Redakce MotoRoute, 29.11.2019
V květnu ukázali v BMW svůj retro koncept R 18, který vyvolal velké ohlasy a oprávněné nadšení. Panovaly ale pochyby - bude se vyrábět?
Teď už víme, že ano, zatím však není jasné, v jaké podobě. Existují dva koncepty - původní R18 a nově i R 18/2, představený v listopadu v Miláně.
Ten první je podle nás hezčí, ale pro sériovou výrobu by zcela jistě musel projít změnami.
Koncept BMW R 18
Koncept BMW R 18 / 2
Nechme se překvapit, prozatím německý výrobce představil podrobnosti o motoru nového stroje. A půjde o dosud největší sériově vyráběný dvouválcový motor boxer všech dob!
BMW R 18 - pohonná jednotka
Překvapivé je, že má chlazení vzduchem a olejem a a rozvod OHV (s dvěma vačkami, tak jako na starých R 5 / R 51). Na každý válec však připadají 4 ventily. Tak jako tomu bývalo u starých klasických motorů BMW, má i R 18 zvlášť blok motoru a k němu přišroubovaný, demontovatelný blok převodovky (šestistupňové), oba z hliníku. Přenos výkonu obstarává opět klasická jednokotoučová suchá spojka (v přední části bloku převodovky), nyní v anti-hoppingové variantě.
Vrtání 107,1 mm a zdvih rovných 100 mm dávají úctyhodný zdvihový objem 1 802 cm3. Jednotka produkuje výkon 67 kW (91 k) při 4 750 ot./min. a asfalt trhající krouťák 158 Nm při pouhých 3 000 ot./min., přičemž více než 150 Nm je k dispozici mezi 2 000 až 4 000 ot./min. Boží! :-)
Ocelová klikovka je kovaná, stejně jako zdvihátka. Odlévané hliníkové písty běhají ve válcích po vrstvě NiCaSilu. Skříň motoru je mokrá, s dvoustupňovým olejovým čerpadlem. Ventily se štelují jednoduše šroubkem, stejně jako na starých vzducháčích BMW.
Motor je poměrně nízkootáčkový, nejvyšší otáčky jsou 5 750 ot./min. Na volnoběh točí 950 ot./min. Při tom objemu to bude zřejmě mít "věčnou" životnost.
Celá pohonná jednotka včetně převodovky a sání váží 110,8 kg.
Klasicky řešen je i kardan s křížovým kloubem - otevřený a poniklovaný!
Zatím nevíme, jak přesně bude vypadat sériová motorka, snad se příliš neodchýlí od konceptu, ale motor za nás teda bomba...