Nacházíte se: TESTY MOTOCYKLŮ / Nové motocykly

KTM 690 Duke

Marek Olbert, 3.4.2017

KTM 690 Duke - Anděl s ďáblem v těle

Když jsem KTM 690 Duke přebíral, říkal jsem si, že je to takový roztomilý bílý hodný andílek. Pak jsem ho nastartoval... Uau... Ďábelský zvuk na tak malého prcka, říkám si, netušíc, co mě za chvíli čeká. 

Nasednutí mi na tváři vyvolává široký úsměv. Sakra, co to je? Nízké sedlo, štíhlá stavba, úzká řidítka, jako bych si sedl na bicykl své nezletilé neteře. To bude sranda jízda, mumlám si do přilby.

Dnes jde udělat fajn zvuk se čtyřtaktem i na mnohem menších objemech, jenže tenhle mazel nemá jen zvuk, on má i koule. Zajímavá čísla napsaná na papíře nemusí v reálu působit tak dramaticky a jen osobni zkušenost ukáže pravdu. V tomto případě je kombinace suché váhy 149 kg a 73 koní výkonu realističtější, než by se mohlo zdát a výkon jednoho koně na dvě kila váhy je velmi výrazný i s náplněmi a řidičem. První ujeté metry jsou plné pozitivních emocí… Ukrutný zátah, super zrychlení a na jedničku i dvojku, stejně jako u Husqvarny 701 Enduro, má tendenci se stále zvedat na zadní. 

 

Což o to, jede ďábelsky, ale dost na něm fouká. Fakt spěchám z Prahy pryč, a tak volím dálnici, o které hned od prvního seznámení s Dukem vím, že nebude správná volba. Ale musím rovně a rychle.

Opouštím Jižní spojku směr Brno a už to fouká. Fouká značně nejen díky bočnímu větru, ale předpokládaně hlavně zepředu, kvůli absenci jakéhokoliv větrného štítu a vysoko umístěné hlavy řidiče. Naháč jak bič. S větrem za zády je 110-120 km/h snesitelných, větší dlouhodobá rychlost je z mé zkušenosti naprosto neakceptovatelná a zážitky beroucí. Vcelku fajnových je 100, ale to jsem přece nemusel jet po dálnici.

Mezi stromy kdesi na Vysočině dokonce jedu i mnohem rychleji, ale jen do té doby, než vyjedu ze závětří. Rychlá rovná jízda není nijak zábavná na ničem a tady to platí dvakrát. KTM 690 Duke jako dálniční vozidlo nebude vhodný zřejmě pro nikoho, tedy pokud netoužíte celou cestu ležet na nádrži. Pokud vsak řidič bude výškou nevýrazný týpek, nebo drobná dívčina, mohli by se na motorce poskládat tak, že odpor vzduchu nebude tak velký.

Když jsem u rychlosti, maximálka je hodně za hranicí předepsaných rychlostí a konkrétně tenhle model má nejpřesnější tachometr ze všech mnou doposud testovaných motorek. Při tachometrových 130 je na GPS 128 km/h, což jsem v průběhu testovacích dnů často kontroloval. Na některých jiných motocyklech bývají při této rychlosti rozdíly až 10 km/h.

 

Zcela jinak vnímám “dálniční” rychlost na klikatých silnicích a úzkých okreskách, kde se takto jezdi často a v jednom člověku ji Duke dosáhne velmi rychle. Tedy má-li řidič průměrnou evropskou hmotnost 72,2 kg a méně, nebo jako já, jen o 13 kilo více, aby to zrychlení do další zatáčky Duke stihnul. Ďábelsky dobrá je tahle motorka a porce zábavy, kterou s jízdou dostanete, je hodně výživná. 

Během testu jsem na Dukeovi jezdil každý den do práce a každý večer jsem se těšil, až na něm ráno zase pojedu. Ano, tak zábavná je to motorka. Chvíli rovně, pak několik levých a pravých kolínek a hned je den veselejší. Tenhle drobek má dost krátký rozvor, ostrý uhel řízení a překlápění jde „pouhou myšlenkou”, bez nutnosti dělat prudké pohyby. Čím užší a klikatější silnice je, tím zábavnější jízda na KTM 690 Duke bude.

 

Abych vyzkoušel, jak se na něm cestuje ve dvou, vyrazili jsme se spolujezdkyní okreskami z Ostravy přes Kutnou Horu do Prahy.

Duke je velmi živá motorka, pokud však jedete ve dvou, už to není takové terno. Když jedu sám, dálniční šestý kvalt řadím kolem 110, ve dvou je potřeba jet alespoň 130-140. Při nižší rychlosti se motorka třepe a reakce na přidání plynu je velmi ospalá. 140 je v pohodě, ale krátkodobý pokles rychlosti opět znamená třesoucí se rozjezd, nebo nutnost podřazení.

Správný zařazený rychlostní stupeň je nutný i při předjíždění, které je pak i ve dvou lidech rychlé, zábavné a bezpečné. Tak nějak všeobecně zde platí, že čím nižší převodový stupeň, tím větší zábava. Pokud mi zábavu neutlumí vlastní morální zábrany, můžu se v případě nečekané situace bezpečně spolehnout na brzdy Brembo s ABS. Přestože jednokotouč, tak brzdí famózně. 

 

Kontakt se spolujezdcem je dobrý, řekl bych, že i těsný, má se kde a slušně chytit, obě sedadla nabízí solidní komfort i pro delší cestu, když se zvolí pěkná silnice.

Jenže ani jedno sedadlo, zvlášť pak spolujezdcovo, neumí výrazně zpříjemnit jízdu po nerovnostech. Občasný plytký výmol, železniční přejezd a podobné běžné nástrahy jsou v pohodě, pokud však jako já zvolíte stejně záplatovanou cestu, jako je z Trhové Kamenice přes Horní Bradlo na přehradu Seč, zadek zažívá středověk. Naklepaný ho mám já i spolujezdec. Duke má sportovně naladěný podvozek, podle toho je potřeba volit, kudy pojedete.

Výlet po ČR někam za humna i z jednoho konce na druhý zvládne tenhle Duke úplně v pohodě, když pojedete bez spěchu a pěknou silnicí. Ovšem pokud bych chtěl s Dukem projet alpskou Grande Route, nechal bych ho odvézt tam i zpět na vozíku. Je to skutečně "ready to race"...

Malinkou záplatou na bolavý zadek bylo ve stíněných lesních úsecích zjištění, že displej multifunkčního ukazatele se automaticky přepíná z denního do nočního režimu, podle okolního světla. Moc pěkné a vychytané a v noci zbytečně neosvětluje.

Blbé je, že moc neosvětluje ani ve dne. Když je slunce nad hlavou, na displeji toho krom odlesku moc vidět není. Když už vidět něco je a hraju si s přepínačem funkcí, zjistím, že i když jsou zde v nabídce různé výkonové mapy, přepnout je nelze. Displej a menu je shodné s ostřejší verzí R, ale VIP funkce eRka jsou u tohoto modelu deaktivovány. No co už.

Jenže KTM umí "za peníze v Praze dům" a paket s přepínáním palivových map a ABS s funkci MSC je možné s novou motorkou získat za příplatek.

Takže?

KTM vytvořila cenově dostupný plnokrevný motocykl v té nejsyrovější podstatě. Na Dukeovi si užije každý, kdo ocení jeho konstrukční lehkost, super ovladatelnost a velmi solidní výkon. Čistý jednoduchý design bez zbytečných okrasných nesmyslů pro získání nízké hmotnosti. 690 Duke je postaven tak, že i začátečníkům umožňuje využít výkon motoru na maximum, hledat vlastní morální limity a bez zbytečného fyzického vypětí klopit motorku vlevo i vpravo na hranu pneumatik. KTM 690 Duke nabízí základní nejnutnější pohodlí, ale perfektní jízdní vlastnosti pro tisíciprocentní zábavu.  

Pro mě je to naprosto ideální motorka do města a víkendové výlety do okolí, případně pro adrenalinové jezdění na pomalejším technickém okruhu. 

- cestovní komfort, na slunci špatně čitelný displej

+ 1000 % (tisíc procent) zábavy

 

MOTOR A PŘEVODOVKA

Typ motoru: jednoválec, vstřikování, čtyřtakt, 690 ccm 

Výkon: 73 koní

Převodovka: 6 rychlostí

Spojka: hydraulivky ovládaná APTC spojka

Točivý moment: 74 Nm

 

PODVOZEK, PÉROVÁNÍ, BRZDY A KOLA

Přední brzda: jeden kotouč, čtyřpístkový třmen, ABS

Zadní brzda: jeden kotouč, ABS

Zadní pérování: tlumiče WP

Úhel řízení: 26,5°

Přední pérování: WP upside-down, 43 mm

 

ROZMĚRY

Objem nádrže: 14 l 

Suchá hmotnost: 149,5 kg

Světlá výška: 192 mm

Rozvor: 1 466 mm

Výška sedla: 835 mm


KTM_690_Duke 01
KTM_690_Duke 01
KTM_690_Duke 02
KTM_690_Duke 02
KTM_690_Duke 03
KTM_690_Duke 03
KTM_690_Duke 04
KTM_690_Duke 04
KTM_690_Duke 05
KTM_690_Duke 05
KTM_690_Duke 06
KTM_690_Duke 06
KTM_690_Duke 07
KTM_690_Duke 07
KTM_690_Duke 08
KTM_690_Duke 08
KTM_690_Duke 09
KTM_690_Duke 09
KTM_690_Duke 10
KTM_690_Duke 10
KTM_690_Duke 11
KTM_690_Duke 11
KTM_690_Duke 12
KTM_690_Duke 12
KTM_690_Duke 13
KTM_690_Duke 13
KTM_690_Duke 14
KTM_690_Duke 14
KTM_690_Duke 15
KTM_690_Duke 15
KTM_690_Duke 16
KTM_690_Duke 16
KTM_690_Duke 17
KTM_690_Duke 17
KTM_690_Duke 18
KTM_690_Duke 18
KTM_690_Duke 19
KTM_690_Duke 19
KTM_690_Duke 20
KTM_690_Duke 20
KTM_690_Duke 21
KTM_690_Duke 21
KTM_690_Duke 22
KTM_690_Duke 22
KTM_690_Duke 23
KTM_690_Duke 23
KTM_690_Duke 24
KTM_690_Duke 24
KTM_690_Duke 25
KTM_690_Duke 25
KTM_690_Duke 26
KTM_690_Duke 26
KTM_690_Duke 27
KTM_690_Duke 27
KTM_690_Duke 28
KTM_690_Duke 28
KTM_690_Duke 31
KTM_690_Duke 31
KTM_690_Duke 33
KTM_690_Duke 33

Vaše názory

K tomuto článku zatím nebyl připojen žádný názor