Michal Hamšík, 9.3.2011
V tomto článku jsme vás informovali o novém sportovně-cestovním motocyklu Motus MST-01. Teď přinášíme více fotografií a detailnější techické údaje.
Nejdříve něco o firmě:
"Motus" znamená v latině pohyb mysli a duše. Firma Motus sídlí v Birminghamu v Alabamě, v průmyslové zóně mezi značkami jako jsou Honda, Mercedes, Toyota či Volkswagen. Také je zde silniční okruh a údajně největší muzeum motocyklů na světě. Firma byla založena v roce 2008 za účelem uvedení prvního amerického motocyklu s motorem V4 na trh. Na vývoji dále spolupracovala firma Pratt & Miller, známá v automobilovém, vojenském a leteckém průmyslu a se zkušenostmi ze závodů American Le Mans, Grand-Am či NASCAR.
Motocykl Motus MST
byl nakreslen a zkonstruován od nuly, za účelem dosažení nejlepšího výkonu, pohodlí a dojezdu, za použití nejkvalitnějších technologií a komponentů. Pohání jej benzinový motor s označením KMV4 s přímým vstřikováním paliva o výkonu 160 koní. Stroj má šestistupňovou převodovku, pevný a lehký rám a nastavitelný podvozek.
Zaměření: "Sólo nebo se spolujezdcem, jedete několik set mil se zavazadly, ubytujete se a pak si střihnete horské serpentiny sportovní jízdou, aniž byste potřebovali chiropraktika."
Vstřikování GDI -Gasoline Direct Injection
Přímé vstřikování GDI zvyšuje výkon a snižuje emise díky dokonalé atomizaci paliva, vstřikovaného přímo do válců (na rozdíl od "klasického" vstřikování do sacího potrubí). Správný poměr paliva a vzduchu je řídící jednotkou trvale optimalizován, a to několiksetkrát za sekundu. Tato dynamická adaptabilita v kombinaci s precizním ovládáním plynu i při nízkých rychlostech jsou ideální pro výkonný cestovní motocykl.
Prostorový rám Trellis
Rám inspirovanými sportovními motocykly je lehký a pevný, ale ne tak tuhý, aby jezdec neměl přiměřenou odezvu od řízení. Je vyroben z uhlíkaté chrom-molybdenové oceli. Nosnou součástí je také motor.
Motor KMV4
Ideální motor podle výrobce neexistoval, a tak jej postavili... Vyniká velkým kroutícím momentem ve středních otáčkách, plynulou výkonovou křivkou a také snadným servisem a údržbou. Jeho konfigurace byla pečlivě zvolena po dlouhém vyhodnocování různých řešení.
Technická data
- motor V4 90°, kapalinou chlazený, OHV, vačka poháněná řetězem, hydraulická zdvihátka
- obsah 1 645 cm3
- vrtání a zdvih 86,5 x 70 mm
- kompresní poměr 11,5:1
- nejvyšší výkon alespoň 161 k při 7800 ot./min.
- nejvyšší kroutící moment 165 Nm při 4500 ot./min.
- nejvyšší otáčky 8 000 ot./min.
- kovaná ocelová klikovka a vačka, kované hliníkové písty, válce s nikasilovou vrstvou
- 6-ti stupňová převodovka, vícelamelová spojka v olejové lázni
- sekundární převod X-ring řetězem
- alternátor 750 W
- rozvor 1 473 mm
- výška sedla 787 mm
- pohotovostní hmotnost s náplněmi 250 kg
- nastavitelný podvozek
- nastavitelný větrný štítek
- nastavitelné ovládací prvky
- demontovatelné kufry
- kola z hliníkové slitiny
- pneumatiky Michelin Pilot
- palivo benzín min. 87 oktanů
Výroba motocyklu začne v letošním roce, ale nejdříve projde stroj ještě důkladným testováním a vylepšováním. Víceprezident firmy Brian Case k tomu řekl:
“Motus je o preciznosti, kvalitě a důrazu na detail, nikoliv o rychlosti zavedení sériové výroby. Jsme zaměřeni na stavbu skvělých motocyklů, ne na plnění pomyslných termínů. Také vidíte, že jsme nikoho nezatěžovali s vizualizacemi a nákresy něčeho, co ještě nikdo neviděl, ale rovnou přišli s prakticky hotovým motocyklem."
Prodej je plánován od roku 2012 v mezinárodní sítí dealerů, cena dosud nebyla stanovena, ale má být dostupná širokému okruhu jezdců.