Skross cestovní nabíječky

Czech Dakar


Nacházíte se: ÚVODNÍ STRANA / Tiskové zprávy

Honda CRF450L model 2019

Honda a redakce MotoRoute, 25.5.2018

Na základě motokrosového stroje CRF450R vznikl nový víceúčelový motocykl způsobilý pro provoz na veřejných komunikacích, jenž se vyznačuje robustním a lehkým rámem navrženým s důrazem na maximální přilnavost a je poháněn silným motorem, disponujícím dobře využitelným výkonem již od nízkých otáček. Odolné, kvalitní díly a dlouhé servisní intervaly přispívají k bezstarostné jízdě po celou dobu vlastnictví stroje.

 

1. Úvod

Skutečně víceúčelový motocykl by měl zvládat celou řadu věcí; pro použití v terénu musí být lehký, musí mít kvalitní odpružení a ovladatelnost, které jezdci usnadní život v těch nejnáročnějších podmínkách. Jeho motor musí disponovat dobrým výkonem a točivým momentem již od nejnižších otáček – právě ty jsou nejčastěji využívány a umožňují jezdci využít veškerou dostupnou přilnavost zadního kola bez ohledu na terén.

Všechny atributy, které dělají stroj zábavným v terénu, jsou užitečné i při jízdě ve městě: díky své malé šířce se víceúčelový stroj dokáže hbitě proplétat mezerami, pohlcovat rázy od nerovností ve vozovce a nechat ostatní za sebou díky silné akceleraci na nižší převodové stupně. Zároveň se musí vyznačovat spolehlivostí a nabízet přiměřené intervaly mezi hlavními servisními prohlídkami.

K přizpůsobení na víceúčelový motocykl se hodí právě závodní stroje. Je však zapotřebí zvážit celou řadu různých aspektů. Závodní výkony s sebou přinášejí vysoké požadavky na intenzivní údržbu, jež je pro mnoho rekreačních offroadových jezdců, kteří chtějí pouze stisknout startér a jet, jednoduše příliš náročná. Pouhé přestrojení závodního stroje navíc může vést k tomu, že klíčové prvky pro provoz na silnicích, jako jsou ukazatele směru, světla, či skříňka zapalování, nebudou tak uživatelsky přívětivé a tak odolné, jak by měly být.

Značka Honda těmto problémům rozumí a ve snaze vyvinout víceúčelový motocykl, který by využíval maximum z výkonů závodního stroje, ale přitom nabízel „normální“ servisní intervaly a prvotřídní silniční výbavu, využila jako základ motokrosový stroj CRF450R a vytvořila nový model nazvaný CRF450L.

O závodních kořenech strojů řady CRF není pochyb již od prvního pohledu, přibyly však doplňky a změny nezbytné pro homologaci k provozu na veřejných komunikacích a pro co nejlepší využitelnost mimo ně. CRF450L tak nabízí vše, co je zapotřebí pro spokojené zdolávání nezpevněných cest i pro přejezdy po běžných silnicích. A díky technické vyspělosti a kvalitě, jež jsou pro značku Honda typické, se může majitel z těchto požitků těšit po mnoho let.

Pan M. Uchiyama, vedoucí projektu CRF450L pro modelový rok 2019:

„CRF450L je o maximální zábavě v terénu. Vypadá jako CRF450R, jíž ve skutečnosti je – pouze upravená pro lepší ovladatelnost na nezpevněných cestách a způsobilá k provozu na pozemních komunikacích. To je význam písmene „L“  – „legální“. Tento stroj byl navržen s důrazem na maximální ovladatelnost a lineární průběh točivého momentu, který za všech okolností jezdci zajišťuje maximální dostupnou přilnavost. A navíc disponuje technologií odvozenou od závodních CRF strojů týmu HRC, jež však vyžaduje pouze běžný servis.“

 

2. Informace o modelu

Cesta od čistě závodního stroje k verzi způsobilé pro provoz na veřejných komunikacích u CRF450L vyžadovala mnoho změn. Pro získání způsobilosti musel motor splňovat emisní normu EURO4, zatímco z hlediska dlouhé životnosti a použitelnosti bylo zapotřebí věnovat značnou pozornost dostupnému výkonu a jeho charakteru.

Stále se jedná o CRF450R; je však tišší, a to jak mechanicky od podvozku a motoru, tak díky novému výfuku. Mapy vstřikování paliva a zapalování nyní řídí O2 lambda senzor; pro lepší jízdní vlastnosti se snížil kompresní poměr a vzrostla hmotnost klikového hřídele. Převodovka je šestistupňová – pro delší silniční úseky – a 18-palcové zadní kolo je nově opatřeno silentbloky unašeče.

Plasty byly převzaty přímo z CRF450R, veškeré osvětlení je tvořeno LED diodami, přičemž zejména přední světlomet se vyznačuje silným pronikavým světlem. Zvětšená titanová nádrž je zárukou dostatečného dojezdu a součástí standardní výbavy CRF450L jsou všechny prvky nezbytné pro provoz na veřejných komunikacích – jako jsou ukazatel rychlosti či klakson.

 

3. Hlavní vlastnosti

3.1 Motor

  • Vychází z CRF450R, první velká servisní prohlídka ve 32 000 km
  • Plní emisní normu EURO4 a je vybaven elektrickým startérem
  • Větší setrvačná hmota klikového hřídele zlepšuje jízdní vlastnosti a trakci
  • 6-stupňová převodovka

Zatímco u podvozku byla přeměna z motokrosového speciálu CRF450R na víceúčelový stroj poměrně přímá, motor o objemu 449 cm3 vyžadoval od konstruktérů společnosti Honda více pozornosti. Požadavků bylo několik: nutnost splnění emisní normy EURO4 a hlukových předpisů, požadavky na použitelnost širokou škálou jezdců v mnoha různých situacích na silnici i v terénu.

Zatímco základní architektura čtyřventilového Unicam motoru zůstala zachována, změnila se řada detailů, které podporují jeho širší roli: zvětšila se hmota klikového hřídele, díky čemuž se setrvačnost zvýšila o 13 %. To při jízdě v terénu znamená lepší kontrolu nad točivým momentem a lepší odezvu. Došlo k úpravě časování ventilů s důrazem na širší a hladší rozložení výkonu a točivého momentu; pětistupňová převodovka byla nahrazena šestistupňovou, jež usnadňuje delší jízdy po asfaltu; levý i pravý kryt motoru byly opatřeny vnějšími kryty pro snížení hluku.

Alternátor byl posílen tak, aby byl jeho výkon dostatečný pro napájení LED světel a aby dokázal baterii dobíjet i při jízdě na nízké otáčky. Baterie disponuje vysokou kapacitou.

Vrtání a zdvih zůstaly shodné jako u CRF450R (96 mm x 62,1 mm), píst je však pro lepší odolnost namísto 2 opatřen 3 pístními kroužky. Kompresní poměr činí 12,0:1 (oproti 13,5:1). Upravená vzduchová komora přivádí vzduch do systému vstřikování paliva PGM-FI, jenž je řízen lambda sondou v jednom velkém výfuku (který nahrazuje dva krátké výfuky použité u CRF450R). Výfukové plyny jsou čištěny za pomoci systému přisávání vzduchu a katalyzátoru.

Čtyřventilová hlava válce se systémem Unicam je na straně sacích ventilů vybavena vahadly; zdvih ventilů činí 7,7 mm, zdvih výfukových ventilů pak dosahuje 6,7 mm. Sací ventily mají průměr 38 mm. Pružiny ventilů mají oválný průřez a úhel ventilů dosahuje 9° u sacích a 10,5° u výfukových ventilů.

Spojka je tvořena 7 třecími lamelami o tloušťce 2 mm, které efektivně rozptylují teplo; pružiny zajišťují dobrý a konzistentní přenos hnací síly. Přední ozubené kolo má 13 zubů, zadní pak 51 zubů.

Maximální výkon činí 18,4 kW a točivý moment dosahuje maximální hodnoty 32 Nm. Z pohledu rekreačního jezdce jsou důležité zejména spolehlivost motoru a délka servisních intervalů. Zde kvalita výroby i konstrukční řešení použitá u CRF450L skutečně vyčnívají; stroj může ujet 32 000 km mezi velkými servisními prohlídkami, přičemž výměna oleje, olejového a vzduchového filtru se provádí každých 1 000 km.

3.2 Podvozek

  • Odvozen od CRF450R pro modelový rok 2018, s drobnými úpravami pro svoji univerzální roli
  • LED světla, větší palivová nádrž a boční stojan
  • Větší chladič vybavený elektrickým ventilátorem
  • Vzhledově se nový model podobá verzi CRF450R

Po komplexní modernizaci, která proběhla v roce 2016, byl podvozek CRF450R skvělým výchozím bodem pro vývoj CRF450L. Změny souvisely zejména s variabilnějším využitím stroje a se zajištěním jeho způsobilosti pro provoz na pozemních komunikacích.

Dvojitý páteřový hliníkový rám byl v prostoru čepů kyvného ramene mírně rozšířen, aby do něj bylo možné instalovat širší motor se šestistupňovou převodovkou. Osa vidlice byla upravena tak, aby do ní bylo možné instalovat zámek řízení a hliníkové kyvné rameno bylo kvůli snížení hluku vyplněno vstřikovanou uretanovou pěnou. Zadní pomocný rám je shodný, jeho upevnění však bylo upraveno s ohledem na zadní světlo a upevnění vpravo umístěné koncovky výfuku.

Sklon přední vidlice a závlek dosahuje 28,5°/122 mm, rozvor kol se oproti CRF450R zvýšil o 18 mm na hodnotu 1 500 mm, což přispívá k vyšší stabilitě. Obě verze, R i L, mají vidlici předsazenou o 22 mm. Pohotovostní hmotnost činí 130,8 kg; sedlo se nachází ve výšce 940 mm.

49 mm inverzní vidlice Showa s ocelovými pružinami – s možností nastavení předpětí a tlumení v kompresi – je vzadu doplněna o plně nastavitelný zadní tlumič Showa s přepákováním Pro-Link. Vlnovitý kotouč o průměru 260 mm zajišťuje účinný rozptyl tepla, vyšší brzdný účinek a lepší pocit díky dvoupístovému třmenu; na zadním kole se je použit 240 mm vlnovitý kotouč s jednopístovým třmenem.

Zatímco u verze CRF450R má zadní kolo rozměr 19 palců, u CRF450L je použito kolo 18-palcové (kvůli použití pneumatik s enduro specifikací), které je navíc opatřeno silentbloky unašeče pohlcujícími rázy od řetězu; těsněný řetěz 520 je opatřen plastovým chráničem. Přední kolo má rozměr 21 palců a oba ráfky jsou lakovány černou barvou. Pneumatiky mají rozměr 80/100-21 vpředu a 120/80-18 vzadu.

Svým vzhledem CRF450L plně odkazuje na CRF450R. Shodný je zadní blatník, boční panely i ochranná krycí deska. Štíhlé boční kapoty ukrývají zvětšený chladič vybavený elektrickým ventilátorem. Veškeré osvětlení (včetně ukazatelů směru a osvětlení registrační značky) je z LED diod; ukazatel rychlosti, klakson, spínač brzdového světla a zrcátka vyhovují zákonným požadavkům. K vyššímu pohodlí jezdce přispívá boční stojan. Verze CRF450R je vybavena 6,3 litrovou titanovou nádrží; CRF450L má objem nádrže o 1,3 litru větší (7,6 l). Víčko palivové nádrže je uzamykatelné.

 

4. Technické parametry


MOTOR
Typ: Kapalinou chlazený 4-taktní jednoválec uni-cam
Zdvihový objem: 449 cm3
Vrtání a zdvih: 96,0 mm x 62,1 mm
Kompresní poměr: 12,0:1

PALIVOVÝ SYSTÉM
Karburace: Vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže: 7,6 litru

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Zapalování: Digitální kondenzátorové (CDI)
Startování: Elektrické

HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojky: Lamelová, mokrá
Typ převodovky: Šestistupňová
Stálý převod: Řetěz

RÁM
Typ: Zdvojený hliníkový, trubkový

PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V): 2 280 mm x 825 mm x 1 260 mm
Rozvor kol: 1 500 mm
Úhel přední vidlice: 28,5° 
Závlek: 122 mm
Výška sedla: 940 mm
Světlá výška: 315 mm
Pohotovostní hmotnost: 130,8 kg

ZAVĚŠENÍ KOL
Typ vpředu: 49 mm inverzní vidlice Showa s ocelovými pružinami
Typ vzadu: Tlumič Showa spojený se systémem Honda Pro-Link

KOLA
Typ vpředu: Hliníková s drátěným výpletem
Typ vzadu: Hliníková s drátěným výpletem
Pneumatika vpředu: 80/100-21
Pneumatika vzadu: 120/80-18

BRZDY
Vpředu: Jeden kotouč
Vzadu: Jeden kotouč

Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.


Honda CRF450L 2018 01
Honda CRF450L 2018 01
Honda CRF450L 2018 02
Honda CRF450L 2018 02
Honda CRF450L 2018 03
Honda CRF450L 2018 03
Honda CRF450L 2018 04
Honda CRF450L 2018 04
Honda CRF450L 2018 05
Honda CRF450L 2018 05
Honda CRF450L 2018 06
Honda CRF450L 2018 06
Honda CRF450L 2018 07
Honda CRF450L 2018 07
Honda CRF450L 2018 08
Honda CRF450L 2018 08
Honda CRF450L 2018 09
Honda CRF450L 2018 09