tisková zpráva Honda, 11.10.2016
Honda CB1100 RS model 2017
Inovovaný model: U nové Hondy CB1100RS se minimalistický, řemeslný styl snoubí se sportovním charakterem daným ostřejší geometrií podvozku, vylepšenou 43 mm vidlicí Showa s dvojitými průtokovými ventily a zadními tlumiči se samostatnou nádržkou.
Celkový dojem doplňují 17 palcová kola z hliníkové slitiny a dva radiálně umístěné čtyřpístové brzdové třmeny. Motor dýchá prostřednictvím inovovaného sacího a výfukového systému a je nyní vybaven pomocnou kluznou spojkou.
1. Úvod
Od roku 1959, kdy se poprvé objevila u dvouválcového CB92 Benly, měla písmena CB pro značku Honda i pro majitele jejích strojů vždy velký význam. Tento význam ještě více vzrostl v roce 1969: čtyřválcový model CB750 znamenal pro motocyklový svět skutečný přelom. Jakožto první produkční superbike na světě byl středem pozornosti a položil základy, které přetrvávají dodnes.
Učení staré školy se přeneslo do současnosti a v roce 2013 společnost Honda v Evropě představila model CB1100, v té době již bestseller na japonském trhu. Uspokojila tak touhu armády jezdců, pro něž se tradičně navržený model CB se vzduchem chlazeným čtyřválcovým motorem stal technickým klenotem, který nesměl chybět v jejich garáži.
Pro rok 2017 budou k dispozici dvě verze modelu CB1100. Společně s inovovaným modelem CB1100EX přichází novinka v podobě CB1100RS. Díky výraznému retro stylu – a několika novým výkonovým vylepšením – přináší CB1100RS do rodiny CB1100 nový typ sportovního ducha.
Výroba probíhá v továrně značky Honda ve městě Kumamoto, přičemž výrobní proces byl do velké míry upraven s důrazem na integraci technologií a odborných dovedností. Cílem bylo vytvořit motocykl, na kterém bude na první pohled patrné řemeslné zpracování a pozornost k detailům, a zároveň okamžik v historii, jehož význam se projeví teprve s plynoucími dekádami.
Pan M. Imada, vedoucí projektu CB1100RS pro modelový rok 2017:
„Podobně jako u předchozích modelů CB vnímáme nadčasové potěšení, které našim zákazníkům přináší vlastnictví a jízda na stroji se vzduchem chlazeným řadovým čtyřválcovým motorem. Proto jsme při práci vyšli z atraktivity a radosti, kterou CB1100 přináší svým majitelům, a k těmto vlastnostem jsme se pokusili přidat funkčnost a kvalitu, jež by dále prohloubily pocit naplnění, jenž je pro nás velmi důležitý. Věříme, že u CB1100EX mnoho jezdců ocení a pochopí velmi tradiční motocyklovou koncepci.“
2. Informace o modelu
Obnažený a minimalistický model CB1100RS má vzhled závodních strojů ze 70. let minulého století, jenž se snoubí s dotekem strojů kategorie café racer. Zakřivená palivová nádrž – vyrobená bez viditelných švových svarů – evokuje ruční práci, zatímco jednoduchý kulatý světlomet a dva přístrojové budíky dodávají stroj nadčasovou siluetu. Nejmodernější technologie si zde našla cestu v podobě osvětlení provedeného kompletně z LED diod.
S ohledem na sportovnější charakter má podvozek CB1100RS oproti verzi EX ostřejší geometrii, tužší odpružení Showa, radiálně umístěné čtyřpístové přední brzdové třmeny, 17palcová kola z lehké hliníkové slitiny a sportovní rozměr pneumatik. Díky nižší a kompaktnější pozici za řídítky se váha jezdce posouvá vpřed, což doplňuje změny provedené na podvozku.
Vzduchem chlazený čtyřválcový motor snáze dýchá díky revidovanému sání a také díky menšímu a lehčímu výfukovému systému s uspořádáním 4-2-2. Pomocná kluzná spojka usnadňuje řazení a zvyšuje stabilitu zadního kola při podřazování.
Díky své atraktivitě a výkonům je CB1100RS skvělým strojem pro stylové projíždění městem i pro adrenalinové víkendové vyjížďky po klikatých silnicích. Vyzařuje z něj technická dokonalost, jež přitahuje zraky kolemjdoucích, a zároveň je tento stroj vhodný jako platforma zralá pro customizaci podle představ svého majitele.
3. Hlavní vlastnosti
3.1 Podvozek
Motor je u CB1100RS ke klasickému trubkovému ocelovému dvoukolébkovému rámu upevněn pomocí čtyř pevných bodů a dvou silentbloků; kyvné rameno je zkonstruováno ze skříňových ocelových profilů. Oproti CB1100EX má tento model těsnější geometrii řízení, kdy sklon přední vidlice a závlek činí 26°/99 mm a rozvor kol dosahuje 1 485 mm (oproti 27°/114 mm/1 490 mm), což umožňuje rychlejší zatáčení a citlivější ovládání. Výška sedla je 795 mm a pohotovostní hmotnost činí 252 kg.
Kromě agresivních rysů a pozice jezdce je model CB1100RS také vybaven dvoudílnou 43 mm přední vidlicí Showa s dvojitými průtokovými ventily (SDBV), která pomocí dvou ventilů zajišťuje tlumení v kompresi i v odskoku. Výsledkem je lineární funkce systému odpružení, prvotřídní kvalita jízdy a vynikající přilnavost. Nová hliníková litá hlava vidlice je opatřena broušeným povrchem s čirým lakováním. Spodní upevnění drží ramena vidlice výše než u předchozí verze.
Dva zadní tlumiče Showa se samostatnou nádržkou (a s mírou tlumení odpovídající přední vidlici) jsou spojeny s novým hliníkovým kyvným ramenem, jež nyní působí čistším dojmem díky skryté hadici zadní brzdy. Dosavadní plastový chránič řetězu byl nahrazen hliníkovým.
Dva radiálně umístěné čtyřpístové brzdové třmeny Tokico spolupracují s 310 mm plovoucími kotouči a jsou opatřeny systémem ABS, zatímco zadní jednopístový třmen je spojen s 256 mm kotoučem. Model CB1100RS je také opatřen černými 17 palcovými koly z lehké slitiny obutými do sportovních pneumatik 120/70 ZR17 a 180/55 ZR17. Tyto změny přinesly tři hlavní výsledky: rychlejší reakce na řízení, lepší trakci při průjezdu zatáčkami a o 3 % lepší akceleraci díky upravenému zpřevodování a menšímu průměru zadního kola. Kontrola tlaku v pneumatikách je snazší díky ventilkům ve tvaru písmene L.
Kromě obnaženého motoru je to zejména tvar palivové nádrže - její zakřivení a linie - jež dodává nahému motocyklu jeho charakter a přitažlivost. Konstruktéři společnosti Honda chtěli zachovat dojezd přes 300 km, ale zároveň kladli důraz na dosažení vzhledu připomínajícího ruční práci.
Výsledná nádrž o objemu16,8 l se zbavila švových svarů kolem spodních okrajů a její výřez odhaluje pohledu jezdce kryt vačkového hřídele, čímž navazuje na historii modelů CB i na moderní styling. Na její horní straně se nachází víčko provedené v leteckém stylu.
S odkazem na moderní téma café racerů jsou boční panely zhotoveny z lisovaného hliníku s texturou „vlasových čar“, zatímco sedlo se směrem vzad zužuje a dodává stroji štíhlý a sportovní profil. Na něj navazují plynulé linie čistě provedených černých madel a chromovaný ocelový blatník se zaoblenějším průřezem.
Kompaktní plastový přední blatník zachycuje nečistoty od předního kola a dobře ladí s minimalistickým pojetím stroje. Díky delšímu bočnímu stojanu se stroj snáze dostává do vzpřímené polohy.
Řídítka byla posunuta o 7 mm vpřed (oproti předcházejícímu řešení) a stupačky pro jezdce i spolujezdce jsou upevněny na menších závěsech z hliníkové slitiny. Příď modelu CB1100RS hrdě korunuje kulatý přední světlomet s LED technologií a se spirálovitým denním světlem, jenž je upevněn pomocí hliníkové konzole. Vedle něj se nacházejí kompaktní LED ukazatele směru
Zadní LED světlo, ukazatele směru a držák registrační značky byly minimalizovány s ohledem na aerodynamiku. Kruhový ukazatel rychlosti a otáčkoměr jsou provedeny v matně černé barvě a opatřeny chromovaným páskem. Výbava zahrnuje ukazatel stavu paliva a hodiny, ukazatel zařazeného rychlostního stupně, ukazatel spotřeby paliva a palubní počítač. V zapalování se nyní nově používá vlnovitý klíč.
Model CB1100RS bude dostupný v červené (Candy Prominence Red) a černé (Graphite Black) barvě se superhladkým povrchovým zpracováním odkazujícím na opakované a důkladné broušení za mokra.
3.2 Motor
Srdcem modelu CB1100RS je jeho svalnatý DOHC motor. Nejdůležitějším aspektem tohoto motoru je lineární hnací síla, jež je ihned dostupná v celém rozmezí otáček. Maximálního výkonu 66 kW motor dosahuje při 7 500 ot./min., přičemž maximální hodnoty točivého momentu 91 Nm je dosaženo při 5 500 ot./min.
Vzduchem (pomocí 2 mm žeber) a olejem (pomocí 335 mm 9-vrstvého vpředu umístěného olejového chladiče) chlazený černý motor s hliníkovými kryty dosahuje až 8 500 ot./min. Kompresní poměr činí 9,5:1, hodnoty vrtání a zdvihu jsou 73,5 mm x 67,2 mm.
Pohon dvou vačkových hřídelů je zajištěn centrálním řetězem a sací a výfukové ventily svírají úhel 26,5°. Sací ventily mají průměr 27 mm a 2,5 mm dřík; výfukové ventily mají průměr 24 mm a 2,5 mm dřík. Sekundární vyvažovací hřídel dodává motoru hladký chod.
Systém PGM-FI a škrticí klapka o průměru 32 mm jsou spojeny s inovovaným a zkráceným sáním opatřeným novým vzduchovým filtrem. Na opačném konci motoru se nachází dva kratší (o 70 mm na délku, o 7 % v průměru a o 2,4 kg lehčí) chromované výfuky, jež přispívají k lepší reakci motoru v nízkých a středních otáčkách.
Vzhledem k vnitřnímu rozdělení na dvě expanzní komory je každý výfuk opatřen dvěma děrovanými spojovacími trubicemi, jež byly optimalizovány s ohledem na rezonanci a na dosažení podmanivého zvuku čtyřválcového motoru. Oba výfuky jsou upevněny blíže ke stroji, což přispělo ke zlepšení světlé výšky stroje. Svody jsou dvouplášťové, čímž se předchází jejich zabarvení v důsledku vysokých teplot.
Stroj je nově opatřen pomocnou kluznou spojkou. Vačka z hliníkové slitiny a kluzná spojka šetří hmotnost, síla potřebná pro ovládání páčky se snížila o 16 % a minimalizovala se nestabilita zadního kola v důsledku brzdění motorem při prudkém podřazování. Šestistupňová převodovka s pečlivě navrženými převodovými poměry u 1.–5. stupně umožňuje bleskovou odezvu a akceleraci, zatímco 6. rychlostní stupeň je rychloběžný, zmenšuje spotřebu paliva a snižuje otáčky motoru při vyšších rychlostech. Koncový převod je zajištěn 530mm řetězem.
Motor modelu CB1100RS splňuje normu EURO4.
4. Technické parametry
MOTOR
Typ: Řadový čtyřválec chlazený vzduchem a olejem, DOHC
Zdvihový objem: 1 140 cm3
Vrtání x zdvih: 73,5 x 67,2 mm
Kompresní poměr: 9,5:1
Maximální výkon: 66 kW / 7 500 ot./min.
Max. točivý moment: 91 Nm / 5 500 ot./min.
Olejová náplň: 4,9 l/4,4 l
PALIVOVÝ SYSTÉM
Karburace: Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže: 16,8 litru
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Startér: elektrický
Baterie: 12 V / 11,2 Ah
Výkon alternátoru: 12 V 21,7 A / 5000 ot./min., 336 W
Zabezpečovací systém HISS
Světlomet: LED
Zadní světlo: LED
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojky: Mokrá lamelová spojka
Typ převodovky: 6-rychlostní
Stálý převod: Řetěz
RÁM
Typ: Dvojitá ocelová kolébka
PODVOZEK
Rozměry (DxŠxV): 2 180 x 800 x 1 100 mm
Rozvor kol: 1 485 mm
Úhel přední vidlice: 26°
Závlek: 99 mm
Výška sedla: 795 mm
Světlá výška: 130 mm
Pohotovostní hmotnost: 252 kg
Poloměr otáčení: 2,7 m
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ vpředu: 43 mm konvenční vidlice (SDBV) s nastavitelným předpětím pružin
Typ vzadu: Dva tlumiče s nastavitelným předpětím pružin
KOLA
Typ vpředu: 10-paprskové, z lehké slitiny
Typ vzadu: 10-paprskové, z lehké slitiny
Velikost ráfku přední: 17“ x 3,50MT
Velikost ráfku zadní: 17“ x 5,50MT
Pneumatika vpředu: 120/70 R17
Pneumatika vzadu: 180/55 R17
BRZDY
Vpředu: Hydraulická, dva plovoucí 310 mm kotouče s radiálními 4-pístovými třmeny (2-kanálové ABS)
Vzadu: Hydraulická, kotoučová (2-kanálové ABS)