Faber Moto s.r.o., 11.7.2017
Aprilia Dorsoduro 900
Aprilia Dorsoduro je motocyklem pro radost z jízdy par excellence. Jeho konstrukce, zrozená z geniální intuice značky Aprilia, byla podřízena jedinému cíli: poskytovat maximální možné potěšení z jízdy na silnici díky nejlepším provozním vlastnostem v kategorii sportovních motocyklů a supermotardů.
Výsledkem je skutečně výjimečný motocykl s vyspělými technickými řešeními, který se svou agilitou a sportovními výkony řadí na vrchol své kategorie. Na tom má svůj podíl nejen know-how značky Aprilia v oblasti efektivní konstrukce podvozku a vysokovýkonných motorů, ale také spolupráce se závodním oddělením Aprilia, které získalo celkem 54 titulů mistra světa v nejnáročnějších a nejelitnějších disciplínách, z toho 7 v mistrovství světa Supermoto.
Motocykl Dorsoduro 900 vychází z tradičního zastoupení značky Aprilia v tomto segmentu a je skutečným generátorem radosti z jízdy. Jeho exkluzivita pramení rovněž z originálních a inovativních technických řešení, mezi něž patří kombinovaná konstrukce rámu s ocelovými trubkami a hliníkovými deskami, jež zaručuje motocyklu vynikající ovladatelnost a nekompromisní charakteristiku při průjezdu zatáčkou.
Dvouválec s válci do V/90° vykouzlí úsměv na jezdcově tváři při každém přidání plynu díky nové výkonové charakteristice, umocňující jeho charakter. Technickou výbavu modelu Dorsoduro 900 završuje citlivé elektronické řízení, které zahrnuje kromě elektronického ovládání škrticích klapek „ride-by-wire“ s nastavitelnou charakteristikou motoru také protiprokluzový systém a ABS.
Design: rovnováha mezi tvarem a funkcí
Projekt Aprilia Dorsoduro 900 se zaměřil na potěšení z jízdy. Z toho důvodu je kapotáž redukována na nezbytné minimum, stejně jako se inženýři vzdali všeho, co není důležité pro sportovní výkony a maximální potěšení z jízdy.
Na druhé straně hrají zásadní roli technické prvky, které jsou neodmyslitelnou součástí konstrukce a designu. Úzké propojení se světem motoristického sportu naznačují například chrániče rukou na řídítkách a plocha pro startovní číslo vpředu. Tvarové řešení prostřední části, jež je pro jezdce během sportovní jízdy nejvýznamnější, je dalším výjimečným prvkem konstrukce.
Optimalizované a kompaktní rozměry umožňují jezdci okamžitě dosáhnout důvěrného sepjetí s motocyklem. Inženýři značky Aprilia dosáhli tohoto výsledku prostřednictvím dlouhého a plochého sedla, které bylo zřetelně inspirováno světem motoristického sportu. Sedlo poskytuje za všech okolností nejefektivnější polohu za řídítky a ponechává velký prostor pro podélný pohyb.
Záď je jedním z nejreprezentativnějších estetických aspektů motocyklu Dorsoduro. Její elegantní štíhlé tvary doplňuje dvojité výfukové potrubí. Toto řešení umožňuje vynikající symetrii proporcí a rozložení hmotnosti.
Rám a kryty hlav válců, lakované červenou barvou, jsou dalším sportovním prvkem výbavy. Odvážné povrchové úpravy kombinují nové grafické prvky ve zcela novém barevném uspořádání s odstínem Adrenalinic Silver.
Lepší výkonové parametry přepracovaného vidlicového dvouválce
Aprilia vyvinula novou jednotku se zdvihovým objemem 900 cm3 na základě dvouválce s válci do V/90° a zdvihovým objemem 750 cm3, který je proslulý a oblíbený pro svůj charakter a spolehlivost. Cílem bylo dosáhnout vyššího točivého momentu a rychlejších reakcí v oblastech nízkých a středních otáček pro vzrušující zážitky z jízdy. Motor Aprilia V-twin byl za tím účelem v mnoha detailech přepracován.
Nového zdvihového objemu se dosáhlo zvětšením zdvihu z 56,4 mm na 67,4 mm a ponecháním vrtání beze změny (92 mm). Na základě této změny vrcholí křivka výkonu hodnotou 95,2 k při 8750 min-1, ale důležitější je hodnota maximálního točivého momentu, která vzrostla z 82 N.m při 4500 min-1 u motoru V-twin 750 cm3 na 90 N.m při 6500 min-1 u nového vidlicového dvouválce se zdvihovým objemem 900 cm3. Tato hodnota představuje skutečný vrchol ve své kategorii.
Navzdory tomu, že nový motor V-twin 900 cm3 dosahuje maxima točivého momentu ve vyšších otáčkách, má křivka točivého momentu plošší průběh a je vždy výš, než u předchůdce se zdvihovým objemem 750 cm3. Tento krok umožnil zrychlit reakce při akceleraci a rozjezdu, a to vše ve prospěch potěšení z jízdy, aniž by tím byla jakýmkoli způsobem ovlivněna příslovečná spolehlivost motoru, nebo tvar a rozměry motocyklu.
Přestože základní konstrukce zůstává beze změny – oba válce svírají úhel 90 stupňů, mají čtyři ventily na válec ovládané dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců a jsou chlazeny kapalinou – doznal nový motor různých změn. Důležitým krokem bylo snížení tření prostřednictvím zcela přepracovaných pístů. Jejich plášť je nyní opatřen speciálním prvkem, který snižuje tření, zatímco nové pístní čepy snížily hmotnost dílů, vykonávajících vratný pohyb. Rovněž nový klikový hřídel má odlišné vyvážení.
Nové a účinnější mazání s polosuchou skříní snižuje ztráty výkonu mazání v důsledku působících sil a omezuje spotřebu a teplotu oleje. Díky tomu není zapotřebí chladič oleje. Motor také používá nové vstřikovače. Vylepšené tvorby směsi vzduchu a paliva bylo dosaženo zvýšením tlaku paliva. Tím se snížila spotřeba paliva a emise, což přispívá k tomu, že motor vyhovuje limitům emisní normy Euro 4.
Tohoto výsledku bylo dosaženo také díky výfukové soustavě s dvěma senzory Lambda. Motor motocyklu Aprilia Dorsoduro 900 je navíc vybaven automatickým dekompresorem, který usnadňuje jeho spuštění za nízkých teplot.
Síla, potřebná k ovládání páky spojky, byla snížena o 15 %, což zvyšuje komfort ovládání. Všechny komponenty spojky byly navíc přepracovány, přičemž primární převod byl optimalizován pro maximální využití dostupného výkonu. Aprilia Dorsoduro 900 je k dispozici také ve verzi s výkonem omezeným na 35 kW, což je ideální pro čerstvé držitele řidičského oprávnění na motocykl.
Nová elektronická řídicí jednotka
Elektronická řídicí jednotka motoru Marelli 7 SM je nová a výkonnější. Jedná se o stejný hardware, jaký se používá v motocyklech s motory V4 z Noale.
Řídicí jednotka komunikuje s novým systémem zcela elektronického ovládání škrticích klapek „ride-by-wire“, který je kompletně integrován do rukojeti plynu. Tento systém umožňuje ještě preciznější řízení tvorby směsi paliva a vzduchu na základě mnoha parametrů, včetně otáček motoru, zařazeného převodového stupně, proudění vzduchu (množství a rychlost), polohy rukojeti plynu a teploty. To je velmi přínosné pro plynulou jízdu bez skokových reakcí na přidání nebo ubrání plynu, omezování tvorby škodlivých emisí a snižování spotřeby paliva. Motor je proto vždy schopen poskytovat optimální točivý moment a nejlepší akceleraci, aby bylo zaručeno maximální potěšení z jízdy.
Systém je také o 550 gramů lehčí v porovnání s předchozím systémem „ride-by-wire“, jímž byl vybaven model Dorsoduro 750.
Sofistikované elektronické řízení kromě toho poskytuje možnost změnit charakteristiku řízení motoru a dramaticky tak změnit charakter přenosu hnací síly na povrch vozovky. Nastavení Sport poskytuje okamžitou a agresivní reakci na přidání plynu; režim Touring zajišťuje plynulejší reakce, které jsou ideální pro cestování a každodenní jízdy; charakteristika Rain snižuje dostupný výkon na cca 70 k, a je proto ideální pro nepříznivé povětrnostní podmínky nebo kluzké povrchy.
Charakteristiku lze kdykoli změnit, dokonce i za jízdy, jednoduchým stisknutím tlačítka pro spuštění motoru.
Dorsoduro 900 představuje nový protiprokluzový systém Aprilia se třemi úrovněmi nastavitelné citlivosti (systém lze navíc deaktivovat). Prokluz zadního kola je omezen úpravou zapalování a polohy škrticích klapek.
Protiprokluzový systém Aprilia modelu Dorsoduro 900 je kombinován s dvoukanálovým protiblokovacím systémem ABS od společnosti Continental s vyspělým nastavením, které umožňuje sportovní jízdu. Rovněž funkci ABS lze deaktivovat.
Nová elektrická soustava zajišťuje komunikaci mezi řídicí jednotkou motoru a dalšími řídicími systémy a novým digitálním panelem přístrojů s barevným displejem TFT. Kompaktní jednotka s 4,3“ displejem zahrnuje rozmanité informace, jež jsou za všech okolností dobře čitelné díky schopnosti přizpůsobit pozadí a barvy fontů podmínkám, které snímá senzor světla. Mezi zobrazované informace patří: otáčkoměr, rychloměr, ukazatel zařazeného převodového stupně, teplota chladicí kapaliny, zvolená charakteristika motoru a hodiny.
Pomocí praktického joysticku MODE pro ovládání elektronických funkcí na levé straně může jezdec procházet nabídkami menu a nastavovat následující parametry: ukazatel ujetých kilometrů, nastavení protiprokluzového systému, ABS ON (pouze u stojícího motocyklu), MENU (pouze u stojícího motocyklu), denní záznam A – ujeté kilometry, denní záznam A – doba jízdy, denní záznam A – nejvyšší rychlost, denní záznam A – průměrná rychlost, denní záznam A – průměrná spotřeba paliva, denní záznam B – ujeté kilometry, denní záznam B – doba jízdy, denní záznam B – nejvyšší rychlost, denní záznam B – průměrná rychlost, denní záznam B – průměrná spotřeba paliva, okamžitá spotřeba paliva, dojezd.
Jedním z prvků výbavy na přání je montážní sada AMP, multimediální platforma Aprilia, která propojí chytrý telefon s vozidlem, aby mohl jezdec využívat výjimečné množství užitečných provozních informací. Nové přístroje umožní sledovat na displeji veškerá data, týkající se telefonních hovorů, jakož i informace o používání komunikačního zařízení nebo o přehrávaných zvukových souborech.
Konstrukce podvozku: lepší jízdní vlastnosti a ovladatelnost
Všechny motocykly Aprilia byly vždy považovány za měřítko díky své excelentní konstrukci podvozku. Podvozek modelu Dorsoduro 900 poskytuje vysokou úroveň efektivity, vyvážené nastavení, tuhou charakteristiku odpružení a preciznost dokonce i při extrémní jízdě na závodním okruhu, ale zároveň umožňuje snadné a intuitivní řízení v každodenním provozu. Tyto kvality jsou výsledkem promyšleného uspořádání jednotlivých prvků.
Aprilia uplatnila v konstrukci rámu své know-how, získané v motoristickém sportu, zejména pak z použití kombinovaných struktur v mistrovství světa Supermoto. Trubková konstrukce horní části ocelového rámu (nyní lakovaná červeně, stejně jako nosný rám sedla) je spojena s širokými bočními deskami rámu z hliníkové slitiny pomocí speciálních vysokopevnostních šroubů. Výsledkem je velmi tuhý a lehký skelet, nejlepší řešení pro maximální využití výhod většího zdvihového objemu vidlicového dvouválce 900 cm3. Estetický dojem navíc vyjadřuje nízkou hmotnost, extrémně vyspělou techniku a italský styl.
Dalším výjimečným technickým prvkem je šikmé uložení tlumiče na pravé straně motocyklu. Tlumicí jednotka má nastavitelné předpětí pružiny a hydraulické dorazy. Toto řešení vytvořilo cenný prostor pro optimální uspořádání výfukového potrubí, aniž by to ovlivnilo délku motocyklu a zvýšilo tepelné zatížení tlumiče. Hliníková kyvná vidlice je dimenzovaná pro asymetrické zatížení v důsledku bočního uložení tlumiče a může se pochlubit charakteristikami torzní tuhosti a pružnosti, které jsou nepostradatelné pro preciznost jízdy a ovladatelnost v přechodových fázích.
V konstrukci modelu Dorsoduro 900 debutuje nová vidlice Kayaba (v kombinaci s nosníky řízení z kovaného hliníku), jež má o 450 gramů nižší hmotnost, nastavitelné předpětí pružiny a lepší schopnost odolávat zatížení při sportovní jízdě a pohlcovat rázy od nerovností povrchu vozovky. Díky tomu poskytuje vynikající ovladatelnost při agresivní jízdě a vyšší úroveň komfortu při klidnější jízdě.
K celkově vylepšeným vlastnostem zavěšení obou kol modelu Dorsoduro 900 přispívá také nový pár kol s třemi dělenými paprsky, která jsou o více než 2 kg lehčí než kola, jimiž je vybaven model Dorsoduro 750. Snížení momentu setrvačnosti vylepšuje ovladatelnost a zrychlení a optimalizuje celkové provozní vlastnosti podvozku v důsledku nižších neodpružených hmot.
Konstrukce podvozku nejvyšší kvality motocyklu Dorsoduro 900 je završena brzdovou soustavou, odvozenou od sportovních motocyklů. Přední brzdy spoléhají na radiální čtyřpístkové třmeny a dvojici ocelových plovoucích kotoučů s průměrem 320 mm, vyznačujících se nízkou hmotností a zaručujích krátké brzdné dráhy a vynikající dávkování brzdného účinku. Zadní brzdový kotouč o průměru 240 mm je svírán jednopístkovým třmenem.
Přední i zadní část brzdové soustavy má „pancéřové“ tlakové hadice brzdové soustavy, odvozené z letectví, které eliminují nežádoucí vlastnosti konvenčních pryžových hadic a zaručují preciznost a odolnost vůči slábnutí brzdného účinku.
Sortiment originálního příslušenství Aprilia pro sportovní jízdu i cestování
Pro model Dorsoduro 900 je rovněž k dispozici široký sortiment příslušenství pro sportovní jízdu i cestování. První skupina doplňků umocňuje sportovní duši a nezaměnitelný závodní charakter motocyklů Aprilia. Do ní patří díly z hliníkových odlitků, jako jsou kryty nádržky brzdové a spojkové kapaliny, páky brzdy a spojky a zrcátka s velmi kvalitní povrchovou úpravou CNC.
Příslušenství, zaměřené na cestování, zvyšuje komfort modelu Dorsoduro 900. Do této skupiny patří komfortní sedlo, boční brašny a boční tašky na nádrž.
Stejně jako pro ostatní motocykly Aprilia se dodává multimediální platforma Aprilia s konektivitou Bluetooth a rozhraním s ovládacími prvky na řídítkách a novým displejem TFT. Tento systém umožňuje jezdci spravovat a sdílet veškeré informace, od dat o sportovnější jízdě až po cestovní informace, včetně dat o spotřebě paliva, trasách a rychlostech, podmínkách adheze a polohách servisních partnerů značky Aprilia.
Aprilia Dorsoduro 900 – Technické údaje
Motor
|
Aprilia V90 Podélně uložený, čtyřdobý, kapalinou chlazený dvouválec s válci do V/90°, DOHC s kombinovaným pohonem vačkových hřídelů ozubenými koly a řetězy, čtyři ventily na válec, systém elektronického ovládání škrticích klapek „ride-by-wire“
|
Palivo
|
Bezolovnatý benzin
|
Vrtání x zdvih
|
92 x 67,4 mm
|
Zdvihový objem
|
896,1 cm3
|
Kompresní poměr
|
11,5:1
|
Nejvyšší výkon na klikovém hřídeli
|
95,2 k (70 kW) při 8750 min-1
|
Nejvyšší točivý moment na klikovém hřídeli
|
90 N.m při 6500 min-1
|
Palivová soustava
|
Integrovaný systém řízení motoru. Vstřikování a zcela elektronické ovládání škrticích klapek „ride-by-wire“ se třemi různými charakteristikami (Sport, Touring, Rain)
|
Zapalování
|
Elektronicky řízené digitální zapalování, integrované se systémem vstřikování
|
Spouštěč
|
Elektrický
|
Výfuková soustava
|
Výfuková soustava ze 100 % ušlechtilé oceli, „2 do 1“, trojčinný katalyzátor a dva senzory Lambda
|
Alternátor
|
450 W při 6000 min-1
|
Mazací soustava
|
S mokrou skříní
|
Převodovka
|
6stupňová, převodové poměry:
1. stupeň 14/36 (2,57)
2. stupeň 17/32 (1,88)
3. stupeň 20/30 (1,5)
4. stupeň 22/28 (1,27)
5. stupeň 23/26 (1,13)
6. stupeň 24/25 (1,04)
|
Spojka
|
Hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni
|
Primární převod
|
Ozubené soukolí s přímým ozubením, převodový poměr: 40/69 (1:1,73)
|
Sekundární převod
|
Řetěz. Převodový poměr: 15/44 (1:2,93)
|
Rám
|
Stavebnicový trubkový rám z oceli, připevněný k hliníkovým bočním deskám vysokopevnostními šrouby. Odnímatelný zadní rám
|
Odpružení vpředu
|
Protiponořovací vidlice, ramena A 41 mm. Nastavitelné hydraulické dorazy tlumení a předpětí pružiny. Dráha propružení 170 mm.
|
Odpružení vzadu
|
Kyvná vidlice z hliníkové slitiny. Nastavitelný kapalinový tlumič a předpětí pružiny. Dráha propružení 160 mm.
|
Brzdová soustava
|
Vpředu: dva plovoucí brzdové kotouče A 320 mm z ušlechtilé oceli. Radiální čtyřpístkové třmeny. „Pancéřové“ tlakové hadice brzdové soustavy.
Vzadu: brzdový kotouč A 240 mm z ušlechtilé oceli. Jednopístkový třmen. „Pancéřové“ tlakové hadice brzdové soustavy.
Dvoukanálový protiblokovací systém ABS společnosti Continental.
|
Kola
|
Kola z lehké slitiny
vpředu: 3,50 x 17“; vzadu: 6,00 x 17“
|
Pneumatiky
|
Radiální bezdušové pneumatiky;
vpředu: 120/70 ZR 17
vzadu: 180/55 ZR 17
|
Rozměry
|
Max. délka: 2185 mm
Max. šířka: 905 mm
Rozvor: 1515 mm
Max. výška: 1185 mm
Výška sedla nad zemí: 870 mm
Závlek: 108 mm
Úhel hlavy řízení: 26°
|
Hmotnost
|
212 kg (pohotovostní hmotnost s plnou palivovou nádrží)
|
Spotřeba paliva
|
5,599 l/100 km (cyklus WMTC)
|
Emise CO2
|
131 g/km (cyklus WMTC)
|
Objem palivové nádrže
|
12 litrů
|
Aprilia Shiver 900
Jako obvykle dala Aprilia svému novému motocyklu do vínku vytříbené mechanické díly a vynikající podvozek. Aprilia Shiver 900 rozvíjí původní koncept motocyklu, který od svého prvního příchodu na scénu v roce 2007 představoval revoluci jako první sériově vyráběný motocykl s technikou „ride-by-wire“ pro elektronicky řízené ovládání škrticích klapek motoru. Technická novinka značky Aprilia byla přímo odvozena ze světa motoristického sportu. Aprilia Cube byla prvním motocyklem MotoGP, který tuto techniku použil v roce 2002, a od té doby následovali tento příklad všichni ostatní výrobci.
Aprilia Shiver 900 dosahuje vyšších výkonových parametrů díky novému vidlicovému dvouválci se zdvihovým objemem 900 cm3. Motor poskytuje nejen vyšší výkon, ale i točivý moment, jenž je pro jízdu mnohem důležitější. Hodnoty točivého momentu jsou v celém rozsahu otáček nejvyšší ve své kategorii.
Vyšší výkon a vytříbenější charakter přinášejí jezdci mimořádné uspokojení z jízdy, aniž by se musel vzdávat snadného ovládání a komfortu, jaké byly vždy typickou vlastností modelu Aprilia Shiver. Jeho základem je motocykl, který uchvátil začínající i zkušené jezdce konstrukcí svého podvozku, jež v nejlepší tradici značky Aprilia využívá know-how výrobce, který během své krátké historie získal 54 titulů mistra světa a jehož motocykly se v současnosti účastní nejvyšších kategorií motoristického sportu, jako jsou MotoGP a Superbike.
Výkonný a technicky vyspělý model Aprilia Shiver 900 se snadno řídí a jeho výbava nyní poprvé zahrnuje vyspělý protiprokluzový systém, který zvyšuje bezpečnost při zachování nejvyšší úrovně potěšení z jízdy. Motocykl Shiver 900 je neodolatelnou pozvánkou k nasazení přílby a hledáním nejlepších zážitků z jízdy v jedné stopě, ať se jedná o jízdu po městě, trasy s plynulejším provozem nebo o přejezdy horských průsmyků či cestování i na dlouhé vzdálenosti.
Design: nekonvenční sportovní motocykl bez kapotáže
Nová Aprilia Shiver 900 je nekonformním motocyklem bez kapotáže, který klade ještě větší důraz na osobitý design: od příčného sacího potrubí, jež „objímá“ přední část motocyklu, až po charakteristickou kompaktní záď s výfukovým potrubím, vedeným pod sedlem. Nové vnější části motocyklu – boční kryty palivové nádrže, boční panely, záď, přední blatník – se prezentují v dalekosáhle přepracovaném estetickém pojetí.
Nový dvouválec vyniká také svými agresivními prvky, poukazujícími na jeho vytříbený sportovní charakter: rám, pružicí a tlumicí jednotka a kryty hlav válců jsou nyní lakovány červenou barvou. Originální kontrast vytvářejí detaily s adrenalinovým nábojem, které jsou součástí tří nabízených barevných kombinací – Evolution White, Hi Tech Silver a Unconventional Green.
Výfuková soustava, další charakteristický prvek motocyklu Aprilia Shiver, byla přepracována. Výfukové potrubí zůstává umístěno pod sedlem, čímž přispívá k extrémně čistému profilu motocyklu, ale koncová část tlumiče je nyní kratší a směřuje vzhůru. Zcela nová koncová část výfukové soustavy je vyrobena z koncentrických prstenců a ukončena konkávním diskem. To je další odvážný stylistický prvek, díky němuž je model Shiver okamžitě rozpoznatelný dokonce i zezadu. Kromě toho je praktické směřovat výfukové plyny dolů, aby se nesnižoval komfort spolujezdce.
Motor: vyšší točivý moment znamená ještě více potěšení z jízdy
Nový motor Euro 4 má větší zdvihový objem 900 cm3 místo 750 cm3 u původní verze. Tohoto zvýšení se dosáhlo prodloužením zdvihu, čímž se výrazně zvýšil točivý moment v oblasti středních otáček. Z toho vyplývají rychlejší reakce během akcelerace a na výjezdu ze zatáčky.
Maximální točivý moment 90 N.m při 6500 min-1 zaručuje ryzí potěšení z jízdy. To bylo jedním z hlavních cílů pro inženýry značky Aprilia při konstrukci nového dvouválce.
Výkon se zvýšil na více než 95 k, což zohledňuje rozhodnutí zachovat soulad s legislativními limity, aby bylo možné získat rovněž schválení verze s výkonem omezeným na 35 kW, kterou mohou řídit držitelé omezeného řidičského oprávnění. Ovládání motocyklu Aprilia Shiver 900 je proto snadné dokonce i pro nováčky.
Nový motor, který zachovává úhel 90 stupňů mezi oběma válci, ventilový rozvod DOHC se čtyřmi ventily na válec a chlazení kapalinou, byl podroben různým změnám, včetně důležitých opatření, zaměřených na snížení tření pístů. Písty mají zcela novou konstrukci se speciálním prvkem na plášti, který snižuje tření, zatímco nové pístní čepy snížily hmotnost dílů, vykonávajících vratný pohyb. Rovněž nový klikový hřídel má odlišné vyvážení.
Na druhé straně nové a účinnější mazání s polosuchou skříní snižuje ztráty výkonu mazání v důsledku působících sil a omezuje spotřebu a teplotu oleje. Díky tomu není zapotřebí chladič oleje.
Vyšší účinnosti se dosáhlo také v oblasti spalování díky použití nových vstřikovačů. Vyšší tlak paliva zlepšuje tvorbu směsi vzduchu a paliva, což má příznivý vliv na spotřebu paliva a emise. Na plnění limitů emisní normy Euro 4 se podílí také výfuková soustava s dvojitým senzorem kyslíku.
Motor motocyklu Aprilia Shiver 900 je rovněž vybaven automatickým dekompresorem, který usnadňuje spuštění motoru za nízkých teplot.
Motor, pohánějící model Aprilia Shiver 900, dostal do vínku elektronickou řídicí jednotku Marelli 7SM. Tato významná evoluce umožnila na jedné straně zavedení citlivého protiprokluzového systému, na druhé straně vedla k výraznému zjednodušení elektrické soustavy. Zatímco dříve byly funkce řídicí jednotky motoru a ostatních řídicích systémů rozděleny mezi dvě samostatné elektronické řídicí jednotky, nyní jsou integrovány do jednoho hardwarového komponentu, který je stejný jako v modelech s motorem V4 z Noale.
Všechny komponenty spojky byly navíc přepracovány. Síla, potřebná k ovládání páky spojky, byla snížena o 15 %, přičemž primární převod byl optimalizován pro maximální využití dostupného výkonu.
Premiéru slaví ještě více vyspělé elektroniky
Nový model Shiver 900 maximálně využívá rozsáhlé zkušenosti značky Aprilia v oblasti elektronických řídicích systémů a asistenčních funkcí, jejichž bezkonkurenčním příkladem je Aprilia RSV4 – supersportovní motocykl, který má na svém kontě sedm titulů mistra světa v závodech superbiků (World SBK; tři tituly v hodnocení jezdců a čtyři tituly v hodnocení konstruktérů) ve své závodní verzi a jenž je nepřetržitě na vrcholu své kategorie v silniční verzi.
Na základě těchto zkušeností a technických inovací značky Aprilia je model Shiver 900 vybaven vyspělým protiprokluzovým systémem, který lze nastavit do různých režimů nebo deaktivovat. Tím je zaručena maximální bezpečnost, ale také ryzí potěšení z jízdy díky dvojitým zásahům do zapalování a přívodu vzduchu prostřednictvím elektronicky ovládaných škrticích klapek. Zásahy jsou proto plynulé a snadno předvídatelné.
Protiprokluzový systém Aprilia je kombinován s dvoukanálovým protiblokovacím systémem ABS společnosti Continental s optimalizovaným nastavením, které zachovává veškeré aspekty sportovní jízdy. Rovněž funkci ABS lze deaktivovat.
Zcela elektronický systém ovládání škrticích klapek „ride-by-wire“, jenž byl poprvé zařazen do sériové výroby s první verzí modelu Shiver, byl rovněž podroben dalšímu vývoji. Nyní je zcela integrován do otočné rukojeti plynu. Systém je také o více než půl kilogramu lehčí a umožňuje ještě preciznější řízení tvorby směsi paliva a vzduchu na základě mnoha parametrů, včetně otáček motoru, zařazeného převodového stupně, proudění vzduchu (množství a rychlost), polohy otočné rukojeti plynu a teploty. To je velmi přínosné pro plynulou jízdu bez skokových reakcí na přidání nebo ubrání plynu, omezování tvorby škodlivých emisí a snižování spotřeby paliva.
Sofistikované elektronické řízení také poskytuje možnost upravit charakteristiku pro řízení motoru a dramaticky tak změnit charakter přenosu hnací síly na povrch vozovky. Nastavení Sport poskytuje okamžitou a agresivní reakci na přidání plynu; režim Touring poskytuje plynulejší reakce, které jsou ideální pro cestování a každodenní jízdy; charakteristika Rain snižuje dostupný výkon na cca 70 k, a je proto ideální pro nepříznivé povětrnostní podmínky nebo kluzké povrchy.
Charakteristiku lze kdykoli změnit, dokonce i za jízdy, jednoduchým stisknutím tlačítka pro spuštění motoru.
Panel přístrojů je zcela nový a je nyní tvořen velmi moderním displejem TFT, zaručujícím dokonalou čitelnost zobrazovaných informací. Velký displej s úhlopříčkou 4,3“ (stejný displej nalézá uplatnění v nových verzích modelů Aprilia RSV4 a Aprilia Tuono 1100 V4) umožňuje přehledné a snadno čitelné zobrazování veškerých provozních informací díky schopnosti přizpůsobit pozadí a barvy fontů podmínkám, které snímá senzor světla. Mezi zobrazované informace patří: otáčkoměr, rychloměr, ukazatel zařazeného převodového stupně, teplota chladicí kapaliny, teplota vzduchu, zvolená charakteristika motoru a hodiny.
Pomocí praktického joysticku MODE pro ovládání elektronických funkcí na levé straně může jezdec procházet nabídkami menu a nastavovat následující parametry: ukazatel ujetých kilometrů, nastavení protiprokluzového systému, ABS ON (pouze u stojícího motocyklu), MENU (pouze u stojícího motocyklu), denní záznam A – ujeté kilometry, denní záznam A – doba jízdy, denní záznam A – nejvyšší rychlost, denní záznam A – průměrná rychlost, denní záznam A – průměrná spotřeba paliva, denní záznam B – ujeté kilometry, denní záznam B – doba jízdy, denní záznam B – nejvyšší rychlost, denní záznam B – průměrná rychlost, denní záznam B – průměrná spotřeba paliva, okamžitá spotřeba paliva, dojezd.
Propojení s chytrým telefonem uživatele umožňuje sada AMP z nabídky příslušenství. Jezdec tak může sledovat na displeji veškerá data, týkající se telefonních hovorů, jakož i informace o používání komunikačního zařízení nebo o přehrávaných zvukových souborech.
Konstrukce podvozku odpovídající tradicím značky Aprilia
Vyšší úrovni výkonových parametrů nového motoru byla dokonale přizpůsobena vyspělá konstrukce podvozku, která umožňuje snadnou a intuitivní ovladatelnost, ale zároveň i neuvěřitelně vysokou úroveň jízdních výkonů, které jsou v nejlepší tradici značky Aprilia ve své kategorii jednoduše bezkonkurenční.
Kombinovaná konstrukce rámu z ocelových trubek a hliníkových desek zaručuje příkladnou tuhost a extrémně kompaktní rozměry motocyklu. Navíc umožňuje bezproblémovou jízdu začínajícím jezdcům a poskytuje maximální potěšení z jízdy náročným jezdcům s bohatými zkušenostmi a velkými dovednostmi. Shiver 900 je ideálním motocyklem pro trasy s mnoha zatáčkami.
Skelet modelu Shiver 900 využívá pověstné know-how značky Aprilia v oblasti konstrukce rámu a její zkušenosti ze závodních okruhů po celém světě. Trubková konstrukce horní části ocelového rámu je spojena s širokými bočními deskami rámu z hliníkové slitiny pomocí speciálních vysokopevnostních šroubů. Výsledkem kombinace výše uvedených prvků je extrémně tuhý a lehký rám, racionální a excelentní řešení pro „zkrocení všech koní“ nového motoru Aprilia V90.
Uvážlivý průběžný vývoj motoru umožnil zkonstruovat agilní motocykl. K vynikajícím jízdním vlastnostem přispívá také uložení tlumiče na pravé straně. Díky tomuto řešení vznikl prostor pro výfukové potrubí s optimalizovaným tvarem a objemem pro dosažení nejlepších výkonových parametrů motoru. Optimální uspořádání výfukového potrubí se navíc obešlo bez výrazného vlivu na délku motocyklu a tepelného zatížení tlumiče, který hraje důležitou roli pro jízdní vlastnosti.
Hliníková kyvná vidlice s výztužným prvkem se může pochlubit nejlepšími hodnotami tuhosti ve své kategorii a je dimenzovaná pro asymetrické zatížení v důsledku bočního uložení tlumiče.
Aprilia Shiver 900 používá novou vidlici Kayaba s nastavitelnými hydraulickými dorazy a předpětím pružiny, která je o téměř půl kilogramu lehčí než vidlice původní verze. Ramena o průměru 41 mm jsou doplněna kokilovým odlitkem konzoly pro radiální brzdové třmeny. Dráha propružení 130 mm umožňuje plynulou jízdu ve městě i po horských silnicích. Dva nosníky řízení jsou vyrobeny z kovaného hliníku.
Zadní tlumič, uložený na pravé straně, je uchycen přímo ke kyvné vidlici a má nastavitelné předpětí pružiny a hydraulický doraz. Dráha propružení zadního kola je 130 mm.
Sportovní kola se třemi paprsky jsou rovněž nová a nezapřou inspiraci standardními koly modelu Aprilia Tuono V4. Navíc přispívají k nízké hmotnosti, protože jsou lehčí o 0,9 kg vpředu, resp. o 1,3 kg vzadu. To vede ke značnému snížení momentu setrvačnosti, a tím k větší agilitě motocyklu. Funkčnost podvozku optimalizuje odpovídající snížení neodpružených hmot. Výhodou je rovněž rychlejší akcelerace. Nová kola jsou vybavena pneumatikami rozměru 120/70 vpředu a 180/55 vzadu.
Brzdová soustava, vybavená dvoukanálovým protiblokovacím systémem ABS, disponuje radiálními brzdovými třmeny, které umocňují sportovní charakter motocyklu, a brzdovými kotouči o průměru 320 mm vpředu. Zadní brzdový kotouč o průměru 240 mm je svírán jednopístkovým brzdovým třmenem.
Přední i zadní část brzdové soustavy má „pancéřové“ tlakové hadice brzdové soustavy, odvozené z letectví, které eliminují nežádoucí vlastnosti konvenčních pryžových hadic a zaručují preciznost a odolnost vůči slábnutí brzdného účinku.
Sortiment originálního příslušenství Aprilia pro sportovní jízdu i cestování
Pro model Shiver 900 je rovněž k dispozici široký sortiment příslušenství pro sportovní jízdu i cestování. První skupina doplňků umocňuje sportovní duši a nezaměnitelný závodní charakter motocyklů Aprilia. Do ní patří díly z kvalitního uhlíkového kompozitu nebo hliníkových odlitků, jako jsou kryty nádržky brzdové a spojkové kapaliny, páky brzdy a spojky, zrcátka, jakož i nezbytné ochranné prvky pro rám a nárazníky pro vidlici. K dispozici jsou rovněž ukazatele směru LED v odvážném designu.
Příslušenství, zaměřené na cestování, zvyšuje komfort modelu Shiver 900. Do této skupiny patří komfortní sedlo, boční brašny a taška na nádrž.
Stejně jako pro ostatní motocykly Aprilia se dodává multimediální platforma Aprilia s konektivitou Bluetooth a rozhraním s ovládacími prvky na řídítkách a novým displejem TFT. Tento systém umožňuje jezdci spravovat a sdílet veškeré informace, od dat o sportovnější jízdě až po cestovní informace, včetně dat o spotřebě paliva, trasách a rychlostech, podmínkách adheze a polohách servisních partnerů značky Aprilia.
Aprilia Shiver 900 - Technické údaje
Motor
|
Aprilia V90 Podélně uložený, čtyřdobý, kapalinou chlazený dvouválec s válci do V/90°, DOHC s kombinovaným pohonem vačkových hřídelů ozubenými koly a řetězy, čtyři ventily na válec, systém elektronického ovládání škrticích klapek „ride-by-wire“
|
Palivo
|
Bezolovnatý benzin
|
Vrtání x zdvih
|
92 x 67,4 mm
|
Zdvihový objem
|
896,1 cm3
|
Kompresní poměr
|
11,5:1
|
Nejvyšší výkon na klikovém hřídeli
|
95,2 k (70 kW) při 8750 min-1
|
Nejvyšší točivý moment na klikovém hřídeli
|
90 N.m při 6500 min-1
|
Palivová soustava
|
Integrovaný systém řízení motoru. Vstřikování a zcela elektronické ovládání škrticích klapek „ride-by-wire“ se třemi různými charakteristikami (Sport, Touring, Rain)
|
Zapalování
|
Elektronicky řízené digitální zapalování, integrované se systémem vstřikování
|
Spouštěč
|
Elektrický
|
Výfuková soustava
|
Výfuková soustava ze 100 % ušlechtilé oceli, „2 do 1“, trojčinný katalyzátor a dva senzory Lambda
|
Alternátor
|
450 W při 6000 min-1
|
Mazací soustava
|
S mokrou skříní
|
Převodovka
|
6stupňová, převodové poměry:
1. stupeň 14/36 (2,57)
2. stupeň 17/32 (1,88)
3. stupeň 20/30 (1,5)
4. stupeň 22/28 (1,27)
5. stupeň 23/26 (1,13)
6. stupeň 24/25 (1,04)
|
Spojka
|
Hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni
|
Primární převod
|
Ozubené soukolí s přímým ozubením, převodový poměr: 40/69 (1:1,73)
|
Sekundární převod
|
Řetěz. Převodový poměr: 16/44 (1:2,75)
|
Rám
|
Stavebnicový trubkový rám z oceli, připevněný k hliníkovým bočním deskám vysokopevnostními šrouby. Odnímatelný zadní rám.
|
Odpružení vpředu
|
Protiponořovací vidlice, ramena A 41 mm. Nastavitelné hydraulické dorazy tlumení a předpětí pružiny. Dráha propružení 130 mm.
|
Odpružení vzadu
|
Kyvná vidlice z hliníkové slitiny s výztužnými prvky. Nastavitelný kapalinový tlumič a předpětí pružiny. Dráha propružení 130 mm.
|
Brzdová soustava
|
Vpředu: dva plovoucí brzdové kotouče A 320 mm z ušlechtilé oceli. Radiální čtyřpístkové třmeny. „Pancéřové“ tlakové hadice brzdové soustavy.
Vzadu: brzdový kotouč A 240 mm z ušlechtilé oceli. Jednopístkový třmen. „Pancéřové“ tlakové hadice brzdové soustavy.
Dvoukanálový protiblokovací systém ABS společnosti Continental.
|
Kola
|
Kola z lehké slitiny
vpředu: 3,50 x 17“; vzadu: 6,00 x 17“
|
Pneumatiky
|
Radiální bezdušové pneumatiky;
vpředu: 120/70 ZR 17
vzadu: 180/55 ZR 17
|
Rozměry
|
Max. délka: 2130 mm
Max. šířka: 810 mm
Rozvor: 1465 mm
Max. výška: 1110 mm
Výška sedla nad zemí: 810 mm
Závlek: 109 mm
Úhel hlavy řízení: 25,9°
|
Hmotnost
|
218 kg (pohotovostní hmotnost s plnou palivovou nádrží)
|
Spotřeba paliva
|
5,313 l/100 km (cyklus WMTC)
|
Emise CO2
|
123 g/km (cyklus WMTC)
|
Objem palivové nádrže
|
15 litrů
|
Společnost Faber Moto
Od roku 2017 je výhradním dovozcem produktů koncernu Piaggio do České republiky a přináší s motocykly značek Vespa, Piaggio, Aprilia a Moto Guzzi italský styl na české silnice. Faber Moto s.r.o. se sídlem v Brně je dceřinou společností rakouské společnosti Faber GmbH, která je importérem produktů koncernu Piaggio už od roku 1964 pro rakouský trh. Jednatel Josef Faber představuje druhou generaci zakladatelské rodiny a úspěšně vede rodinnou firmu, která má aktuálně dominantní postavení na rakouském trhu s jednostopými vozidly.