Jurek, 30.10.2013
S ohledem na často vedené diskuse, který že stroj je ten pravý, stejně jako na množství recenzí, článků a testů v časopisech a webech, nešlo touto anketou v prve řadě o vyhlášení výsledků pořadí. To ostatně ani nelze, neboť od toho je akce „Motocykl roku“ a navíc přece, nejlepší stroj bude vždy ten, pro který se rozhodnete a který vám parkuje v garáži. Šlo spíše o to dát možnost vyjádření vašich názorů a taky o sesbírání informací od vlastníků endur, jež mohou být cennou pomůckou pro rozhodování při výběru a koupi nového, či ojetého motocyklu.
Jednalo se o dvě základní rozčlenění - zhodnocení středních endur a ve druhé skupině endur velkých (o nich v dalším článku). Anketa byla zaměřena na čtenáře časopisu MotoRoute a cestovatele a byla realizována na několika motorkářských webech, z nichž se zúčastnilo:
BMW GS fórum: 48,7 % respondentů
CENDURO CZ: 18,3 % resp.
CENDURO SK: 1,6 % resp.
VARADERO.CZ: 12,7 % resp.
BMW-GS.estranky: 1,3 % resp.
Ostatní: 17,4 % resp.
Anketa byla zveřejněna koncem roku 2011 a počátkem roku 2012, tedy v době, kdy ještě nebyly odzkoušeny modely roku 2012. Je tedy pochopitelné, že zde byly hodnoceny pouze modely do roku výroby 2011.
Z necelé stovky respondentů, kteří se zúčastnili, byli majitelé motocyklů:
Suzuki V-Strom: 6 %
BMW F 650GS: 10 %
BMW F 800GS: 2 %
BMW R 80GS: 2 %
BMW R 1100GS: 18 %
BMW R 1150GS: 18 %
BMW R 1150GS Adventure: 5 %
BMW R 1200GS: 18 %
BMW R 1200GS Adventure: 6 %
Honda Dominator: 2 %
Yamaha Ténéré: 3 %
Honda Africa Twin: 5 %
KTM LC8 950: 5 %
Účastníci odpovídali na tyto otázky:
1. Dostupnost motocyklu - zdá se Ti dostupný pro běžného uživatele?
2. Využitelnost motocyklu - jsi schopen jej plně využít?
3. Ovladatelnost - klady zápory při ovládání v jízdě a na místě.
4. Co bys na motocyklu zlepšil?
5. Ochrana pře větrem, chladem a deštěm?
6. Nedostatky celkové - co bys vytkl?
7. Spotřeba při 80- 90 km/h a při 130-140 km/h? Pokud máš zkušenost i terén.
8. Jaké jsi měl závady?
9. Jaký je Tvůj vysněný motocykl?
10. Jak Ti vyhovuje při jízdě na dálnici? Jak se chová?
11. Jak Ti vyhovuje jízdou v terénu? Jak se chová?
12. Pokud můžeš vyjádřit rozdíl mezi starým a novým modelem?
13. Dostupnost servisu a náhradních dílů?
14. Ceny náhradních dílů - vysoké, nízké, přijatelné?
15. Zvládáš základní opravy sám? Potřebuješ servis?
16. Co o svém motocyklu soudíš, jaký máš k němu vztah?
17. Jak dlouho jej vlastníš a kolik jsi na něm najel?
18. Na jakých pneu jezdíš?
19. Jaký druh jízdy nejčastěji jezdíš (silnice, polní a lesní cesty, náročnější terén, brody atd.)?
20. Co se Ti na něm nejvíc líbí, co Tě s ním baví?
21. Jezdíš na něm spíše kratší, nebo delší trasy?
22. Je to pohodlný stroj k cestování na větší vzdálenosti?
Výsledky odpovědí respondentů:
Ne všichni odpověděli na všechny otázky, proto jsou odpovědi v následující formě. Odpovědi jsou anonymní a při jejich revizi bylo užito jen drobné korekce textu. Zhodnocení je nutno brát s rezervou a s ohledem na skutečnost, že co vyhovuje jednomu, nemusí být přínosem jinému. Proto posuďte sami a budete-li se právě rozhodovat pro možnou koupi středního endura, třebas Vám bude tento příspěvek pomocníkem, případně dobrým vodítkem ve výběru vhodného motocyklu právě pro Vás.
Suzuki DL 650 V-Strom
— Motorka je pro mne relativně levná… Myslím, že jsem schopen ji využít skoro na 100% a nečekám více, než mi může splnit. Za jízdy je perfektně ovladatelná. Na místě je to sice horší (ale tomu určitě pomáhá i můj malý vzrůst) a manipulace je ztížena poměrně vysoko umístěným těžištěm - oproti třeba BMW GS. Ochrana před větrem i deštěm je dobrá.
Vytknout se dá asi těžiště, které se nejvíce projeví při manipulaci na místě a hlavně v horším terénu (lehký off). Co bych na ni vylepšil? Možná by mohl mít větší světlou výšku, možná i zdvihy, aby zvládl více terénu, ale nutné to není.
Spotřebu má při 80-90 pod 4,5 litru a při 130-140 mezi 4,5 až 5 litry. Opravy nebyly zatím žádné, když nepočítám spotřební materiál a věci, které se poškodily pádem.
Vyměnil bych ji možná za BMW GS, nebo nějaký hyper-tourer (FJR, ZZR 1400), nebo třeba za Honda VFR 1200.
Jaká jízda mi vyhovuje? Dálnice nemám rád, ale do 150 km/h je jízda v pohodě i v "plné polní". Jak zvládá teren? Při lehkém offu není problém, na větší terén samozřejmě není stavěna!
Posoudit s jinými starými a novými modely nemůžu, nevlastnil jsem, a navíc Strom 650 se dělá od roku 2004 a je v podstatě pořád stejný... :-).
Dostupnost servisu a náhradních dílů je bez problémů... Ceny náhradních dílů jsou přijatelné, ale vždy by mohly být nižší. Servis raději svěřuji zkušenějším.
Co o motocyklu soudím a jaký mám k němu vztah? Mám ho rád a dostačuje mi. Vlastním jej 2 roky, najeto cca 9000 km. Říkám mu Tarabys.
Obuto má Mitas E07. Jezdím nejčastěji silnice 90%, 10% lehký terén, polní cesty. Je to pro mne univerzální stroj v tom nejlepším slova smyslu. Baví mě na něm jezdit a cestovat. Jezdím kratší i delší trasy, ale raději mám delší traso - moto cestování. Je dostatečně pohodlný.
— Motorka je již v „second handu“ relativně levná, věřím, že bez doplňků by se s nějakými těmi bojovými škrábanci dala pořídit do šedesáti tisíc korun českých.
Využívám jej dnes a denně. Do práce i na chatu, ale hlavně za zábavou a k cestování. Měřím 183 cm, takže s ovladatelností problém nemám ani v terénu. Motorka je však těžší a jezdec s kratšími nohami by mohl mít trošku problém. Výška podvozku by mohla být alespoň o pět cm vyšší, možná i více. V tom případě už by neměla žádnou chybu :-).
Jako většina jezdců, kteří v terénu občas ulehnou, bylo potřeba vyměnit blinkry za kratší. Ochrana před větrem je na V-Stromu luxusní, nemám výhrad. V lijáku sice dost vody teče na boty, ale to snad na každé motorce, pamatuji, že na chopperu jsem měl nohy zastříkané až nad kolena.
Motorka je výborně postavená, jízdní vlastnosti jsou úžasné jak v terénu, tak i na silnici. Jediným limitem je ten nižší podvozek, ale dá se to řešit nějakými podložkami, ještě jsem se o to moc nezajímal, ale na diskuzi V-Strom klubu už to téma existuje.
Spotřeba při jízdě kolem 80-90 km dělá 4,2 na sto. Svižnou jízdou je to ale asi tak za 5,4. Při dlouhé jízdě po dálnici tempem kolem 180 km/h (podle tachometru, ne GPS) si ale umí vzít až 7-8 litrů. Dálnice využívám málokdy, ale někdy je ten přejezd neuvěřitelně nudný a dálnice v Německu jsou tak krásné...
Za těch 90 tisíc km, co má najeto, zatím žádné závady. Krom toho, kdy jsem to položil a potřeboval srovnat a natáhnout lešení, které drží plasty s budíky. To jsme udělali s kamarádem zadarmo, u nás v práci na údržbě. Lak odřené kapoty kolem světel stál čokoládu a nějaké lepší kafe.
Mým vysněným motocyklem je V-Strom DL 650, ale o deset cm vyšší. Asi do těch podložek nakonec půjdu. Když je motorka obutá do hladkých, silničních pneu, jede jako po kolejnici i dvoustovkou se všemi kufry a spolujezdcem. Zkušenosti mám s pneu Michelin Pilot Activ. Jinak ale používám hlavně pneu se špunty - Mitas E-10 a poslední dobou E-09, tam se řízení začne asi při rychlosti kolem 160 km/h vlnit. Stačí ubrat a zase se srovná.
V terénu se stále učím. Dříve jsem jezdil s nohama na zemi, protože jsem se toho bál. Teď však již vesele svištím ve stupačkách, avšak stále jsem znovu a znovu něčím překvapen, co jsem doposud neznal a co je třeba mít příště na paměti. Moje motorka už zná brodění, mazlavé bláto, písek, výjezdy do strmého kopce v lese na jehličí, i velké kameny, díky nimž jsem zrušil ochranný kryt motoru. Poslední dobou ji vytahuji do lesa na sníh.
Nemám zkušenosti s jinou motorkou. Každopádně mě nikdy, nikde nenechala a ze všeho jsem se s ní vždy dostal. Na novém V-Stromu jsem seděl, ale nejel. Nový má prý větší sílu odspodu a menší výkon. Je také drobnější, zmenšili mu nádrž o dva litry, ale spotřebu prý dokáže uspořit přepracovaným motorem, takže dojezd je stejný. Já mám rád tu svoji velkou „krávu“. Jsem na ni zvyklý a na parkovištích většinou vládne svojí velikostí, což mému egu lahodí. Přesto věřím, že s novým V-Stromem se dá zažít stejný, ne-li větší podíl srandy jak na cestě, tak i v přírodě a jistě bych si na něj zvykl.
Provádím jen pravidelnou údržbu, dostupnost dílů, pokud mluvíme o řetězové sadě (měním jednou za 40 tis. km), je okamžitá. Ochranný plech pod motor a další vychytávky poradí kluci na www.vstromklub.cz Opravy nedělám, není co. Svíčky jsem si jednou měnil sám, hrůza, musí se sundat nádrž i vodní chladič, na chopperu stačilo vyháknout fajfky a vyšroubovat svíčky z boku. Řetězovou sadu mění servisák, většinou i s pneu zároveň - když už je sundané kolo. Olej měním sám.
Co o něm soudím? Je to kamarád. Někdy na něj i mluvím. Líbí se mi, přesto, že je to taková šedá myška. Už jsme spolu něco prožili, čímž se vztah utužil. Těžce ponesu, až se s ním budu muset rozloučit, snad je ta chvíle ještě daleko. Koupil jsem jej před čtyřmi lety poté, co jsem musel odepsat po havárii jeho litrového předchůdce. Tehdy byl ještě miminko, s najetými 19 tisíci km. Jezdím každým rokem skoro dvacet tisíc km a tak teď má něco málo přes devadesát tisíc. Letos oslavíme stovku a věřím, že je to polovina životnosti. Možná že ani ne polovina.
Zmíněné hladké pneu Michelin Pilot Activ mi neučarovaly, vedou v zatáčkách dost rovně a nejsou do terénu. Pak jsem dlouho žil na E-10 z Mitasu. Dobré moc. Zkusil jsem i E-07, ale kloužou na mokré trávě, v blátě a při brodění se díky zaplněnému dezénu v koruně nechytnou o kameny. Teď mám E-09. Zatím nejlepší, co jsem měl. V terénu úžasné, vytáhnou mě odkudkoliv a na silnici drží jako přibité. Do zatáček padají samy, snad se s nimi otočím i na pětníku. Doporučuji.
Samozřejmě, nejvíce času jezdím silnice, ono se nikam člověk bez nich nedostane, bohužel. Jinak ale, jak uvidím sjezd z cesty a nejedu nikam daleko, vrhám se do všech terénů, které vidím. Takže klidně pole, lesy, šotoliny, sníh, bláto, prostě cokoliv. V současnosti upřednostňuji, že není nic lepšího než projet neprůjezdné. Člověk rád překonává sám sebe a pak ta radost, když se dostanete na místo, kam normálně nikdo. A fotky motorky jsou v terénu také tak nějak hezčí…
Na silnici mne s ním baví nejvíce náklony. Ne nadarmo vyhrál třikrát po sobě alpské srovnávací testy endur. Zatáčky V-Strom miluje a jezdec tím pádem též. Takže mimo řetězovou sadu dost často měním i vymezovací kolíčky vespod stupaček. V terénu je to miláček, až na tu jeho váhu, když zapadne, ale všechno se dá řešit. Chce to trpělivost a i o tom to offroadování vlastně je.
Rád na něj věším kufry s představou jízdy do dálky, kdy vím, že pár dní prostě jen spolu nebudeme doma. Dlouhé trasy chtějí čas a peníze. Na ty šetřím během roku, takže většinou poletujeme v okolí Zlína. Okolím myslím třeba i jen pár km na nejbližší sjezd ze silnice a šup do lesa nebo na polňačku. Nejvzdálenějšími destinacemi byly dosud na západě Španělsko s Atlantikem, Středozemní moře, na východě ukrajinská hranice s Moldávií, na jihu Albánie a na severu Lotyšsko. Letos pokoříme s přítelkyní Řecko a Turecko. Viděli jsme Balt, Severní moře, Atlantik, Jadran i Černé moře. Pyreneje, Alpy i Tatry. Křesťanský, muslimský i pravoslavný svět.
Je to velmi pohodlný motocykl. Říkám mu Mazlík a máme toho spolu ještě mnoho v plánu a před sebou…
— Je cenovo prijateľná. Využitelnost na sto procent zatiaľ nie - problém v jezdcovi. Počas jazdy je ovládanie bez problémov. Na mieste je cítiť váha, ale po naučení chmatov je to bez problémov. Ochrana je super, akurát na nohy ide pomerne dosť vody od predného kolesa. To by sa mohlo nejak vyriešiť. Pomerne veľké potápanie čumáku pri razantnom brzdení.
Maximálnů spotrebu som zatiaľ dosiahol asi 7 litrov, najmenšia spotreba bola 3,8 litra pri priemerke 50 km/h. Závady žiadne.
Vysnený motocykel je KTM 990 Adventure.
Dálnice je do 160 pohoda, potom je už trochu menej stabilný. Inak pomerne náchylný na bočný vietor pri akejkoľvek rýchlosti - daň za ochranu jazdca. Pro terén je pomerne nízky stroj. S krytom motora chytá docela dosť. Inak ovládanie je na jezdcovi.
Srovnat s jinými modely nedokážem, starý som nemal. Dostupnost servisu a náhr. dílů - bez problémov. Díly sú pomerne drahé, očakával by som o trochu lacnejšie. Veľa kamarátov si robí servis samo, ja radšej servis (nie som až taký zručný).
Co o něm soudit? MILUJEM HO. Mám ho prvú sezónu a najazdených 24 000 km. Pneu mám Metzeler Tourance a na offroad Continental TKC80. Nejčastěji jezdím silnice, polní cesty, offroad. Baví ma na něm jazdiť. Páči sa mi jeho všestranné využitie. Jezdím spíše vzdálenosti, kdy priemerná dlžka výletu je tak 200 km. K cestování je veľmi pohodlný. 800 km na jeden záťah bez prestávky a absolutne žiaden problém ani bolest.
— Je dostupný, cenovo prijatelný, povedal by som velmi přijatelný. Myslím, že ho využívám naplno, cesta aj off.
Klady:
- záťah od spodu
- pružný motor
- výborné moto na turistiku
- dobrý posed
- nízka spotreba
Zápory:
- zastaraly podvozok, hlavne predok
- slabé brzdy
Ochrana před větrem: Myslím že po tejto stránke je to lepší priemer, ale dá sa vylepšit zmenou plexi. Chcelo by to poriadnu inováciu sériového moto. Spotreba čo mám odsledované cca 5 l.
Závady? Zatial chvala bohu nič. Vysněný moto je Yamaha Super Ténéré 1200 a ako dvojku na poriadny off Afriku Twin.
Cesta po dálnici? Jazdu po dialnici znasam zle ja, moje moto je v pohode. V terénu? Chová sa neutrálne, ked sa prezuje na stuple, zvlada to slušne, ale je dosť tažká. No ja s nou v teren nemam problém. Se starými modely neviem porovnat. Dostupnost servisu je celkom v pohode, ale dobrých servisov je málo, opravujem ju s kamaratom. Ceny náhradních dílů? Prijatelné. Servis riešim všetko v spolupraci s kamaratom. Vlastním jej od r. 2007 a najazdil som na něm 18000 tisíc. Jezdím na pneu Conti Trail Attack. Nejčastěji jezdím cesty. Je to kus železa...
Ked som na nom, baví ma vsetko. Jazdím viac dlhsie trasy.
— (Rok 2004) Cena je velmi dobrá :-). Motocykl splňuje všechny moje požadavky. Je mohutný, ale ovládá se super. Trošku slabší je originální plexi, jinak vše OK. Vytkl bych slabé brzdy.
Spotřeba je 4,1-4,8 litru. Závady žádné. Vysněný motocykl je Yamaha XT 1200Z Super Téneré.
Při jízdě na dálnici ve dvou s plnou polní nemá dost výkonu. Lehčí terén super, v těžším zaostává, malá výška, litá kola. Se staršími modely nemůžu porovnat.
Dostupnost servisu není problém, ceny ND přijatelné. Využívám servis. Vlastním jej jednu sezonu - 18 000 km. Obuto má Michelin Anakee.
Nejčastěji jezdím polňačky. Baví mne na něm univerzálnost. Jezdím i delší cesty. Na delší cestování je pohodlná, 900 km za den není problém. Na silnici je nepřekonatelná.
BMW F 650 GS (viz také ZDE)
— (Rok 2000) Cena je přijatelná. Plné využiti je spíše podmíněno dvěma sadami gum. Citelné vibrace od 130 km/h při delší cestě. Je to lehce ovladatelná moto. Ochrana slabší, asi by stačil vyšší čelní štít. Při delším cestování ve dvou méně pohodli na moto, slabší výkon v nižších otáčkách.
Spotřeba 4,1 a 4,5 ve dvou, plně naloženo. Ze závad byl pouze vadný snímač oleje. Vyměnil bych ji za F 800GS nebo Tiger 800.
Při vyšších rychlostech je méně pohodlná, dobře ovladatelná, záleží spíš na jezdci. Servisuji u odborníků.
Dobrý stroj, spolehlivý. Za 3 roky najeto 20 000 km. Mám obuty Tourancky. Jezdím silnice, polní cesty a občas i teren na srazech. Má ladné tvary, muže jet kam chce. Cesty jezdím spíše kratší, jednou za čas delší, ale to spíše jen pro jednoho. Ve dvou je už méně pohodlný, holt malá mašina.
— (Rok 2003) Jelikož jsem kupoval ojetinu, tak jsem koukal i po konkurenci a ceny byly srovnatelné. Motocykl využiju jak na krátké přesuny (práce, nákup), tak na dlouhé vyjížďky (dovolená), a to jak na silnici, tak i v lehkém terénu.
Jsem spokojen - nádrž pod sedlem je dobrá věc. Mám dobré oblečení :-)). Na řidítkách mám blastry s nástavcema a plexi, ale to musím malinko nastavit. Nemá to ukazatel paliva.
Spotřeba 80-90 km/h - 3,7 l/100 km, 130-140 km/h - tak rychle nejezdím :-), terén - 4,5 l/100 km/h (připomínám, že lehký).
Závady zatím nic, vlastně přestala vyhřívat pravá rukojeť. Zatím nemám potřebu, ani chuť na něco jinýho. Dálnice nejezdím. Na lehkej terén dobrý, ale na těžší to nemá cenu, je to těžká "kráva“.
Servis nic moc, ale naštěstí je hodně šikovnejch kluků. Díly jsou v normě vysoké ceny. Náplně, filtry, řetěz, gumy a víc jsem zatím neřešil.
Mám ho rád. Dva a půl roku, najeto 27 tisíc. Pneu Tourance nebo TKC silnice. Baví mě jezdit vše. Výkonu dost, pohodlí v pohodě a bezkonkurenční spotřeba.
— (Dakar rok 2000) Cena odpovídá kvalitě a stáří. Myslím, že využívám Dakara na 90% a těch zbylých 10% je ještě v těžkém terénu, do kterého jsem zatím moc nepronikl. Motorka plní mé očekávání jednoválcového stroje.
Na silnici při rychlostech 140 a víc začíná být nejistý. Před chladem je obrovská výhoda vyhřívání heftů! Ale proti vodě ochrana skoro žádná. Proti větru je zde plexi, ale jeho funkčnost není nijak závratná. Dle mého názoru je motorka pouze pro jednoho, pro dva má již nedostačující výkon.
Při 80 - 90 km/h má spotřebu 3,5 l, 130 - 140 km/h - 4 l.
Závady: Měla přidřený napínák rozvodového řetězu a rozdrcené hnací ozubené kolečko vodní pumpy. Vyměnil bych za KTM LC8 Adventure.
Je to jednoválec, a ten se při dlouhých přesunech na dálnici moc necítí. Jsou zde znatelné vibrace a tendence "plavat" po silnici. V terénu mu není co vytknout. Dostačující výkon, obrovská výhoda je 21 palcové kolo vepředu!
Náhradní díly jsem objednával a měl jsem je doma cca do pěti pracovních dnů. Servisuji u kamaráda. Přijatelné ceny dílů (aspoň ty co jsem kupoval).
Vztah určitě kladný, jsem rád za to, co jsme spolu zažili a zažíváme. Vše mu náležitě oplácím údržbou a pravidelným servisem. Mám jej dva roky a najel jsem 9000 km.
Obuto má TKC 80 vepředu a E-09 vzadu. Jezdím polní a lesní cesty, silnice, i náročnější terén. Oceňuji jeho UNIVERZÁLNOST! Baví mě prozkoumávat nová zákoutí naší krajiny, různé lesní stezky, magistrály, polní cesty které najednou skončí a je na tobě, jestli se pustíš dál, nebo se otočíš a jedeš zpět.
Můj "celodenní" průměrný výlet čítá cca 250 - 300 km. Jinak na ní dojíždím každý den do práce, pokud to dovolí počasí (což je 10 km tam a 10 km zpět), na větší vzdálenost jsou pohodlnější stroje než F650 GS Dakar.
Je to moje první motorka (před tím byl jen skútr Kymco 50) a jsem s ní ohromně spokojen! Myslím si, že je výborná pro začátečníky cenduráky.
— (Dakar rok 2004) Cenově v kategorii do 650 ccm spíše nadstandard, díky výbavě, pohodlí, spotřebě. Očekávám od ní všestrannost a tu splňuje na výbornou. Ovladatelnost je na jedničku.
Jediný mínus jsou sériové tlumiče a nemožnost jejich regulace útlumu a odskoku. Jo a druhé mínus jsou dálniční přesuny, kde je ochrana, díky malému plexi, nulová. Ale do 150 km/hod je to pohoda. Spotřeba 3,8 /4 l.
Závady? Prasklá žárovka podsvícení otáčkoměru, toť vše. Výměna pouze za R 1200GS.
Většina jezdců nevyužije jeho potenciál, přece jen 200 kg, to už je třeba něco umět. Menší spotřeba. Rozdíl mezi starým a novým? Má dvě svíčky na válec, jinak nic.
Servisu je dost málo a kvalitních BMW ještě méně. Cena by mohla být nižší, ale za BMW se platí. Servis není problém zvládnout doma. Za 3 roky najeto 15 000 km.
Zadní pneu 130/80-17 65S Metzeler Tourance G TT. Předek Bridgestone TW101 90/90-21 54H. Jezdím silnice, polní lesní cesty, náročnější terén i menší brodíky. Prostě cestou necestou.
Délku trasy volím 150 až 350 km. V rámci možnosti určitě ve své třídě nic lepšího není.
— (Dakar rok 2004) Vyšší průměr. Plně dostačuje. Chtělo by to větší možnost regulace zdvihu vzadu, hlavně nahoru. Bez úprav je to celkem bída, ale od toho jsou doplňky. Slabé klopené i dálkové světlo.
Spotřeba stabilní průměr 4,0 l/100 km. Odešla baterie; jinak ok. Vyměnil bych ji jen za 1100, 1150, 1200GS.
Vzhledem k origo štítku a mé výšce cca 185 cm a krosové helmě je jízda po dálnici opravdu adrenalinová záležitost. Turbulence non stop... Chci to na jaře řešit vyšším štítkem a novou zavřenou helmou. Pak snad bude vše ok.
Terén - má určitě limit vyšší, než já. Chtělo by to ale krátkou jedničku, která je v terénu nezbytnost.
Závady zatím bez problémů. Servis řeším až jako poslední možnost.
Mám z něj radost. Vlastním jej teprve 3 měsíce, najel jsem zatím 3500 km. Obuto Mitas E-09. Jezdím silnice, polní cesty, bahýnko. Mám rád možnost kdykoliv dobrovolně opustit asfalt. Zatím jezdím trasy spíše kratší - okolo 150 km.
— (Dakar rok 2004) Na to, že je to tak kvalitní německý kočár, je cenově dostupný. Je naprosto vyhovující pro cestování všemi cestami i necestami světa. Má krásný tah zespoda, parádní ovladatelnost a nízké težiště. Před větrem mě chrání parádní čelní sklo od Wunderlichu a před deštěm pláštěnka.
Je málo servisních míst v ČR. Spotřeba kolem 4 litrů při 100 km/h.
Závady žádné. Výměna pouze za BMW R 1200 GS ADV. Obuto má Metzeler.
Honda NX 650 Dominator
— (Rok 2000) Motocykl je cenově dostupný, základní věci si na něm zručnější člověk udělá sám (olej, ventily, spojka...). Díly nejsou drahé. Mám ho třetí sezonu a začínám jej plně využívat. Dlouho trvalo, než jsem sehnal padáky a držáky kufru.
Myslím, že si tak akorát sedíme... Ovladatelnost je super. Je to lehká motorka. Kdysi jsem o něm někde četl, že je to drtič zatáček - mohu potvrdit, i při dešti na E-09 není problém, podvozek i ovladatelnost super.
Ochrana před větrem špatná. Musel jsem pořídit plexi a vzhledem k tomu, že se mi nechtělo vrtat do masky, tak i vyrobit držáky.
Byla by fajn trochu větší nádrž, chladič oleje a prodloužení servisního intervalu. Špatně se na něj shánějí díly.
Spotřebu neměřím, ale při 120 km/h cca 5,5 l na sto.
Po 46 tisících km budu dělat rozvoďák. Výměna za Africa Twin, 1150 GSA, 990 ADV.
Na dálnici se snažím pohybovat co nejméně, ale nic strašného nepozoruju, prostě do sto čtyřiceti v pohodě (ale to už je samo o sobě mučeni). Je to jednoválec, takže má dostatek výkonu pro blbnutí jak v lehčím terénu, tak i v těžším. Tam mu vyhovuje vše...
Starej model je lepší, našlapovačka, více výkonu, ale horší vzhled... Potřeboval bych výtah do obýváku, abych si ji mohl vyvézt na bílej kobereček...
Za 3 sezóny jsem s ní najel 22 000 km. Obouvám Mitas E-09 Dakar vzadu a E-08 vpředu, čekám na desítky, snad už brzy v mém rozměru. Jezdím nejčastěji po silnici, polní, lesní, brody, co přijde…
Yamaha XTZ 750 Super Ténéré
— Rok 1996, ale koncepce 1989. Hezký kus, ale na svou dobu velice drahý (můj 72 000 kč v květnu 2011) a je málo zachovalých kusů. Jsem plně schopen ji využít, jelikož jsem jezdil předtím KTM hard endura. Splnil všechny mé požadavky - jednoduchost (žádné zbytečnosti a minimální elektrika), velký dojezd, prostupnost terénem, svižný a pružný motor.
Vysoko umístěné těžiště kvůli 30 l nádrži - velice špatné ovládání na místě. Slabší brzdný účinek.
Mám dokoupené vyšší plexi, takže ochrana dostačující (jezdím v mx helmě, takže nějaký větříček a deštíček mě nerozhodí). Spotřeba se pohybuje okolo 6-10 l podle stylu jízdy. Hlavní důvod vyšší spotřeby je však vyběhaný karburátor (jehly, komínky), má už za sebou 15 let provozu. V zimě budu přetryskovávat.
Až na pár opotřebení je stále ve formě. Vrzání zatím žádná a doufám, že ani nebude. Nevyměním ji ani za nic, toto byl vždy můj vysněný motocykl. Vrazím do něj dalších hodně desítek tisíc korun a budu s ní naprosto spokojen.
Drží stopu i ve vyšších rychlostech, nehází, dobře udělaná aerodynamika. Nevyhledávám jízdu po dálnici. Radši si udělám víc času a jezdím "kolem". Je to mastodont, takže se to trošku musí umět. Jinak se chová jako pravé enduro.
Je to stará klasika - krása osmdesátých let, žádná elektrika, vše pevný, prostě hard mastodont enduro. Jak hodnotím novou Ténéré? Nemám zkušenost, zatím jsem nejel, ale vadí mi novodobé tvary a spousta elektroniky. Nová je už více cestovní enduro.
Originální díly znamenají vždy vyšší cenu (japonská kvalita), ale je to stále ještě vcelku přijatelné. Základní opravy zvládnu sám. Kromě motoru, do toho se moc nepouštím.
Miluju ji, už je to archivní kousek. Doplním ji o řadu příslušenství a myslím si, že i ti, co mají spoustu peněz a koupí si nová KTM a BMW, ocení krásu, jednoduchost a kvalitu této babičky.
Vlastním ji pouze jednu sezonu. Najel jsem přibližně 10 000 km. Kamarád ji má 6 let, najezdil cca 70 000 km a neměl nikdy žádný problém. Doufám v to samé...
Na to, kolik jí je, je to velice pohodlný a nadčasový motocykl se spoustou plusů, ale v dnešní době již také mínusů, zapříčiněných už 21 let starou koncepcí. Bohužel, nemá žádného nástupce...
Yamaha XT 660Z Ténéré
— (Rok 2008) Přijatelná cena, odpovídá kvalitě. Mám větší terénní ambice, které mi Ténéré splní pouze za předpokladu značného opotřebení a poškození (plánuji proto koupi jiné motorky - budu pořizovat BMW HP2 Enduro 2007). Ochrana je slušná, pouze špičky nohou jsou za deště hodně mokré.
Záporem je hmotnost, nízké zdvihy, tlumiče/pérování, nedostatečně řešená ochrana motoru, slabé upevnění padacího rámu, zbytečně vysoká záď celé motorky. Nízká cestovní rychlost (jen kolem 130 km/h).
Spotřeba se pohybuje okolo 4-6 litrů na 100 km, v terénu kolem 7 litrů.
K závadám je potřeba uvést uklepaný katalyzátor v originálním výfuku, kvůli časté jízdě v terénu. Řešeno uznanou reklamací v záruce. Jinak vše v pořádku.
Levný podvozek bohužel v těžším terénu a na trati nestačí. Bylo nutné upravit sedlo do terénu (rovné MX). Nutná montáž ochranného rámu motoru. Vhodné jsou také jiné než originální výfuky. Nutné ji obout na pořádné pneumatiky. Jezdím na Metzeler Unicros a zadní Mitas C-02. Starý model jsem neměl možnost vyzkoušet.
Výborná dostupnost. Ceny přijatelné. Teren zvládám. Dobrý pracant v poměru cena / výkon. Za 3 roky na ní mám 30 000 km. Jezdím polní, lesní cesty, brody, MX tratě s lehčím terénem a malými skoky. Taky písčité tratě, pískovny atd. Prostě adventure enduro styl ježdění po ČR. Jednou za rok na ní jedu k moři, jinak přesuny 100 km po asfaltu a následně 100 km offroad. Dali jsme už i přes 1000 km na jeden zátah ve dvou a plně naloženi. 500 km denně zvládá úplně bez problémů.
Honda XRV 750 Africa Twin
— (Rok 1991) Cenově je stále dražší než konkurenční motorky srovnatelného roku výroby, ale vzhledem ke stáří je již motocykl dostupný. Troufám si tvrdit, že jej využívám naplno.
Vzhledem k hmotnosti není tak obratná, jako kroska a v poměru váha/výkon už hraje druhou ligu, takže při přizvednutí kola plynem nebo utržení do driftu v motoru jen zahučí, ale nic moc se neděje... Asi nejstabilnější a nejlépe držící stopu (terén, šotolina) motorka, co jsem měl možnost řídit. Díky geometrii podvozku je blbuvzdorná, odpustí fůru chyb. Naproti tomu třeba Super Ténéré 750 má snahu neustále někam zatáčet, je daleko neklidnější. Varadero zase jede jako tank, ale po rozhození (kolej, díra, apod.) je s ním víc práce než s XRV.
Stará Afrika RD-04 díky tvaru nádrže i širší masce chrání daleko lépe než novější RD-07. Na Varadero nemají, ale velká GS jsou na tom hůř. Vcelku slabý motor ve středních a vyšších otáčkách, nadváha tak 20-30 kg.
Spotřeba cca 5 litrů při 80-90 km/h a cca 7 litrů při 130-140 km/h (verze s analogovým zapalováním, do r. v. 1996). Terén od 6 (polní a lesní cesty) až k 10 litrům (duny, motokros. trať). U Afriky s digitálním zapalováním (od r. v. 1996) je spotřeba v celém režimu o cca 1-1,5 litru na 100 km nižší.
Závady: klasika, což znamená poruchy v dobíjení (konektory, regulátor dobíjení), ložiska v kolech. Prasklé membrány v karburátorech, ložisko na výstupní hřídeli z převodovky a spotřeba oleje (opotřebované pístní kroužky) neberu jako závadu, ale jako opotřebení vlivem stáří (cca 20 let a 150 tisic km) společné pro tuhle motorku.
Kupodivu mi vcelku vyhovuje. Ostatní "lepší" motorky (lehčí, výkonnější, modernější) mají také zápory, takže by to bylo z bláta do louže. Dálnici beru jako nutné zlo. Do cca 140 km/h to jde, pak se začíná vlnit (špunty).
Vyhovuje mi maximálně. Extrémně pomalá jednička dovoluje velmi pomalou jízdu skoro krokem, kultivovaný motor plynulé rozjezdy bez zbytečného chcípání nebo hrabání. Měkčí přední vidlice se po menších úpravách srovná s dostačujícím zadním odpružením.
Starý model RD-04 má lepší ergonomii (užší nádrž pro perfektní stání ve stupačkách, lepší ochrana před deštěm a sněhem), seřiditelné tlumiče a další detaily - schránka na věci bez nutnosti sundávat sedlo, kontrolky rezervy. Tragické je umístění sání (vzadu z boku, saje špínu od zadního kola). Oproti tomu, novější model má sání perfektně vyřešené a přístupné u víčka nádrže.
Od roku 1996 bohužel zmizelo seřizování tlumičů (zůstalo jen předpětí zadní pružiny). Negativem novějšího modelu je také širší nádrž, která brání pohodlné jízdě ve stupačkách, zmizela i boční schránka, která se přesunula pod sedlo. Kontrolky rezervy nahradil otočný kohout (kvůli tomu při přepínání na rezervu častěji běhá čerpadlo naprázdno, čehož vlivem taky odchází). Geometrií podvozku i posezu, motorem i ovládáním jsou starý a nový model identické.
Je to Honda, takže perfektní! Nové díly jsou drahé, ale jsou. Použité díly se prodávají za normální ceny a je jich dostatek. Servis nepotřebuji, vlastním jej :-), ale klasická kovářova kobyla. Stará, ošuntělá, ale spokojenost. Mám ji asi deset let a najeto za tu dobu asi sto tisíc km.
Obouvám na přední Trelleborg/Mitas T-644, vzadu Mitas E-09. Jezdím po silnicích, na lesní cesty a do náročnějšího terénu. Když to nevede jinudy, musím holt i do brodu.
— (Rok 2001) Ani jako starší není nejlevnější. Využívám ji naplno mimo asfalt. Občas chybí výkon. Ovladatelnost je výborná, asi bych na ní nic nezlepšoval. Měřím 198 cm, čili trošku fouká na hlavu. Záporem je malá světlá výška. Spotřeba je při 80-90 5 l/100 km, na dálnici 6 l/100 km. Při velkém zatížení v náročném terénu, popř. při závodech, se dá dostat i na 18 l/100 km.
K závadám patří vysypaná ložiska v kolech. Po dálnici moc nejezdím, a pokud ano, tak nemám problém, chová se neutrálně. V terénu jede dost slušně, díky pružnému a nezáludnému motoru, není třeba moc spojkovat. Pokud je podvozek v dobrém stavu, je její chování vypočitatelné a předvídatelné.
Veškeré opravy se dají v klidu zvládnout i doma, pokud má člověk potřebné nářadí. Je to naprosto úžasná motorka, jednoduchá, bytelná, spolehlivá, škoda že se již nedělají... Vztah k ní je veskrze kladný. Za dva a půl roku najeto 18000 km.
Obouvám převážně C-05 předek, C-02 zadek. Pokud vyjíždím na delší cesty na asfalt, dávám E-08 předek i zadek. Jezdím často lesní cesty, náročnější terén, brody, hluboký písek. Afrika má nezaměnitelný vzhled, baví mě na ni všechno.
Honda XRV 650 Africa Twin
— (Rok 1988) Menší předchůdce "velké" Afriky s motorem z Transalpu. Cenovka nízká.
S mašinkou už ve shodě. Jediná výtka je bolest Afrik - benzínové čerpadlo a elektrický regulátor. Mám zvýšené plexi. Škoda, že se již nedělají nové. Spotřeba je 5,5/7,5/8,5. Za tři roky 26 000 km bez závad. Vyměnil bych pouze za BMW 1150 GS Adventure.
K negativům snad jen, že je trošku pomalá.
BMW R 80 G/S
— Když to chceš, tak si to koupíš. Když si ji nemůžeš dovolit, říkáš, že to nechceš. U mne je využitá maximálně (někdy až moc). Někdy řídí ona, ale je už prostě taková. Závady? Žádné. Jen ty, které jsem si sám udělal o strom, nebo o kámen. Výměna pouze zas a jen za BMW R 80 G/S. Chová se jak rebel, nesnáší prostě asfalt. Je jako mamut, který se valí lesem, občas něco urazí, občas urazí les něco jí.
Je spolehlivá. Čím jsou motorky novější, tím méně spolehlivý jsou.
BMW F 800GS
— (Rok 2008) Je drahý. Nevyužiji jej plně, rozhodně ne co se týče offroadu. Ovladatelnost na místě je u velkých endur dosti ožehavá záležitost. Z toho důvodu toto neřeším, vysoké těžiště, širší rozvor, velká váha nejsou zrovna vlastnosti pro dobrou ovladatelnost na místě, ale o to lepší má vlastnosti za jízdy, kdy je skutečně velice dobře ovladatelná, někdy až moc, ale hlavně je nezáludná. Zápory nalézám jen ve městech, kdy klesá průjezdnost na nějakých 80-70% a v nutnosti neustálého řazení! Spojkování není se spojkovou páčkou v základu to nejjednodušší.
Deflektory rukou a cestovní hledí nejsou v základní výbavě. Pouze vyhřívané hefty, z toho důvodu bych řekl, že vybavení je nedostatečné. Nicméně, po těchto nezbytných úpravách je ochrana jezdce perfektní. Vytknul bych pouze absenci krytů páček a většího štítu.
Dle mého názoru byla motorka zkonstruována právě na CENDURO a z toho důvodu jezdím pouze toto! Široká veřejnost pomlouvá podvozek hlavně při srovnání s KTM 990 ADV, ale podle mě je to scestný názor, neboť KTM vyjela z továrny udělaná do OFFu, kdežto BMW F 800GS je bráno jako cestovní enduro.
Spotřeba je cca 3,2 až 3,5 l, maximálně do cca 5,5 l.
Model 2008 měl opravdu dost svolávacích akcí, každopádně ty jsem absolvoval všechny naráz až v létě 2010. Šlo např. o EWS (anténa imobilizéru), vadná várka z Maďarska, krátká hadice od chlaďáku, špatná palivová měrka, špatná rozeta, čidlo ABS, new soft do řídící jednotky a tuším že ještě tři menší závady. Za ty dva roky mě jen občas pozlobilo EWS, jinak jsem nic neřešil. Ale měl jsem štěstí, někteří měli docela nepříjemné problémy, jako např. chcípání za jízdy atp. Každopádně veškeré závady byly vyřešeny v rámci svolávačky na náklady BMW.
Momentálně je právě toto můj vysněný motocykl. Nevyměnil bych ji, nicméně HP2 nebo KTM 990 ADV bych v garáži klidně uvítal.
Chování je bezproblémové i při rychlostech okolo 200 km/h. Mě motorka osobně velmi vyhovuje, její hranice jsou momentálně dál než moje jezdecké schopnosti. Proto úprava podvozku zatím nehraje moc velkou roli, nicméně pro lepší jízdní pocit plánuji koupit progresivní pružiny. Zatím žádné závady nejsou, anebo o nich alespoň nevím.
Servis i díly byly problém a ten problém měl jméno AuTec. Dnes už vše funguje na výbornou, aspoň z mé zkušenosti. Invelt odvádí dobrou práci. Je to BMW, takže díly jsou dražší, přesto relativně přijatelné. Servis řeším spíše jen kvůli diagnostice a garančkám, popřípadě kdyby šlo o něco složitějšího.
Je to krasavice tyčící se na dvou nohách, které vedou až do nebe! Společně se snažíme přežít nástrahy ať už v aglomeracích, tak samotné přírody. Znamená pro mě opravdu hodně, byla to právě osmistovka, která mě vrátila do sedla po velké nehodě, kdy odešla do nebe moje věrná Honda a já si řekl, že musím najít jinou cestu, protože se nechci zabít. Tou dobou jsem začal pokukovat po endurech. Sen byla 12ka, ale ten sen byl až moc "VELKÝ", a tak jsem hledal dál. Pak přišla ona a bylo jasno! Za cca 2 roky jsem najel pouze 17 tisíc.
V základu jsem měl obuto silniční Bridgestone BW, na kterých jsem dal 15 tisíc a zadek by dal ještě tak tisíc na šotolině. Teď mám Continental TKC 80 Twinduro. Ve svých volných dnech se snažím na silnici trávit co nejméně času. To, jak je motorka zkonstruovaná, mně baví a zvláště, když se vracím totálně zabahněný. Plně naložená někam směr Indie? Žádný problém! Čtyři kola vezou tvoje tělo, ale dvě vezou tvoji duši!
Anketu sestavil, otázky a odpovědi pro MotoRoute zpracoval: Jurek
Kam na cestovním enduru vyrazit? Do Rumunska!