Marek Olbert, foto autor a okruhari.cz, 30.4.2017
České zastoupení výrobce motocyklů Honda připravilo pro zájemce o model Africa Twin a novinku X-ADV akci, při které bylo možné oba modely vyzkoušet. O této akci jsme informovali s předstihem, a kdo nezaváhal a navštívil svého dealera a registroval se, upsal se tak ke skvělému zážitku. Ale popořadě...
Odjíždím ze zmrzlé Ostravy zasypávané sněhem a nic nenasvědčuje tomu, že mě čeká příjemný den s ježděním na motorkách. Je fakt odporné počasí, ale předpověď hlásí pro Bělou pod Bezdězem slunečný den. Tak na to jsem fakt zvědavý...
U Mohelnice končí zima a začíná jaro, alespoň při pohledu přes čelní sklo vyhřátého auta to tak vypadá. O mnoho kilometru později se tato skutečnost potvrzuje a dalekou pouť zakončuji ve sluncem zalitém sportovním areálu Motorland Bělá. Teplota nic moc, ve stínu -1, na sluníčku +1, ale neprší, nesněží a načatý den vypadá výborně.
Z novinářů jsem tu první, objednaní zákazníci taky ještě nedorazili a na dotaz, kde seženu horkou kávu, dostanu na uvítanou řádně vychlazenou plechovku RedBullu, protože káva a čaj bude až později. Nepohrdám a s děkováním přijímám, lepší jak drátem do oka :-) Prohlížím si motorky, ale kosa je fakt řádná, tak se jdu přiobléknout a vhod přijde i zimní čepice.
O pár minut později začíná areál ožívat mými kolegy a zájemci z řad zákazníků, nastává čas na seznámení s programem a prezentaci aktuálních modelu. Harmonogram jízd je nabitý a program naplánován do šesté večer. Ve vyhřátém stanu je tak dobře, že se málokomu chce sedat na motorku a jet na testovací jízdu. No co už, když ji miluješ (práci, motorku,...), není co řešit.
Vedoucí jednotlivých skupin diskutují se zájemci přímo u motorek a vysvětlují, kde se která funkce ovládá, který čudlík k čemu slouží a co je lepší, třeba ABS a kontrolu trakce při jízdě v terénu, raději nemačkat. Kdo měl pocit, že něco na motorce nejde, Míra Lisý mu ukázal, že to jde a že motorka umí spoustu věcí, ale neumíme je my, řidiči.
Na mě vychází až pozdější jízdy, ale zůstávají některé motorky volné, tak se rychle převlékám do motohader a na CRF250 Rally upaluju za ujíždějící skupinou. No upaluju... Mých osmdesátpět kilo nemá na upalování vliv při rychlém řazení nižších stupňů, ale později už se toho moc neděje. Na asfaltu maximálka decentně překračuje povolené rychlostní limity a na rychlé ježdění tahle motorka fakt není.
Ovšem s tím ani výrobce nepočítal, a když v roce 2015 v Miláně představil koncept tohoto modelu, muselo být každému zřejmé, že tahle motorka bude o zábavě v terénu. A taky že jo. Tady je 250 ccm s výkonem necelých 25 koní a točivý moment 22,6 Nm naprosto dostačující a poskytne několik kopců zábavy. Doslova... Motorland v Bělé nabízí mnoho možností, jak otestovat offroad vlastnosti vašeho stroje, nemyslím tím jen motocyklu, ale i aut a čtyřkolek, protože kamenitých a bahnitých kopců a kopečků je tady dostatek.
Verze Rally je o 11 kg těžší než její sestra CRF250L, poskytne však více užitku díky větší nádrži o 2,9 litru, delšímu rozvoru a vyšší světlé výšce 270 mm. Teoretický dojezd je 300 kilometrů. Dvojitý světlomet by měl být v noci efektivnější, což však nebylo možné vyzkoušet. Hlavním smyslem účasti na této akci je test novinky X-ADV, ale podle zájmu všech zúčastněných, hlavně novinářů o CRF250 Rally je zřejmé, že malá motorka neznamená malou zábavu. Naopak... Je to moc příjemná motorka pro dobrodružné cestování mimo hlavní tahy. V jednoduchosti a lehkosti je krása. Detaily o motocyklu najdete na našem webu.
Trochu opuštěně tady stojí CRF450R, pochopitelně, není to motorka pro každého, ani pro mě ne :-) Je to masakr emocí a síly. Protože jedeme s klukama z www.okruhari.cz fotit do lesa a na mě nic jiného nezbylo, mačkám decentní čudlík elektrického startéru, přestože je tahle motorka standardně vybavena velkou nakopávačkou. Mmmm fajne...
Plynová rukojeť je extrémně citlivá na sebemenší pohyb a byť asi logický, přesto nečekaný krouťák mě zvedá na zadní. Sakra, bojím se... Ale kdo se bojí, nesmí do lesa. Opět opatrně pouštím spojku a jedu. Tohle fakt není pro normální smrtelníky. Než se mi však podaří najít kolegy, začínám si jízdu užívat, byť mám obrovský respekt.
Nacházím kluky jak sjíždějí schody, a to už mi jízda na CRF450R přijde v pořádku. Ovšem pozor na přední brzdu. Přimáčknu více, než musím a jedu po předním :-) S CRF450R mám intimní chvilky během dne ještě několikrát a přestože jízda na ní je drsně zábavná a snad i návyková, rád ji po celkové hodině ježdění odstavuji do depa. Ruce mám vytahané jako opičák :-)
Mám čas projet se na nové CB1100 EX. Cesta do centra Bělé vede krátkou kroucenou silničkou do kopce, kde oceňuji pěkně vykrojenou nádrž, která podrží jednu či druhou nohu, podle toho kterou zatáčku klopím. Motorka je moc příjemná, sametový chod s dostatkem výkonu, pohodlné sedlo, perfektní brzdy a skvělý zvuk. I s normou Euro4 v Hondě dokázali, že klasická motorka může mít klasický zvuk. Palec nahoru. 90 koní je úplně akorát, o váze 255 kg za jízdy nevím a vesele se projíždím krajinou.
Stavím na náměstí a hledám rozdíly oproti předchůdkyni. Z dálky moc nejsou vidět, ale už ta nádrž je vodítkem k hledání dalších změn. Výfuky jsou kratší a dle dostupných informací snížily váhu o 2 kila, přední LED světlo z čelního pohledu jasně dominuje, madla pro spolujezdce a další drobnosti doplňují celkový, decentně nový vzhled. Co vidět není, je antihoppingová spojka a co člověk běžně nepozná je lepší přední vidlice. CB1100 EX, CB1100 RS a Hondu Rebel představíme blíže v samostatném testu.
X-ADV je velké překvapení, minimálně tedy pro mě. Je to sice skútr, což není moje krevní skupina, ale kdo se sveze, pochopi a bude souhlasit. Skútr, který za pár okamžiků jede 160, má špičkový plně seřiditelný podvozek, v zatáčkách je natolik stabilní, jako jsou zvyklí majitelé velkých motorek z Mnichova, prostorný, ovladatelný a navíc s možností vesele projet lehký terén, to prostě musí překvapit.
Mohlo by se zdát, že Honda namontovala offroad techniku na model Integra, což by byl skvělý nápad. Přestože by to tak mohlo vypadat, všechno je jinak a je třeba říct, že se při zrodu X-ADV konstruktéři hodně vyřádili. Nový trubkový ocelový rám umožňující lepší využití úložného prostoru pod pohodlným sedlem. To spolujezdcovo má šířku 450 mm, což je jako u kvalitní kancelářské židle :-) Poloměr otáčení je 2,8 metru, což usnadní pohyb v hustém městském provozu i zlehčí otáčení někde v lese. Přední zdvihy 153 mm, zadní 150 mm a světlá výška 162 mm dělají z X-ADV male SUV na dvou kolech. Není třeba zkoumat vzhled a zbytečně hodnotit něco, co je čistě subjektivní pocit.
A protože nejsem skútr fanda a některé asijské designové kreace jiných výrobců mi způsobují neklidný spánek a noční můry, tím spíše je pravdivější tvrzení, že se mi líbí moc. Pěkná karosařina, zadní vysoký blatník, drátěná kola, to přední pěkně vystrčené, to vše celkový dojem ze z obyčejného skútru potlačuje. Vpředu drsný kukuč, nic podobného nadčasové, ale uhlazené Integře, chrániče a kryty rukou na řídítkách, zubaté stupačky.
Tady je třeba se pozastavit. Zubaté stupačky umístěné lehce za středem motorky směrem dozadu nejsou standardní výbavou, nýbrž příplatkovou. Tyhle stupačky, pro ty co to umí, nebo se za chvíli naučí, umožňují lépe rozložit váhu řidičova těla a se skútrem dělat nejen bezpečné powerslidy nejen na nezpevněném podkladu. Prostě blbnout do čtverečku.
Kdo zažil některý z profesionálních kurzů jízdy na motorce, nemyslím tím autoškolu, vždy se tam hovoří o rozložení a přenášení váhy. U skútru to je z podstaty konstrukce problém, protože dopředu vytažené nohy na podestě neumožňují se do rámu pořádně opřít, ale tyhle stupačky to hlavně ve stoje umožňují velmi dobře.
Přenášením váhy se skútr jednoduše ovládá, řídítka se drží o něco pevněji, jezdec je opřený o ruce a dojem z jízdy na enduru je opravdovější. Mnohem více stroj pod sebou vnímá a mám větší cit pro řízení i díky výbornému rozložení váhy samotného stroje, které je bez jednoho procenta v zadu 50/50. Na běžné silnici je pocit z jízdy s nohama na přídavných stupačkách sportovnější a X-ADV se citlivěji naklání do zatáčky. Nejeden stroj měl po celodenním ježdění tyto stupačky obroušené. Jen pozor při intenzivním brzdění, protože s ohledem na celkovou stavbu skútru neumožňují ideální oporu, na to je lepší podesta. A že je čím brzdit dokazuje fakt, že přední brzdový komplet je stejný, jako má Africa Twin.
Sériové ABS se nedá vypnout a kontrolu trakce tenhle stroj nemá vůbec, což je asi v pohodě. Výkon 55 koni je v motoru 745 ccm zcela dostačující a při jeho stoprocentním využiti se nemusíte bát o své zdraví. Motor je klidný, přede jako spokojená kočka, žádné vibrace a dvouspojkový automat z jízdy dělá příjemný zážitek. Tiše a vhodně řadí sám, ať je to v režimu D, nebo S, jakože sport.
Déčko jsem zkusil, funguje, ale mnohem větší zábava je s režimem Sport. Motor se nechá vytáčet déle, mnohem svižněji reaguje na plyn a stejně tak svižně zvyšuje řidičův adrenalin. Režim S je Super! Aby tolik nefoukalo, čelní štít má manuálně nastavitelných pět poloh, dálkoví cestovatele budou na internetu zřejmě hledat vhodný deflektor, ale pro běžné ježdění funguje dobře. X-ADV je zcela něco nového.
Ano, je to pořád skútr, ale nabízí velké množství vedlejších prožitků, emocí a nových možností, na které jsme v tomto segmentu doposud nebyli zvyklí. Kdo hledá luxus a komfort, zřejmě šáhne po Integře, kdo však hledá velký, bytelný a pohodlný skútr s nadstandardní přidanou hodnotou, jsem přesvědčený, že X-ADV je správnou volbou. Jo... A má moc pěkný informační displej. V samostatném testu představíme X-ADV podrobněji a technické detaily jsou na webu.
Loňská jízda na Africa Twin mi nijak výrazně žebříčkem motocyklových hodnot nezahýbala. Věděl jsem, že pro mě jako pro řidiče bude zřejmě na špici :-) Spousta výrobců se pokoušela dříve a pokouší i dnes dělat něco jako AT s menšími či většími úspěchy, ale Africa Twin je jen jedna. Vlastně dvě. Ta stará a ta nová. Pro mého spolujezdce se však po testovací jízdě stala synonymem pohodlí na enduro motorce a prý na něj foukalo ještě méně, než vzadu na Gold Wingu. Nedopřál jsem si však čistou jízdu v terénu, a to mi tahle akce v Bělé umožnila zcela do sytosti.
Afrika je skutečně skvělá, litrový motor je více než dostačující a jízdní vlastnosti jsou super. Hopsání v lese a po kamenitých výjezdech jde tak nějak samo a podvozek směle projede kdejaký výmol. Obrovským překvapením však pro mě byla nechtěná a neplánovaná jízda na jejím zadním sedadle. Při testovací jízdě výměna motorek proběhla tak rychle, že mi nezbylo CRF, na kterém jsem přijel a musel skočit za kolegu na Africu.
Nejdřív jsem nevěděl jak se chytnout, pak jsem nečekal vliv zátahu na vzadu sedícího člověka a hlavně to bylo asi po 25 letech, kdy jsem naposledy seděl vzadu. My řidiči vpředu máme skvělý pocit radosti a bezpečí, když můžeme vzít za plyn a zmizet z kolony, vystřelit ze zatáčky, nebo si udělat stoppie. Vzadu je to fakt mazec, což sice může být s dobrým řidičem zábavná adrenalinová záležitost, nic to však nemění na tom, že to zcela určitě vždy bývá fyzicky náročná aktivita, nejedete-li vzadu na Gold Wingu :-) Uf... Všichni spolujezdci všech zemí a kubatur, máte můj obdiv! Zůstávám vepředu :-)
Co je však již zmíněným obrovským překvapením, je fakt, že zadní místo a sedlo na Africe je skutečně velmi pohodlné a ani na mě se 174 cm výrazně nefoukalo. Doporučuji všem při první příležitosti vyzkoušet.
Akce to byla skvělá, vyježděný jsem byl dostatečně a druhý den mě bolelo celé tělo :-)
Děkuji Hondě za pozvání a skvělou atmosféru s nabitým programem. Bylo to moc fajn.