Moto Guzzi, 24.11.2021
Moto Guzzi v roce 2021 slaví sté narozeniny, ale více než za významný milník považuje toto výročí spíš za nový začátek a základ, na kterém bude stavět svou budoucnost. Epicentrem vášně pro značku Moto Guzzu zůstává továrna v Mandello del Lario.
Orlí hnízdo však dostane nový vzhled, který je výsledkem ambiciózního projektu na rekonstrukci a rozšíření továrny v následujících letech. Továrna bude otevřena veřejnosti a stane se místem setkávání a sdílení lásky k motocyklům. Tato zcela nová industriální vize, postavená na koncepci enviromentální udržitelnosti a efektivního využívání zdrojů, bude sloužit k prezentaci naprosto unikátního technického a kulturního dědictví. Charakterizuje ji pečlivě vybalancovaný poměr mezi tradicí a inovativním přístupem ke konstrukci a designu.
Moto Guzzi V100 Mandello
Číslo “100” symbolizuje stoletou historii značky, plnou vášně, řemeslného umu, inovací a úspěchů na sportovním poli i v obchodě. “100” zároveň symbolizuje druhé století, které právě začíná. A “100” také, podle tradice Moto Guzzi, symbolizuje zdvihový objem nového moderního motoru, který se stane základem nové generace motocyklů, jež spatří světlo světa v budoucnosti.
Moto Guzzi V100 Mandello začíná psát novou kapitolu v příběhu Moto Guzzi. Motocykl, který se nechce řadit nebo zapadnout jen do jedné kategorie, bude kombinovat dynamiku s cestovním charakterem, který žije v duši každé Moto Guzzi.
Tuto dosud nevídanou Moto Guzzi charakterizují špičkové technologie, kterými značka ukazuje směr, jímž chce kráčet vstříc budoucnosti plné nových technických a aerodynamických řešení.
V100 Mandello rovněž reprezentuje inovativní design který je – stejně jako u všech Moto Guzzi – zaměřený na odhalení unikátního a nezaměnitelného dvouválcového motoru. Tvary motocyklu staví na hlavních designových základech Moto Guzzi, ale mají daleko k nostalgii a prezentují se moderním přístupem. To je zřetelně vidět na tvarech palivové nádrže, která vypadá jako by byla přidělaná přímo na masivní hlavy válců, na bočních panelech pod sedlem, jejichž štěrbiny jasně odkazují na legendární model Le Mans z roku 1976, a na horní kapotáži, připomínající model Le Mans 850 III z roku 1981. Motocykl se stylem a technologiemi 21. století, který ztělesňuje charakter a autenticitu všech Moto Guzzi.
Moto Guzzi V100 Mandello představuje obrat v historii značky. Je to projekt, který poprvé využívá velmi důležité technické inovace. Je úplně prvním motocyklem s adaptivní aerodynamikou, a první Moto Guzzi s moderní elektronickou výbavou, do které patří například šestiosá inerciální platforma, náklonové ABS, semi-aktivní odpružení a quickshifter, což jsou jen některé z nejdůležitějších prvků.
Motor
A je také první Moto Guzzi, poháněnou novým motorem “compact block” se sofistikovanou technikou. Tradici zachovává architektura s uložením válců v 90° úhlu, která zaručuje unikátní průběh točivého momentu a nezaměnitelný zvuk Moto Guzzi, ale jinak je motor v podstatě celý nový.
Nový design umožnil vyvinout extrémně kompaktní a lehký motor, který je o 103 mm kratší než “small block” modelu V85 TT. Nový dvouválec vyniká nad všemi ostatními motory, které byly v Mandellu del Lario poslední dobou vyvinuty, svými hlavami válců, otočenými o 90°. Toto řešení zvyšuje jízdní komfort a umožňuje výhodnější rozmístění komponent sání a elektronického vstřikování.
Zdvihový objem má hodnotu 1042 cm3, přičemž rozvody DOHC poháněné řetězem ovládají čtyři ventily v každém válci. Mazání s olejovou vanou doplňuje kapalinové chlazení a hydraulicky ovládaná spojka v olejové lázni.
Výkon dosahuje maximální hodnoty 115 koní a točivý moment pak více než 105 Nm, přičemž 90 % jeho maxima je k dispozici už ve 3500 otáčkách a omezovač je nastaven na 9500 otáček. Tyto údaje zřetelně ukazují charakter a sílu nového motoru; můžete od něj čekat jak mocný zátah v nízkých rychlostech, tak jízdní prožitek hodný značky.
Sekundární převod kardanem je integrovaný do dlouhé hliníkové jednostranné kyvné vidlice, nyní umístěné na levé straně. Uložení výstupu kardanu mnohem níž než u předchozích motorů Moto Guzzi eliminuje reakce odpružení na přenášení točivého momentu, a tím pádem odpadá potřeba použití přepákování na kyvné vidlici. Jízda je díky tomu plynulejší při akceleraci i během zpomalování, podobně jako u motocyklu s řetězem, ale pořád s typickými výhodami kardanu, tedy menšími nároky na údržbu a čistějším provozem.
Podvozek
Sportovní charakter modelu V100 Mandello však nesouvisí pouze s výkonem nového motoru, ale také s kvalitami kompaktního a ovladatelného podvozku, který nabídne vzrušení v zatáčkách a rychlých úsecích, ale také solidní stabilitu na dlouhých cestách, doplněnou nezaměnitelným pocitem od předního kola, který je synonymem zábavy a jízdního prožitku. O to se stará také rám z ocelových trubek s rozvorem 1486 mm, který vychází ze špičkové konstruktérské školy Moto Guzzi a je dokonalým základem pro obratnost motocyklu.
Pohodlí
Cestovní kvality se projevují vysokou úrovní komfortu, kterou motocyklu dodává velkoryse dimenzované sedlo a aktivní, uvolněná jízdní pozice. Použití jednodílných hliníkových řídítek s proměnlivým průměrem dokonale ladí s filozofií modelu: dokonalá ovladatelnost při sportovní jízdě a zároveň možnost vzpřímenější a uvolněnější jízdní pozice na delších cestách.
Cestování ve dvou je základní ingrediencí projektu. Pro spolujezdce je vyhrazena velká část dobře polstrovaného sedla doplněná praktickými madly a jeho jízdní pozice je ideální na uvolněnou jízdu.
Rozsáhlá nabídka originálního příslušenství zahrnuje mimo jiné sadu kufrů, které nevyžadují montáž žádných přídavných držáků a nijak výrazně neovlivní šířku motocyklu ani jeho hmotnost.
Elektronika
Technologie Moto Guzzi přispívají ke komfortu a ochraně před větrem s využitím prvního adaptivního aerodynamického systému na světě, který v závislosti na rychlosti jízdy a zvoleném jízdním režimu automaticky nastavuje polohu deflektorů na bocích 17,5litrové nádrže. V nejvyšší poloze se díky těmto prvkům sníží nápor vzduchu na jezdce o 22 %, což přibližuje model V100 Mandello – pokud jde o úroveň ochrany – k mnohem objemnějším a méně sportovním tourerům. K tomu přispívá také horní kapotáž, jejíž výšku lze elektronicky nastavit.
Tento systém je součástí špičkového elektronického balíčku, sestávajícího z elektronického plynu Ride by Wire, který zajišťuje přesnou dodávku výkonu a nízkou spotřebu paliva, nejmodernější šestiosou inerciální platformuMarelli 11MP ECU, která efektivně řídí elektronické asistenční systémy, tempomat a náklonové ABS, zajišťující aktivní bezpečnost při brzdění v zatáčce.
K dispozici jsou čtyři jízdní režimy, jmenovitě Travel, Sport, Rain a Road. Každý z nich pracuje se třemi různými palivovými mapami, čtyřmi úrovněmi kontroly trakce, třemi úrovněmi intenzity brzdného účinku motoru a (ve verzi, která jej má ve standardní výbavě) rovněž semi-aktivní odpružení Öhlins Smart EC 2.0, které se automaticky, minutu po minutě, přizpůsobuje stylu jízdy a kvalitě jízdního povrchu, a nabízí ty nejlepší možné jízdní vlastnosti za každé situace.
Jako obvykle, technologie Moto Guzzi nemají za cíl pouze zajistit bezpečnou a vzrušující jízdu, ale také zpříjemnit život za řídítky. Stačí, když jezdec stiskem tlačítka vybere jízdní režim, který nejlépe vyhovuje jeho potřebám, a automaticky dostane ideální nastavení všech elektronických funkcí. Nastavení jízdních režimů navíc lze přizpůsobit vlastním preferencím. Ve standardní výbavě je dále 5″ barevný TFT přístrojový panel, kompletní LED osvětlení s funkcí denního svícení DRL a systémem “náklonového svícení” jehož dvě přídavná světla osvětlují celou zatáčku a zvyšují viditelnost v náklonu.
Verze
V100 Mandello je v nabídce ve dvou verzích s různou výbavou. Komplexnější verze má semi-aktivní odpružení Öhlinsve standardní výbavě, stejně jako quickshifter, vyhřívané rukojeti a multimediální platformu Moto Guzzi MIA, která umožňuje propojení smartphonu s přístrojovým panelem přes Bluetooth a rozšíření jeho funkcí. Moto Guzzi MIA může ovládat vyřizování hovorů či poslech hudby prostřednictvím intuitivních ovladačů na řídítkách nebo hlasových příkazů. Její součástí je funkce GPS umožňující sledovat pokyny navigace telefonu přímo na displeji přístrojového panelu.