PSí Hubík, 12.8.2016
Airbag v kombinéze? V české kombinéze? Pár let zpátky to byla ještě hudba budoucnosti, avšak píle, odhodlání a jasný cíl se změnily ve skutečnost! Z dílny PSí Hubík se na světové okruhy dostala první kombinéza se zabudovaným airbag systémem D-Air od společnosti Dainese.
Prvním závodním jezdcem v PSí kombinéze s tímto systémem se stal Ondřej Ježek, který v letošní sezóně 2016 startuje v MS Supersportů v týmu GoEleven Kawasaki.
Následující řádky poodkryjí, jak to všechno začalo a jak to vnímal a vnímá zakladatel a majitel firmy PSí Hubík - Ing. Libor Hubík.
Co a kdo byl prvotním impulzem pro výrobu kombinézy s airbagem?
Libor: O tento problém se zajímáme již dlouho. Důvodem je, že se jedná o zcela nové řešení zvýšení bezpečnosti motocyklistů jak v oblasti sportu, tak i v běžném provozu.
Zvažovali jste výrobu vlastního airbag systému?
Libor: V podstatě od začátku jsem věděl, že vyvinout takto složitý systém není v silách žádné firmy naší velikosti, a to z finančních i kapacitních důvodů. Hlavně však není potřeba vymýšlet něco, co už existuje a je funkční.
Jak velký zásah do střihu kombinézy bylo potřeba udělat, aby vše fungovalo, jak má a jak jsme od Hubíků zvyklí?
Libor: Konstrukce střihu kombinézy se odvíjí od nutnosti vytvoření dostatečného prostoru pod kombinézou pro aktivovaný airbag. Přitom nesmí být přespříliš volná. V optimálním případě není v pohyblivosti žádný rozdíl s běžnou kombinézou. Zásah z hlediska konstrukce byl tedy dost zásadní, ale hodně nám pomohli specialisté přímo z vývojového oddělení D-Air.
Když už jste zmínil vývojové oddělení D-Air, stojí tedy od prvopočátku airbagu v PSí kombinézách firma Dainese?
Libor: Ano. První jednání s Dainese proběhlo díky Karlu Abrahamovi. Byli jsme osloveni jako jedna ze tří firem, kterým byla nabídnuta spolupráce, čehož si nesmírně vážím.
Proč právě Dainese? Vyrábí přeci také motooděvy a PSí je tedy v podstatě konkurencí.
Libor: Je velmi pozitivní, že firma Dainese udělala vstřícný krok směrem ke konkurenčním firmám. Jejich prioritou je bezpečnost jezdců obecně, bez ohledu na to, zda používají konkurenční produkty či nikoliv. Je to od firmy Dainese velkorysý krok.
Jak dlouho trval vývoj, než vznikla kombinéza, kterou momentálně používá Ondra Ježek?
Libor: Asi půl roku intenzívní spolupráce s odborníky z firmy Dainese, pak první „nafouknutí“ na našem kolegovi Honzovi Ernestovi a potom první „testování“ s Ondrou Ježkem.
Protože jsme zvědaví, jaký je pocit při nafouknutí takové kombinézy, zeptali jsme se export managera Honzy Ernesta.
Jaké jsi měl pocity při úplně prvním testu nafouknutí PSí kombinézy se systémem D-Air?
Honza: Zvědavost a následné překvapení z funkčnosti a rychlosti samotného nafouknutí. Taky hrdost být přítomný tak významnému kroku i jakožto první výplň s českým občanstvím.
Jak dlouho může trvat, než budou PSí kombinézy s airbagem k dostání široké veřejnosti? Plánujete používat systém D-Air také do motooděvů i mimo kombinézy?
Libor: To záleží na mnoha okolnostech. Zatím jsme ve fázi testování, ale obecně je to v současné době ten nejlepší směr. Za jak dlouho se dopracujeme k aplikaci systému do dalších motooděvů, to zatím nedokáži říci.
Pokud jste se dočetli až sem, určitě vás zajímá, co na tuto kombinézu říká sám Ondřej Ježek.
Když přišla možnost být prvním jezdcem v PSí kombi s airbagem, jak jsi to vnímal?
Ondra: Přišlo mi to jako zajímavá nabídka. A také velká pocta, stát se prvním jezdcem s airbagem D-Air v kombinéze PSí. S Liborem Hubíkem spolupracuji už od roku 1999, takže jsem rozhodně nemohl říct ne. Jsem moc rád, že můžu přispět ke zlepšení bezpečnosti motocyklových jezdců.
Jak probíhal vývoj a testování?
Ondra: První výstřel airbagu jsem absolvoval v únoru přímo v továrně Dainese. Hned napoprvé všechno proběhlo hladce. Během úvodních závodů jsme párkrát opravovali střih kombinézy, aby perfektně seděla, a nyní jsem už téměř stoprocentně spokojený.
Jaké jsou rozdíly mezi kombi s airbagem a bez?
Ondra: U kombinézy s airbagem ještě nemáme doladěný předek, abych mohl používat také hrudní chránič. Poté máme ještě lehké rezervy v oblékání kombinézy přes airbag, i když i to se v poslední verzi podařilo výrazně zlepšit. Když už mám kombinézu na sobě, nepociťuji oproti té klasické žádný rozdíl, protože sedí výborně.
Co se ti honilo hlavou, než se airbag poprvé cvičně aktivoval?
Ondra: Měl jsem trochu strach, aby mi to nezlomilo klíční kosti. Ale mé obavy byly opravdu zbytečné.
Proběhly ještě další cvičné aktivace, nebo jsi šel rovnou na trať? Jaké jsi měl pocity před prvním závodem v Aragónu?
Ondra: Cvičné aktivace už další nebyly. V Aragónu jsem nad pádem v této kombi nijak zvlášť nemyslel. Obecně člověk na pády nemyslí, když usedá na motorku. Pak už jen ostrý výstřel v závodě v Assenu, když začalo pršet.
První pád s tímto systémem proběhl při zmiňovaném závodu v Assenu. Co bylo při tomto pádu jiné?
Ondra: Naštěstí to byl lehký pád, takže airbag nehrál až takovou roli. Ale mohlo to být i těžší a to bych pak byl velmi rád za zpevněný krk a ramena!
Kolik dalších pádů s touto kombinézou proběhlo?
Ondra: Pak ještě pád v závodě v Sepangu a poté v Donnington Parku. Také se naštěstí jednalo o lehké pády na přední kolo.
Můžeš po pádu opět usednout na motorku a pokračovat v závodě, i když se už aktivoval airbag?
Ondra: Ano, samozřejmě. Airbag se do pěti sekund vyfoukne a můžete tak v klidu pokračovat. Ideálním příkladem byl pád v závodě v Malajsii, který jsem poté také dokončil. Pokračujete pak sice už bez airbagu, ale výhodou je, že kombinéza se tím rozhodně nestane nefunkční. Pouze jedete bez něj, jako tomu je u klasické kombinézy.
Jak vidíš budoucnost tohoto systému?
Ondra: Myslím, že to je správná cesta, kterou se ubírat k dosažení co největší bezpečnosti jízdy na motocyklu. Věřím, že bude tento produkt přístupný nejen všem jezdcům, ale i široké veřejnosti. V dalších částech vývoje by bylo dobré se zaměřit také na speciální ochranu spodní části těla, která je stále velmi zranitelná.
Bavíme se stále o řešení následků pádů, kterým jistojistě pomůže airbag v kombinéze. Je ovšem nutné i pádům předcházet. Airbag je nyní umístěn i v autech a přesto, i když v menším měřítku, máme tragické nehody.
Když jezdec používá airbag, neznamená to, že se stává nesmrtelným. Je stále potřeba jezdit s vysokou opatrností a začátečníci by měli absolvovat školení bezpečné jízdy na uzavřených okruzích. Tím se také výrazně sníží úmrtnost a počet zranění na silnicích.
Je vidět, že český výrobce motooděvů PSí Hubík jde s dobou a bezpečnost nás všech je pro něj opravdu na prvním místě!