Yamaha, redakce MotoRoute, 8.11.2016
SPORTOVNÍ SKÚTRY YAMAHA 2017
Nic než MAX
Už od roku 2001, kdy byl na trh uveden legendární model TMAX, je řada skútrů MAX od společnosti Yamaha na evropském trhu skútrů stále považována za řadu, která určuje trendy. Díky dynamické kapotáži, charakteristickému vzhledu řady MAX a také pohonu důmyslnými čtyřtaktními motory zkonstruovanými pro vzrušující a živý projev, patří sportovní skútry Yamaha mezi nejvýznamnější představitele tohoto segmentu z hlediska designu, technologií, stylu i všestrannosti. S tvary, které nezapřou příbuznost s modelem TMAX, a s designem i výrobou probíhající při uplatňování stejně vysokých standardů jako u vlajkového modelu, pokračuje nedávno představený, výkonnější nový model X-MAX 300 v tradici velmi úspěšného modelu X-MAX 250. Na rok 2017 může společnost Yamaha také ohlásit představení nejnovější verze světově nejúspěšnějšího kultovního sportovního skútru. Nový TMAX 2017 je připraven vyjet - se špičkovými parametry a nejlepší výbavou, jaká kdy byla v této třídě dostupná - a to ve třech verzích!Nový
TMAX: Nová pravidla řady MAX
Před patnácti lety uvedla společnost Yamaha na trh model, který doslova změnil svět skútrů a vytvořil zcela novou kategorii.
V té době se mohlo rozhodnutí společnosti Yamaha představit maxiskútr s výkonností a jízdními vlastnostmi sportovního motocyklu, a současně disponující pohodlím a praktičností skútru typu „nastartuj a jeď", jevit jako velmi odvážné. Historie však ukázala, že společnost Yamaha udělala správný krok, a v roce 2001 model TMAX nejen že položil základy zcela nové kategorie, ale navždy také změnil vnímání skútrů. Nastala doba maxiskútrů a o pět modelových generací později TMAX stále dominuje sektoru prémiových velkoobjemových skútrů.
S více než 233 000 prodanými kusy za 15 let není TMAX zkrátka jen nejprodávanějšími maxiskútrem v Evropě, ale také jedním z nejprodávanějších modelů, jaké kdy společnost Yamaha vyráběla. V roce 2017 obdivuhodný příběh modelu TMAX pokračuje v podobě tří verzí - TMAX, TMAX SX a TMAX DX - a každá z nich je připravena potvrdit své prestižní postavení kultovního skútru díky nabídce těch nejvyšších úrovní výkonu, technologií a stylu.
Tyto tři nové verze modelu TMAX určují nová pravidla řady MAX. Dávají totiž náročným zákazníkům u nejúspěšnějšího maxiskútru v historii ještě větší možnost výběru. Dynamická nová kapotáž a lehká konstrukce rámu ve spojení se sofistikovanou technologií elektronického řízení a vysokými technickými parametry po všech stránkách ještě posilují pozici modelu TMAX jako neochvějného premianta třídy.
Tři dostupné verze představují nabídku modelů pro jakýkoli životní styl. TMAX je něco jako „prázdné plátno" pro zákazníky, kteří si jej chtějí upravit podle svých představ doplněním různých dílů a příslušenství. Jsou však i majitelé maxiskútrů, kteří požadují ještě více, než nabízí exkluzivní TMAX. Pro takovéto jezdce jsme vyrobili modely TMAX SX a TMAX DX.
TMAX SX, zaměřený na sportovně orientované zákazníky, se dodává ve speciálních barvách a s přepínatelnými provozními režimy motoru D-MODE. Špičkový model TMAX DX pak nabízí ten nejvyšší luxus díky rozsáhlé výbavě s technologiemi elektronického řízení, včetně D-MODE a tempomatu, nastavitelným štítem a vyhřívanou rukojetí i sedlem.
TMAX 2017: Král skútrů
Jedním z tajemství trvající úspěšnosti legendárního modelu TMAX je jeho neustálý vývoj, který jej udržuje v čele třídy maxiskútrů. Během tohoto období narostl objem motoru modelu TMAX z 499 ccm na současných 530 ccm a původní pohon řetězem nahradil řemenový pohon. Místo ocelového rámu najdeme lehčí hliníkový a konvenční vidlici první generace tohoto modelu nahradila moderní obrácená vidlice.
Proces neustálého vývoje nikdy nekončí. Na rok 2017 má TMAX připravenu širokou řadu nových konstrukčních prvků i mnoho významných technických i stylistických inovací, které znovu potvrzují jeho pozici nejdokonalejšího sportovního skútru.
Charakteristické prvky modelů TMAX, TMAX SX a TMAX DX
Všechny tři verze modelu TMAX přináší ty nejšpičkovější parametry, jaké kdy byly u maxiskútru značky Yamaha k dispozici. Modely TMAX SX a TMAX DX nabízí další prvky a funkce, které jsou popsány zvlášť.
Sportovní a dynamická nová kapotáž
Ve své slavné historii patřil model TMAX vždy k nejcharismatičtějším a okamžitě rozpoznatelným skútrům. Vždy, když nová generace přebírala štafetu od svých předchůdců, pokračoval rodokmen TMAX ve své reprodukci a zdokonalování. I u modelu 2017 lze stále rozpoznat elegantní vzhled a sportovní charakter původního skútru.
Nejnovější edice tohoto kultovního sportovního skútru disponuje kompaktnější přední částí, na které přibyly chromované lišty kolem světel a prolisy na hranách „mračítek". Sevřenější výraz tvořený čtyřmi světlomety LED a obrysovými světly dodává modelu TMAX sportovnější a dynamičtější vzhled zhmotňující vyšší výkon motoru s lepšími technickými parametry a nový, lehký podvozek.
Původní model TMAX se stal prvním skútrem Yamaha vybaveným nyní slavnými tvary „bumerangu" po stranách, které představují výrazné vizuální spojení osy předního a zadního kola. Tento osobitý designový prvek se stal nedílným a charakteristickým poznávacím znakem všech generací modelu TMAX. Nejnovější model je opatřen dynamičtějším motivem bumerangu podtrhujícím lehkost a hbitost modelu 2017.
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti na úrovni motocyklu zajišťuje delší kyvná vidlice, která je u tohoto nejnovějšího stroje při pohledu z pravé strany zřetelnější. Špičková mechanická konstrukce modelu TMAX a lepší jízdní parametry jsou podpořeny nově zkonstruovanou sestavou čepu kyvné vidlice a obnaženým krytem motoru na pravé straně.
Výkonný řadový kapalinou chlazený dvouválec o objemu 530 cm3
Řadový kapalinou chlazený dvouválcový motor o objemu 530 cm3 s technologií YCC-T poskytuje spoustu silného točivého momentu, který zajišťuje rychlou akceleraci při odjezdu od semaforů a z křižovatek. A na dálnicích je tato plně automatická pohonná jednotka s mimořádně hladkým chodem rychlá jako vítr. Při dojíždění na dlouhé vzdálenosti nebo vyjížďkách ve volném čase tak dokáže nabídnout hospodárnost a rychlost.
Nový, krátký a kompaktní, nahoru zahnutý tlumič výfuku podtrhuje dynamičtější vzhled modelu 2017. Přemístěný katalyzátor a nově navržená skříň vzduchového filtru patří do řady dalších úprav, které zajišťují, že motor modelu TMAX plní požadavky emisní normy EURO 4.
Procesorem řízená škrticí klapka Yamaha (YCC-T)
Díky výkonnému řadovému, kapalinou chlazenému dvouválci o objemu 530 ccm tvoří z hlediska zrychlení a maximální rychlosti již současný model TMAX třídu sám o sobě.
Model TMAX 2017 je vybaven moderním systémem procesorem řízené škrticí klapky Yamaha (YCC-T). Stává se tak historicky prvním modelem Yamaha s převodovkou CVT, který tuto technologii využívá. 32bitová elektronická řídicí jednotka ECU neustále monitoruje manipulaci jezdce s plynem a upravuje servomotorem ovládanou škrticí klapku tak, aby bylo dosaženo optimálních provozních výkonů a parametrů. Zajištěním přesného řízení objemu vzduchu sání vytváří systém YCC-T plynulejší odezvu a současně pocitově silnější a sportovnější přísun výkonu, se kterým je TMAX 2017 ještě působivější a více vzrušující stroj.
Kromě nárůstu výkonu, který přineslo využití systému YCC-T, přispívá k mimořádnému pocitu zrychlení modelu TMAX 2017 také nově zkonstruovaný, nahoru zahnutý tlumič výfuku, ve spojení s novými, odlehčenými součástmi převodovky CVT (řemen a řemenice).
Systém kontroly trakce (TCS)
Osazení sofistikovaného nového systému YCC-T umožnilo konstruktérům společnosti Yamaha vybavit model TMAX novým systémem kontroly trakce (TCS). Tento vyspělý elektronický systém zvyšuje bezpečnost jezdce zajišťováním plynulejších rozjezdů a jistého vedení stopy na vlhkých a kluzkých vozovkách a na nezpevněných površích.
Jakmile snímače zjistí, že zadní pneumatika začíná ztrácet trakci a kontakt s povrchem vozovky - obvykle při rozjezdu nebo zrychlování - systém TCS automaticky zasáhne a upraví časování zapalování, množství vstřikovaného paliva a úhel otevření škrticí klapky. Okamžitým snížením úrovně výkonu motoru přenášeného na zadní kolo zabrání systém TCS ztrátě trakce a umožňuje jezdci zachovat dokonalou kontrolu nad strojem. Je tak zárukou plynulejší, bezpečnější a zábavnější jízdy v různých jízdních podmínkách a na různých površích vozovky. Systém TCS může jezdec podle svých potřeb nebo aktuálního stavu vozovky zapínat nebo vypínat.
Nově vyvinutý lehký hliníkový podvozek
Když se v roce 2001 objevil na scéně model TMAX, nastavil novou laťku konstrukce podvozku skútrů. Během 15 let existence tohoto kultovního modelu každá jeho nová generace z dynastie TMAX zvedala z hlediska jízdních vlastností tuto laťku ještě výše.
Pro rok 2017 vyvinuli konstruktéři společnosti Yamaha zbrusu nový rám ze slitiny hliníku a o 40 mm delší hliníkovou kyvnou vidlici. Ty zajišťují vlastníkům modelu TMAX podobné zážitky z jízdy jako na motocyklu, nesrovnatelné se všemi ostatními maxiskútry. Díky přepracované geometrii a lepší centralizaci hmoty tento vyspělý nový rám významně přispívá ke snížení hmotnosti nového modelu o 9 kg.
Zadní odpružení s kloubovým závěsem
Podobně jako v případě nově navrženého hliníkového rámu a delší kyvné vidlice, využívá TMAX také zcela nové zadní odpružení s kloubovým závěsem, vybavené vodorovným zadním tlumičem. Progresivní poměr přepákování nového systému zajišťuje měkké tlumení v počáteční fázi pohybu zavěšení a tužší tlumení při nejvyšším zatížení.
Kombinace delší kyvné vidlice a progresivního přepákování také poskytuje jezdci kvalitní zpětnou vazbu od zadní části motocyklu. Nový systém tak poskytuje intenzivnější pocit hybné síly při akceleraci.
Vysokopevnostní hnací řemen z uhlíkových vláken
Pro modelový rok 2017 byla s cílem omezení neodpružené hmotnosti a posílení centralizace hmoty modelu TMAX použita nová konstrukce hnacího ústrojí. Nový hnací řemen sekundárního převodu je vyroben z uhlíkových vláken. Pověstná lehkost a pevnost tohoto materiálu umožnila konstruktérům společnosti Yamaha snížit šířku řemene na 25 mm, ve srovnání se 40 mm u současného modelu. Systém pohonu také využívá novou, odlehčenou přední a zadní řemenici, což umožnilo dosáhnout 9kg úspory hmotnosti modelu 2017.
Lehké pneumatiky s 4,5palcovým ráfkem zadního kola
Konstrukční tým společnosti Yamaha ve své snaze o snížení celkové hmotnosti prověřil všechny součásti. Díky použití speciálně navržených pneumatik s novým vnitřním uspořádáním se podařilo dosáhnout kombinovaného snížení neodpružené hmotnosti o 1 kg. Tyto lehké pneumatiky také zajišťují nižší valivý odpor a současně dobrou přilnavost za mokra i za sucha. Jsou tak zárukou pohodlné jízdy a přitom mimořádné odolnosti vůči opotřebení.
Model TMAX 2017 používá pneumatiky stejných rozměrů jako současný model, takže vpředu je pneumatika 120/70-15 a vzadu 160/60-15. K dalšímu snížení neodpružené hmotnosti přispělo i zúžení ráfku zadního kola na 4,5".
Úložný prostor pod sedlem s velkým objemem
K ještě větší praktičnosti a použitelnosti v každodenním životě je TMAX vybaven větším úložným prostorem pod sedlem, vyvinutým současně s novým, lehkým plastovým podsedlovým rámem. Nová konstrukce zajišťuje zvětšení úložného prostoru a pojme dvě helmy typu jet.
Nová TFT palubní deska
Jezdci na modelu TMAX si mohou dopřávat pohled na jeden z nejelegantnějších přístrojových panelů, jaký se kdy do skútrů montoval, s velmi kvalitním displejem dokreslujícím vysokou technickou úroveň skútru TMAX a s prostorovějším působením než konvenční uspořádání. Nově vyvinutý multifunkční přístrojový panel obsahuje analogový rychloměr na levé straně, doplněný analogovým otáčkoměrem na straně pravé, s modrými kruhovými obrysy na černém pozadí.
Středový monochromatický displej TFT obsahuje počitadlo kilometrů, dvě denní počitadla kilometrů, údaj o aktuální spotřebě paliva a venkovní teplotu - a kromě toho celou řadu indikátorů různých funkcí, například TCS, D-MODE a tempomatu (jsou-li součástí výbavy).
Systém bezklíčového přístupu „Smart Key" a systém zamykacího středového panelu
Zbrusu nový systém bezklíčového přístupu „Smart Key" přináší jezdcům na novém modelu TMAX odpadající nutnost neobratného hledání klíče po všech možných kapsách. Pokud bude mít jezdec klíč systému Smart Key u sebe, bude možné nastartovat motor, odemknout sedlo a další prostory, a také zamknout nebo odemknout hlavní stojan. Jde možná o malý detail, ale i ten může trochu zpříjemnit každý den a nabídnout pocit bezpečí.
Příprava na připojení systému D-AIR® (bezpečnostní systém)
Všechny verze nového modelu TMAX jsou připraveny na montáž volitelného bezpečnostního systému Dainese D-AIR®, který patří mezi nejlepší v současnosti dostupné systémy tohoto typu. Při detekci nárazu nebo podklouznutí se systém D-AIR® okamžitě nafoukne, a chrání tak jezdce a spolujezdce před zraněním horní části těla - a pro ještě větší praktičnost není nutné žádné fyzické spojení mezi bundou D-AIR® Street a skútrem TMAX.
Přednosti modelu TMAX - všechny verze
- Sportovní a dynamický design nové kapotáže
- Mimořádná akcelerace
- Lehký hliníkový rám
- Delší hliníková kyvná vidlice
- O 9 kg lehčí než model 2016
- Systém kontroly trakce (TCS)
- Procesorem řízená škrticí klapka Yamaha (YCC-T)
- Větší úložný prostor pro dvě helmy typu demi jet
- Systém bezklíčového přístupu a zapalování „Smart Key"
- Krátký a kompaktní, nahoru zahnutý tlumič
- Propracovaný, nový přístrojový panel TFT
- Zadní odpružení s kloubovým závěsem
- Lehké pneumatiky s nízkým valivým odporem
- ABS jako standardní vybavení
- Příprava na montáž volitelného bezpečnostního systému D-AIR
- Systém zamykacího středového stojanu
- Zásuvka pro nabíjení baterie
- Motor splňující požadavky emisní normy EU4
Doplňkové prvky modelu TMAX SX
Kromě předností modelu TMAX, kterými disponují všechny verze, je sportovní model TMAX SX vybaven také celou řadou jedinečných prvků a speciálními barevnými provedeními, která podtrhují jeho exkluzivní vzhled a dotváří jeho dynamický charakter.
Speciální sportovní barvy a exkluzivní provedení interiéru
Nový TMAX SX je nabízen v barvě Matt Silver s modrými koly a v barvě Liquid Darkness. Obě temná, decentní barevná provedení ve spojení se stylovým emblémem SX zvýrazňují sportovní charakter a podtrhují jeho exkluzivitu.
Většina částí interiéru je nastříkána vysoce lesklým lakem a pro mnohé součásti byly použity nové materiály dotvářející dojem kvality. Mezi další výrazné prvky patří využití strukturovaných lišt na hranách středového tunelu a úložné schránky na malé předměty, zvýrazňujících luxusnost provedení a prémiovou kvalitu tohoto prestižního jednostopého vozidla.
Yamaha D-MODE
Yamaha D-MODE je prvek elektronického řízení, který dává jezdcům na modelech TMAX SX a TMAX DX možnost nastavovat si provozní režimy (mapování) motoru podle aktuálních jízdních podmínek a situace. Jezdec si může stisknutím sekvenčního spínače na pravé části řídítek vybrat režim T-Mode pro jízdu po městě nebo S-Mode pro sportovní jízdu.
Systém D-MODE funguje ve spojení se systémem YCC-T, aby zajistil v režimu T-Mode pohodovější a mírnější přísun výkonu, se kterým se TMAX SX lépe hodí pro jízdu ve městě. Po výběru režimu S-Mode si jezdci mohou na otevřených silnicích začít vychutnávat vzrušující zrychlení a sportovní výkon motoru s objemem 530 cm3.
My TMAX Connect
Jezdci na modelech TMAX SX - a také TMAX DX - patří mezi první vlastníky strojů Yamaha, kteří mohou získat propojení se světem prostřednictvím aplikace My TMAX Connect. Pomocí aplikace do mobilního telefonu získávají tito zákazníci přístup k celé řadě dat jejich stroje SX nebo DX, včetně sledovacího zařízení motocyklu - díky integraci systému GPS - a také dálkové ovládání klaksonu a blinkrů, upozornění na vybitou baterii, varování při překročení rychlosti, upozornění při opuštění vymezeného prostoru a údaje o jízdě.
Tato sofistikovaná funkce poskytuje dokonalejší přehled o zabezpečení modelu TMAX SX/DX a poskytuje také jezdcům přístup k užitečným informacím prostřednictvím mobilního telefonu. Po zpřístupnění nových funkcí služeb budou dostupné pomocí aktualizací softwaru.
V závislosti na situaci na místním trhu budou zákazníci moci využívat prostřednictvím této aplikace My TMAX Connect výhodné sazby pojištění.
Doplňkové prvky modelu TMAX DX
- Exkluzivní barvy a vysoce kvalitní provedení interiéru
- Tempomat
- Nastavitelné výkonové režimy D-MODE
- Elektronicky nastavitelný čelní štít
- Vyhřívané rukojeti a vyhřívané hlavní sedlo
- Nastavitelné zadní odpružení
- Aplikace My TMAX Connect s využitím integrovaného systému GPS
Vlajkový model TMAX DX nabízí tu nejvyšší úroveň luxusu ve spojení s nejlepšími technickými parametry, jakými se kdy maxiskútr mohl pochlubit. Kromě výbavy všemi prvky modelů TMAX a TMAX SX disponuje špičkový model TMAX DX také celou řadou exkluzivních technologií, které dokládají jeho pozici jako technicky nejvyspělejšího skútru jakéhokoli výrobce.
Tempomat
Na žádném jiném skútru není možné cestovat na tak dlouhé vzdálenosti velkou rychlostí tak pohodlně a elegantně, jako na modelu TMAX. Jako doklad jeho pozoruhodného potenciálu ve smyslu dokonalého skútru třídy „grand tourer" je špičkový model TMAX DX vybaven také tempomatem.
Tento systém využívá při své funkci systém YCC-T, který řídí množství nasávaného vzduchu a následně udržuje předvolenou rychlost, bez ohledu na stoupání či klesání vozovky či další faktory, jako je protivítr. Cestování na dlouhé vzdálenosti se tak stává ještě příjemnějším. Tempomat modelu TMAX DX funguje při rychlostech nad 50 km/h a dá se nastavovat v krocích po 2 km/h jediným stisknutím spínače na levé části řídítek, případně delším přidržením spínače.
Jezdec může funkci tempomatu snadno zrušit zabrzděním nebo otočením rukojeti plynu z uzavřené polohy. Tlačítko „resume" vrací systém na naposledy použité nastavení rychlosti.
Elektronicky nastavitelný čelní štít
K ještě většímu pohodlí modelu TMAX DX přispívá elektronicky nastavitelný čelní štít, který lze pomocí spínače na levé části řídítek zvyšovat nebo snižovat v rozmezí 135 mm. Speciálně navržený štít ve spolupráci se středovým sáním vzduchu snižuje tlak vzduchu a turbulence působící na jezdce. Vytváří tak prostor pro pohodovější a pohodlnější jízdu.
Na modelech TMAX a TMAX SX je štít nastavitelný ručně po povolení nastavovacích šroubů štítu a nabízí možnost posunu ve svislém směru o 55 mm.
Vyhřívané rukojeti a vyhřívané hlavní sedlo
Díky svému potenciálu pro dlouhé cesty vysokou rychlostí představuje TMAX skutečnou alternativu k automobilům a vlakům. K zajištění ještě větší úrovně pohodlí bez ohledu na počasí má model TMAX DX ve standardní výbavě vyhřívané rukojeti a vyhřívané hlavní sedlo. Ve spojení s elektronicky nastavitelným čelním štítem, tempomatem a systémem D-MODE má TMAX DX dokonalé předpoklady stát se jedním z nejpohodlnějších, nejelegantnějších a nejhospodárnějších způsobů dojíždění, cestování nebo vyjížděk čistě pro zábavu.
Nastavitelné zadní odpružení
Nové zadní odpružení modelu TMAX DX s kloubovým závěsem nabízí možnost nastavení předpětí a míry tlumení, takže vlastníci si mohou celý systém nastavit podle různého zatížení a podmínek. Zajištěním pohodlné jízdy při nízkých a středních rychlostech a současně přesného vedení stopy ve vyšších rychlostech poskytuje toto nastavitelné a progresivní zadní odpružení ty nejlepší jízdní zážitky.
Funkce
|
TMAX
|
TMAX SX
|
TMAX DX
|
TCS
|
?
|
?
|
?
|
Větší úložný prostor pod sedlem
|
?
|
?
|
?
|
Přístrojový panel TFT
|
?
|
?
|
?
|
Bezklíčový systém Smart Key
|
?
|
?
|
?
|
Systém zamykání středového stojanu
|
?
|
?
|
?
|
Zásuvka pro nabíjení baterie
|
?
|
?
|
?
|
Příprava na připojení bezpečnostního systému D´Air od společnosti Dainese
|
?
|
?
|
?
|
D-Mode
|
|
?
|
?
|
My TMAX Connect
|
|
?
|
?
|
Vysoce kvalitní provedení detailů interiéru
|
|
?
|
?
|
Tempomat
|
|
|
?
|
Vyhřívané rukojeti a sedlo
|
|
|
?
|
Elektricky nastavitelný štít
|
|
|
?
|
Příslušenství pro model TMAX
Podobně jako u všech ostatních našich modelů je pro modely TMAX vyvíjen široký sortiment originálního sportovního a cestovního příslušenství Yamaha, kam patří, mimo jiné, položky pro zvýšení praktičnosti nebo vylepšení vzhledu. Podrobnější informace o tomto příslušenství pro skútry TMAX budou zveřejněny při zahájení prodeje tohoto modelu.
Barvy:
- TMAX: Midnight Black
- TMAX SX: Matt Silver, Liquid Darkness
- TMAX DX: Phantom Blue, Liquid Darkness
Dostupnost: Březen 2017