Honda a redakce MotoRoute, 8.11.2016
Honda CRF250 Rally je připravena na víkendové dobrodružství, na dlouhé cesty i na každodenní dojíždění.
Vyznačuje se odpružením s velkým zdvihem, velkými kotoučovými brzdami se systémem ABS, vynikající ochranou proti povětrnostním vlivům díky kapotáži inspirované modelem CRF450 Rally či působivým dojezdem. Výkonný motor v sobě snoubí robustní točivý moment v nízkých otáčkách s vysokým maximálním výkonem.
1. Úvod
Víceúčelový motocykl s 250cm3 motorem obstojí v různých situacích: díky nízké hmotnosti a malé šířce, jež jsou zárukou skvělé manévrovatelnosti, se dokáže snadno proplétat hustým městským provozem, zatímco jeho odpružení, výška a poloha sedla umožňují zábavnou a pohodlnou jízdu na asfaltu i po nezpevněných cestách. Tím jezdcům všech úrovní otevírá zcela nové příležitosti.
Vzhled stroje vychází přímo z dakarského závodního speciálu HRC CRF450 Rally a CRF250 Rally tak přináší na trh opět něco nového. Nejenže podle vzhledu je připraven zúčastnit se pouštní rychlostní zkoušky, ale zároveň nabízí skutečné dobrodružství všem jezdcům, kteří preferují lehký a snadno ovladatelný stroj. Kolem světa nebo kolem bloku – Honda CRF250 Rally je připravena na vše.
Pan Eiji Sugiyama, vedoucí projektu CRF250 Rally pro modelový rok 2017:
„Segment replik rallye strojů je pro nás velmi atraktivní, neboť lidi po celém světě velmi zajímá vše, o co Tým HRC v Rallye Dakar bojuje. Chtěli jsme využít schopností modelu CRF250L a otevřít mladým i starším jezdcům nové příležitosti. V případě CRF250 RALLY jsme se rozhodli vytvořit motocykl, který by vypadal jako tovární stroj HRC CRF450 Rally, byl zábavný při víkendových dobrodružstvích na silnicích i v terénu, pohodlný na dlouhých cestách a praktický při každodenním používání. Vnáší ducha rallye závodů do každé jízdy.“
2. Informace o modelu
CRF250 Rally vychází z modelu CRF250L a přidává celou řadu změn, jež z něj dělají unikátní nabídku na celém trhu. Svým vzhledem zcela vychází ze závodního stroje HRC CRF450 Rally. Na přídi se nachází „plovoucí“ štít, kapotáž a panely kolem chladiče, jež poskytují jezdci ochranu před větrem.
Zbytek stroje je podřízen minimalistickému MX stylu. Asymetrické světlomety jsou tvořeny LED diodami. Totéž platí pro ukazatele směru.
Velká palivová nádrž umožňuje dlouhý dojezd a na novém digitálním přístrojovém panelu se nachází ukazatel množství paliva a ukazatel rychlosti. Odpružení s velkým zdvihem a vysoká světlá výška dodávají stroji schopnosti pro jízdu v terénu, zatímco velké plovoucí kotouče se systémem ABS, jenž lze na zadním kole vypnout, jsou zárukou bezpečného zastavení.
Motor splňující emisní normu EURO4 se vyznačuje vysokým točivým momentem v nízkých otáčkách, kterému sekunduje vysoký maximální výkon. Tyto vlastnosti jsou dány změnami oproti původnímu stroji CRF250L, mezi něž patří upravený systém PGM-FI a těleso škrticí klapky, nová vzduchová komora, spojovací trubice a lehký výfuk.
3. Hlavní vlastnosti
3.1 Vzhled a výbava
Honda CRF250 Rally je určena pro dlouhé cesty a její vzhled tomu odpovídá. Vychází z dílů použitých u modelu CRF450 Rally. „Plovoucí“ štít, horní i spodní kapotáž a boční panely účinně chrání jezdce před povětrnostními vlivy. Dodatečnou ochranu poskytují kryty rukojetí, jež chrání nejen ruce, ale i brzdovou a spojkovou páku.
Střední a zadní část stroje se vyznačují ostrým stylem MX strojů, přičemž boční panely a přechod nádrže a sedla umožňují jezdci volný pohyb. Spodek stroje je opatřen ochranným krytem a řadicí páčka má sklopnou koncovou část. Sedlo je ve výšce 895 mm, což je o 20 mm více než u CRF250L.
Vpředu se nachází kompaktní asymetrický duální LED světlomet, zatímco zadní světlo, LED ukazatele směru a konzola registrační značky jsou diskrétně integrované. Kompaktní digitální přístrojový panel obsahuje ukazatel rychlosti, otáčkoměr, ukazatel stavu paliva a hodiny.
10,1 litrová palivová nádrž (včetně rezervy 1,6 l) umožňuje při spotřebě 3 l/100 km (v režimu WMTC) dojezd přes 320 km. Ploché víčko nádrže je pro pohodlnější manipulaci opatřeno závěsem.
Model CRF250 Rally je v základu dostupný v červeném provedení Honda Extreme Red, které doplňují černé a bílé akcenty inspirované továrními stroji HRC.
3.2 Podvozek
Rám modelu CRF250 Rally je vyroben z oceli a tvoří jej dva hlavní oválné ocelové prvky a dvojitý kolébkový rám. Rozvor 1 455 mm byl sladěn s 28,1° sklonem přední vidlice a závlekem 114 mm. Světlá výška stroje dosahuje 270 mm (o 15 mm více než u CRF250L). Pohotovostní hmotnost dosahuje 157 kg.
Nová 43 mm inverzní vidlice Showa disponuje stejným 250 mm zdvihem jako u svého sourozence, její celková délka je však o 50 mm větší. U této vidlice, která se vyznačuje nízkou hmotností a vysokou tuhostí, je v jednom rameni umístěna pružina, zatímco druhé rameno zajišťuje tlumení. Rychlost a míra pružení i tlumení byly optimalizovány s ohledem na dobrodružné dálkové aspirace modelu CRF250 Rally.
17 mm hřídel předního kola (o 2 mm větší průměr) zlepšuje pevnost a ovladatelnost stroje. Zadní zavěšení typu Pro-Link umožňuje zdvih 265 mm v ose kola, což je o 25 mm více než u CRF250L. Poměr přepákování byl upraven s ohledem na větší komfort jízdy. Jednotrubkový tlumič Showa má průměr 40 mm. Zkosené hliníkové kyvné rameno je tvořeno jednodílným odlitkem, který zajišťuje tuhost a snižuje neodpruženou hmotnost. Pro nastavení řetězu slouží prvek z extrudovaného hliníku.
Brzdný výkon zajišťuje 296 mm vlnovitý kotouč spojený s dvoupístovým třmenem. Dvoukanálový systém ABS je součástí standardní výbavy a umožňuje jezdci vypnout ABS pro zadní kolo.
Stylové černé alumitové lité ráfky (21 palců vpředu / 18 palců vzadu) podtrhují charakter CRF250 Rally a jsou obuty do špalíkových pneumatik stylu enduro (vpředu: 3,00-21 51P, vzadu: 120/80-18M/C 62P).
3.3 Motor
Kapalinou chlazený 250 cm3 jednoválcový DOHC motor u modelu CRF250 Rally je výkonově naladěn tak, aby poskytoval vysoký točivý moment v nízkých otáčkách a vysokou hodnotu maximálního výkonu s lineárním přísunem. Maximálního výkonu 18,2 kW motor dosahuje při 8 500 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 22,6 Nm při 6 750 ot./min.
Systém elektronického vstřikování paliva PGM-FI dávkuje směs vzduchu a paliva přes 38 mm škrticí klapku a vzduch je ze vzduchové komory přiváděn přímou spojovací trubicí. Koncovka výfuku má průměr 115 mm, obsahuje katalyzátor a je tvořena dvěma komorami. Snazšímu „dýchání“ motoru a vyššímu výkonu napomáhá svod s velkým průměrem.
Motor je vybaven kompaktní hlavou válce se systémem válečků a vahadel. Vrtání a zdvih činí 76 x 55 mm. Posunutý válec snižuje ztráty třením a píst je vyroben ze speciálního materiálu a je opatřen molybdenovým povlakem.
Olejové čerpadlo je vybaveno interním odlehčovacím zařízením, které brání zavzdušnění oleje. Klikový čep využívá půlené nalisované kovové ložisko, zatímco v klikovém ložisku je použito litinové pouzdro, jež snižuje hmotnost, vyhlazuje chod motoru, zvyšuje tuhost skříně a minimalizuje vnitřní změny průměru v důsledku teplotní roztažnosti.
Primární vyvažovací hřídel pomáhá snižovat vibrace a šestistupňová převodovka a spojka byly vyrobeny tak, aby zvládaly dodatečné namáhání vyvolané jízdou v terénu. Chladič s výkonem 10,7 kW je opatřen chladicím ventilátorem s tenkým prstencem, který zajišťuje chlazení při pomalé jízdě.
Motor modelu CRF250 Rally splňuje emisní normu EURO4.
4. Technické parametry
MOTOR
|
|
Typ
|
Kapalinou chlazený jednoválec, DOHC
|
Zdvihový objem
|
250 cm3
|
Počet ventilů na válec
|
4
|
Vrtání x zdvih
|
76 x 55 mm
|
Kompresní poměr
|
10,7:1
|
Maximální výkon
|
18,2 kW / 8 500 ot./min.
|
Max. točivý moment
|
22,6 Nm / 6 750 ot./min.
|
Olejová náplň
|
1,8 l
|
PALIVOVÝ SYSTÉM
|
|
Karburace
|
PGM-FI
|
Objem palivové nádrže
|
10,1 l
|
Spotřeba paliva
|
3 l/100 km
|
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
|
|
Startování
|
Elektrický
|
Kapacita baterie
|
12V – 7 AH
|
Výkon alternátoru
|
324 W / 5 000 ot./min.
|
HNACÍ ÚSTROJÍ
|
|
Typ spojky
|
Mokrá lamelová hydraulická
|
Typ převodovky
|
6-stupňová
|
Stálý převod
|
Řetěz
|
RÁM
|
|
Typ
|
Zdvojený ocelový, trubkový
|
PODVOZEK
|
|
Rozměry (DxŠxV)
|
2 210 x 900 x 1 425 mm
|
Rozvor kol
|
1 455 mm
|
Úhel přední vidlice
|
28,1°
|
Závlek
|
114 mm
|
Výška sedla
|
895 mm
|
Světlá výška
|
270 mm
|
Pohotovostní hmotnost
|
157 kg
|
Poloměr otáčení
|
2,3 m
|
Odpružení
|
|
Typ vpředu
|
43 mm teleskopická, inverzní
|
Typ vzadu
|
Prolink
|
KOLA
|
|
Typ vpředu
|
21“
|
Typ vzadu
|
18“
|
Pneumatika vpředu
|
3,00-21 51P
|
Pneumatika vzadu
|
120/80-18M/C 62P
|
BRZDY
|
|
Systém ABS, Typ
|
2-kanálový
|
PŘÍSTROJE A ELEKTRICKÁ VÝBAVA
|
|
Přístrojový panel
|
Digitální
|
Světlomet
|
LED
|
Zadní světlo
|
Žárovka
|
Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.