Nacházíte se: ÚVODNÍ STRANA / Rozhovory

David Pabiška - vicemistr České republiky v kategorii V40

Zorka Horká, 21. 11. 2024

Davide, úvodem bych Ti ráda pogratulovala k titulu vicemistra republiky v kategorii V40! Co tě žene do dalšího ročníku Dakaru?

Žene mě sport jako takový, sportovní směřování, výkon, což mě nepřestane bavit, takže pořád se na to dívám po sportovní stránce a doufám, že mi zdraví a forma dovolí držet se tam dál. 

Davide, ty jsi teď ukončil sezónu a při té příležitosti jsi získal titul vicemistra republiky v enduru, v seriálu Open MČR a PČR enduro a endurosprint 2024 ve třídě V40. Proč sis zvolil v přípravě na Dakar úplně odlišný typ přípravy (enduro) než doposud? Velmi často jsi volil trénink v dálkových soutěžích (cross country), které se v Česku pořádají, a letos tahle cesta… Radil ses na toto téma s někým, nebo to bylo jenom tvoje rozhodnutí?

Já jsem si nezvolil úplně odlišný typ přípravy. Přípravu vždy dělám u nás v ČR, jen jsem  letos vstoupil do celoročního seriálu mezinárodního mistrovství republiky v enduru. A protože jsem vyučenej soutěžák, chtěl jsem se k tomu vrátit. Velice kvalitní závody, který tady byly, mě přesvědčily o tom, že má příprava bude zkrátka v topu.
Dálkový závody v sezóně jsem vůbec nejezdil, protože jsou pro mě příliš drahé, a cestou českého endura jsem šel proto, že to mám rád a určitě se tím chci dál zabývat. Radit jsem se s nikým nemusel, protože už vím, jak se připravovat. Přidání kvalitních těžších závodů v sezóně má pro přípravu mnohem větší efekt, než trénovat sám nějakým umělým tréninkem.
Absolvování podobných závodů přináší totiž jezdci dvojnásobný efekt. V letošním roce šlo v celém seriálu o tři perfektně připravený závody a díky tomu všemu jsem seděl na motorce 7,5 hodiny denně. A bylo to skvělý!

David Pabiška

Celá ta příprava byla určitě náročná, jako každý rok. Mimo endura jsi jel ještě něco dalšího? Máš nějakého kondičního trenéra? Co posilovna, kolo nebo hypoxický stan?

Náročný to určitě bylo. Jezdil jsem cross country a furt to trénoval s endurem dohromady, jak jen mi to bylo v tuzemsku umožněno. Kondičního trenéra mám, je to Robert Smutný z Liberce, takže ten se o mě stará. Určitě posilovna, v hypoxickém stanu spím každou noc v průběhu celého prosince a víceméně podobně jedu už třetí měsíc. Přístroj mi simuluje hustotu vzduchu ve výšce 3 000 metrů nad mořem. Doma jezdím na air biku s maskou na obličeji a simulací výšky 3 500 nad mořem.
V rámci doplňkového programu probíhá taky takzvaný tréning IHT, který musí být naprosto klidový, protože je pro organismus obrovsky náročný. Hustota kyslíku se při něm pohybuje jako ve výšce cca 8 000 m n. m. V rámci vytrvalostního tréninku v předepsané tepové frekvenci taky absolvuji nesčetně výstupů na Ještěd.

Na jakém typu motocyklu budeš závodit? Je to úplně nové moto? Co to stojí?

Na novým typu KTM 450 Rally Replica. Je to záležitost kolem milionu i s přípravou.

V čem je nový motocykl rozdílný od předchozích, co je na něm nového (srovnání nového s loňským)?

Je to nová motorka, takže doufám, že tam nebude nějaký technický fuck up a někde mě nenechá! Co se týče jízdních vlastností – je určitě mnohem víc zdokonalená, má lepší geometrii, pérování a podobně. 

V Malle Moto jsou pro ročník 2025 nová pravidla, jaká to jsou? A předpokládám, že místo klasického navíjecího roadbooku pojedete stejně jako loni na tablet? Jak se ti na něj jede?

Co se týče pravidel Malle Moto – všichni už jedou jenom na tablet. Zásadní změna je, že absolutně vše si už musí závodníci dělat sami, přímo na místě v prostoru Malle Mota, nově včetně přezouvání pneumatik. Už ti to nemůže dělat žádná firma, nikdo. O to to bude letos přísnější.
Tablet je přínosem, je tam více pomocných a výstražných informací, jak zvukových, tak vizuálních, které jezdci pomáhají k bezpečnosti. 

Jaká je cena letošního ročníku Rallye Dakar?

Je to pořád stejný, kolem 3 000 000 Kč. 

Jaký vliv má celková cena rallye na shánění partnerů v současné době? Historicky jsi měl dlouhodobě jednoho hlavního partnera a větší počet menších, jak je to pro letošní rok a jakou plánujete společnou budoucnost? Z pohledu čtenáře – když podepisuješ smlouvu s partnerem, na jaké je to období? Jde pouze o jeden ročník Rallye Dakar? 

Smlouvy se podepisují na rok a nikdy není specifikováno datum, do kterého by nutně smlouva musela být podepsaná. Vždycky je strašně složitý shánět partnery a držet si ty stávající, ale já teď mám za sebou velmi silného partnera, kterému chci být dobrým ambasadorem a chci mu přinášet i mimo základní plnění vždycky něco navíc. Partneři jsou každým rokem velmi nejistá věc, ale já budu chtít opravdu minimálně ještě čtyři roky závodit a přinášet co nejlepší výsledek, abych se tam udržel a všichni byli spokojení, dělám pro to maximum.
Uvidím, jak při mně bude stát štěstěna a samozřejmě všem moc děkuju! Hlavně generálnímu partnerovi Panattoni, konkrétně Pavlu Sovičkovi, i spoustě ostatních, jako je Rataela, půjčovna Minoda, CNC TVAR, Klán family, KTM Vlašim, Bikers Crown, Ride Hard, Sixs - bez nich by to samozřejmě nešlo - a všem lidem okolo mě!

David Pabiška