Nacházíte se: ÚVODNÍ STRANA / Tiskové zprávy

Honda CB1100EX 2017

tisková zpráva Honda, 11.10.2016

Honda CB1100EX model 2017

Inovovaný model: Díky liniím osvěženým exkluzivními detaily nyní Honda CB1100EX vyzařuje ještě více klasického stylu a přichází s novými nerezovými koly s drátěným výpletem, s odpružením Showa a s LED světly.

Její asociativní čtyřválcový motor dýchá prostřednictvím inovovaného sacího a výfukového systému a je nyní vybaven pomocnou kluznou spojkou. 

 

 

1. Úvod 

Od roku 1959, kdy se poprvé objevila u dvouválcového CB92 Benly, měla písmena CB pro značku Honda i pro majitele jejích strojů vždy velký význam. Tento význam ještě více vzrostl v roce 1969: čtyřválcový model CB750 znamenal pro motocyklový svět skutečný přelom. Jakožto první produkční superbike na světě byl středem pozornosti a položil základy, které přetrvávají dodnes.

Učení staré školy se přeneslo do současnosti a v roce 2013 společnost Honda v Evropě představila model CB1100, v té době již bestseller na japonském trhu. Uspokojila tak touhu armády jezdců, pro něž se tradičně navržený model CB se vzduchem chlazeným čtyřválcovým motorem stal technickým klenotem, který nesměl chybět v jejich garáži. 

Pro rok 2017 budou k dispozici dvě verze modelu CB1100. CB1100RS nabízí zcela nový druh sportovní přitažlivosti, zatímco z verze CB1100EX dýchá ještě více retro stylu, jenž je doplněn o několik technických vylepšení.

Výroba probíhá v továrně značky Honda ve městě Kumamoto, přičemž výrobní proces byl do velké míry upraven s důrazem na integraci technologií a odborných dovedností. Cílem bylo vytvořit motocykl, na kterém bude na první pohled patrné řemeslné zpracování a pozornost k detailům, a zároveň okamžik v historii, jehož význam se projeví teprve s plynoucími dekádami.

 

Pan M. Imada, vedoucí projektu CB1100EX pro modelový rok 2017:

„Podobně jako u předchozích modelů CB vnímáme nadčasové potěšení, které našim zákazníkům přináší vlastnictví a jízda na stroji se vzduchem chlazeným řadovým čtyřválcovým motorem. Proto jsme při práci vyšli z radosti, kterou CB1100 přináší svým majitelům, a k těmto vlastnostem jsme se pokusili přidat funkčnost a kvalitu. Věříme, že u CB1100EX mnoho jezdců ocení a pochopí velmi tradiční motocyklovou koncepci.“ 

 

2. Informace o modelu

CB1100EX se vyznačuje proporcemi a siluetou pravého superbiku ze 70. let minulého století. Jeho zakřivená palivová nádrž – vyrobená bez viditelných švových svarů – evokuje ruční práci, zatímco jednoduchý kulatý světlomet a dva přístrojové budíky evokují stroje Honda ze zašlých časů.  

Díky doteku nejmodernějších technologií jsou přední i zadní světla složena z LED diod a 18 palcová kola jsou vypletena nerezovými dráty. Pro lepší funkci odpružení byla 41mm přední vidlice Showa s dvojitými průtokovými ventily doplněna o zadní tlumiče Showa.

Motor snáze dýchá díky inovovanému sání a dvěma menším a lehčím výfukům. Pomocná kluzná spojka usnadňuje řazení a zlepšuje stabilitu zadního kola při podřazování.

Svými klasickými liniemi CB1100EX vyvolává vzpomínky, v nichž se mísí návykový výkon motoru s oduševnělým zvukem a s asociativním atraktivním vzhledem. Zároveň se jedná o stroj, který si můžete vychutnávat a užívat každým pohledem; každý jeho úhel a každá část vás uspokojí svou dokonalostí.

 

3. Hlavní vlastnosti

3.1 Podvozek

Motor je u CB1100EX ke klasickému trubkovému ocelovému dvoukolébkovému rámu upevněn pomocí čtyř pevných bodů a dvou silentbloků. Stroj se vyznačuje uvolněnou geometrií řízení – sklon přední vidlice a závlek činí 27°/114 mm a rozvor kol dosahuje 1 490 mm. Výsledkem je sebejistá stabilita spojená s neutrální ovladatelností. Jezdec sedí v uvolněné a vzpřímené poloze. Sedlo se nachází ve výšce 790 mm a tvar řídítek byl upraven s ohledem na neutrální pozici při jízdě. Pohotovostní hmotnost je 255 kg.

Pro zajištění co nejlepší kontroly je model CB1100EX vybaven 41 mm přední vidlicí Showa s dvojitými průtokovými ventily (SDBV), která pomocí dvou ventilů zajišťuje tlumení v kompresi i v odskoku. Výsledkem je lineární funkce systému odpružení. Nová hliníková litá hlava vidlice je opatřena broušeným povrchem s čirým lakováním. Spodní upevnění drží ramena vidlice výše než u předchozí verze. 

Dva zadní tlumiče Showa s nastavením předpětí pružin jsou spojeny s ocelovým kyvným ramenem, jež nyní působí čistším dojmem díky skryté hadici zadní brzdy. Dosavadní plastový chránič řetězu byl nahrazen hliníkovým.

Model CB1100EX přichází s inovovanými 18 palcovými koly s drátěným výpletem, jež jsou obuta do pneumatik 110/80 R18 (vpředu) a 140/70 R18 (vzadu). Menší hliníkové náboje jsou v kolech upevněny pomocí 40 delších nerezových (namísto 48 pozinkovaných) drátů. Dva 296 mm plovoucí kotouče na předním kole jsou spojeny se čtyřpístovými třmeny Nissin, zadní kolo je pak opatřeno 256 mm kotoučem s jednopístovým třmenem. Systém ABS je součástí standardní výbavy.

Tvar palivové nádrže – její zakřivení a linie – společně s obnaženým motorem dodává nahému motocyklu jeho charakter a přitažlivost. Konstruktéři společnosti Honda chtěli zachovat dojezd přes 300 km, ale zároveň kladli důraz na dosažení vzhledu připomínajícího ruční práci. Výsledná nádrž o objemu 16,8 l se zbavila švových svarů kolem spodních okrajů a její zadní část odhalující pohledu jezdce kryt vačkového hřídele navazuje na historii modelů CB i na moderní styling. Dalším viditelným dotekem luxusu je víčko palivové nádrže provedené v leteckém stylu.

Boční panely jsou vyrobeny z kartáčovaného hliníku s texturou „vlasových čar“, zatímco sedlo je dobře čalouněné a pohodlné. Na něj navazují plynulé linie čistě provedených chromovaných madel a chromovaný ocelový blatník se zaoblenějším průřezem. Stupačky pro jezdce i spolujezdce jsou upevněny na menších závěsech z hliníkové slitiny, zatímco díky delšímu bočnímu stojanu se stroj snáze dostává do vzpřímené polohy.

Příď stroje korunuje chromovaný přední kulatý světlomet (nyní opatřený LED diodou se spirálovitým denním světlem), jemuž sekundují dva klaksony. Světlomet je upevněn na hliníkové konzoli a nad ním se nacházejí dva klasické přístroje o průměru 70 mm. Zadní LED světlo, ukazatele směru a držák registrační značky byly minimalizovány s ohledem na aerodynamiku.

Kruhový rychloměr a otáčkoměr jsou ozdobeny chromem. Na přístrojích se dále nachází ukazatel stavu paliva a hodiny, ukazatel zařazeného rychlostního stupně, indikátor spotřeby paliva a počítač zobrazující údaj o dojezdu na zbývající palivo v nádrži. V zapalování se nyní nově používá vlnovitý klíč.

Decentně začerněný motor je opatřen kryty z přírodního hliníku a na stříbrné hlavě válců se nachází kryt vačkového hřídele z broušeného hliníku s chromovanými koncovkami. Model CB1100EX bude dostupný perleťové zářivé žluté (Pearl Shining Yellow), perleťové bílé (Pearl Sunbeam White) a v červené (Candy Prominence Red) barvě se superhladkým povrchovým zpracováním odkazujícím na opakované a důkladné broušení za mokra.

 

3.2 Motor

Hrdým srdcem modelu CB1100EX je jeho sametový DOHC motor. Nejdůležitějšími aspekty tohoto motoru jsou lineární a ihned dostupný výkon a točivý moment i jejich dostupnost v celém rozmezí otáček. Maximálního výkonu 66 kW motor dosahuje při 7 500 ot./min., přičemž maximální hodnoty točivého momentu 91 Nm je dosaženo při 5 500 ot./min. 

Vzduchem (pomocí 2 mm žeber) a olejem (pomocí 335 mm 9-vrstvého vpředu umístěného olejového chladiče) chlazený motor dosahuje až 8 500 ot./min. a vyznačuje se kompresním poměrem 9,5:1. Vrtání a zdvih jsou 73,5 mm x 67,2 mm. 

Pohon dvou vačkových hřídelů je zajištěn centrálním řetězem a sací a výfukové ventily svírají úhel 26,5°. Sací ventily mají průměr 27 mm a 2,5 mm dřík; výfukové ventily mají průměr 24 mm a 2,5 mm dřík. Sekundární vyvažovací hřídel dodává motoru hladký chod. 

Systém PGM-FI a škrticí klapka o průměru 32 mm jsou spojeny s inovovaným a zkráceným sáním opatřeným novým vzduchovým filtrem. Na opačném konci motoru se nachází dva kratší (o 70 mm na délku, o 7 % v průměru a o 2,4 kg lehčí oproti předchozímu provedení) chromované výfuky, jež přispívají k lepší reakci motoru v nízkých a středních otáčkách. 

Vzhledem k vnitřnímu rozdělení na dvě expanzní komory je každý výfuk opatřen dvěma děrovanými spojovacími trubicemi, jež byly optimalizovány s ohledem na rezonanci a na dosažení podmanivého zvuku čtyřválcového motoru. Oba výfuky jsou upevněny blíže ke stroji, což přispělo ke zlepšení světlé výšky stroje. Svody jsou dvouplášťové, čímž se předchází jejich zabarvení v důsledku vysokých teplot. 

Stroj je nově opatřen pomocnou kluznou spojkou. Vačka z hliníkové slitiny a kluzná spojka šetří hmotnost, síla potřebná pro ovládání páčky se snížila o 16 % a minimalizovala se nestabilita zadního kola v důsledku brzdění motorem při prudkém podřazování. Šestistupňová převodovka s pečlivě navrženými převodovými poměry u 1. - 5. stupně umožňuje bleskovou odezvu a akceleraci, zatímco 6. rychlostní stupeň je rychloběžný, zmenšuje spotřebu paliva a snižuje otáčky motoru při vyšších rychlostech. Koncový převod je zajištěn 530 mm řetězem.

Motor modelu CB1100EX splňuje normu EURO4.

 

4. Technické parametry

MOTOR

Typ: Řadový čtyřválec chlazený vzduchem a olejem, DOHC

Zdvihový objem: 1 140 cm3

Vrtání a zdvih: 73,5 x 67,2 mm

Kompresní poměr: 9,5:1

Maximální výkon: 66 kW/7 500 ot./min. (95/1/EC)

Max. točivý moment: 91 Nm při 5 500 ot./min. (95/1/EC)

Olejová náplň: 4,9 l / 4,4 l

PALIVOVÝ SYSTÉM

Karburace Elektronické vstřikování paliva PGM-FI

Objem palivové nádrže: 16,8 litru

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA

Startér: elektrický

Baterie: 12 V / 11,2 Ah

Výkon alternátoru: 12 V 21,7 A / 5000 ot./min., 336 W

Zabezpečovací systém: HISS

Světlomet: LED

Zadní světlo: LED

HNACÍ ÚSTROJÍ

Typ spojky: Mokrá lamelová spojka

Typ převodovky: 6-rychlostní

Stálý převod: Řetěz

RÁM

Typ:Dvojitá ocelová kolébka

PODVOZEK

Rozměry (DxŠxV): 2 200 x 830 x 1 130 mm

Rozvor kol: 1 490 mm

Úhel přední vidlice: 27°

Závlek: 114 mm

Výška sedla: 790 mm

Světlá výška: 135 mm

Pohotovostní hmotnost: 255 kg

Poloměr otáčení: 2,7 m

ZAVĚŠENÍ KOL

Typ vpředu: 41 mm konvenční vidlice (SDBV) s nastavitelným předpětím pružin

Typ vzadu: Dva tlumiče s nastavitelným předpětím pružin

KOLA

Vpředu: Drátěný výplet

Vzadu: Drátěný výplet

Velikost ráfku přední: 18“ x 2,50MT

Velikost ráfku zadní: 18“ x 4,00MT

Pneumatika vpředu: 110/80 R18

Pneumatika vzadu: 140/70 R18

BRZDY

Typ vpředu: Hydraulická, dva plovoucí 296 mm kotouče (2-kanálové ABS)

Typ vzadu: Hydraulická, kotoučová (2-kanálové ABS)

 


CB1100_EX_01
CB1100_EX_01
CB1100_EX_02
CB1100_EX_02
CB1100_EX_03
CB1100_EX_03
CB1100_EX_04
CB1100_EX_04