Honda a redakce MotoRoute, 18.11.2016
Model Rebel s řadovým 500 cm3 dvouválcem, který je určen pro držitele řidičského oprávnění A2, přichází s novým svěžím vzhledem. Díky kombinaci klasického a nového stylu se jedná o atraktivní a snadno ovladatelný stroj, jenž svému majiteli nabízí spoustu prostoru pro další customizaci.
1. Úvod
Pro mnoho jezdců ve věku kolem 20 let – generaci Y, která vyrostla v digitální éře – motocykly znamenají mnohem více, než pouhý dopravní prostředek. Musí ztělesňovat životní styl, přístup a musí svému majiteli umožnit vyjádření vlastní identity.
Očekávání těchto jezdců se liší od motocyklového mainstreamu, a to se odráží i ve strojích, které je oslovují. Musí vyhovovat jejich životnímu stylu, ale zároveň musí nabízet potenciál pro další individuální úpravy.
Pan Keita Mikura, vedoucí projektu inovativního modelu NM4 Vultus, těmto požadavkům dobře rozumí. Rád si s těmito pravidly hraje a vytváří stroje, v nichž se snoubí tradice s průlomovými novými nápady a perspektivami.
Vedoucím projektu nové Hondy Rebel je pan Mikura-san. Jeho tým vytvořil custom motocykl s klasickým nadčasovým vzhledem, z něhož však zároveň dýchá moderní a progresivní osobitý styl. Dostupný, snadno použitelný a snadno ovladatelný Rebel se vydává vlastní cestou, ale zároveň představuje nepopsané plátno připravené pro vše, co představivost jeho majitele přinese.
2. Informace o modelu
Vývoj modelu Rebel začal v Severní Americe, přičemž tamní konstruktéři se snažili nabídnout představivosti mladší generace jezdců něco jiného, než tradiční cruisery.
S 471 cm3 řadovým dvouválcovým motorem, vyznačujícím se silným záběrem v nízkých otáčkách a hladkým lineárním přísunem výkonu, je Rebel vhodný pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2. Stroj je štíhlý, s nízko umístěným sedlem, a proto je dobře ovladatelný i při nízkých rychlostech. Pozice jezdce je uvolněná a neutrální, s mírně roztaženýma rukama, což vhodně doplňují uprostřed umístěné stupačky.
Trubkový ocelový rám modelu Rebel je zcela nový a dodává obnažené zádi v „bobber“ stylu svěží a moderní linie. Pro stroj je typické maximální využití černé barvy s minimem laku. Pomocí dvou šroubů jej lze navíc přeměnit z jednomístného na dvoumístný.
3. Hlavní vlastnosti
3.1 Vzhled
Po celou dobu vývoje modelu Rebel se konstruktéři soustředili na dvě slova: ‘“JEDNODUCHÝ“ a „SYROVÝ“. Udělat co nejvíce s tak malým základem je již samo o sobě uměním a zkouškou v minimalistickém designu, kde záleží skutečně na každém detailu.
A Rebel ani v tomto ohledu nezklame: díky nízkým pneumatikám a štíhlé „bobber“ siluetě korunované strmě se svažující 11,2 litrovou nádrží a silným řídítkům jezdec sedí pevně „ve“ stroji. Při každém pohledu vyzařuje z jeho obnažených linií nekonvenční individualita.
Vše, co může být černé, je černé. Tím jsou zdůrazněny plynulé linie modelu Rebel a je zvýrazněno jeho skromné lakování. Vysoko na přídi se nachází sugestivní kruhový světlomet se skleněnou čočkou o průměru 135 mm, upevněný na nosníku z hliníkové slitiny.
Jednodílný ukazatel rychlosti má kompaktní číselník o průměru 100 mm s negativním LCD displejem a modrým podsvícením a vyznačuje se nejen atraktivním vzhledem, ale i dobrou funkčností. Zapalování se nachází níže na levé straně nádrže.
Model Rebel bude dostupný v následujících barevných provedeních:
- černá Graphite Black
- matná stříbrná metalíza Matte Armored Silver Metallic
- červená Millennium Red
Sedačku a stupačky spolujezdce lze snadno demontovat. Pro model Rebel bude k dispozici široká nabídka příslušenství na míru, jež zahrnuje trubkový zadní nosič, tašky, štítek a 12V zásuvku.
3.2 Motor
8-ventilový kapalinou chlazený řadový dvouválcový motor Hondy Rebel o objemu 471 cm3 byl převzat ze sportovního modelu CBR500R. S ohledem na způsob použití došlo změnou map v systému vstřikování paliva PGM-FI k posunu charakteru motoru od výkonu ve vysokých otáčkách, typického pro řadu CBR, k maximalizaci točivého momentu v nízkých otáčkách, jemuž sekunduje hladký a lineární přísun výkonu v celém rozsahu. Maximum točivého momentu 44,6 Nm při 6 000 ot./min. se snoubí s maximálním výkonem 33,5 kW při 8 500 ot./min.
Motor se vyznačuje vynikající rovnováhou mezi fyzickými rozměry a flexibilními výkony. Vrtání a zdvih jsou 67 x 66,8 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,7:1. Hlava válců používá vahadla, která jsou lehká díky nastavení vůle ventilů pomocí podložek. Proto není u ventilů nutné použít tak silné pružiny, což se odráží v nižším tření.
Tichý (SV Chain) rozvodový řetěz má povrch kolíků potažený vanadem, což snižuje tření a zvyšuje ochranu proti prachu. Průměr sacích ventilů je 26,0 mm, výfukové ventily mají průměr 21,5 mm.
Tření je sníženo přidáním kroužků na spodní části pláště pístu (úprava, která zvyšuje plochu povrchu a vytváří mezery, v nichž může proudit olej pro zajištění lepšího mazání). Solná lázeň AB1, jež se používá po nitridování v solné lázni, vytváří membránu chránící před oxidací.
Zalomení klikového hřídele jsou vzájemně pootočena o 180° a hlavní vyvažovací hřídel je umístěn za válci blízko těžiště motocyklu. Primární převod a převod setrvačníku používají sestavu 2 ozubených kol, která jsou vyztužena proti sobě prostřednictvím síly pružin k vyrovnání vůlí a současně tím slouží i ke snížení mechanického hluku. Protizávaží klikového hřídele je speciálně tvarované k vyvažovacímu hřídeli a jeho nízká hmotnost umožňuje motoru volně se otáčet se sníženou setrvačností.
Kliková skříň je tvořena odstředivě litými tenkostěnnými prvky. Jejich vnitřní konstrukce klade důraz na snížení ztrát čerpáním, jež mohou u zapalování s posunem 180° nastat. Hluboká olejová vana pojme 3,2 l. Šestistupňová převodovka s hladkým chodem je navržena tak, aby umožňovala snadné řazení, a to zejména ve městě.
Výfuk s uspořádáním 2-1 obsahuje katalyzátor pro čištění výfukových plynů, odkud procházejí přes první komoru dále do rezonátoru. Výfuk o průměru 120 mm byl navržen ve stylu puškové hlavně a zvuk, který vytváří, je naplněn silnými pulzy, jež dobře ladí s robustním točivým momentem motoru.
3.3 Podvozek
K nízkému a uhlazenému vzhledu modelu Rebel přispívá jeho atraktivní trubkový rám, k němuž je na třech místech upevněn motor. Díky použité konstrukci je rám v oblasti kolem stehen jezdce co nejužší. Závlek činí 110 mm, sklon přední vidlice dosahuje hodnoty 28°; vidlice jsou pod úhlem 30° a výsledkem v kombinaci s rozvorem 1488 mm je nízká výška sedla (690 mm) a uprostřed umístěné stupačky pro vyvážené a neutrální řízení.
Součástí rámu je inovativní zadní smyčka, která odděluje sedadlo od blatníku z texturovaného kovu. Další prostor pro customizaci nabízí šroubovaný pomocný rám z hliníkové slitiny.
Vzdálenost mezi 41 mm trubkami přední vidlice činí 230 mm, což přispívá k lepší ovladatelnosti, komfortu a zdůrazňuje celkový styl stroje. Kyvné rameno z ocelových trubek o průměru 45 mm je spojeno s dvěma tlumiči, které umožňují nastavení předpětí ve dvou krocích.
Standardně dodávané pneumatiky Dunlop mají rozměr 130/90-16 vpředu a 150/80-16 vzadu. Stylové 16 palcové ráfky z hliníkové slitiny jsou čisté a jednoduché. Přední kotouč o průměru 264 mm slouží jako zrcadlo odrážející drátěný výplet. Dvoupístový přední brzdový třmen spolupracuje se zadním jednopístovým třmenem. Systém ABS je součástí standardní výbavy.
4. Technické parametry
Motor
|
|
Typ
|
Kapalinou chlazený řadový dvouválec, DOHC
|
Zdvihový objem
|
471 cm3
|
Počet ventilů na válec
|
2
|
Vrtání x zdvih
|
67 x 66,8 mm
|
Kompresní poměr
|
10,7:1
|
Maximální výkon
|
33,5 kW / 8 500 rpm
|
Max. točivý moment
|
44,6 Nm / 6 000 rpm
|
Olejová náplň
|
3,2 l
|
Palivový systém
|
|
Karburace
|
PGM-FI
|
Objem palivové nádrže
|
11,2 l
|
Spotřeba paliva
|
26 km/l
|
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
|
|
Startér
|
Elektrický
|
Kapacita baterie
|
12V
|
Výkon alternátoru
|
402 W
|
HNACÍ ÚSTROJÍ
|
|
Typ spojky
|
Mokrá hydraulická
|
Typ převodovky
|
6-rychlostní
|
Stálý převod
|
Řetěz
|
RÁM
|
|
Typ
|
Ocelový
|
PODVOZEK
|
|
Rozměry (DxŠxV)
|
2 188 x 820 x 1 094 mm
|
Rozvor kol
|
1 488 mm
|
Úhel přední vidlice
|
28°
|
Závlek
|
110 mm
|
Výška sedla
|
690 mm
|
Světlá výška
|
136 mm
|
Pohotovostní hmotnost
|
190 kg
|
Poloměr otáčení
|
2,85 m
|
ODPRUŽENÍ
|
|
Typ vpředu
|
41 mm teleskopická vidlice
|
Typ vzadu
|
Showa, Pro-Link
|
KOLA
|
|
Velikost ráfku Přední
|
16M/C x MT3,00
|
Velikost ráfku Zadní
|
16M/C x MT3,00
|
Pneumatika vpředu
|
130/90-16M/C 67H
|
Pneumatika vzadu
|
150/80-16M/C 71H
|
BRZDY
|
|
Systém ABS, typ
|
2-kanálové
|
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
|
|
Přístroje
|
Digitální
|
Světlomet
|
Žárovka 55 W
|
Zadní světlo
|
Žárovka 8,3 W
|
Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.