Mahdi Vojtíšek, 4.9.2019
Byl jsem vyslán redakcí, abych se zúčastnil 10. ročníku Hohda Festu 2019. Jedná se o každoroční sraz příznivců této značky. Tyto srazy jsou vždy na velmi zajímavých místech. Jelikož se jedná o spolupráci Honda České a Slovenské republiky, tak je sraz směřován vždy do jednoho státu. Letos padl výběr na Slovenkou republiku, a to do Demänovské doliny. Jedná se o nádhernou oblast Nízkých Tater u Liptovského Mikuláše.
Příjezd byl stanoven na 21.8.2019, a to v kteroukoliv hodinu. Byl jsem redakcí vyzván, abych si na akci vyzvedl v Hondě motocykl Honda Gold Wing GL 1800DA. Jednalo se o zkušební motocykl, který si mohli účastníci akce každý den zapůjčit a vyzkoušet.
Popisovat zde tento úžasný motocykl nebudu, jelikož recenzí už bylo napsáno tolik, že by zaplnily Václavské náměstí (viz třeba magazín MotoRoute 4/2019). Samozřejmě bylo těchto zkušebních motocyklů víc. Jednalo se také o CB1000R Neo Sport Café, Africa Twin, Africa Twin Adventure Sports, X-ADV, CB650R, CB500X či Super Cub. Jak vidíte, byl to velmi odlišný a rozmanitý výběr motocyklů značky Honda. Každopádně si myslím, že si přišli všichni na své.
Po příjezdu dostal každý účastník srazové triko a samolepku, také pár pozorností od Hondy. Program byl zahájen společnou večeří, uvítáním a následnou rozpravou k trase, která se měla jet druhý den. Každý den byla stanovena jedna trasa, kde se navštěvovala zajímavá místa a plnily se různé úkoly. Trasa byla vždy rozdělena do kratší a delší varianty. Na plnění úkolů stačila i kratší varianta, delší byla obohacena o zatáčky v délce několika kilometrů.
Jednalo se o tři trasy od 180 do 325 km. Bylo na každém, jestli ji pojede a kterou si vybere. Nutno podotknout, že výběr tratí byl opravdu úžasný. Pokud se jezdíte na motorce kochat krajinou, nebo máte rádi rychlé a ostré zatáčky, tak jste tady byli každopádně spokojení. Každý účastník byl mimo jiné vybaven knížečkou, kde byly nakresleny a detailně popsány mapy tras se spoustou otázek, ne které se odpovídalo.
Po zahájení přišla na řadu přednáška „Na motorce kolem světa“, která byla plná nekonečných zážitků z cestování Pavla Suchého. Pokud Vám toto jméno něco připomíná, tak ano, je to ten blázen, co objel svět na motocyklu JAWA 350 z roku 1978. Byla to velmi poutavá a zajímavá přednáška, protože na cestě přes čtyři kontinenty bez navigace, dlouhé 49003 kilometrů, kterou Pavel zvládl za 232 dnů, se zajímavostí získá opravdu hodně. Také samozřejmě spousta vtipných, ale i smutných okamžiků.
Pokud vás zajímá více o tomto, alespoň pro mě, “panu cestovateli“, tak si kupte jeho knihy, nebo navštivte jeho přednášky. U mě tento člověk získal obrovský respekt, když jsem byl donucen Danem Přibáněm jet na jeho předpremiéru filmu „Trabantem až na konec světa“ na podobné Jawě. Věřte mi, že představa objíždění světa mi ihned přivodila bolest celého těla...
Druhý den srazu se po společné snídani vyjelo na první trať. Návrat měl být kolem 16. hodiny a následně měla být možnost zkušebních jízd. Tento den ale byly kvůli nepřízni počasí zrušeny. Nešlo ani tak o déšť, který byl opravdu poctivý, ale o kluzkou silnici k hotelu. Ať jste na motorce měli obutou jakoukoliv pneumatiku, tak na křemičité vozovce v dešti jste jeli jako po ledě. Nejmenší problém s tím měl asi Gold Wing, a to zřejmě kvůli své váze.
Po večeři byla přednáška o první pomoci v případě dopravní nehody. Tyto přednášky by měli absolvovat všichni motorkáři, protože zde mohou vidět následky nepozornosti a vysoké rychlosti.
Později přišla na řadu přednáška „S Hondou Monkey po stopách Dakaru“ od Ivo Kaštana. Je velice zajímavé slyšet od rodiny Kaštanů, co dokáže tento malý motocykl značky Honda. Věřte mi, že vidět a slyšet, co tento mini motocykl opravdu dokáže, stojí rozhodně za to. Ivo Kaštan pro tuto vášeň v opičích motocyklech získal celou rodinu, která byla také přítomna. Bylo tedy velice zajímavé slyšet Ivovo vyprávění a následné uvedení na pravou míru od jeho manželky...
Třetí den pokračoval v podstatě stejně. Snídaně, následná vyjížďka, kde trasa zamířila i do sousedního Polska a byla plná „rychlých zatáček“, ale také zajímavostí ze slovenské a polské krajiny.
Ve večerních hodinách následovalo testování motocyklů Honda. Tentokrát si už účastníci přišli na své a pořádně se projeli. Bohužel se to neobešlo bez jednoho pádu. Naštěstí to odnesla jen brzdová páčka a ne něčí zdraví.
Po vyjížďkách jsme se sešli na společné fotografování. Následovalo vystoupení rockové kapely „Setback“, našla se zde i spousta tanečníků. V přestávce byl workshop komunikačních zařízení na motocykly.
Čtvrtý a předposlední den byl zaměřený na vyjížďku kolem národních parků Malé a Velké Fatry. Trasa byla klasicky stanovena krásnou krajinou se spoustou zatáček a zajímavostí.
Večer přišla na řadu tombola o ceny, které darovali sponzoři a samozřejmě Honda. Následně pak proběhla přednáška Marka Slobodníka a jeho velice vtipně podaný cestopis z Afriky. Marek tuto zemi projel na Pionýru. Ano, na Pionýru. Jelo pět cestovatelů po dobu pěti měsíců a najeli 15 tisíc kilometrů, jak sami říkají, na „jednom z nejhorších jednostopých vozidel“.
V pauze mezi Markovou přednáškou se již tradičně krájel dort Honda. Tentokrát to bylo významnější, jelikož se jednalo o desáté a tedy kulaté setkání příznivců značky Honda.
Pátý den už nás čekal jen odjezd domů. Sraz byl umístěn v nádherném hotelu Družba. Nenechte se zmást názvem. Sice jistě pochází z totality, ale v interiéru už to poznat nebylo. Účastníci srazu si mohli vychutnat veškerý komfort tohoto wellness hotelu, který obnášel sauny, vířivky, masážní sprchy i masáže jako takové.
K celkové atmosféře srazu bych ještě dodal, že se jednalo o velice přátelské a pohodové prostředí. Honda odvedla opravdu skvělou práci v organizaci i servisních službách, které byly také na místě zajištěny. Celkově lze celou akci považovat za velký zážitek, který si příští rok nenechte rozhodně ujít. Ale pozor, kapacita je z důvodu velikosti ubytování omezena!