Marek "Siemens" Olbert, 24.6.2011
Nechcete se učit navigačním programům? Nechcete se starat o aktualizaci mapových podkladů? Chcete si na stále aktualizované mapě jen naklikat body vaší cesty a vyrazit na výlet? Pořiďte si Easy Traxx Pocket GPS od německé firmy Kasper & Richter. Nemá sice velkou barevnou obrazovku, dotykový displej ani routovatelné mapy, přesto funguje překvapivě dobře.
Tuhle GPS věcičku jsem zpočátku moc neakceptoval a považoval za zbytečnost. Úvodní testy probíhaly za deště v autě s pokoveným sklem a první zkušenosti byly rozpačité. Zásadní zlom nastal na zpáteční cestě poté, co jsem Easy Traxx několikrát v autě přesunoval z místa na místo a zkalibroval se. Mimo jiné jsem si pak i v návodě přečetl, že po prvním zapnutí je to vhodná akce . Od té doby je Easy Traxx příjemným společníkem do kapsy a nabíhá na plnou přesnost podle prodlevy vypnutí a místa zapnutí od 1 do 3 minut. Plný signál má i za jízdy ve vlaku, což se potvrdilo při testovací jízdě se sběrem tracku do Prahy. Vzhledem k tomu, že Easy Traxx má 32 kanálový přijímač, signál ztratil jen při průjezdech tunely.
EasyTraxx se pěkně vejde do dlaně, takže i do sebemenší kapsy a skutečně nijak nepřekáží. Lze jej při navigaci používat v ruce, případně jej mít v pohotovosti zavěšený v pouzdře na karabině na opasku, či batohu. Silikonové pouzdro a karabinka je součástí balení, stejně tak univerzální velmi pevný držák na řídítka, nebo jinou plochu. Držák je vyřešen jako základová deska s možností připevnění pomocí stahovacích pásků ve čtyřech směrech skoro kamkoliv na kulatý i plochý základ. Malá nevýhoda by pak mohlo být přemísťování držáku jinam, avšak vzhledem k ceně stahovacích pásků je tato nevýhoda irelevantní. A co s navigací teď?
V balení je USB kabel pro připojení k počítači, který slouží nejen pro vzájemnou komunikaci přístroje a mapového programu, ale také k nabíjení velmi silného akumulátoru. Konektor je pod vodotěsnou záslepkou a přístroj samotný má index IPX4. Easy Traxx se při spojení automaticky zapne a po nainstalování ovládacího programu z přiloženého mini CD je ihned vše připraveno k použití. Přestože program neumí česky, jeho ovládání je nečekaně jednoduché a většina úkonů se provádí klikáním na animované ikony. Přiložený český návod nemůže být podrobnější, takže následné ovládání přístroje i programu je hračkou pro každého uživatele.
Program má 4 hlavní obrazovky: BODY POI, PLÁN CESTY, PRÁCE S TRACKEM a NASTAVENÍ. Celý navigační systém je založen na mapách společnosti Google, jak klasických, tak i satelitních, které lze operativně podle potřeby přepínat. Po spuštění programu naběhne mapa na lokalizaci výrobce, kterou jednoduše změníte na „domov“, nebo na jakékoliv místo na Zemi.
BODY POI – vzhledem k tomu, že žádné body zatím nemáme, je třeba si je vytvořit. Klasickým posunováním, zmenšováním a zvětšováním mapy dojdeme na místo, které nás zajímá. To jde nahradit zadáním konkrétních GPS souřadnic, případně využít integrovaného vyhledávače (ikona dalekohledu) a zadat nejbližší známou destinaci, kterou v hledaném místě známe. Kliknutím na již konkrétní upřesněné místo vytvoříme bod POI a můžeme vytvářet další. Každý bod má dva automatické číselné názvy, přičemž jeden je upravitelný pro vlastní název bodu. Po naklikání všech zájmových bodů se kliknutím na ikonu diskety vše uloží do přístroje. Jak jednoduché…
PLÁN CESTY – v záložce plánování tras se pracuje stejně jednoduše jako se záložkou POI. Chcete sjet ze silnice do polí a dojet k jezírku, kam oficiálně nevede cesta? Přepnutím do satelitního módu map rázem vidíte i vyšlapané pěšinky, takže plánování cesty je skutečně sranda. Co kliknutí, to bod trasy a v tabulce stejným způsobem můžete měnit jednotlivé názvy. Start, odboč přes most, studánka vpravo, keška v dutině… Názvy můžou být různé a zároveň tak budou upřesňovat a doplňovat informace k trase. Navigace pak při cestě ukazuje vámi upravený název a u bodů bez úprav původní číslo. Po vlastních zkušenostech je vhodné při plánování cesty ve městě umisťovat lomové body dříve, než do skutečného místa křižovatky. Na kole či pěšky to není potřeba, pokud však využijete navigaci stejně jako já na motorce a v autě, dokonale umístěný bod bude spíše na obtíž. V rychlejších pasážích cesty můžete bod přejet, neboť se další změna směru ukáže až ve skutečné křižovatce. To však lze obejít nastavením poloměru kružnice, kdy se bod bude považovat za projetý. Navigace sice stále ukazuje zbývající vzdálenost k trasovému bodu, ale přiznejme si, na motorce se na navigaci pořád koukat nedá… Kružnici lze nastavit od jednoho metru, do kolika chcete (takže je Easy Traxx vhodný i pro geocaching). Jakmile je celá trasa naplánovaná a pojmenovaná dle našich potřeb, stačí kliknout na ikonu diskety a vše se uloží do přístroje.
TRACK – tato karta je použitelná až v případě, že máme již něco prošlého či projetého a cestu jsme zaznamenali. V případě několika uložených tras lze každou zvlášť pojmenovat, měnit barvu stopy a ukládat jednotlivé trasy do počítače. Easy Traxx používá vlastní formát uložených dat, přesto však v případě ukládání tras nabízí možnost volby mezi GPX, NMEA a KML. Uložené trasy lze díky tomu posílat kamarádům, zobrazovat si je v navigacích Garmin a jiných a také prohlížet v různých aplikacích a na různých podkladech, včetně Google Earth. Mapu s trackem lze taky vytisknout jako obrázek přímo z programu. Track obsahuje souřadnice, časy a výškové hodnoty. Práce s programem je jednoduchá, program si vytvoří vlastní složku kde budete chtít a do ní ukládá všechny aktivity.
NASTAVENÍ – poslední důležitá karta, díky které si nastavíte nejen program samotný, ale hlavně navigační přístroj. Můžete si nastavit 3 typy záznamu, uživatelský, na kole, pěšky. Každý z nich může mít různé hodnoty, díky kterým bude výsledný track jinak podrobný. Lze nastavit záznam trasy podle času, nebo ušlé, či ujeté vzdálenosti a v přístroji si jej operativně měnit podle potřeby. Lze zde samozřejmě nastavit aktuální čas, časové pásmo, měrné jednotky a další funkce. Zde se také nastavuje rádius dosáhnutí trasového bodu. Jak již bylo napsáno výše, nejmenší hodnota je jeden metr.
Během připojení k PC se navigace plně nabila. Po dvou měsících testování musím konstatovat, že na baterku se lze zcela spolehnout a stále vydrží přes 22 hodin provozu. Test vybití baterie probíhal i uvnitř bytu, kdy byl Easy Traxx nucen neustále hledat satelity. Po čtrnáctidenním vypnutí a opětovném zapnutí nezmizel ani jeden dílek ze stavového řádku baterie. Pohotovostní doba je tedy více než dostatečná.
Máme-li naplánovanou trasu, můžeme vyrazit. Easy Traxx se ovládá čtyřmi bočními tlačítky a má několik obrazovek. Základní obrazovka ukazuje sílu signálu, stav nabití baterie, hodiny, datum a den. Druhá obrazovka ukazuje rychlost, čas jízdy, aktuální výšku, ujetou vzdálenost, aktuální čas a spálené kalorie. Při použití na motorce je to docela úžasné číslo . Třetí obrazovka poskytuje údaje o průměrné rychlosti, maximální dosažené rychlosti, průměrné výšce, celkové prošlé vzdálenosti a pro sportovce ušetřené hodnoty CO2 a množství zachráněných stromů. Na čtvrté obrazovce je graficky znázorněn výškový profil.
Všechny tyto náhledy se ovládají bočními tlačítky. Zaujalo vás něco po cestě a chcete to zaznamenat? Žádný problém… V navigačním menu 3x stiskněte tlačítko a bod je uložen. Třetím stiskem vybíráte ikonu, kterou chcete pro daný bod použít, přičemž ikon je na výběr devět. Chcete se projít, či projet po již dříve uložené trase? Podržením tlačítka MODE vyberete „BACK TRACK“ a zvolíte jednu z uložených tras. Na výběr pak máte navigaci od posledního bodu k prvnímu, nebo od prvního k poslednímu. To podle toho, na kterém jejím konci se nacházíte, případně ke kterému jste blíže. I když budete od startu daleko, navigace vás ke startovnímu bodu povede šipkou a postupně bude ukazovat chybějící vzdálenost. Můžete si listovat uloženými body POI a nechat se na každý zvlášť navigovat, případně si z nich udělat i trasu.
Po prvním rozpačitém seznámení musím říct, že jednoduché ovládání a vynikající příjem signálu dělá z Easy Traxx skvělého navigačního pomocníka, ať už jste sportovec, nebo motorizovaný turista. Při porovnávání s konkurencí se nabízí jen nemapový Garmin Etrex H, ovšem u něj nemáte použitelnou mapu pro plánování turistických aktivit, což Google Maps splňují na jedničku. Mapy pro Garmina byste si museli zakoupit. Při bližším ohledání je vidět i rozdíl v rozlišení grafiky a písma obrazovky, kde Easy Traxx nad Garminem jasně vede. Celkově jsem s navigací Easy Traxx velmi spokojen a s ohledem na pořizovací cenu 2 115 Kč je to jistě varianta pro ty, co nechtějí moc utrácet.
Technické parametry:
- Anténa: integrovaná, 32 kanálů, -160 dBM
- Přesnost pozice: 1 m
- Nabíjení: 5 V, z USB
- Běžná doba provozu na baterie: 22 hod / 16 hod s podsvícením
- Rozměry: 75 x 53 x 21 mm
- Operační teplota: -20°C až +70°C
- Hmotnost: 67 g
- Odolnost: IPX4 (ochrana před stříkající vodou dopadající v libovolném směru)
Funkce:
- Plánování trasy v mapách Google Map™
- Navigace přímým směrem, nebo bod po bodu
- GPS krokoměr se spotřebou kalorií
- GPS rychloměr (rychlost, vzdálenost, nadmořská výška, čas, průměrná rychlost)
- digitální kompas
- stopky
- funkce hodin
- GPS informace zeměpisné délky a šířky
Příslušenství:
- Venkovní silikonový obal s karabinou
- Montážní sada na uchycení
- Integrovaná nabíjecí baterie (výdrž až 22 hodin)
- Google Map™ kompatibilní software
- Příručka v jazyce DE / EN / SK / CZ
Navigaci zakoupíte zde:
Kasper & Richter Easy Traxx