Nacházíte se: TESTY MOTOCYKLŮ / Nové motocykly

KTM 1290 Super Duke GT

Marek Olbert, redakce MotoRoute, 2.8.2016

Tato komentovaná fotogalerie motocyklu KTM 1290 Super Duke GT navazuje na test v magazínu MotoRoute č. 4/2016.

KTM 1290 Super Duke GT v sobě spojuje velmi emotivní sportovní zážitky spolu s cestováním. Obecně vzato přesně to, co by písmenka GT měly znamenat - vysoký výkon s komfortem na dlouhé vzdálenosti. V tomto případě alespoň z řidičova pohledu.

200 km/h za 9 sekund, dva slušně zpracované a objemné boční kufry, pohodlné sedlo, široká řídítka, příjemná pozice. Jinak - o něco méně nadšeně než já - tuhle motorku vnímala při testu moje spolujezdkyně, která ovšem také svorně tvrdí, že stejně je většina motorek jen pro jednoho :-)

GT poskytuje výrazně větší pohodlí při rychlé jízdě než model R, z něhož gétéčko vychází. Má k tomu adekvátně upravený semiaktivní podvozek, větrný štítek a celkově jinou ergonomii. Řidičovy stupačky by mohly být o něco níže, aby byl cestovní pocit dokonalejší. 

 

GT si zachovává drsný vzhled základního modelu, je však polidštěno například bezpečnostním prvkem v podobě bočních osvětlovacích lamp s diodami pro bezpečnější večerní průjezdy zatáčkami. U modelů vyšší třídy je denní svícení již ve standardu. Boční panely mají taky nemalý vliv na pohodlí, konkrétně pak ochranu před větrem. 

  

Přístrojová deska používaná i u jiných modelů poskytuje všechny potřebné informace. Stav paliva, teplota chladicího systému, zařazená rychlost, hodiny, informace o tuhosti podvozku, otáčkoměr. Levý displej umožňuje nastavit preferované informace a zároveň slouží k zobrazení nastavitelných funkcí. Mnoho funkcí jde ovládat za jízdy, jiné s uvolněnou rukojetí plynu, kontrolu trakce lze vypnout jen při zastavení.


  

Silná rychlá motorka potřebuje silné a rychle reagující brzdy. Vpředu i vzadu jsou brzdiče Brembo, páčka na řídítkách je součástí radiální monoblock pumpy M50 a brzdný účinek se přenáší i na zadní kolo. Brzdy u tohoto modelu jsou skvělé.


 

Už u modelu Super Adventure jsem zmiňoval mou vlastní potřebu zvyknout si na rozmístění a umístění ovládacích prvků, u GT to platí také. Automatické vypínání blinkrů funguje, ale princip mi do teď uniká. Někdy se blinkry vypnuly, jindy ne, respektive mi přišlo, že blikají už dlouho, tak jsem je vypnul sám. Třístupňové vyhřívaní rukojetí ocení jemné i drsné povahy, zvlášť v chladných dnech můžou mít ohřáté ruce vliv na vlastní bezpečnost a jisté ovládání.

 

Kdo si zvykl využívat tempomat, jistě jej ocení i u tohoto modelu. Jednoduché intuitivní nastavení, možnost elektronicky doladit během jízdy potřebnou rychlost, to jsou dlouhé cesty bez namáhaného zápěstí. Jeho vypnutí při dálniční rychlosti však způsobí náraz spolujezdcovy přilby do řidiče. Okamžitá ztráta plynu“ je znatelná, motor má brutální brzdný efekt...


GéTéčko vzadu září jako vánoční stromek. Diody, nové materiály, vývoj nezastavíme. Proč taky...

 

Na GT se objevují taky doplňky z nabídky KTM Performance a pěkně ladí s celkem.

 

Na fotce vypadá prostor pro nastupování spolujezdce v pohodě, realita je však jiná. Špice kufru při nastupování vadí.

 

Pneumatiky Pirelli Angel GT jsou pro běžného uživatele nadstandardní, ale při plném využití výkonu, zvláště pak při režimu Sport, by přišly vhod gumy o něco měkčí. Vzorek však bude mizet před očima. Nový výfukový systém umožnil splnit normu Euro4.

 

Elektronický podvozek je možné nastavit dle vlastních preferencí souvisejících se stylem jízdy a povrchem vozovky.

 

Přední vidlice mají rozdělené funkce, kdy jedna má elektromagnetickou přívěru ovládající tlumení a druhá má zabudovanou pružinu a čidlo odskoku. Ani při krizovém brzdění se předek nepotápí. Stabilita za všech okolností.

 

Větrný štít má sedm poloh, což může vypadat dostatečně, ale čím vyšší řidič bude, tím nedostatečnější mu to bude připadat. Paradoxem by mohlo být to, že když jsme jeli ve dvou na Duke 690 cca 100-110, spolujezdec říkal, proč jedeme tak pomalu. Když jsme na GT jeli 150, nebylo to příjemné ani pro jednoho a řidiči ani spolujezdci tahle rychlost nedovolovala moc pohybu a připadali jsme si jak dvě sochy. Jiné to samozřejmě bude v obsazení pouze řidičem, kdy už bez vlivu na spolujezdce bude možné různě polohovat tělo a schovávat se za větrný štít.

 

KTM 1290 Super Duke GT se svými 173 koňmi a 144 Nm brutálně vypadá a brutálně jezdí. Není to motorka pro každého a je nutné se s ní vzájemně skamarádit. Může to trvat krátce, může to trvat dlouho, ale pokud jiskra přeskočí, stane se GT energetickou bombou, která řidiče nabije obrovskou radostí a chutí k další jízdě, stejně jako vodní elektrárna v Nymburku nabíjí život ve městě.

 

Technické údaje

  • dvouválec 75°, čtyři ventily na válec, DOHC, 1301 ccm
  • antihopping spojka, 6 rychlostí
  • přední vidlice WP s průměrem 48 mm, zadní jednoramenná kyvná vidlice s tlumičem WP
  • přední brzdy čtyřpístek Brembo, dva kotouče 320 mm, zadní dvoupístek Brembo, kotouč 240 mm
  • vypínatelné a nastavitelné ABS Bosch 9ME C-ABS fungující v náklonu
  • vypínatelná a nastavitelná kontrola trakce MTC
  • řidičovo sedlo ve výšce 835 mm 
  • spotřeba byla v průběhu testu různá a pohybovala se od 5,7 do 6,8 litrů. Po ujetí 953 km s průměrnou rychlostí 83 km/h se ustálila na rovných šesti litrech na stovku. Při vcelku korektním kratším dálničním přesunu to bylo 6,2 l/100km.


Vaše názory

K tomuto článku zatím nebyl připojen žádný názor