FGR, 19.1.2011
Po šesti letech nekonečné práce Vám představujeme motocykl značky FGR třídy Naked Bike, který dostal jméno MIDALU. Luxusní silniční motocykl s nejlepšími dostupnými komponenty, špičkovým zpracováním nejlepších možných materiálů a spoustou netradičních řešení.
Protože byl takovýto projekt nemyslitelný bez dotací, bylo v roce 2004 poslán požadavek o dotaci na pohonnou jednotku, tedy motor o objemu 2,5 l, kterému předcházel podrobný průzkum trhu.
Na projektu se začalo pracovat v roce 2005, kdy byla Ministerstvem průmyslu schválena dotace na vývoj motoru FGR 2500 V6. Po nekonečném kreslení začala výroba modelů, přípravků a v roce 2007 celého motoru.
Představení motoru se konalo v lednu roku 2008 ve firmě FPOS, která také spolu s firmami MOTO FGR a STROJE – FELGR celý projekt financovala. Kmotrem motoru se stal tehdejší starosta města Ústí nad Orlicí Richard Pešek.
Druhá část projektu, tedy finální dokončení začalo ve stejné roce, kdy byla schválená druhá dotace na podvozek motocyklu, který se dokončil před několika málo dny, přesněji 31. 12. 2010 ve 13.30 hod. !
Tomuto předcházela soutěž o designera – konstruktéra, které se zúčastnilo více než 4 desítky zájemců. Do finále postoupila nejlepší jedenáctka a nakonec se rozhodovalo mezi Ladislavem Škodou a Stanislavem Hanušem, který nakonec v soutěži zvítězil a začalo pro něho téměř dva roky intenzivního kreslení nejen designu, ale i spousty konstruktérských dílů. Navázal tak na práci pana Kreuze.
Motocykl se vyznačuje především šestiválcovým motorem o objemu 2,5 l, který stále patří mezi obsahově největší motocykl na světě. Je charakteristický šesti výfukovými koncovkami, a jak se dopředu avizovalo, že bude jistá podoba se závodním motocyklem FGR 125 GP, tedy trubkový rám a frézovaná kyvná vidlice. Velmi zajímavé je řešení samonosné karbonové nádrže, která současně tvoří funkci sedla a díky tomu také ponížení celkové váhy motocyklu, který má v současné chvíli 270 kg. Na tomto projektu, který je nejen v naší republice unikátní, se podílelo 44 firem z ČR, Německa a Itálie.
Motocykl byl představen v kulturním domě v Ústí nad Orlicí v pátek 14. ledna v 17.30 hod, tedy přesně tři roky po představení motoru FGR 2500 V6. Kmotrem se stal jezdec MOTO GP pro letošní rok, Karel Abrahám.
Rok 2011 bude rokem dalšího testování a zahájení přípravy na první minisérii šesti motocyklů, které by měli být připraveny k prodeji v roce 2012.
Tým, který se na tomto motocyklu podílel :
Miroslav Felgr
Manažer a spolumajitel projektu
Luboš a Michal Felgrovi
Spolumajitelé projektu
Oldřich Kreuz
Konstruktér
Ing. Stanislav Hanuš
Designer, konstruktér
Pavel Petráček
Technický poradce, Montáž
Ing. Zdeněk Špindler
Programování
+ zaměstnaci firem FPOS a.s., MOTO FGR s.r.o., STROJE – FELGR s.r.o.
a 44 spolupracujících firem.
Parametry |
Objem |
2442 cm3 |
Typ motoru |
čtyřdobý, kapalinou chlazený šestiválec do V 90*, DOHC/4 |
Úhel válců |
90° |
Sklon k vodorovné rovině předního kola |
10° |
Hmotnost motoru |
107 kg |
Druh chlazení |
vodou |
Vstřikování |
vlastní konstrukce |
Odhadovaná spotřeba |
6 – 8 l/100 km |
Šestistupňová převodovka |
|
Antihupingová spojka |
12 lamel |
Vrtání x zdvih |
90 x 64 mm |
Předpokládaný výkon |
240 koní |
Točivý moment |
přes 200 Nm |
Otáčky volnoběhu |
1000 ot./min |
Maximální otáčky |
8500 ot./min |
Kompresní poměr |
9,9 : 1 |
Plnění motoru |
vstřikování Bosch s jedním vstřikovačem na válec |
Svíčky |
Brisk |
Startér |
elektrický |
Olejová náplň |
4 l |
Hmotnost motocyklu |
270 kg |