Karolina Žampachová, 21.4.2017
Dovolená na motorce patří mezi nejsilnější zážitky, jaké na tomto stroji můžete zažít. Až po několika dnech jízdy nehostinnou krajinou si uvědomíte svobodu, kterou s motorkou máte.
Nejen z těchto důvodů, ale třeba i proto, že se nejedná o levnou záležitost, byste neměli podcenit přípravné fáze – a do nich nepatří pouze servis vašeho stroje, ale i zdánlivé drobnosti, které vám na cestě ušetří starosti.
Píchlé pneumatiky a utržená lanka
Poté, co naplánujete trasu a cíle a domluvíte se, s kým vlastně pojedete, měli byste myslet i na možné negativní scénáře. Může se stát, že motorka vypoví službu a nebude to zrovna v dosahu kempu ani města.
„Nejčastějšími problémy při cestě jsou drobnosti jako píchlé pneumatiky nebo utržená lanka. Pro tyto případy je dobré vozit si alespoň základní sadu nářadí,“ říká Petr Hendrich, majitel cestovní agentury Adventure Moto, a dodává, že „se mu osvědčuje i jízda ve skupině – každý už totiž někdy něco na motorce řešil, takže společnými silami proběhnou takové ty základní opravy vždy snáze. Nehledě na to, že motorky je třeba někdy i roztlačit, což jde v jednom člověku těžko.“
Když se porouchá elektronika
Mohou vás zaskočit ale i nehody, které svépomocí nevyřešíte. „Motorky jsou v dnešní době vybavené elektronickými systémy, které téměř znemožňují jakékoliv ruční zásahy. Každý, kdo vyráží na cesty, by si tak měl sjednat asistenční službu. Pokud například nastane nějaká komplikace a řeší se převoz motorky ze zahraničí, je hladký průběh k nezaplacení,“ informuje Hendrich.
Na českém trhu můžete vybírat z různých nabídek. „Se službami MotoCare mohou například klienti čerpat pojistné plnění až do výše 35 000 Kč, ať už se bude jednat o následky nehody nebo poruchy motocyklu. Pokud se oprava na místě nezdaří, bude vozidlo dopraveno do domovského servisu a řidič může pokračovat v cestě náhradním autem, které mu poskytneme, nebo cestovat jinou náhradní dopravou,“ přibližuje rozsah připojištění Michal Egert, marketingový specialista Europ Assistance. Takový typ pojištění vyjde na necelé 3 Kč denně.
Co s sebou?
Při přípravě zavazadel byste měli promyslet i takové detaily jako například oblečení. Vhodně zvolený materiál bundy oceníte zvláště poté, co zmoknete – textilní bunda vám totiž oproti té kožené uschne.
Nejen kvůli případnému dešti, ale i větru, štěrku a dalším nepříjemnostem pak oceníte doplňky jako bástry, které ukryjí vaše ruce i páčky na motorce. Větší komfort vám pak zajistí i vyhřívané rukojeti. A spíše než přidávání reflexních prvků vám větší bezpečnost při nočních přesunech zaručí přídavná světla.
„Dalším doplňkem, který nebývá v základní výbavě motorky, ale při těchto cestách je užitečný, je kryt motoru – umisťuje se naspod tak, aby se motor neponičil ani na nezpevněných terénních cestách. Padací rámy jsou také vhodnou prevencí,“ přibližuje Hendrich.
Co byste si měli pořídit, aby vás na cestě nic nezaskočilo
|
Položka |
Cena |
Textilní bunda s výztužemi |
2 000 – 20 000 Kč |
Bástry |
600 – 1 600 Kč |
Vyhřívané rukojeti |
1 000 – 2 000 Kč |
Kryt motoru |
4 000 – 7 000 Kč |
Padací rámy |
3 000 – 5 000 Kč |
Padací špunty, tzv. hříbky či rolny |
300 – 700 Kč |
Kufry místo brašen |
|
Plastové kufry |
1 000 – 4 000 Kč |
Hliníkové kufry |
8 000 – 14 000 Kč |
Rámy na hliníkové kufry |
2 500 – 8 000 Kč |
Zdroj: heureka.cz |
Proč jste začal podnikat motorkářské výpravy na východ?
"Moje prvotní úvaha byla taková, že západ už většina lidí projezdila, nebo je natolik připravený pro turisty, že vypravovat se tam nemá smysl. Kdežto směrem na východ putujete do úplně jiného světa – myslím si, že východ má punc toho opravdového dobrodružství, které začíná už kousek za slovensko-ukrajinskými hranicemi.
Ta dostupnost je fascinující, můžete tam dojet sami v rámci dní a nemusíte si nechávat motorku dovézt, nebo si ji půjčit poté, co byste na místo doletěli letadlem. Já a kluci, se kterými výpravy podnikám, vyznáváme, že se počítá jen to, co si na motorce sami odjedete. Vynechat tranzitní dny, při kterých se najede třeba i 600 km monotónní krajinou, znamená, že jste byli vlastně jen na takové rodinné dovolené, kde jste si pojezdili na motorce. Výprava je vedle toho celkem dřina, kterou se ale můžete pochlubit a na kterou můžete se ctí vzpomínat."
Co nejtěžšího vás zatím na cestách potkalo?
"Nejvíce komplikovaný moment nastal na Krymu, když patřil ještě Ukrajině. Člen výpravy tehdy spadnul z motorky tak, že mu dokonce praskla helma, motorka byla samozřejmě nepojízdná. Převoz motorky zpět do Čech byl o to komplikovanější, že Ukrajinci potřebují cestovní vízum – první řidič transportu ho neměl, takže motorku přivezl jen k hranicím a tam ji předal jinému řidiči, který na území Evropské unie mohl vstoupit. Ten kluk, co boural, dostal při cestě ještě záchvat, takže se ještě vezl do nemocnice.
Jindy jsme museli dopravovat nepojízdnou motorku z albánských hor někam do nejbližší civilizace. Vše začalo tak, že kvůli nesnesitelnému horku kolem 44 °C jeden kluk z výpravy málem zkolaboval, proto jsme raději zůstali neplánovaně v horách, aby si odpočinul. Další člen výpravy ale v těch místech spadl z motorky a urazil si kufry – díky tomu, že jsme jeli ve skupině, jsme si jeho věci rozdělili do svých zavazadel a motorku jsme společnými silami odtáhli do nejbližší autoopravny.
Na motorku jsme pak zase naložili jeho věci, ale záhy se porouchalo startování – a tak jsme ho museli roztláčet, tři chlapi pobíhali dokola kolem místní benzínky a nakonec to byla sranda. Máme to natočené a dodnes na to vzpomínáme s humorem!"
Jak těžké je najít pomoc někde ve skalních soutěskách?
"Do těchto míst to motorkáře táhne právě kvůli vylidněným oblastem a nespoutané přírodě. Rád jezdím i na kole, ale musím říct, že nejvíc zábavy si na horách užijete právě s motorkou – když máte silnou motorku a vjíždíte do zatáčky, cítíte opravdový adrenalin! V nížinách zase vidíte, jak se krajina neustále rozšiřuje a cítíte nepopsatelnou volnost. Jakmile zmizí civilizace, začnete cítit tu svobodu… Ale když dojde na nejhorší a vy nebudete moci pokračovat v cestě, začne vám civilizace chybět.
Pak ale zjistíte, že v těch méně civilizovaných zemích se k pomoci dostanete snáze než tady u nás! V nejbližší vesnici sice nenarazíte na autorizovaný servis, kde by vám vyměnili rozbitý kus za nový, na druhou stranu se v každé vesnici najde nějaký mechanik, který se vám bude snažit pomoci. Lidé v těchto oblastech jsou totiž zvyklí udržovat svoje staré stroje a neustále je opravovat. Ideální tedy je, pokud vás jede více, protože se podělíte například o zásoby a zavazadla a motorku pak společnými silami odtlačíte do vsi.
Nezbytností je i pojištění asistenčních služeb, bez toho si delší výpravu nedovedu představit – osvědčilo se mi už několikrát."
O dobrodružných destinacích jste se už zmínil, co je ale takovou motorkářskou klasikou?
"Pokud patříte mezi motorkářské nováčky, měli byste určitě začít Alpami – je tam krásná a dostupná horská příroda a máte to vše celkem při ruce. Ti, co za sebou už mají nějaké výpravy, si do Alp jezdí odpočinout. Na tom východě je to někdy opravdu dřina, hlavně kvůli náročným přejezdům.
Takovým novým vysněným exotickým cílem se stává Mongolsko, případně asijská část Ruska. Abyste se mohli vydat do vzdálenějších zemí a dostatečně si je užít, musíte mít flexibilní práci – například můj kamarád programátor se zrovna vrátil ze čtyřměsíční cesty po Africe. Pracoval na etapy, když byl zrovna v hotelu, a stejným způsobem dostával i nárazovou výplatu.
Co se české krajiny týče, tak i zde si mohou motorkáři přijít na své – doporučuji hlavně Vysočinu, protože není tak moc navštěvovaná turisty a máte zde možnost cítit se na chvíli jako sami v přírodě."
Zvláštní dopravní předpisy pro motocykly, které se liší od těch v České republice.
Před cestou se doporučuje zkontrolovat aktuální informace na Internetu, například na webových stránkách Evropské komise (přes sekce Doprava/Bezpečnost silničního provozu/Cestujeme do zahraničí), případně si je vyžádat na ambasádách jednotlivých zemí. Je třeba zjistit, jaké jsou předpisy ve všech zemích, přes které pojedete. Stejně tak bude přínosné, pokud si zjistíte telefonní čísla na české ambasády v těchto zemích. |
Země
|
Rychlost |
Alkohol |
Jiná omezení |
Bělorusko
|
60 km/h v obci, 90 km/h na dálnici (automobily 110 km/h) |
0 ‰ |
Limit 70 km/h pro držitele řidičských průkazů mladších než 2 roky.
V povinné výbavě je výstražný trojúhelník. |
Francie |
110 km/h na rychlostní silnici |
0,5 ‰ |
Za deště a jiných nepříznivých povětrnostních podmínek je rychlost snížena na 80 km/h mimo obec, 100 km/h na rychlostní silnici a 110 km/h na dálnici – tato omezení platí i pro nově vyškolené řidiče.
Hladina alkoholu v krvi je u řidičů s praxí menší než 3 roky tolerována do 0,2 ‰. |
Chorvatsko |
110 km/h na rychlostní silnici |
0,5 ‰ |
Řidiči do 24 let jsou omezeni těmito limity: 80 km/h mimo obec, 100 km/h na rychlostní silnici, 120 km/h na dálnici a nemají žádnou toleranci hladiny alkoholu v krvi. |
Irsko |
120 km/h na dálnici |
0,5 ‰ |
Hladina alkoholu v krvi je u řidičů s praxí menší než 2 roky tolerována do 0,2 ‰. |
Itálie |
110 km/h na hlavních silnicích mezi obcemi |
0,5 ‰ |
Motocykly do 150 ccm nesmí na dálnici.
V případě srážek je rychlost snížena na 90 km/h na mimo obec a 110 km/h na dálnici. |
Maďarsko |
110 km/h na rychlostní silnici |
0 ‰ |
|
Německo |
100 km/h mimo obec; na dálnici a rychlostní silnici je doporučená rychlost 130 km/h |
0,5 ‰ |
Autobus lze předjíždět pouze v momentě, kdy už zastavil na zastávce, a to rychlostí chůze 4–7 km/h.
Řidiči mladší 21 let a ti, kteří mají řidičský průkaz méně než 2 roky, nemají tolerovanou žádnou hladinu alkoholu v krvi. |
Polsko |
60 km/h v obci mezi 23:00 a 5:00; 100 km/h na rychlostní silnici; 120 km/h na rychlostní silnici s 2x2 pruhy; 140 km/h na dálnici |
0,2 ‰ |
Pokud se na motocyklu přepravuje dítě do 7 let, je rychlost omezená na 40 km/h. |
Rakousko |
100 km/h mimo obec |
0,49 ‰ |
Hladina alkoholu v krvi je u řidičů s praxí menší než 2 roky tolerována do 0,1 ‰. |
Rumunsko |
100 km/h na rychlostní silnici |
0 ‰ |
Rychlostní limit je pro řidiče držící řidičský průkaz 1 rok a méně snížen o 20 km/h. |
Rusko |
60 km/h v obci |
0,35 ‰ |
Limit 70 km/h pro držitele řidičských průkazů mladších než 2 roky.
V povinné výbavě je výstražný trojúhelník. |
Slovensko |
Jako v ČR: 50 km/h v obci, 90 km/h na rychlostní silnici, 130 km/h na dálnici |
0 ‰ |
|
Švýcarsko |
80 km/h mimo obec; 100 km/h na rychlostní silnici; 120 km/h na dálnici |
0,5 ‰ |
Řidiči-studenti a řidiči mající praxi menší než 3 roky mají hladinu alkoholu v krvi tolerovanou do 0,1 ‰. |
Ukrajina |
60 km/h v obci; 80 km/h na dálnici a rychlostní silnici (automobily 100–130 km/h) |
0 ‰ |
Limit 70 km/h pro držitele řidičských průkazů mladších než 2 roky.
Na zadním sedadle motocyklu je zakázáno přepravovat děti do 12 let a menší než 145 cm.
Denní svícení je povinné mezi 1. říjnem a 30. dubnem. |
Velká Británie |
48 km/h v obci; 96 km/h mimo obec; 112 km/h na dálnici |
0,8 ‰ |
|