Tomáš Kopřiva, 6.5.2013
Minulý týden jsem měl možnost v rámci BMW Road Show v Brně osedlat nový, červený, vodou chlazený stroj s označením R 1200GS. Vzhledem k tomu, že používám stroj stejné značky a typu, jen r. v. 2009, to bylo určitě zajímavé srovnání těchto dvou motocyklů.
Po krátké instruktáži, kde je plyn, brzda a spojka a kde se přepínají režimy motoru, jsme byli připraveni k odjezdu. V nabídce jsou režimy: Dynamic, Road, Rain a Enduro. Již po nastartování a lehkém „vrknutí“ plynem musím říci, že vše je jinak. Plynová rukojeť s „elektrickým ovládáním“ jde velmi lehce, téměř bez jakéhokoli odporu a prodlevy, vibrace skoro žádné, chod motoru velmi kultivovaný. Zvolený mód „Dynamic“ sliboval maximální dynamiku motoru. Již po několika desítkách metrů jsem si zakřičel do helmy: “Tak to je pěkná raketa!!" To už jsme směřovali na dálnici D1 směr Olomouc.
Na dálnici jsme pobyli sice jen krátce, ale i tak na mě výkon tohoto motocyklu udělal velký dojem. Také přední brzdy (monoblok Brembo) fungovaly velmi dobře - na jedničku s hvězdičkou. Intenzivní brzdný účinek je možno vyvolat pouze jedním prstem a vzhledem k přítomnosti ABS nemusíte mít žádné obavy. Při této akci je „pouze“ nutno se udržet za řídítky.
Škoda jen, že výrobce upustil od klasického BMW ovládání blinkrů. Přepínač na tomto stroji mě moc nenadchnul, ale je to asi hlavně o zvyku. Přední plexi, sice stavitelné, ale dosti vibrující, jakoby každou chvíli mělo odletět. Stupačky jsou pro jízdu ve stupačkách poněkud výše, než by bylo potřeba a zrcátka budou potřebovat rozšíření, aby si jezdec neviděl pouze na svoje vlastní ramena.
Asi po 10 km jsme se dostali také na polní cestu, kde jsme zvolili režim „Enduro“ a vyzkoušeli tak funkci tohoto nastavení. V Enduro módu je vyřazeno ABS na zadním kole a prokluz je nastaven tak, aby umožnil krátký akcelerační smyk. Takové omezení se vzhledem k výkonovým parametrům může v terénu hodit zvláště méně zkušeným pilotům.
Při zapnutí módu „Rain“ se vlastně nic neděje a motocykl jakoby jel na jeden válec, jeho výkon je totálně utlumen.
Co se týká ergonomie posazu jezdce, šikovným prvkem je výškově nastavitelné sedlo a absence potenciometru vstřikování na zadní straně levého válce, který tak neomezuje hlubší posaz. Převodovka pracuje přesně a při ostřejším podřazování zafunguje antihoppingová spojka.
Celková délka jízdy byla cca 27 km a tudíž jsme vyzkoušeli všechny jízdní režimy a také jízdu po polní cestě se šotolinou.
Musím říci, že velkoryse pojatá akce dovozce BMW na mě udělala velmi dobrý dojem a vedoucí jezdících skupin Mirek Lisý a David Pabiška tomu navíc dodali kus jezdecké profesionality. K dispozici bylo osm strojů v identické výbavě, pouze některé měly příplatková drátěná kola.
Skupinky po osmi vyrážely každou celou hodinu od rána až do pozdních odpoledních hodin a zájem byl opravdu velký. Takže pokud někdo váháte, vůbec neváhejte…