BMW Motorrad, 3.11.2011
Husqvarna představila jako první výrobce na světě ABS pro terénní motocykly, a to na své vlajkové lodi TE 449.
Se systémy ABS má velké zkušenosti koncern BMW, současný majitel Husqvarny. Ačkoliv máme ABS spjat se silničními motocykly, v BMW poprvé zkoušeli terénní verzi tohoto systému už v roce 2007. Mnoho zkušeností vyplynulo také z aplikace ABS na supersportovním S 1000RR. Ačkoliv je to "silnice", použití na závodním okruhu spojené s driftováním se v mnohém podobá terénu. Po dalším vývoji se proto nyní objevil tzv. dvoukanálový ABS právě na Husqvarně TE 449. Využívá jak komponenty od BMW, tak i díly od samotné Husqvarny. Sestává ze dvou senzorů a příslušných kol pro detekci rotace vpředu a vzadu, z tlakového modulátoru, hydraulického systému a elektronické řídící jednotky. S ohledem na dynamická specifika jízdy v terénu probíhá veškerá ABS regulace pouze na předním kole. Zadní kolo ABS regulaci nemá, takže není problém jezdit smykem.
Současné systémy regulace ABS nejsou pro použití v terénu, respektive na nepevném povrchu, příliš vhodné. Proto bylo nutno adaptovat a optimalizovat reakce ABS na jiné parametry povrchu tak, aby bylo dosaženo maximálního brzdného účinku, ale přitom zůstala veškerá ovladatelnost.
Nový systém uvítají především enduro "hobíci", kterým přinese větší potěšení z jízdy a méně stresu. ABS poskytuje výrazně lepší brzdný účinek, zvyšuje bezpečnost a zlepšuje směrovou a jízdní stabilitu. Jezdec přitom cítí odezvu v páčce, aby měl nad brzděním kontrolu. Celý systém navíc váží pouze 1,5 kg, takže příliš nezvyšuje celkovou hmotnost motocyklu.
Do budoucna se uvažuje o přepínání silničního a off-road módu, kdy na silnici by ABS kontrolovalo i zadní kolo.