Nacházíte se: TESTY MOTOCYKLŮ / Nové motocykly

Vespa GTS 300IE Super ABS/ASR

Martin Zeman, 30.8.2017

Vespa GTS 300IE Super ABS/ASR - špička svého druhu

Do rukou se mi dostal skútr s klasickým uhlazeným stylovým designem, pro značku Piaggio Group už tak typickým, i když je prošpikován nejmodernějšími technologiemi, pro tuto kategorii naprosto nevšedními. Třístovka je v současné době nejmodernějším a nejrychlejším modelem legendární Italské značky Vespa a zaslouží si důkladné srovnání jak s modely svých bratříčků a sestřiček, tak i s konkurencí.

Třístovka se vzhledem nikterak výrazně neliší od jiných modelů z domovské stáje, ovšem když se podíváme do hloubi tohoto italského teplokrevníka, zjistíme, že oproti ostatním modelům se jedná o zcela jiný jízdní zážitek, a to jak po stránce komfortu, tak nově přidaných technologií.

 

Vzhled

Její design se už po generace mění pouze v drobnostech, podobně jako je tomu u značky Porsche, což rozhodně v tomto uchvátaném a přemodernizovaném světě není na škodu. Ba naopak.

Třístovka se od svého staršího modelu liší v několika detailech. V přední části je dominantou veliký kulatý světlomet s automatickým denním svícením a vcelku ostrým dálkovým režimem. Posléze v přední části najdeme po stranách dvojici blikrů, které jsou v LED úpravě a dál vpředu chladící mřížku pozvolna protaženou do véčka, čímž se odkazuje ke starším modelům Primavera/946. Na zadní straně vidíme dvojci blinkrů taktéž v LED úpravě a velké brzdové světlo.

Vespa GTS 300 Super

 

Podvozek a jízdní vlastnosti

U tohoto nového modelu konstruktéři rozhodně nezaháleli. Jednou z hlavních změn je, že už se přední tlumič nepřipevňuje pomocí šroubů, ale nahradil je jeden masivní válcový čep, který má s pomocí delšího předního tlumiče snížit třecí sílu zavěšení až o 50%. Za mě se to určitě povedlo. Třístovka také disponuje ABS a ASR (protiprokluz).

Výsledek těchto úprav má za následek mnohem větší jistotu při rychlém manévrování, krizovém brždění a ve vyšších rychlostech o dost  lepší stabilitu na nerovnostech silnice. Chlapce chválím, že Třístovku chtějí posunout na plnohodnotný mimoměstský dopravní prostředek.

K Třístovce se prodávají gumové krasavice Michelin City Grip, které oceníme nejen na kluzkých městských kostkách, ale i v mírném mimoměstském terénu.

Nově přidané pomocné systémy ABS a ASR mají u tohoto modelu nepochybně svoje místo. ASR je při prudkém rozjíždění na kluzkém povrchu příjemným pomocníkem a ještě příjemnější je, že se popřípadě dá vypnout. To ale bohužel neplatí u dvoukanálového anti-bloku, který ovládá 220 mm brzdy, jak přední, tak zadní. Musíme mu přiznat, že svojí práci provádí vcelku bravurně, oproti některým jiným konvenčním značkám.

Celkově je brzdný pocit až překvapivě klidný a jemný i při prudším zacházení ve vyšších rychlostech. Na tom má také zásluhu konstrukce podvozku, která si libuje v rychlostech okolo 100 km/h.

 

Výbava

Tím ale konstruktéři zdaleka neskočili. Nově přidali užitečnou vyklápěcí přihrádku, která schovává mimo úložného prostoru na drobné nářadí, pojistky nebo žárovky také napájecí USB port pro telefon, tablet, navigaci, nebo cokoliv jiného.

Dokonce skútr obohatili i o mobilní aplikaci Vespa Multimedia Platform (aktivování za příplatek), která vám dokáže zobrazit informace z palubního počítače. Někomu by se to mohlo zdát nepodstatné, ale pro nadšence to bude jistě velmi zajímavé. Zobrazují se aktuální otáčky, výkon motoru, napětí akumulátoru, okamžitá a dlouhodobá spotřeba a další. Všechny tyto informace můžete sdílet pomocí on-line komunitní sítě a závodit s dalšími Vespaři, kdo překoná nejnižší spotřebu, či nejkratší čas na cestě Praha - Kladno. Vím, že tento technologický posun mnohé nenadchne, ale ani nikoho neurazí - pokud se vám to nelíbí, prostě to nemusíte využívat.

 

Posezení

Dokonce ani sedlo nepřišlo o pár úprav. Nově dostalo větší úložný prostor pro 2 plnohodnotné otevřené helmy, což je určitě veliké plus, ale bohužel klasickou integrální helmu do přihrádky nevměstnáte.

Sedlo je tvarované velice příjemně nejen pro pilota, ale také pro jeho případného spolujezdce, který si nebude muset se skřípěním zubů říkat "kdy už tam budem?" Sedlo poskytuje spolujezdeci příjemný posed i na delší vzdálenosti, což podporují výklopné stupačky a zadní madlo.

Cestování ve dvou napomáhá také regulace zadní dvojice tlumičů - útlum 2 polohy a předpětí 4 polohy zajistí větší pohodlí spolujezdce, a přitom výrazně nemění jízdní vlastnosti.

Vespa GTS 300 Super

 

Motor

Třístovku pohání jednoválcový čtyřtaktní, kapalinou chlazený motor o objemu 278 cm3. Jeho výkon při 7500 ot/min je slušných 15,8 kW a kroutící moment 22,3 Nm při 5000 ot/min. To bezpochyby nejsou s ohledem na velikost a váhu stroje (provozní 158 kg) žádná malá čísla.

Citelně to poznáte při první poznávací jízdě, kdy i mimo město bude mít síly na rozdávání. Akcelerace je tak okamžitá, že si budete připadat jako král v městském závodě o ukořistění nejlepšího místa před semaforem.

Motor se cítí jako doma při rychlostech do 100 až 110 km/h, posléze postrádá svoji akcelerakční schopnost a razanci. Maximální smysluplná rychlost je 130 km/h, kterou jste s trochou strpení při jejím nabírání schopni relativně pohodně cestovat. Vibrace motoru jsou příjemně snesitelné jak v nižších rychlostech, tak i v těch vyšších.

Spotřeba je na tuto kubaturu a výkon královsky přívětivá. Při testech jsme se dopočítali průměru 3,72 l/100km, což spolu s nádrží o objemu 9,2 litru poskytuje dojezd na skútr úctyhodných cca 250 km.

 

Závěrem

Třístovka nepochybně není žádný tuctový skútr. Odráží se v něm smyslný Italský design spolu se sílou naštvaného italského býka. Moderní technologie mají svoje opodstatnění a testovaný model, ochotný se v podstatě na místě otočit na pětikoruně a zároveň dovádět po okreskách jako na závodní trati, kloubí dohromady opravdu univerzální, ale zato stylový dopravní prostředek, z něhož nebudete chtít sesednout a budete si říkat: "Ještě jednou kolem bloku.." A proč? Jen tak pro radost... :-)

 

Vespa GTS 300IE Super ABS/AS - technické údaje

Motor: jednoválec, 4T
Objem: 278 cm3
Chlazení: kapalinou
Palivový systém: elektronické vstřikování
Max. výkon: 15,6 kW při 7.750 ot/min.
Max. kroutící moment: 22 Nm při 5.000 ot/min.
Startování: elektrické
Pohon: automatická převodovka s variátorem
Karosérie: samonosná karosérie z ocelového plechu
Přední odpružení: mono vzpěry
Zadní zavěšení: hydraulické dvojité tlumiče s nastavitelným předpětím
Přední brzda: 220 mm kotouč
Zadní brzda: 220 mm kotouč
Přední pneu: 120/70 12" bezdušová
Zadni pneu: 130/70 12" bezdušová
Rozměry (D/Š/V): 1.950 / 755 / 1.170 mm
Rozvor: 1.380 mm
Výška sedla řidiče: 790 mm
Provozní hmotnost: 158 kg
Max. přípustná celková hmotnost: 340 kg
Max. rychlost: ~118 km/h
Objem nádrže: 8,5 litrů
Palivo: Benzín Super ROZ 95
Emisní norma: Euro 4
Barvy: Nero Lucido, Rosso Passione, Bianco Innocenza, Verde Speranza
Výbava: ABS, ASR, LED osvětlení, USB port, příprava na VMP (Vespa Multimedia Platform App), boční stojan

Cena: 143 900,- Kč


Vespa GTS 300IE Super 01
Vespa GTS 300IE Super 01
Vespa GTS 300IE Super 02
Vespa GTS 300IE Super 02
Vespa GTS 300IE Super 03
Vespa GTS 300IE Super 03
Vespa GTS 300IE Super 04
Vespa GTS 300IE Super 04
Vespa GTS 300IE Super 05
Vespa GTS 300IE Super 05
Vespa GTS 300IE Super 06
Vespa GTS 300IE Super 06
Vespa GTS 300IE Super 07
Vespa GTS 300IE Super 07
Vespa GTS 300IE Super 08
Vespa GTS 300IE Super 08
Vespa GTS 300IE Super 09
Vespa GTS 300IE Super 09
Vespa GTS 300IE Super 10
Vespa GTS 300IE Super 10
Vespa GTS 300IE Super 11
Vespa GTS 300IE Super 11
Vespa GTS 300IE Super 12
Vespa GTS 300IE Super 12
Vespa GTS 300IE Super 13
Vespa GTS 300IE Super 13
Vespa GTS 300IE Super 14
Vespa GTS 300IE Super 14
Vespa GTS 300IE Super 15
Vespa GTS 300IE Super 15
Vespa GTS 300IE Super 16
Vespa GTS 300IE Super 16
Vespa GTS 300IE Super 17
Vespa GTS 300IE Super 17
Vespa GTS 300IE Super 18
Vespa GTS 300IE Super 18
Vespa GTS 300IE Super 19
Vespa GTS 300IE Super 19
Vespa GTS 300IE Super 20
Vespa GTS 300IE Super 20

Vaše názory

K tomuto článku zatím nebyl připojen žádný názor