Zorka Horká a redakce MotoRoute, 20.7.2017
Co s tím, když máte doma teenagera a začínajícího jezdce a rozhodujete se, na čem vlastně mladej začne poletovat kolem komína? Tuto otázku jsem si pokládala taky, páč chlapci bylo 15 let a už mi leze na litrovýho Super Duka. Nejsem vrah, ani Onassis. Chce to něco vymyslet, nebo mě jednoho dne odvedou v klepetech. A to v lepším případě!
Nedávno, když jsem sháněla v zoufalství na poslední chvíli Motorex 10W50, jsem přibrzdila mimo jiné i u Auto Kelly. Olej sice neměli, ale upoutala mě venku stojící dobře vypadající malorážka, kterou jsem si se zájmem začala prohlížet.
Fakt pěkná, vzhledově naháč, ostré tvary – to mám ráda, přední vidle Upside Down, trubkový rám. Na první pohled si člověk může i myslet, že je to něco s mnohem větším obsahem, rozhodně ne věc pro moto jiskru… :-)
Kovová nádrž s plastovou polokapotáží – takže no problema s uchycením tankvaku, vše vypadá vkusně, ničeho zbytečně moc. Začala jsem se zajímat…
Čína jede
Konkrétně jde o značku Senke a jednu z jejích novinek pro rok 2017. Značka je čínská a vyrábí motocykly, včetně náhradních dílů. Jak již lze od Číňana očekávat, jede docela ve velkém stylu, žadní troškaři. Ročně jsou schopni vyprodukovat přes 300 000 bajků. V portfoliiu mají více než 60 modelů menších kubatur od 50 do 300 cm3. Export valí do víc než 30 zemí světa.
Pravda, při troše zkoumání se člověk začne smát pod vousy, protože jsou tam jisté asociace... Například přední blatník ma atributy GS od BMW, přední světlo připomíná tak trochu Zeda 800 od Kawasaki apod. Co se zádi motorky týče, dominují LED brzdové světlo a „3D“ blinkry, plus velká železná madla pro spolujezdce.
Design motorky je velmi zdařilý a rozhodně neurazí ani náročného bajkera. Ani se to celkově moc neleskne – jak už je u čínských věcí zvykem :-)
Senke Leopard 125 spadá do kategorie "Naked", jehož bonusem je přirozený a vzpřímený posez jezdce. Tudíž více prostoru pro manipulaci s motorkou, která je určena, jak již jsem zmínila, pro začátečníky.
Podvozek
Jak už objem 125 cm3 napovídá a s ohledem na to, že tento stroj hodnotíme optikou rodiče začínajícího puberťáka, mnohem více než výkon mě osobně zajímají jízdní vlastnosti a nastavení podvozku. Samozřejmě vzhledem k tomu, v jaké finanční kategorii se pohybujeme (56 990 Kč), nemůžeme s možností vlastního nastavení nikterak počítat. Mohu však poznamenat, že tovární nastavení podvozku je uživatelsky velmi v pohodě a začátečník rozhodně nebude špekulovat, zda má měkký předek nebo tvrdý zadek.
Vidlice USD opět bez možnosti dalšího nastavení předpětí či útlumu. Tovární je však voleno komfortní i s jistotou, takže za mě velice přijatelný kompromis, který snese i trosku toho "sportovnějšího" zacházení, co 125 kubíků dovolí…
Už to frčí!
Při zkušebních jízdách se motorka chová naprosto předvídatelně, drží stopu, je krásně ovladatelná a hravá. Řídítka široká tak akorát. V okamžiku potřeby překvapivě dobře a rychle reagují brzdy, a to i s pánem kolem metráku. Hydraulické brzdy se systémem CBS s jistotou zastaví i z okreskových 90-100 km/h. Výdrž brzd a vadnutí na okruhu stejně asi nikdo zkoumat nebude. Destičky budou drahé asi jako balík kancl papiru do vaší kopírky.
Co se týče motorické stránky věci, neočekávala jsem bůhví jaké výkony a moje odhady se víceméně naplnily. Je to klasický čtyřtaktní vzduchem chlazený nízkoobsahový jednoválec s 12 koníky, u kterého, pokud bychom odebrali 2 kW, tak jsme na výkonu 50 cm3.
Pokud chceme zaznamenat nějaký vyšší výkon, musíme držet motor ve vyšších otáčkách, kde už se projevuje čínská výroba a je vidět, že inženýři „Made in China“ sice úplně neudělali chybu, ale nedoladili vše k naprosté dokonalosti. Následně totiž vznikají ne úplně příjemné vibrace, táhnoucí se přes rám až k sedlu.
Trošku jako problém se jeví, že zejména při rozjezdech, při prudkém přidání plynu motor samovolně zhasíná. Ale po třetím čtvrtém startu pochopíte, jak se na lopatu sedá a už se vám to nestane.
Tato motorka je určená spíše do městského provozu či jízdu mezi vesnicemi, zkrátka přibližovalo a vzhledem k ovladatelnosti a hmotnosti 144 kg je perfektní pro začátečníka na učení stability a manipulaci se strojem. Pokud se s ní dostanete na dálnici, budete trpět. Absence šestého rychlostního stupně vám nedovolí na rovině pokořit rychlost 105 km/h. Měla jsem tu chvíli pocit, že tam spíše překážím, o akceleraci a předjíždění absolutně nemůže být řeč. Ale je dobré uvést, že čtyřtaktní motor plní normu Euro 4.
Teď se pokusím dívat na bajk jako puberťák a ne jeho rodič...
Vaše ratolest tedy úspěšně absolvuje v 16 letech řidičský průkaz skupiny A1 - a ruku na srdce, minimálně ze 70% na tom máte podíl viny vy :-), protože nejen že jste postižení jednou stopou, ale taky jste svému chlapečkovi, nebo holčičce (které jste ještě když nechodili, vozili před sebou na nádrži a po narození jste vyřvávali do světa něco o tom, že se vám narodil nový motorkář :-)) kurs v autoškole zaplatili.
Vaše dítko je tedy logicky po vás, zvídavé, má rádo výzvy, stejně jako vy. A pokud chcete klidně spát a nemít obavy, že při první příležitosti, kdy bude chtít jet se slečnou k vodě, vám uzme klíčky od vaší srdeční záležitosti, je na místě mu nějaké přibližovadlo zajistit.
A propos - když jsme u té vody.... Tam vaše dítko bandu neskutečně oslní. Pecka pro teenagery největší je modul rádia, umístěný zvrchu vpředu na nádrži. To když rozjede songy uložené na USB flash disku, umístěném pod sedlem spolujezdce, nebo naladí AM/FM rádio, nebo si připojí muziku přes Bluetooth třeba z mobilu, bude si připadat jak na Gold Wingu :-). Ne teda komfortem, ale hudební cirkus předvede osazenstvu stejný...
Problém nastane až cca po hodině a půl diskotéky, kdy vám zavolá, že budete muset přijet s podválem, nebo alespoň s kabely, protože hudba hrála, jen když bylo zapnuté u motorky světlo.
Motorka je k dispozici ve dvou barevných variantách - modrá a zelená s kombinací šedé. Můžu potvrdit, že kamkoliv jsem na ní přijela, budila obdiv a velké pozitivní překvapení.
Řešili jsme poměr užitné hodnoty a ceny s lidmi z motobranže, konkrétně i s kluky, co jezdí v Praze motogymkhanu a zrovna na jízdní vlastnosti motorek a jejich ovladatelnost kladou důraz. Můžu reprodukovat jen samé pozitiva.
A ruku na srdce - když si vzpomenete na vaše začátky na Pionýrech, kdyby někdo z vás přistál před bandou kočiček z vaší školy na TAKOVÝHLE MAŠINĚ, byli byste za Supermany.
Kolik to vezme a jak je to udělané?
No a u benzínky, když nabere dítko plnou, bude lítat za o něco víc než korunu na kilometr do aleluja, jak potkan ve sklenici od okurek. Při testu motorka ujela 258 km za 300 Kč, při průměrné ceně 30 Kč/l.
Pravda, důvěra v Číňana v našich zeměpisných šířkách, a v to že klade nároky na kvalitu a inovaci, není snadná, ale v případě této motorky opravdu můžeme mluvit o jistém hlídání kvality. Kyvka není z modelíny, elektrika není tažená přes šňůry na prádlo a šrouby vypadají, že i přes vibrace ve vysokých otáčkách budou držet na svých místech.
Mínus jsem našla ve stupačkách jezdce. Absence pružiny jim nedovolí návrat do polohy pro položení nohy. Toto jediné bych vyřešila, než bych dítko na motorku posadila. Když se stupačka sklopí ke stroji a jezdec ji začne „hledat“, je to rizikový okamžik, který lze minimalizovat nákupem lepších stupaček.
Dále je nutno počítat s továrním nastavením stupaček i zadní brzdy pro typického číňana do 170 cm. Vyšší postava bude vyžadovat přenastavení, aby si nepřipadala jak na odrážedle. Ale i výška nad 180 cm poté není handicapem k řízení tohoto stroje.
Slovo závěrem
Dle mého názoru je Senke Leopard 125 vydařený naháč s přidanou hodnotou vyvedeného designu, více jak levným provozem a pořizovací cenou. Jasně, pár komponentů bude jistě spotřebním zbožím, ale pokud vaše dítko bajk položí, investice do opravy bude náročná asi jako váš jeden večer v baru v Praze, možná i bez slečny, a dítě může lítat vesele dál. Jen pro informaci, páčku spojky nebo přední brzdy na tento stroj koupíte v Auto Kelly za cca 50 Kč.
- Nová motorka za super cenu 56 990,- Kč
- Povedený design
- Dobré jizdní vlastnosti
- Velmi dobré brzdy
- Neskutečně levný provoz (naše spotřeba do 3 l na 100 km)
- Dva roky záruka
Motocykl Senke Leopard 125 - technické údaje
Motor: čtyřtaktní 125 cm3, plnící normu Euro 4
Typ: vzduchem chlazený jednoválec, nepřímé vstřikování paliva, katalyzátor
Maximální výkon: 8,5 kW při 9000 ot./min.
Maximální kroutící moment: 9,5 Nm při 7000 ot./min.
Pohotovostní hmotnost: 144 kg
Objem palivové nádrže: 14 l
Kola: 17"
Brzdy: hydraulické, systém CBS
Rozměry DxVxŠ: 2100 x 1100 x 805 mm - bez zrcátek.
Rozvor: 1380 mm
Výška sedla: 805 mm
Automatické zapínání světel
Diagnostika OBD I
Možno řídit s řidičským průkazem skupiny A1
Máte doma v garáži nebo ve stodole československou klasiku, kterou dáváte do kupy? Pokud ano, určitě oceníte naši širokou nabídku náhradních dílů na jednostopé legendy našich silnic. V našem e-shopu můžete zakoupit nejrůznější typy dílů. Ať už se chystáte na výměnu karosářských dílů nebo chcete repasovat celý motor Jawa, máme pro vás všechno, co budete potřebovat. Navštivte Motokramek.cz a vraťte své legendě zašlou krásu.