Honda a redakce MotoRoute, 8.11.2016
Přichází vzrušující nový motocyklový crossover: Honda X-ADV kombinuje styl SUV a přitažlivost terénních strojů s robustním podvozkem, vysokým odpružením, čtyřpístovými radiálními brzdami a výkonným 745 cm3 dvouválcovým motorem spojeným s dvouspojkovou převodovkou DCT.
Velká odkládací schránka pod sedlem, štít s pětistupňovým nastavením a inteligentní klíč Smart Key přispívají k maximálnímu pohodlí při každodenních jízdách.
1. Úvod
Ve světě motocyklů se nestává často, aby někdo přišel s neobvyklou myšlenkou, která položí základ zcela novému typu stroje. Značka Honda se však specializuje na inovace a na tuto tradici navázala i u nového modelu X-ADV.
Proces byl následující: nejprve byly zváženy všechny atributy běžného enduro motocyklu – atraktivní dobrodružný vzhled, vzpřímená pozice poskytující vynikající výhled, či špičková variabilita a užitná hodnota pro práci i pro zábavu. Poté byl zohledněn typický uživatel, který na motocyklu dojíždí do zaměstnání. Bez ohledu na to, zda používá skútr nebo motocykl, musí se jednat o snadno ovladatelný, hbitý a pohodlný stroj s nízkou spotřebou a s praktickým odkládacím prostorem.
Spojením těchto dvou množin vzniklo něco opravdu zajímavého. Nový stroj se bude vyznačovat robustním, stylovým image SUV. Bude doma v městském provozu a bude nabízet všechny prémiové funkce, jež život ve velkém městě co nejvíce usnadní. Zároveň bude mít dostatečně schopný motor a podvozek, které každé jízdě dodají nádech dobrodružství.
Výsledkem těchto úvah konstruktérů je model Honda X-ADV, jehož design vytvořilo výzkumné a vývojové centrum Honda v Římě. Novinka ukazuje nový směr nezávislosti, ztělesňuje touhu každého jezdce po svobodě, cestování a po nových zážitcích, jako dosud žádný jiný jednostopý stroj. A toto ztělesnění esence svobody na dvou kolech navíc vypadá velmi atraktivně.
Pan Kenichi Misaki, vedoucí projektu X-ADV pro modelový rok 2017:
„Náš vývojový koncept pro X-ADV byl prostý: ‘Užijte si zábavy!’ Chtěli jsem vytvořit motocykl, u nějž by dobrodružný duch byl součástí standardní výbavy. Věděli jsme také, že X-ADV musí nabízet co nejvíce praktických a uživatelsky přívětivých funkcí, které z něj udělají vhodný stroj pro pohyb ve městě. Jakmile však nastane víkend, musí stejně dobře posloužit pro jedinečný a povznášející únik z každodenní rutiny.“
2. Informace o modelu
Ze stylového, výše posazeného robustního těla Hondy X-ADV již na první pohled vyzařuje připravenost vydat se do terénu. Robustnímu vzhledu sekunduje i praktičnost stroje - jeho rám byl navržen tak, aby pod sedlem vznikla schránka o objemu 21 litrů. X-ADV také disponuje štítkem, který lze nastavit do 5 poloh, zkosenými hliníkovými řídítky, chrániči rukojetí ve stylu modelu Africa Twin, přístrojovým panelem z rallye strojů nebo centrálním stojanem. K pohodlí při každodenním používání přispívá inteligentní klíč Smart Key.
Zavěšení předního i zadního kola s velkým zdvihem pohlcuje nerovnosti, v čemž mu napomáhají 17-palcové přední a 15-palcové zadní kolo s drátěným výpletem obuté do špalíkových pneumatik. Dva radiálně umístěné čtyřpístové brzdové třmeny zajišťují dostatečný brzdný výkon, jemuž napomáhá i systém ABS.
Dvouspojková převodovka Honda DCT je součástí standardní výbavy a u X-ADV v režimu D volí nižší převodové stupně pro lepší odezvu. K dispozici je i režim S se 3 úrovněmi, jejichž vzor řazení umožňuje sportovnější jízdu.
Díky skvělému sladění převodovky DCT se 745cm3 dvouválcovým motorem se X-ADV vyznačuje vysokým točivým momentem v nízkých a středních otáčkách, což umožňuje akceleraci již od velmi nízkých otáček. Spotřeba stroje činí 3,58 l/100 km (v režimu WMTC).
3. Hlavní vlastnosti
3.1 Vzhled a výbava
Vzhled modelu X-ADV byl navržen výzkumným a vývojovým týmem značky Honda v Itálii a z každého jeho rysu vyzařuje duch dobrodružství. Hrubě řezaná vertikální linie na přední kapotáži v sobě spojuje sofistikovanost a robustnost. Stoupající charakteristická linie boku sahá od přídě až na záď a přechází ze členité kapotáže na boční kryty. Silueta je záměrně vzpřímená, s krátkým a zhuštěným stylem, jenž ještě více zdůrazňuje dobrodružný vzhled.
Štítek X-ADV lze pro krátké dojíždění nebo pro dlouhé cesty nastavit bez použití nástrojů do jedné z 5 poloh, v nichž nabízí menší nebo vysokou ochranu před povětrnostními vlivy. Celkový výškový rozdíl je 136 mm a úhel sklonu mezi koncovými polohami dosahuje 11°.
Veškeré osvětlení je tvořeno LED diodami a štíhlé zdvojené světlomety (oddělené mřížkou), kompaktní ukazatele směru i dvouprvkové zadní světlo dodávají X-ADV na silnici nezaměnitelný charakter.
Velký čtvercový přístrojový displej ve stylu modelu CRF450 Rally je kompaktně uspořádán a kolem velkého centrálně umístěného tachometru a otáčkoměru zobrazuje všechny další informace, které jezdec potřebuje. Nejčastěji vizuálně kontrolované údaje jsou umístěny v horní části co nejblíže zornému poli jezdce, zatímco ostatní informace jsou logicky uspořádány po stranách displeje. Všechny výstražné kontrolky související s motorem se nacházejí ve spodní části. Na samostatném displeji bezprostředně nad hliníkovými řídítky zkosenými v off-road stylu je indikován stav parkovací brzdy a ukazatelů směru.
Robustní plastové kryty rukojetí – stejného typu, jaké jsou použity u CRF1000L Africa Twin – odrážejí vítr i déšť při jízdě po silnici a chrání páčky i ruce jezdce před nárazy při jízdě v terénu. Spodek X-ADV je chráněn brokovaným, 2,5 mm silným hliníkovým ochranným krytem.
21 litrová schránka pod sedlem pojme integrální enduro přilbu a je osvětlena integrovanou LED lampičkou, jejíž texturovaný povrch zajišťuje rovnoměrné osvětlení bez oslňování. Pod sedlem se také nachází 12V zásuvka.
Součástí standardní výbavy je středový stojan s náklonovým čidlem, který umožňuje X-ADV zaparkovat na svahu, aniž by hrozilo jeho převrácení.
Model X-ADV využívá inteligentní klíč, který má jezdec po celou dobu v kapse a pro ovládání zapalování, víčka palivové nádrže a sedla jej nemusí vyndávat. Na klíči se nacházejí dvě tlačítka: zapnutí/vypnutí inteligentní funkce a „odpověď“, kdy stroj zabliká ukazateli směru pro snazší identifikaci na dálku.
Má-li jezdec inteligentní klíč u sebe, lze jedním stiskem hlavního tlačítka na stroji odemknout řízení a zapnout zapalování, zatímco pomocí dvou kolébkových spínačů se ovládá víčko palivové nádrže a zámek sedla. Tlačítko se po stisku rozsvítí (totéž platí pro funkci „odpověď“pomocí inteligentního klíče) modrým světlem.
Standardní výbava zahrnuje imobilizér a spojkový mechanismus v hlavním spínači zabraňuje násilnému odemknutí řídítek.
Jako volitelná výbava jsou k dispozici dva vrchní kufry: větší, 45 litrový, pojme dvě integrální přilby, je nabízen ve čtyřech barevných provedeních a je opatřen opěrkou. Menší 35 litrový kufr je lakován v barvě hliníku a pojme jednu integrální přilbu. K dispozici je dále zadní nosič, přední ochranný rám, deflektory v prostoru nohou a panely na stupačky.
Model X-ADV je dostupný ve dvou standardních a ve dvou speciálních barevných provedeních:
- stříbrná metalíza Digital Silver Metallic
- stříbrná Matt Bullet Silver
- bílá perleťová Pearl Glare White – připomínající Trikolóru u modelu Africa Twin
- červená Victory Red – připomínající řadu off-road modelů CRF
3.2 Podvozek
Model X-ADV využívá nový trubkový ocelový rám, jenž umožnil vytvoření prostorné schránky pod sedlem i úzkou zadní část širokou pouhých 450 mm. Sklon vidlice a závlek jsou 27°/104 mm, rozvor kol činí 1 590 mm. Úhel řízení dosahující 39° (a poloměr otáčení 2,8 m) usnadňují manévrování s X-ADV v hustém provozu.
Dlouhý zdvih odpružení – 153,5 mm vpředu a 150 mm vzadu – je sladěn se světlou výškou 162 mm. Pohotovostní hmotnost dosahuje 238 kg.
Sedlo ve výšce 820 mm a široká řídítka ve výšce 910 mm poskytují jezdci vzpřímenou polohu, dobrý výhled i kontrolu nad strojem. Díky tvaru sedla jezdec snadno dosáhne na zem. Nabídka příslušenství obsahuje snížené sedlo s výškou 790 mm.
Pro jízdu v těžším terénu lze u 41 mm patronové inverzní vidlice nastavit předpětí pružin a tlumení v odskoku. Zadní tlumič s nastavením předpětí je prostřednictvím přepákování Pro-Link spojen s hliníkovým kyvným ramenem tvořeným obráběným prvkem s dutým průřezem a rameny s průřezem ve tvaru U.
17 palcové přední kolo a 15 palcové zadní kolo jsou opatřeny nerezovým ocelovým výpletem a zlepšují schopnosti X-ADV při jízdě v těžším terénu. Ke kvalitě jízdy přispívají špalíkové pneumatiky, zatímco ventily ve tvaru L usnadňují kontrolu tlaku v pneumatikách. Rozměr pneumatik je 120/70 R17 vpředu a 160/60 R15 vzadu.
Dva radiální čtyřpístové třmeny spolupracují s 310 mm kotouči a jsou vybaveny systémem ABS.
3.3 Dvouspojková převodovka (DCT)
Dvouspojková převodovka Honda DCT je stále oblíbenější u všech strojů, které jsou jí vybaveny. U modelu X-ADV je součástí standardní výbavy. Systém využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem.
Převodovka nabízí dva automatické režimy a manuální režim umožňující ruční řazení tlačítky. Speciálně u X-ADV – pro zajištění akcelerace potřebné pro rušný městský provoz – je standardní automatický režim D nastaven tak, aby oproti ostatním strojům s DCT udržoval zařazený nižší rychlostní stupeň.
Režim S (kdy řazení na vyšší či nižší rychlostní stupeň probíhá kvůli sportovnějšímu charakteru za vyšších otáček než v režimu D) nabízí tři výkonové úrovně, které si jezdec může zvolit podle svých požadavků. Každá úroveň byla naprogramována s ohledem na postupně agresivnější odezvu X-ADV. Zvolená úroveň je uložena a při dalších jízdách je při zvolení režimu S použita jako implicitní. Zvolená úroveň a režim jsou rovněž zobrazeny na přístrojovém panelu.
3.4 Motor
Kapalinou chlazený 8-ventilový SOHC řadový dvouválcový motor s objemem 745 cm3 byl navržen tak, aby poskytoval zátah v nízkých a středních otáčkách. Ve spojení s nízkými převody DCT se stroj vyznačuje okamžitou akcelerací z klidu i z rychlostí kolem 30 km/h.
Hodnota maximálního výkonu dosahuje 40,3 kW při 6 250 ot./min., zatímco maximální točivý moment činí 68 Nm při 4 750 ot./min.
Architektura motoru s relativně velkým zdvihem a speciální tvar spalovací komory společně s klikovým hřídelem s vysokou setrvačností vytvářejí vysoké hodnoty točivého momentu. Dva vyvažovací hřídele vyrovnávají vibrace vyvolané vysokou setrvačností hmoty při vyšších otáčkách. Motor tak působí kultivovanějším dojmem a přitom si zachovává charakteristický „puls“ daný 270° sekvencí zapalování.
Vrtání a zdvih jsou 77 mm x 80 mm. Koncový převod je zajištěn utěsněným řetězem. Sání motoru je opatřeno jednou 36 mm škrticí klapkou, zatímco systém PGM-FI optimalizuje přesný poměr vzduchu a paliva i časování zapalování potřebné pro úplné a čisté spalování.
Motor splňuje požadavky normy EURO4 a emise CO2 dosahují 81 g/km při spotřebě paliva 3,63 l/100 km (v režimu WMTC), což odpovídá dojezdu přes 300 km na jednu 13,1 litrovou nádrž.
4. Technické parametry
MOTOR
|
|
Typ
|
Kapalinou chlazený 8-ventilový SOHC
|
Zdvihový objem
|
745 cm3
|
Počet ventilů na válec
|
4
|
Vrtání x zdvih
|
77 x 80 mm
|
Kompresní poměr
|
10,7:1
|
Maximální výkon
|
40,3 kW @ 6 250 ot./min.
|
Max. točivý moment
|
68 Nm @ 4 750 ot./min.
|
Olejová náplň
|
4,1 l
|
PALIVOVÝ SYSTÉM
|
|
Karburace
|
PGM-FI
|
Objem palivové nádrže
|
13,1 l
|
Spotřeba paliva
|
27,5 km/l
|
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
|
|
Startování
|
Elektrický
|
Kapacita baterie
|
12V - 11,2AH
|
Výkon alternátoru
|
420 W @ 5 000 ot./min.
|
HNACÍ ÚSTROJÍ
|
|
Typ spojky
|
mokrá hydraulická, dvojspojková (DCT)
|
Typ převodovky
|
6-stupňová
|
Stálý převod
|
Řetěz
|
RÁM
|
|
Typ
|
Ocelový
|
PODVOZEK
|
|
Rozměry (DxŠxV)
|
2 245 x 910 x 1 375 mm
|
Rozvor kol
|
1 590 mm
|
Úhel přední vidlice
|
27°
|
Závlek
|
104 mm
|
Výška sedla
|
820 mm
|
Světlá výška
|
162 mm
|
Pohotovostní hmotnost
|
238 kg
|
Poloměr otáčení
|
2,8 m
|
Odpružení
|
|
Typ vpředu
|
Stavitelné
|
Typ vzadu
|
Prolink
|
KOLA
|
|
Typ vpředu
|
17“
|
Typ vzadu
|
15“
|
Pneumatika vpředu
|
120/70 R17
|
Pneumatika vzadu
|
160/60 R15
|
BRZDY
|
|
Systém ABS, Typ
|
Dvoukanálový
|
PŘÍSTROJE A ELEKTRICKÁ VÝBAVA
|
|
Přístrojový panel
|
Digital
|
Světlomet
|
LED
|
Zadní světlo
|
LED
|
Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.