relativně těžší a komplikovanější, tudíž i drahé na opravu. Ofiko cena tlumičů, když se poserou, je předek 35 klacků a zadek dokonce 65 klacků, takže nikdo nechce...
Jo a mimochodem - ta motorka je fakt tak strašně HNUSNÁ dizajnem hlavně zepředu, až je fakt hezká. Ale na to přijdeš časem... Získá si tě tou neortodoxností, individualismem a 100% funkčností, že je to až návykové. Já ji popravdě nechtěl, ale brácha ji dobře koupil (taky jako padlou), ale teď už bych ji nedal.
A další drobnůstka – sice ta maska a lampy jsou jak z retardovaného robota z dětského komiksu, ale nikdy jsem neviděl lépe svítit žádnou motorku. A že jezdím i s čoprákama, co mají vpředu tři halogeny z kamionu.
Jen já mám to ultrakrátké plexi jen přes budíky, a zase, nechápu inženýrství z Baworova, ale do 160 km/h je na naháči totální klid. Do 180 se to dá, pak už od 200 musíš zaléhat, aby ti to neufouklo kštici.
Jenže ta kurva německá při 200 zatáhne tak, že se ti stěhuje zpod prdele do pryč. Je to jedovatá svině, ale tak uhlazeně demonstruje sílu, až je to zvláštní.
Je spousta strašidelnějších motorek, co dávají ostentativně najevo, že jestli na to nemáš koule a nemáš to v pracce, zakousnou tě jako pitbull králíka. Tohle je klidná německá doga - pohladíš, poslintá tě přátelsky celého... ale jestli se zvedne v celé své velikosti, posereš si trencle, aniž bys na ni šáhnul.
Hele, já nejsem střelec, mám na moto poserpruhy a nebojím se přiznat, že nevyužiju potenciál TÉHLE motorky možná ani na 50-60%. Ale NECHCI zkoušet nic jiného. Tohle chci poznávat a zkoušet své hranice, dokud to půjde.
Ta motorka si nechá líbit téměř vše - nízké otáčky, vysoké otáčky, brzdy v zatáčce, rozjebanou asfaltku, všechno jedno. Jestli chceš jet pomalu, nebo rychle, NO PROBLEM, jedeme a neprotestuje. Z toho podvozku máš pocit neskutečné jistoty. A jestli přidáš a ten motor se nadechne jen z půlky plic, poznáš, že je to jeden z nejsilnějších naháčů vůbec. Jen tě nezabije, protože to chce on (a ty to neumíš), ale zabiješ se sám, protože jsi přecenil své síly...