Nacházíte se: TESTY MOTOCYKLŮ / Nové motocykly

BMW S 1000 XR - německý šinkanzen

Marek Olbert, redakce MotoRoute, 10.7.2017

Značka BMW má na trhu velmi silnou pozici, ať už se kouknete na její jakýkoliv sériový model. Pro někoho je naprosto bezkonkurenční R 1200 GS. Přes jeho veškeré silniční klady se značka rozhodla doplnit tento segment dalším motocyklem, který by se mohl jevit jako kombinace endura a sportovního cesťáku. A jak řekli, tak udělali a na světlo světa vykoukla v roce 2014 v Miláně motorka s označením BMW S 1000 XR.

Uběhlo pár pátků a zkouším inovovaný model pro rok 2017. XR by mělo být přímým konkurentem Ducati Multistradě 1200. 

Motor je stále ten stejný osvědčený, funkční a výkonný čtyřválec o objemu 999 cm3, známý od roku 2009 z modelu S 1000 R, tak proč jej nevyužít i jinde. Pokud si myslíte, že byl motor kvůli požadavkům normy Euro 4 nějak ošizen, mýlíte se. Motor má o pět koní vyšší výkon a číslovka se zastavila na hodnotě 165 koní. Zvýšilo se užitečné zatížení o 10 kg, přibyla nová barva Ocean Blue a hlavně vývojoví inženýři doladili uchycení řídítek tak, že eliminovali vibrace v rukojetích na minimum. 

R 1200 GS zůstane ještě mnoho let špičkou prodeje turistických motorek BMW, zároveň však živostí svého dvouválce nebude nikdy konkurenčně schopný superbikovým motorům z vlastních řad. Myšlenku, proč vymýšlet vymyšlené, inženýři z BMW vzali doslova a použili osvědčený motor ze svých rychlíků do nového turistického modelu.

Tak vznikla motorka, která má den co den těšit svého majitele cestou do práce a z práce, na dlouhých výletech, zároveň však potěší i sportovně nadané nejen při jízdě na oblíbených okreskách. 

Počasí na sobotu nehlásí zrovna fajnové, tak v pátečním odpoledním hicu vyrážím na Ostra..., nene, do Hradce nad Moravicí a na Vítkovsko. Cesta nabízí dálnici, okresky, prosluněné silničky mezi loukami i stíněné vracečky v lese, najde se i nějaká šotolina. Prostě všehochuť, což by mělo prověřit tvrzení, že XR je skutečně univerzální motorka. 

CarTec BMW motocykly Ostrava 

Líbí se mi?

Ano, moc :-) Vizuálně model XR patří do rodiny čtyřválců z přívlastkem S. Protáhlé agresivní plasty, výrazné světlomety, celkově velmi vydařený design, líbí se mi. Tím však podobnost se sportovními modely končí. Alespoň od pohledu...

 

Motorka, přestože vypadá vysoká a velká, nabízí hned po usednutí dobrou ergonomii. Řidičova pozice je díky celkové konstrukci motorky vzpřímená a uvolněná. Žádná křeč. Sedadlo vypadá jako dělené, ale je v jednom kuse. Dá se koupit i snížené a motorku si tak při objednání celkově nakonfigurovat dle vlastních potřeb. 

 

Překvapuje mě dost nízko uložený tlumič výfuku, je to však úmyslně pro možnost montáže originálních objemných kufrů bez nutnosti výkroje pro koncovku. To je dobré. Jak vidno podle sežvýkaných obutých pneumatik, neztratí se XR ani při jízdě po závodním okruhu a nízko položený výfuk ničemu nevadí.

 

Jednoduchá a přehledná přístrojovka s veškerými potřebnými informacemi. Přes den pěkně čitelná, večer decentně osvícená a neoslňuje.

 

Vysoká a široká řídítka pěkně padnou do ruky, nechybí kolečko pro ovládání navigace a vše je tak nějak německy v pořádku dle standardů BMW. Zástrčka 12V, seřiditelné plexi, stačí nastartovat a vyrazit vstříc novým zážitkům. 

 

Jak to jede?

Šílenství a brutalita. Co jiného čekat od superbikového motoru, že? Motor má 165 koní, což předpokládá nějaké emoce, ovšem mnohem emotivnější se jeví krouťák 112 Nm. Myslím, že nejen Chuck Norris by přišel o body v neomezeném bodovém systému. Vnitřní já nutí k fakt pekelně svižné jízdě.

Elektronika je sofistikovaná a nabízí dle situace na silnici změnit charakter projevu motoru na RAIN, ROAD, DYNAMIC. Každá volba upravuje sílu výkonu a úroveň zásahu elektronických pomocníků. Od určitých otáček pocuchají nervy i dva „omezené“ režimy, přesto si po čase nechávám trvale zapnutý DAYNAMIC. Dynamika tohoto motoru je extrémně návyková a ve spojení se skvělým podvozkem ESA dovoluje psí kusy a velmi svižnou jízdu.

Pocitově je podvozek lepší a přesnější než na Multistradě. I spolujezdec si chrochtá blahem a hodnotí jízdu jako výbornou. Zábavná je taky funkce Gear Shift Assist Pro, která umožňuje řadit bez zmáčknutí spojky s automatickým ubráním plynu, přesto si tu vymoženost ovládání páčkou nenechávám vzít. Jsem konzerva... :-)

 

Elektroniky je tu samozřejmě mnohem více. Zmíněný elektronicky řízený podvozek s funkcí Dynamic ESA zajišťuje optimální charakteristiku odpružení, rychlořazení je jako doplněk, DTC, ASC pak nezřídka ochrání před problémem a tempomat ohlídá obsah peněženky, třeba při průjezdu městem.

Novinkou je oproti standardnímu ABS verze ABS Pro, která umožňuje drsně brzdit i v náklonu. Těžko tuhle funkci popisovat, tu je nutné zažít. Svižně najedu do zatáčky, trochu se pobojím, jdu na brzdy a ono nic. Motorka zpomalí, pohoda. Takhle se klasické ABS nechová a brzdy Brembo odvádějí skvělou práci.

Poté, co se trochu osmělím a s motorkou dojdeme k názorovému srůstu, zkouším taky DTC. V jedné utáhlé zatáčce na čtyřku hustě přidávám plyn, motorka vystřelí, kontrolka ani nezabliká a vesele pokračuji dále. Žádný smyk, žádný pot... Stabilita a bezpečnost na dvou kolech. 

XR je samozřejmě těžší než R, není to lehký sporťák a je to znát při rychlých změnách směru v úzkých serpentinách, ovšem díky skvělé konstrukci, ergonomii i širokým řídítkům jsem si brzy ovládání přisvojil a přišlo mi v pořádku.

 

Turistika?

Je to fajnová turistická motorka. Pohodový motor, příjemný podvozek, pohodlné sedadlo, komfortní posez, spolujezdec má dostatek prostoru a pohodlí na rozdávání.

Na motorku jdou navěšet originální kufry, ale taky přidělat speciální textilní zavadla, která jsou ušitá na míru konstrukci. Testovací motorka je vybavena zadní brašnou, kam se vejdou i dvě přilby, jednoduše se dá sundat a vzít si ji spolu s dalšími drobnosti na městkou procházku jako batoh, nebo přes rameno.

Jsem kufrový typ a nechci s sebou při pěším výletě nic tahat, takže sada třech kufrů by byla první věcí, kterou bych si na XR pořídil. Ovšem pokud bych byl nějaký sportovec, což nejsem, do tašky se kromě hokejového vybavení a baseballové pálky vejde vše ostatní, minimálně tedy třeba věci do posilovny a ještě se tam vejde přilba. Pecka... 

 

Nechtějte však po mě srovnání XR vs R 1200 GS, které pohodlně zvládá i kdejakou šotolinovou spojnici a s vhodným obutím i bahenní lázně. XR je pro asfaltové turisty, ideálně také pro ty, co mají rádi rychlost a adrenalin. XR má sice sundávací gumy stupaček, z nichž tak vzniknou ostré, k tomu je však potřeba přehodit i gumy.

 

Geny ze sportovních motorek se nezapřou a nejen alpské zatáčky budou na XR mnohem zábavnější, rychlejší a více na pohodu, alespoň co se týče lehkosti jejich projíždění. XR chce jezdit svižně a po prvním usednutí budete chtít i vy. Kochačka mezi loukami se jeví až zbytečně klidná a pohodlná. Kroucená silnice je to, co bude majitel vyhledávat.

Jistě, vyzkoušel jsem i dálnici, kde je XR úplně v pohodě a při 160 na šestku při přidání plynu bez zaváhání vystřelilo vpřed. Nezaznamenal jsem sebemenší náznak odporu.

Komfort a nadstandardní přebytek výkonu a krouťáku je přesně to, co bude důvodem ještě neukončit celodenní výlet. Jezdit, jezdit, jezdit a objevovat. Na to se u XR můžete spolehnout, i když budete nabaleni jako s dárky pod vánoční stromeček. Překážkou nebude ani černočerná noc, protože světla, byť vypadají jako malá, jsou famózní. Měl jsem možnost vyzkoušet je dosyta v místech, kde lišky dávají dobrou noc. 

 

Po dvou výživných dnech usínám s představou, jak nabalený s třemi kufry a se spolujezdcem vyrážím na kraj Evropy, druhý den sundávám těžítka a brousím stupačky přímořských silniček. 

O téhle motorce se od začátku mluví jako o kladivu na Multistradu 1200. Ač nerad, souhlasím. Ne že bych jako příznivec italských drsných dvouválců z Boloně Multistradě nefandil, ale že jsem na obou dvou jel a motory tady nelze srovnávat. Drsný dvouvál má jinou jízdní charakteristiku, než hypersilný, avšak uhlazený čtyřválec, což je čistě subjektivní věc. Ovšem celkový pocit z jízdy, pohoda a klid srovnat jdou a BMW S 1000 XR je jiná, trochu vyšší liga... 

CarTec BMW motocykly Ostrava

Viděl jsem video s Chrisem „Teach“ McNeilem, jak na XRu drtí po lese, přes brody, jede kudlu na šotolině... No, na to nemám, ale jako ukázka univerzálnosti někým kdo to umí, je to OK. Mrkněte se taky a rezervujte si zkušební jízdu!   

 


bmw_s_1000_xr_01
bmw_s_1000_xr_01
bmw_s_1000_xr_02
bmw_s_1000_xr_02
bmw_s_1000_xr_03
bmw_s_1000_xr_03
bmw_s_1000_xr_04
bmw_s_1000_xr_04
bmw_s_1000_xr_05
bmw_s_1000_xr_05
bmw_s_1000_xr_06
bmw_s_1000_xr_06
bmw_s_1000_xr_07
bmw_s_1000_xr_07
bmw_s_1000_xr_08
bmw_s_1000_xr_08
bmw_s_1000_xr_09
bmw_s_1000_xr_09
bmw_s_1000_xr_10
bmw_s_1000_xr_10
bmw_s_1000_xr_11
bmw_s_1000_xr_11
bmw_s_1000_xr_12
bmw_s_1000_xr_12
bmw_s_1000_xr_13
bmw_s_1000_xr_13
bmw_s_1000_xr_14
bmw_s_1000_xr_14
bmw_s_1000_xr_15
bmw_s_1000_xr_15