Michal Hamšík, 9.11.2011
V Miláně je pod mrakem a občas prší, to ale neodradilo davy novinářů a obchodních návštěvníků, hrnoucích se hned od rána do bran zdejšího rozlehlého výstaviště. Za půl dne si člověk zdaleka nestihne prohlédnout vše, ale první novinky už pro vás máme.
Kawasaki skutečně představila nový Versys 1000. Nevypadá špatně, ale je poháněn řadovým čtyřválcem ze Z 1000, jak jsme informovali již dříve, a má sedmnáctky litá kola. Dvouválec a drátová kola by mu slušely víc :-). Motor má ve "versysí" ůpravě výkon 118 koní při 9000 otáčkách a solidní krouťák 102 Nm při 7700 otáčkách. Hmotnost stroje je 239 Kg, potěšitelná je nádrž na 21 litrů. Prostě, vypadá to na příjemný, ale vyloženě silniční cesťák. Jinak jsou na stánku k vidění již avizované ER-6n a ER-6f, kterým to v nové úpravě opravdu sluší, a také upgradovaná ZZR 1400.
Honda ukázala Crosstourer, který klame "adventure" vzhledem, ale vychází motorově z VFR 1200, má výkon 127 koní a kontrolu trakce. Celé to váží (s náplněmi) 275 kilo, s automatem DCT o deset víc. Řekl bych, že Crosstourer je určením a velikostí takový nástupce Varadera. Bohužel, opět žádná nová Africa Twin...
Dále jsou zde novinky NC 700S a NC 700X s novým motorem podobným jako u stroje Integra. Prvně jmenovaný model má být snadno ovladatelný, cenově dostupný a úsporný motocykl pro každodenní použití. Variabilně může být osazen dvouspojkovou převodovkou DCT s automatickým nebo ručním řazením, nebo "normální šestistupňovou předovkou. Dvouválec do V o obsahu 670 ccm nabízí výkon 48 koní při 6250 ot. a krouťák 60 Nm při 4750 ot.
Honda NC 700X je technicky velice podobný, ale designově je to takový menší Crosrunner. Motor je naladěn na trochu vyšší výkon - 51 koní. Celý stroj je oproti verzi S vyšší a má podvozek s delšími zdvihy, což uvítáte na rozbitých silnicích.
Husqvarna se chlubí modely Nuda 900 a 900R, zajímavé jsou i koncepty MOAB a E-Go.
BMW se chce v segmentu velkých skútrů uchytit se stroji C 600 Sport a C 650GT, samozřejmě nechybí ani G 650GS Sertao aj.
Triumph představil Tiger Explorer 1200, který vypadá opravdu dobře a ještě o něm napíšeme více.
Ossa, kdysi hodně slavná a dnes opět na výsluní se deroucí značka, se vytáhla s velice pěkným a technicky revolučním endurem o objemu 300 kubíků. Dvoutaktní, nově vyvinutý motor motor s dvojitým vstřikováním má jeden vstřikovač ve válci (nikoliv v hlavě) a druhý v klikové skříni. Propletenec výfukového potrubí pod sedlem, zadní kyvka a další detaily činí tento stroj opravdu vyjímečný.
Obecný dojem z výstavy je ten, že nejvíce "tlačí na pilu" evropské firmy, krize nekrize. Mají nejvíce novinek, hodně zaniklých značek vstalo z mrtvých a představilo zajímavé projekty, zkrátka je u nich co k vidění. Naopak čínské oddělení, které se v posledních letech pravidelně rozrůstalo, se tentokrát smrsklo na pár stánků, které navíc budí minimání zájem návštěvníků.
Objevili jsme také pár zajímavých motocestovatelských vychytávek, ke kterým se postupně ještě vrátíme.