Michal Hamšík, 20.5.2011
Na Motocyklu 2009 nás mimo jiné zaujal BMW F 800GS v úpravě německé firmy SW-Motech. Slovo dalo slovo, takže jsme se s jejich českým zástupcem Sumoto nakonec dohodli na zapůjčení stroje z Německa.
Motocykl je vybaven všemožnými doplňky, které SW-Motech pro tento model nabízí. Aby bylo hned jasné, o které se jedná, jsou vyvedeny v červené barvě. Tedy především: padací rámy, hlavní stojan, kryt pod motorem, kryt řetězu, kompletní systém nosičů, zvýšení řidítek, rozšíření zrcátek, zpevňující kryt na řidítka, držák navigace, kryt předního světla a určitě ještě pár dalších drobností, které jsem přehlédl. Už tak docela individualistický design je doplňky a matně černým lakováním ještě zdůrazněn. Stroj byl vybaven navíc kufry Trax a tankvakem Bags Connection. Trochu víc decibelů přidává laďák Bos, který nejen zvýrazňuje zvuk dvouválce, ale zároveň lehce vylepšuje maximální výkon, krouťák i jejich průběh. Spotřeba se pohybovala mírně přes sympatických 5 l/100 km.
Z hlediska posazu a vůbec ergonomie nemám tomuto BMW co vytknout. Sedlo je relativně tvrdé, což mi vyhovuje. Pro někoho však bude asi tvrdé až moc. Zvýšení řidítek i rozšíření zrcátek mi skvěle sedělo, pouze chcípač motoru je teď pod rozšířením poněkud hůře přístupný, hlavně v rukavicích. A na bavorácké vypínání blinkrů si snad nikdy nezvyknu, někdy si při tom dokonce nechtěně pootočím plynem...
Držák navigace je navržen pro nemotocyklové modely, jako např. Nüvi, takže je tvořen vodotěsným obalem. Moje Zümo se tam, byť natěsno, vešlo také, ochranná fólie ale samozřejmě trošičku snižuje čitelnost. Důležité je držák dobře nastavit, aby byl kolmo k ose pohledu. Díky navigaci není na první pohled tak nápadná levně vypadající nádobka na brzdovou kapalinu, se kterou si inženýři od BMW mohli dát přece jen víc práce.
A teď jízda. Osmdesátikoňový motor jde hladce, jeho zátah je dobře dávkovatelný a výkon dostačuje pro dlouhé cesty nejen sólo, ale i ve dvou. Bez problémů zvládá také dálnici. Na malý štítek si většina jezdců stěžuje, ale já jsem měl pocit, že při mé výšce (178 cm) funguje dosti obstojně (pravda, možná to bude tím, že jsem zvyklý na naháče). U vyšších postav už je to však horší. Při uvedené výšce také dosáhnu celkem dobře na zem, i když ne celými chodidly. Pomalé manévrování na mokré vozovce vyžaduje opatrnost a menší postavy už budou dost balancovat (v nabídce je naštěstí i snížené sedlo).
Když už jsme zmínili jízdu ve dvou, spolujezdkyně si pochvalovala pohodlí a vůbec se jí to líbilo. Ale opět záleží na výšce, pro vyšší postavy to bude myslím horší, protože jejich hlava bude více vystavena proudu vzduchu.
Podvozek je podle mého názoru výborný, snadno se klopí a v zatáčkách je radost jezdit. Osobně mám nicméně raději motorky nižší, kde člověk opisuje menší oblouky nad vozovkou, to ale u endura pochopitelně nelze očekávat.
Jedu si tak po klikaté silničce nad Luhačovicemi a najednou vidím odbočku, směřující do lesa. A bez zákazu vjezdu. Tak tam bezmyšlenkovitě zahnu, vždyť je to enduro a namontované ABS se dá vypnout. Tedy, nejsem žádný velký enduro jezdec, ale po téhle cestě rozorané lesními traktory a lakatoši mi to šlo docela dobře, a to i ve stupačkách. Motorka hezky sedí a docela snadno se ovládá, s plynem je ovšem nutno zacházet opatrně a mít ohled na spíše silniční pneumatiky. Dobře funguje kryt světla, který je vyroben z pružné a ohebné hmoty, takže skutečně nemůže prasknout. Vyzdvihl bych i kryt motoru, jenž je v originálu nedostatečný a například olejový filtr je dost exponovaný. Raději jsem však off-roadu po chvíli nechal, nerad bych vyzkoušel pevnost padáků a kufrů na ostro. To by mě v Sumotu asi nepochválili...
Bavorák je celý zablácený, ještě zkouším jednu sušší kamenitou „pistu“ a pak zase na silnici. Bahno odletuje na všechny strany, ale nemůžu si na nic stěžovat.
Během zkoušení tohoto stroje jsem ocenil kapacitu kufrů a jejich promyšlenou konstrukci, včetně dobře navržených vnitřních tašek. Eloxovaný povrch ale ani bez nich nešpiní (dokud se elox nepoškodí). Mimochodem, kufry jsou na výběr ve stříbrné nebo černé barvě, u tohoto konkrétního motocyklu vypadají obě varianty velmi hezky. Dobře je navržen systém upevňování kufrů, umožňující snadnou manipulaci, stejně tak i jejich zavírání (pouze jeden zámek drhnul, asi potřebuje promazat ). Abych nezapomněl, nosič je systému Quick-Lock, který jsme už v našem časopise několikrát zmiňovali. Pro připomenutí, tato konstrukce umožňuje snadné sejmutí nejen kufrů, ale i celých rámů, když jedete nalehko.
Tankvak není moc velký, ale pečlivě provedený. Přesně mi velikostí pasoval na malou fotobrašnu, což jsem ocenil při fotografických zastávkách. Na ježdění tohoto typu jak dělaný, při delších cestách by se však hodila větší kapacita.
Jak tuto zajímavou zkušenost shrnout? Cestování s občasnými výlety mimo silnici zvládne ledasjaká motorka, ale tato si poradí i s těžším terénem. Není to jen další cestovní enduro, tady je na slovo „enduro“ kladen opravdu důraz (i když je mi jasné, že opravdoví enduristé se mnou nebudou souhlasit ). F 800 GS si už sám o sobě získal dobré jméno a dá se říci, že doplňky SW-Motech jeho užitnou hodnotu dále zvyšují.