Marek Olbert, 4.7.2018
Motocykl s křidélky, aneb po uchu do zatáčky v náklonu 50 stupňů
Volá šéfredaktor: „Hele, psala mi Veronika Liske, instruktorka společnosti Car-Pro® Akademie GmbH, jestli máme někdy o víkendu čas přijet do Německa a zažít kurz jízdy na motocyklu s náklonem 50°? Jel bys to vyzkoušet?“ Říkám: „Jsi normální? Do Německa? V němčině umím pozdravit a rozloučit se.“ On: „Buď v klidu. Je to rodinný podnik a všichni mluví česky. Pošlu ti kontakt a domluv se.“ „Tak jo,“ říkám.
Car-Pro® Akademie GmbH je členem německé rady pro bezpečnost v dopravě a dělá kurzy nejen pro motorky, ale i pro osobní auta, autobusy a nákladní automobily. Využívá smykovou desku, učí jak jezdit driftem a mnoho dalšího. Neváhám proto ani chvíli a rovnou telefonuji. Celá akce nabrala rychlých otáček, protože před celofiremní dovolenou Car-Pro® Akademie GmbH zůstával už jen jeden volný termín, kterým byl poslední červnový víkend a další kurz bude až na konci července. Video s ukázkou jak takový kurz probíhá + soutěž o vouchery je na konci článku.
Domluvil jsem si účast a vyrazil do Zhořelce, což je nejvýchodnější německé město. Cesta z Ostravy má necelých 370 kilometrů, z Prahy je to 170 a z Liberce jen 60 km. Ve všech případech příjemný víkendový výlet. Vyrazil jsem o den dříve, protože Zhořelec na německé straně je krásné historické město, je označován za nejrozsáhlejší památkovou lokalitu v Německu, v jeho ulicích se natočilo nespočet celovečerních filmů a má taky svůj pivovar.
O ubytování ve městě i v nejbližším příhraničním okolí není nouze, proto hned ráno po snídani pěkně vyspinkaný s předstihem vyrážím na trénink. Míjím správnou odbočku z dálnice a příjezd do cíle si tak prodlužuji o dobrou půlhodinku. Přitom je to od správného sjezdu jen 7 minut cesty. Jejda... Šahám do nejhlubších míst paměti s hodinami německého jazyka na základní škole a otevírám dveře výukové místnosti. Guten Tag, mein name ist Marek Olbert und ich entschuldige mich für die Verzögerung. Vysoký sympatický týpek ve firemním tričku mi česky říká: „ahoj, nic se neděje, posaď se mezi nás“. Hned je mi lépe. Instruktor a jednatel společnosti Frank Liske mi představí svou ženu Ivu, která mi bude po dnešní den překladatelkou a částečně i mentorkou mého řidičského školení. Všechno je strašně v pohodě, Frank vysvětluje šesti německým účastníkům kurzu, co se dnes bude dít a Iva vše překládá a přidává i něco navíc. Po nezbytném papírování vyrážíme na cvičiště, do docela slunečného dne.
Venku stojí dvě motorky, GS 1200 a Kawasaki ER-6n, obě s namontovanými křidélky. Ono to označení asi není úplně správně, ale sami majitelé školy tyto přídavné konstrukce s opěrnými kolečky takto nazývají, proto se s tím rád ztotožňuji a těším se na první svezení. Tomu však předchází rozprava o základech fyziky, úzce související s jízdou na motorce. Gyroskopické jevy, styčná plocha pneumatik s vozovkou při zrychlování a brzdění, při jízdě rovně a do zatáčky. V jedné mnou neoblíbené pohádce se zpívá: statistika nuda je, má však cenné údaje. Záhy si člověk uvědomí mnoho souvislostí, o kterých ví nebo minimálně už někdy dříve slyšel, ale tak nějak na ně za běžného provozu nemyslí. Car-Pro® Akademie GmbH nenechává nic náhodě a kurzy rozděluje do několika kategorií od náklonu 35° pro začátečníky, až pro pokročilé do 50°. S ohledem na osobní přístup ke každému účastníkovi a dostatek času k výuce je v každé lekci maximálně 6-8 jedinců, podle typu kurzu. Tím si uvědomuji, že v mnou vybraném celodenním kurzu jsem sedmé kolo u Tatry, ale Frank má vše pod kontrolou a časový plán nijak nenaruším. Navíc, pro všechny případy a úplné začátečníky, je v garáži zaparkovaný třetí motocykl, konkrétně BMW 310 GS, takže každý má svou jízdu jistou.
Součásti teorie byla diskuze na téma jakým stylem, kdo jezdí do zatáček a jaké má zažité pohyby těla a rukou. Dost zásadní diskuze, protože Frankova výuka ukazuje i další možnosti, konkrétně pak vysedání na opačnou stranu jízdy a hlavně jak správně a účelně pracovat s řídítky pomocí tlaku nebo tahu rukou.
A je to tady, říkám si. Ale není. Praktickým jízdám sekunduje nutná teorie a informace o bezpečnosti, navíc Frank je profík, co vyrůstal na motorce v terénu a ježdění na motorce považuje za sport, před kterým je vhodné se rozcvičit a rozehřát se. Na moje zkrácené a křečemi atakované svaly jsou některé cviky na hraně ohebnosti, objevuji však jeden, který mi výrazně dělá dobře a hodlám ho praktikovat i doma. Díky Franku.
Už je to tady :-) Jdeme jezdit a teorii převést do praxe. Tvoříme dvě skupinky a já se dvěma Michaeli dostáváme k ježdění GS 1200. Trochu se děsím situace, co bude, když mi motorka upadne. Aha... Nemůže upadnout, mám křidélka. To je paráda.
Zácvik probíhá ježděním kopírujíc motorkou namalovaný kruh z jedné a pak z druhé strany. Banální cvičení zvládám jako totální trotl, několikrát vyjedu z vymezeného prostoru, než si uvědomím, co se po mě vlastně žádá a jak to mám udělat. Uklidňuje mě, že nejsem sám. OK, sorry, entschuldigung. Tak ještě jednou a pořádně...
Narážím na první překážku, možná blok, dalo by se říci. Jezdím od 13 let, tehda bez papírů na fichtlu a na tajňáka trochu později na tátově skútru ČZ 175. Už z bicyklu jsem věděl, ze když se nakloním, ono to zahne, aniž bych musel hýbat s řídítky. Jenže tady se po mě chce, ať přidám ruce a vysednu na druhou stranu. Sakra proč? Co je to za nesmysl. Světe div se, ono to však funguje. No jasně, proč by to nefungovalo. Stačí zapomenout na závody Moto GP a SBK a kouknout se na supermoto, plochou dráhu nebo motokros? To je ono. Po třiceti letech ježdění samouka objevuji novou dimenzi a začínám si rozumět s motorkou i výukovým programem. Chce to jen nebát se přijmout nové výzvy.
Celá akce má spád a ve čtyřminutových intervalech se všichni na cvičišti vystřídáme, aby se nám v kroužení nezamotala hlava, přitom jsme dostatečně pochopili, co a jak udělat a kam se za jízdy dívat. Smyslem je kopírovat kruh a jen lehce se dotýkat opěrným kolečkem o asfalt. Vše se odehrává v symbióze správného sedu, tlaku na řídítka a vhodně otočené plynové rukojeti. Hledání rovnováhy mezi několika fyzikálními jevy, tak trochu balet na dvou kolech.
Pro další trénink s upraveným úhlem dostáváme větší prostor a jezdíme utažené úzké osmičky. Už to začíná vypadat jako ježdění, přestože zpočátku jsme si všichni trochu nejistí. Na kolečka to jde snadno, 30° na pěkném asfaltu s pocitem, že se nemůže nic stát, se jeví jako úplná pohoda, jak píšu výše, smyslem však není jezdit opřený o kolečka, ale jen lehce se dotýkat asfaltu a snažit se trvale udržovat zvolený úhel náklonu. Není to tak jednoduché, jak se může zdát. Taková jízda pravidelnosti, více balet, než před chvíli.
Frank nás nabádá k vyzkoušení různých jízdních pozic, abychom si uvědomili rozdíly v ovladatelnosti motocyklu a složitost či jednoduchost následné změny směru jízdy, podle zvoleného sedu. Každé ježdění se po vystřídání všech účastníků opakuje a máme tak možnost si předchozí zkušenosti znova vyzkoušet.
Zkouším polohu na „anglána“, jak tady říkají anglický styl. Vzpřímená poloha bez vyčnívajícího těla, zkouším i vysedat „na kolínko“ dovnitř zatáčky, světově nazývaném „hanging off“ a přestože každému vyhovuje něco jiného, „offroad“ styl se jeví pro ovládání motocyklu jako nejcitlivější. Baví mě to. Všichni máme v kapse vysílačku a v uších sluchátka, aby nám Frank mohl dávat pokyny a rady k momentálnímu stylu jízdy a k chybám, které u nás pozoruje.
Je čas na chutný oběd a polední kávu, vše je zahrnuto v ceně kurzu a přijde po náročném tréninku vhod. Zjišťuji, že jsem z Němčiny úplně všechno nezapomenul a prohodím i pár zdvořilostních frází s kolegy.
Po obědě přichází další změna úhlu a rozšíření jízdní dráhy. Začínáme jezdit rychleji, což v některých zvyšuje hladinu adrenalinu, protože chceš-li jezdit v táhle zatáčce v náklonu, potřebuješ rychlost. Nezřídka všichni ve sluchátkách slyšíme „gas, füge Gas“. Frank ví, co je pro nás dobré a hlavně aby naše jízda byla plynulá. Po každém kole prohodí s účastníky pár slov a dá tipy, co dělat jinak a lépe.
Čas utíká velmi rychle a po postupných 5-stupňových změnách náklonu se blížíme k vytoužené padesátce. Už to není tak jednoduché jako na začátku, protože na malém okruhu vyžaduje jízda zručnost a aplikaci nabytých zkušeností z průběhu dne. A tady to všechno docvakne. K velkým cílům často vedou trnité cesty, ale při dobrém plánu to jde snadněji. Náklon není o síle v rukách, o velkých ramenech a statečném srdci. Díky radám, jak používat při náklonu ruce, si všichni uvědomujeme, že to jde i za běžného provozu, přestože je to fakt na hraně a běžně k tomu není důvod.
Náklon 50°je euforický zážitek, a přestože jsme všichni unaveni, nikomu se ještě nechce končit a rádi bychom ještě chvíli jezdili.
Smyslem kurzu není naučit nás jezdit tak, jak to běžně dělají borci na světových soutěžích, nebo bezmozci hrající si na ně v běžném provozu. Smyslem kurzu je uvědomit si a naučit se, že až přijde krizovka, třeba nečekaně utažená zatáčka, že existuje ještě dostatek prostoru pro vyřešení takové situace. Kurz má za úkol odbourat v nás bojácné pocity z náklonu a navýšit nám důvěru v možnosti naše vlastní a našich motorek. Kurz učí jezdit na motorce uvolněně, bez zbytečných prudkých pohybů, kam je dobré se při zatáčení dívat, a že ovládat motocykl je s trochou přemýšlení velmi snadné. Viděl jsem už mnoho různých videí, jak lépe jezdit, četl nějaké publikace, ale vyzkoušet si všechno na živo, bezpečně s odborným dohledem je zážitek k nezaplacení. Motorka to zvládne, vše ostatní je v našich hlavách.
Díky osobními přístupu, česky hovořícímu personálu a scénáři celého kurzu, sem bez ostychu může přijet i úplný začátečník, holka i kluk, navíc s možností jízdy na vlastním motocyklu a taky se spolujezdcem za zády.
Nejen díky Frankovi a Ivě jsem prožil na pocity a vjemy velmi intenzivní den a zvažuji si stejný kurz zopakovat, nebo vybrat jiný, trochu extrémnější kurz, kde se jezdí a brzdí v zatáčkách na mokru přes natažená lana.
Chceš-li rozšířit své jezdecké dovednosti a naučit se překonat strach z velkého náklonu, prohlédni si na www odkaze níže nabídku jednotlivých kurzů společnosti Car-Pro® Akademie GmbH a určitě najdeš takový, který bude nejvíce vyhovovat.
www.car-pro.eu/srdecne-vas-vitame
!!! SOUTĚŽ !!! (soutěž je ukončena)
Přemýšlíš, jestli by ti takový kurz něco dal a pomohl ti?
Sdílej článek na facebooku, odpověz na 3 otázky a vyhraj voucher v hodnotě 265 EUR na kurz jízdy v náklonu 50°.
Nejbližší termín kurzu jízdy v náklonu 50° je 22.července 2018 od 9:00 do 17:00 a máš skvělou příležitost vyhrát jeden ze tří účastnických voucherů pro sebe, partnerku nebo kamaráda. Pokud vyhraješ a budeš chtít jet s někým druhým, poděl se. Oba tak budete mít kurz za půlku ceny. Nebo vyhraj všechny tři vouchery :-)
V jakém městě sídlí společnost Car-Pro® Akademie GmbH pořádající kurz jízdy v náklonu 50°?
a) Gierloź
b) Gorlitzsch
c) Görlitz (správná odpověď)
Kolik kurzů pro motocykly tato společnost poskytuje, včetně toho výhradně v českém jazyce? Odpověď je na česko-jazyčném webu společnosti Car-Pro Akademie.
a) 2
b) 4
c) 7 (správná odpověď)
Tipni si, kolik kilogramů váží sklopná levá + pravá boční opěrná konstrukce, obě křídla s kolečky, na výukovém motocyklu BMW R 1200 GS?
Jsou to kvalitní ocelové trubky a jekly :-)
Váha obou křídel je 32 kilogramů.
Všem respondentům děkujeme za účast v soutěži a gratulujeme vítězům, kteří správně odpověděli, splnili podmínky GDPR a měli nejbližší váhový tip.
Světlana Š. z Dobříše - váhový tip 31 kg (-1 kg)
Petr M. z Prahy - váhový tip 28 kg (-4 kg)
Kristýna M. z Prahy - váhový tip 24 kg (-8 kg)
PS: nejvyšší váhový tip byl 86 kg a nejnižší 8 kg.
Užijte si kurz a přejeme vám pěkné počasí!
Všechny 3 odpovědi piš na email motoroute@seznam.cz s předmětem: Soutěž Car-Pro
Soutěž končí 13. července 2018 v 17:00 hodin.
GDPR - napiš prosím jméno, adresu a telefonní číslo, zároveň že souhlasíš se zpracováním osobních údajů, díky.Bez souhlasu odpověď nebudeme akceptovat. Kontakty na vítěze budou předány společnosti Car-Pro® Akademie GmbH, která poskytne vouchery na absolvování kurzu a vítězové (jméno, město) zveřejnění na této stránce.