Ducati a redakce MotoRoute, 15.10.2020
Italská společnost Ducati představila zcela novou pohonnou jednotku nazvanou V4 Granturismo, určenou pro pohon připravovaného motocyklu Multistrada V4. Ten bude odhalen již brzy, konkrétně 4. listopadu (sledujte náš web).
Nový motor byl vyvinut se zřetelem na hladkost chodu, ale i co nejdelší servisní intervaly. Má být velice kompaktní, lehký, ale samozřejmě výkonný a se spoustou kroutícího momentu tak, aby splňoval požadavky na "dobrodružné cestování".
Motor dnes na veřejnosti představil šéf Ducati Claudio Domenicali spolu s firemními techniky a inženýry.
V4 Granturismo má rekordně dlouhý servisní interval 60 000 km! Ventily mají klasické pružiny, tedy nikoliv desmo rozvod. A technické údaje? Zdvihový objem 1.158 cm3, výkon 125 kW (170 hp) při 10.500 ot./min. a kroutící moment 125 Nm při 8.750 ot./min., což jsou úctyhodné parametry. Jednotka přitom splňuje normu Euro 5 a váží jen 66,7 kg (o 1,2 kg méně než dvouválcová Testastretta z Multistrady 1260). V4 je také o 85 mm kratší, o 95 mm nižší a jen o 20 mm širší.
Pohonná jednotka "zdědila" některé prvky ze závodních strojů Ducati, jako např. klikovku otáčející se "v protisměru", což přispívá k lepší ovladatelnosti, nebo technologii Twin Pulse, kdy kliková hřídel je přesazena v úhlu 70° a motor pálí ve sledu 90-200-90-340 stupňů.
Zajímavé je také to, že 2 zadní válce se vypínají při volnoběhu, aby motor negeneroval zbytečně mnoho tepla a snížila se spotřeba.
Motor Ducati V4 Granturismo - technické údaje:
- Typ: 4-válec do V 90°
- Zadní válce se při volnoběhu deaktivují
- Zdvihový objem: 1 158 cm3
- Vrtání x zdvih: 83 x 53,5 mm
- Kompresní poměr: 14:1
- Nejvyšší výkon: 125 kW (170 k) / 10 500 rpm
- Nejvyšší točivý moment: 125 Nm / 8 750 rpm
- Homologace Euro 5
- Rozvod DOHC částečně řetězem a částečně ozubenými koly, 4 ventily na válec
- Kliková hřídel s opačnou rotací s přesazením 70°
- Mokrá vícelamelová spojka se servem
- Polosuchá skříň se třemi olejovými čerpadly (1 čerpá a 2 olej vracejí)
- 4 oválná sání průměru 46 mm
- 6-rychlostní převodovka vybavená systémem Ducati Quick Shift (DQS)
- Servisní interval 60 000 km (zatím nevíme podrobnosti, např. jak je to s olejem)