Redakce, 9.10.2012
Párkrát jsme zde už psali o retro modelu Honda CB 1100, který se konečně od roku 2013 začne prodávat i v Evropě. Níže najdete kompletní presskit, tak jak jej vydala Honda (bez redakčních úprav).
Díky kombinaci klasického stylu naked strojů Honda s moderní technikou a špičkovými výkony se dokonale propracovaný model CB 1100 se čtyřválcovým motorem vyznačuje výraznou osobitostí a jedinečným vzhledem.
1. Úvod
I přestože se v Hondě hledí především do budoucna, stále panuje mimořádný respekt vůči minulosti. S ohledem na tuto skutečnost v sobě Honda CB 1100 spojuje originalitu s nadčasovým designem a výrazným charakterem. Představuje jemně vyváženou směs výkonu, schopností, možností a přizpůsobivosti.
Má ale ještě něco navíc, téměř nehmatatelného – malou část duše pravého originálu: Hondy CB 750 Four.
Od svého představení v roce 1969 model CB 750 Four v motocyklovém světě na dlouho zaujal významnou pozici. Soichiro Honda, který byl vždy především inženýrem, a který stál v čele technicky zaměřené firmy, chtěl dokázat, že motocykl může nabídnout více než malé a střední dvouválcové motory. To se mu podařilo s průlomovým vzduchem chlazeným čtyřválcovým a čtyřtaktním motorem SOHC s objemem 749 cm3 a s výkonem 67 k.
Vyspělý podvozek s dalším prvenstvím – jednoduchou kotoučovou brzdou na předním kole – nabízel ovladatelnost a brzdný výkon odpovídající parametrům motoru. Díky tomu model CB 750 Four ihned zaznamenal obrovský úspěch. Zrodil se sériově vyráběný superbike, který se stal předlohou pro všechny své následovníky.
Motocyklový svět se za posledních 5 dekád od představení prvního stroje CB – Benly CB92 – hodně změnil. A změnili se také samotní jezdci: zatímco mnozí z nich stále hledají co největší dostupný výkon, možná stejné množství z nich vedou k vlastnictví motocyklu jiné důvody.
Někteří z nich se ohlížejí do minulosti na stroj, který v mládí chtěli, ale který si prostě nemohli dovolit. Jiní chtějí stroj, který funguje stejně jako nový, moderní motocykl, ale dodává modernímu způsobu života nádech klasického retro stylu.
A někteří chtějí pouze precizně zkonstruovaný motocykl, ve kterém se snoubí praktičnost s historickým odkazem. Společným faktorem je zábava – každý, bez ohledu na svůj původ, chce mít z jízdy se svým motocyklem potěšení. A chce na něj být hrdý.
Motocykly jsou velmi osobní věcí – znamenají mnohem více než pouhý dopravní prostředek. A pro žádný z nich to neplatí více než pro CB1100. Potvrzují to i slova muže, který tento stroj stvořil:
Mitsuyoshi Kohama, šéfdesignér, CB 1100
„Muselo se jednat o vzduchem chlazený motor...“
"Okamžitá akcelerace je velmi přitažlivá. Totéž platí pro moderní styl, který doplňuje dynamiku stroje. Avšak cesta vývoje motocyklů je mnohem barvitější. Poprvé jsem si tuto skutečnost uvědomil tehdy, když jsem se po několika letech strávených v Evropě vrátil do Japonska. Tehdy jsem se chopil tužky a rychle začal kreslit.
Pneumatiky. Motor. Rám. Nádrž. Sedlo. Přemýšlel jsem, jak co nejlépe navrhnout všechny jednotlivé prvky a jak je spojit do dokonalého celku. Chtěl jsem vytvořit krásný motocykl s dokonalým řemeslným provedením, který by byl zároveň snadno ovladatelný."
„Proč jste u nového motoru použili chlazení vzduchem, když jste věděli, že to bude mít nepříznivý vliv na jeho výkon? Pravděpodobně jste pro to měli pádný důvod!“
"To nám lidé říkali již od samého začátku procesu vývoje. A já jejich uvažování rozuměl. Návrat ke vzduchem chlazenému motoru se řadě lidí v Hondě zdál jako snaha o „retro“, neboť značka ve snaze o dosahování maximálních výkonů již dlouho upřednostňovala kapalinou chlazené agregáty.
Když jsem byl požádán o vysvětlení své volby, mohl jsem pouze říci: „Mým jediným důvodem je to, že mnohým zákazníkům se líbí vzduchem chlazené motory.“ Mám rád kovový zvuk, který chladnoucí motor vydává… Motor motocyklu by v sobě měl mít olej a ne vodu… Už samotný pohled na chladicí žebra mne inspiruje…
Vzduchem chlazený motor má něco zcela osobitého – je to pocit, který u vodou chlazeného motoru v supervýkonném stroji nepoznáte. Pro mne je každý jezdec motocyklovým fanouškem a budoucnost bez vzduchem chlazených motorů se mi zdála neúplná. A byl jsem si jistý, že nejsem jediný, kdo má takové pocity!
Na základě mých výkresů se tento „motocykl, který popírá logiku a pouze vybízí k jízdě“, stal skutečností. Koncept modelu CB Four byl v roce 1999 vystaven na motosalonu v Tokiu a já byl nesmírně vděčný za nadšenou odezvu, které se mu tam dostalo. V roce 2007 jsme se snažili vytvořit motocykl, který by ještě lépe naplnil vize fanoušků. Tehdy jsme na motosalonu v Tokiu vystavili nový koncept - CB 1100F. Z tohoto konceptu nakonec vznikl produkční model s označením CB1100."
2. Základní informace o modelu
CB 1100 nezaměnitelně náleží ke značce Honda a čisté linie tohoto stroje elegantně odrážejí historický odkaz značky. Velký kruhový světlomet, vykrojená nádrž (hrdě označená křídlem Honda) a stříbrně lakované boční panely dodávají stroji styl a charakter, zatímco známé analogové přístroje, štíhlé sedlo, na bok vyvedené výfukové potrubí s uspořádáním 4-2-1 a chromovaný přední i zadní blatník představují detaily, které jemně připomínají, jak motocykly dříve vypadaly a především, jaký vyvolávaly dojem.
U CB 1100 možná více záleží na tom, co nevidíte; toto je ztělesnění motocyklu. Motor je umístěn v dvoukolébkovém ocelovém rámu, stroj je vybaven konvenční 41 mm teleskopickou vidlicí a dvěma zadními tlumiči, které zajišťují příjemné a dobře nastavené odpružení. Jezdec na CB 1100 sedí vzpřímeně a uvolněně, což je vynikající poloha, ze které lze pohodlně sledovat ubíhající svět.
Od začátku projektu se konstruktéři CB 1100 rozhodli používat pro svůj nový stroj slovo „design“ namísto výrazu „styling“. Díky využití charakteristických vlastností mnoha materiálů – kovů, plastů, kůže a pryže – se jim podařilo vytvořit jednotlivé prvky, které jsou zároveň funkční a krásné, a spojit je do jednoho oslnivého celku.
3. Hlavní vlastnosti
3.1 Motor
Středem modelu CB 1100 je půvabný motor DOHC. Vzduchem (prostřednictvím 2 mm žeber) a olejem (přes 335 mm 9vrstvý vpředu umístěný chladič) chlazený motor má ze všech strojů Honda nejjemnější strukturu žeber a pro jeho výrobu musely být vyvinuty nové výrobní metody. Motor dosahuje až 8 500 ot./min. a jeho kompresní poměr je 9,5:1. Maximální výkon je 66 kW a točivý moment vrcholí na hodnotě 93 Nm při 5 000 ot./min.
Zde je důležité poznamenat, že cílem konstruktérů nebylo dosažení co nejvyššího výkonu při zátěžových testech – za úspěch se považovalo to, že se jim podařilo vyvinout motor, se kterým by jízda byla zábavou. Nejdůležitějšími aspekty motoru CB 1100 jsou plynulý a ihned dostupný výkon a točivý moment a jejich dostupnost v celém rozmezí otáček. Není zapotřebí vyhánět ručičku otáčkoměru k červenému poli - stačí otočit rukojetí plynu a vyrazit. Zátah čtyřtaktního čtyřválce je plynulý a bez námahy.
Mimořádně úsporný systém elektronického vstřikování paliva PGM-FI s jednou 36 mm škrticí klapkou zajišťuje vynikající spotřebu paliva 3,98 l/100 km dle WMTC.
Vrtání a zdvih jsou 73,5 mm x 67,2 mm. Pohon dvou vačkových hřídelů je zajištěn centrálním řetězem a sací a výfukové ventily svírají úhel 26,5°. Sací ventily mají průměr 27 mm a 2,5 mm dřík; výfukové ventily mají průměr 24 mm a 2,5 mm dřík. Jeden sekundární vyvažovací hřídel zajišťuje hladký běh agregátu a hnací síla je přenášena přes mokrou spojku a pětistupňovou převodovku. Koncový převod je zajištěn 530 mm řetězem.
3.2 Podvozek
Je sportovní, aniž by měl ambice sportovního stroje. Je cestovní, aniž by se jednalo o ryze cestovní motocykl. Schopnosti CB 1100 jsou díky jeho silnému motoru a dobře vyváženému podvozku široké a variabilní; je to motocykl, který jezdec může používat a vychutnávat v řadě situací.
Motor je u CB 1100 ke klasickému trubkovému ocelovému dvoukolébkovému rámu upevněn pomocí čtyř pevných bodů a dvou silentbloků; kyvné rameno je zkonstruováno ze skříňových ocelových profilů. 41 mm konvenční teleskopická vidlice i dvojice zadních tlumičů Showa umožňují nastavení tuhosti pružin. Stříbrně lakovaná 18palcová pětipaprsková hliníková kola jsou obuta do pneumatik o rozměrech 110/80-18 a 140/70-18 a kombinovaný brzdový systém standardně vybavený ABS je vpředu tvořen dvěma 296 mm kotouči se čtyřpístovými třmeny Nissin a vzadu 256 mm kotoučem s jednopístovým třmenem.
Celkové rozměry jsou 2195 mm (délka) x 835 mm (šířka) x 1130 mm (výška). Rozvor kol je 1490 mm, světlá výška 125 mm a sedlo je umístěno v přijatelných 795 mm, díky čemuž je ovládání stroje CB 1100 velmi pohodlné.
Sklon vidlice a závlek jsou 27°/114 mm. Pohotovostní hmotnost je 248 kg; Objem palivové nádrže je 14,6 litru s 3,5 litrovou rezervou.
Kruhový analogový rychloměr a otáčkoměr evokují klasické historické stroje Honda a jsou velmi dobře čitelné. Výbava dále zahrnuje ukazatel stavu paliva a hodiny, součástí standardní výbavy jsou rovněž hlavní stojan a madlo pro spolujezdce.
Model CB 1100 bude k dispozici ve třech barevných provedeních:
- Perleťová Pearl Milky White s bočními panely Eternal Silver
- Glory Red s bočními panely Eternal Silver
- Graphite Black s bočními panely Graphite Black.
4. Příslušenství
Mnozí majitelé modelu CB 1100 si budou chtít svůj stroj individuálně přizpůsobit. Pro ně je k dispozici široká nabídka příslušenství, která zahrnuje:
- Vyhřívaná madla
- Zadní nosič
- Barevně sladěný box s opěrkou
- Nastavovací šroub přední vidlice (zlatý nebo červený)
- Chromované rámečky přístrojů
- Panel přístrojů (zlatý nebo stříbrný)
- Kryt světlomety
- Chromovaný kryt pro typický jednoduchý světlomet, který odráží kvalitu a individualitu klasického stylu.
Záruka Honda
Originální příslušenství Honda je vyvíjeno současně s modelem. Veškeré příslušenství podléhá přísným testům společnosti Honda a je na něj poskytována dvouletá záruka.
4. Technické parametry
MOTOR
Typ: Řadový čtyřválec chlazený vzduchem a olejem, DOHC
Zdvihový objem: 1 140 cm3
Vrtání x zdvih: 73,5 x 67,2 mm
Kompresní poměr: 9,5:1
Max. výkon: 66 kW/7 500 ot./min. (95/1/EC)
Max. točivý moment: 93 Nm/5 000 ot./min. (95/1/EC)
Volnoběžné otáčky: 1 100 +/-100
Olejová náplň: 4,9 litru
PALIVOVÝ SYSTÉM
Karburace: Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Vrtání škrticí klapky: 32 mm
Objem palivové nádrže: 14,6 litru (včetně 3,5 litrové rezervy)
Spotřeba paliva bude upřesněna.
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Zapalování: Plně tranzistorové elektrické zapalování
Nastavení předstihu: 10°
Zapalovací svíčky: NGK - LMAR8A – 9S
Startér: Elektrický
Kapacita baterie: YTZ14S WET 12V-11,2 Ah
Výkon alternátoru: 333 W
Světlomet: 60/55 W
HNACÍ ÚSTROJÍ
Spojka: lamelová, mokrá
Typ převodovky: 5-stupňová
Převodový poměr:
?3,166(38/12)
?2,062(33/16)
?1,545(34/22)
?1,250(25/20)
?(30/29)
Primární převod: 1,652 (76/46)
Koncový převod: řetěz 2,166 (39/18)
RÁM
Typ: Dvojitá ocelová kolébka
PODVOZEK
Rozměry (DxŠxV): 2 195 x 835 x 1 130 mm
Rozvor: 1 490 mm
Úhel přední vidlice: 27°
Závlek: 114 mm
Poloměr otáčení: 2,7 m
Výška sedla: 795 mm
Světlá výška: 125 mm
Pohotovostní hmotnost: 248 kg
ZAVĚŠENÍ KOL
Přední: 41 mm konvenční vidlice
Zadní: Nastavitelná tuhost pružin, dva tlumiče
KOLA
Přední: Litá, hliníková
Zadní: Litá, hliníková
Velikost ráfku přední: 18M/CxMT 2,50
Zadní: 18M/CxMT 4,00
Rozměr pneumatik přední: 110/80-18
Zadní: 140/70-18
BRZDY
Přední: Hydraulická, se dvěma kotouči
Zadní: Hydraulická, kotoučová
Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.
FOTOGALERIE ZDE