Tým silniční bezpečnosti, 8.8.2017
Ve Francii pozor hlavně na překračování rychlostí, detektory radarů a jízdu pod vlivem alkoholu
Čeští řidiči by měli být při svých cestách po Francii ostražití. Počínaje 19. červencem roku 2017 totiž započala oboustranná aplikace zásad daných Směrnicí Evropského parlamentu a Rady č. 2015/413 o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních deliktech v oblasti bezpečnosti silničního provozu.
Francouzští řidiči jedoucí po českých silnicích a obdobně čeští šoféři, pohybující se po komunikacích země galského kohouta, by se tak měli vyvarovat spáchání některého z deliktů, na které se směrnice vztahuje:
- překročení nejvyšší dovolené rychlosti
- nepoužití bezpečnostních pásů
- nezastavení na červený signál světelného signalizačního zařízení
- řízení vozidla pod vlivem alkoholu
- řízení vozidla pod vlivem drog
- nepoužití ochranné přilby
- použití zakázaného pruhu
- nedovolené použití mobilního telefonu nebo jiného komunikačního zařízení za jízdy
Při jízdě po Francii pozor především na překračování povolených rychlostních limitů. „Nepřiměřená rychlost jízdy každoročně připraví o život více než 1 000 účastníků silničního provozu. Francouzi s ní proto nekompromisně bojují. K tomu jim slouží více než 2 000 stabilních či mobilních radarů. Pravděpodobnost, že uhánějící šofér bude odhalen, je tak velmi vysoká,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Rychlost jízdy – pozor na některé zvláštnosti
Jak jsou nastaveny rychlostní limity na francouzských silnicích? V obci maximálně na 50 km/h, mimo obec na 90 km/h, na městských obchvatech, úsecích dálnic vedoucích městy a obecně na vícepruhových směrově rozdělených silnicích na 110 km/h a na dálnicích na 130 km/h.
Nicméně jsou zde některé zvláštnosti, na které by měli naši řidiči pamatovat. „Za deště platí, že mimo obec se může jezdit maximálně osmdesátkou, na městských obchvatech, úsecích dálnic vedoucích městy a obecně na vícepruhových směrově rozdělených silnicích stovkou a dálnicích stodesítkou. Ovšem za mlhy s viditelností do 50 metrů univerzálně platí, že rychlost jízdy nesmí překročit 50 km/h. A to ani na dálnicích,“ uvádí Roman Budský.
Postihy za překročení rychlosti mohou být pro našince likvidační
Řidič, který se dopustí dopravního přestupku v zahraničí, musí počítat s tím, že zaplatí pokutu podle sazebníku platného v zemi, kde k provinění došlo. Překročení rychlosti jízdy ve Francii se tak může našinci náramně prodražit:
- Překročení rychlosti o max. 19 km/h mimo obec: 68 eur, 1 bod
- Překročení rychlosti o max. 19 km/h v obci: 135 eur, 1 bod
- Překročení rychlosti jízdy o 20 až 29 km/h: 135 eur, odečet 2 bodů
- Překročení rychlosti o 30 až 39 km/h: 135 eur, 3 body, 3 roky zákaz řízení
- Překročení rychlosti o 40 až 49 km/h: 135 eur, 4 body, 3 roky zákaz řízení
- Překročení rychlosti o více než 50 km/h: 1 500 eur, 6 bodů, 3 roky zákaz řízení, možná konfiskace vozidla
- Opakované překročení o více než 50 km/h: 3 750 eur, 6 bodů, 3 roky zákaz řízení, 3 měsíce vězení, možnost konfiskace vozidla
Postihy i zahraničních řidičů za překročení povolené rychlosti ve Francii mohou být opravdu citelné. Každý řidič by však měl odolat pokušení používat detektory radarů, byť jen ve formě navigace s vyznačením míst, kde jsou radary umístěny. V opačném případě riskuje citelný postih – pokutu ve výši 1 500 eur, 6 bodů, zákaz řízení na 3 roky a konfiskaci vozidla.
Vinařská velmoc nemá pro alkohol na silnici pochopení
Byť je Francie vinařskou velmocí, řidiči nemohou počítat s tolerancí jízdy pod vlivem alkoholu. Alkohol za volantem je totiž spolu s nepřiměřenou rychlostí jízdy hlavním zabijákem na francouzských silnicích. Každoročně si vybere na 1 000 obětí.
Při jízdě s hladinou alkoholu nad 0,5 promile proto hrozí pokuta ve výši 135 eur, 6 bodů a vyslovení zákazu řízení až na 3 roky. Pokud však bude řidiči prokázáno, že měl při řízení v krvi 0,8 promile a více, zaplatí pokutu ve výši minimálně 3 750 eur, hrozí mu uvěznění na 2 až 10 měsíců, bude mu anulováno řidičské oprávnění a navíc hrozí konfiskace jeho vozidla. Stejně bude postupováno i v případě jízdy pod vlivem drog, bez příslušného řidičského oprávnění či s vozidlem, jež není pojištěno.
„Chování francouzských policistů vůči zahraničním řidičům je velmi korektní. Ostatně jsou vedeni k tomu, že právě oni nejednou bývají hlavními reprezentanty Francie, se kterými se zahraniční motoristé při svých cestách setkávají. Na druhou stranu – v případě vážnějšího deliktu – bývají nekompromisní,“ říká Roman Budský. Není divu. Ze všech deliktů zaznamenaných radary spáchali zahraniční šoféři celých 21 procent. Přitom na celkovém počtu ujetých kilometrů se podílejí maximálně ze 6 procent.