Redakce, 18.7.2011
Na českém trhu najdete několik sofistikovaných a kvalitních bluetooth interkomů/náhlavních sad, jako např. Interphone, N-com apod. Problémem, který brání jejich většímu rozšíření, je však přece jen cena, např. Interphone F4 pro dva stojí téměř 8 tisíc korun. Proto jsme začali prodávat zařízení G3 BT interkom, jehož cena ve verzi pro 2 osoby je jen 3 tisíce korun.
G3 BT interkom je optimalizován pro poslech navigace Motonavigator BT-TX, s jinými typy navigací jsme jej dosud nezkoušeli. A samozřejmě také pro komunikaci se spolujezdcem nebo dalším jezdcem, vlastně dalšími dvěma - toto zařízení totiž spojí až 3 osoby. Pokud bychom měli velice krátce porovnat G3 BT a F4, prvně jmenovaná sada se určitě nemá za co stydět, co se týče kvality a čistoty poslechu, daní za nižší cenu je poněkud horší ovládání v rukavicích (lze si však na něj zvyknout a navíc manipulace není potřeba příliš často). V blízké době přineseme podrobnější test, prozatím najdete níže zkušenosti našeho redakčního spolupracovníka Jurka Huebera:
Sluchátka mají dostatečně silný zesilovač, který zajišťuje silnou hlasitost. Ta se dá dále regulovat. Jejich kabelová část (od BT jednotky k vlastním sluchátkům) je však tenká. Jelikož je ale kabeláž napevno zabudovaná v přilbě, mělo by drátové spojení vydržet, alespoň tedy doufáme.
Bohužel nedostatkem je technické provedení uchycení krabičky bluetooth, která se zasouvá do konzoly, kterážto konzola je upevněna dvěma způsoby na přilbě. Krabička v konzole dostatečně nedrží a aby nám za jízdy nevypadla, uchytili jsme ji pro jistotu ještě gumičkou. Možná bude postačovat i vystřižený obrys konzoly ze staré duše z kola a ten umístit pod krabičku. Zvýší se tím utěsnění mezi krabičkou a konzolou a vytvoří se jakýsi pružný polštář, či gumové lože, kteréžto díky pnutí do stran dostatečně zabrání volnému pohybu krabičky, vibracím a otřesům, a tím dlouhodobému poškození, popřípadě ztrátě jednotky. Pokud by výrobce přiložil ke každému balení po dvou takových těsněních, byl by problém vyřešen a vypadalo by, že to tak má být :-). Toto je však drobný nedostatek, který jistě každý motocyklista lehce odstraní.
Konzol jsou dva druhy - jednu je možno nalepit na přilbu pomoci oboustranné lepící pásky (to jsme si však netroufali, z důvodu obav před ztrátou), druhou konzolu je možno uchytit na spodní hranu přilby za pomocí jakési klipsny. Vlastní sešroubovaní klipsny je nutno provádět se zvýšenou opatrností, aby nedošlo k jejímu prasknutí. Ale drží to a snad i vydrží. Problémem při zvolení konzoly s klipsnou je, že krabička bluetooth přes hranu přilby přesahuje a dře se tak o límec bundy. O to hůře, že z krabičky je drát k sluchátkám vyveden dolů, tedy je tento drát jako první vystaven oděru o límec bundy, či jinému poškození při odkládání helmy. Toto řešíme zatím tak, že odkládáme helmy na stranu. Není to zcela praktické, neboť jsou helmy vystaveny buď sedření laku (to by nás ale zas tak…), anebo i možnému pádu. Upevnění bude však odlišné od typu a druhu přilby. To vše jsou nicméně zanedbatelné věci a dá se s nimi vypořádat. Holt, je třeba počítat, že, jak by řekl klasik: „Není vše dostatečně blbuvzdorné...“
Výdrž sluchátek je cca 7-8 hodin, což vede k polemice uživatelů, zda je lépe užít sluchátek drátových, kde energii neřešíte, ale která Vás přiváží k motorce, anebo mít volnost se sluchátky bluetooth, leč na úkor délky komunikace. Přes USB zástrčku by nejspíš sluchátka šla dobíjet i za jízdy, bohužel při dobíjení nejsou funkční. Další možnost je za jízdy přes den energií šetřit a sluchátka vypínat při každém zastavení. 7 až 8 hodin je sice poměrně dost a většinou to na den stačí, nutno však zvážit i fakt, že akumulátor se časem opotřebovává a postupně se doba jeho používání zkracuje.
Jelikož lze napojit na sluchátka za pomoci bluetooth i mobilní telefon, který Vám volajícího spojí automaticky po již druhém zazvonění, je nutno mít toto na paměti, aby Vám interkom nespojil hovor právě v době, kdy si třeba odskočíte na pumpě na záchod a přilbu máte v tuto dobu odloženu. Jít na WC v přilbě není asi to pravé ořechové (není-li WC právě v osadě určitých menšin, kde se přilba může hodit), a tak bude lépe bluetooth na přilbě vypnout a telefon si vzít s sebou.
Ať tak, či onak, s výrobkem jsme i přes jeho některé vyřčené nedostatky spokojeni a věříme, že obstojí všechny letošní trasy i náročné testy. Těšíme se na další etapy testování a brzy se zase ozveme.
Zařízení zakoupíte a bližší technické údaje naleznete zde:
G3 BT interkom