Marek Olbert, redakce MotoRoute, 5.8.2015
V magazínu MotoRoute 4/2015 jsme vám představili motocykly KTM 1290 Super Adventure a Honda VFR 1200X Crosstourer. Níže najdete několik doplňujících fotografií a také pár vět o KTM, které se do časopisu nevešly.
Základním konstrukčním prvkem KTM 1290 Super Adventure je stejný ocelový rám, jako mají další modely Adventure, tedy s hliníkovou podsedlovkou a zadní profilovanou kyvnou vidlicí. O pohon se stará kapalinou chlazený čtyřtaktní dvouválec vycházející konstrukčně z motoru LC8. Motor má objem 1301 cm³ s výkonem 118 kW (160 koní) pri 8750 ot/min a maximálním kroutícím momentem 140 Nm, který je je k dispozici při 6750 ot/min.
Někým zatracovaná, někým vyhledávaná elektronika nám dáva nové možnosti a trend si žádá jejich aplikaci. Asistent rozjezdu do kopce HHC je nezvyklá, užitečná to však věc. Už se vám stalo, že někde v kopci, či při výjezdu z louky, lesa, polňačky do srázu, či výjezdu na hlavní silnici v kopečku chcípla motorka a navíc chybí od noh k zemi pár milimetrů, či centimetrů? Tak na tohle je tenhle systém dělaný. Elektronika přibrzdí na pár sekund motorku za vás a můžete se tak soustředit na rovnováhu, spojku a plyn.
Poněkud neergonomicky umístěný ovládač blinkrů nutí dávat při odbočování doleva ruku z rukojeti, nebo ji alespoň lehce povolit podle toho, jak má kdo dlouhý palec. Pro bezpečnost a komfort by měl být přepínač blíže k rukojeti, nebo alespoň v jiném úhlu.
Příjemná věcička ocenitelná z pozice řidiče pouze za šera a za tmy jsou boční přisvětlovací světlomety, umístěný na bocích kapot. Ať už jedete vlevo nebo vpravo, čidla postupně zapínají jednu, dvě, nebo tři silně svítivé diody, které přes zrcadlo a čirou optiku krásně nasvítí místo, kam jedete. Fajnová věcička umožňující včas odhalit nějakou nepatřičnost na vozovce, která je jinak schovaná "ve stínu" hlavního světlometu.
KTM 1290 je jednoznačně super cestovní motorka a odvážlivcům dovolí i přes své nestandardní rozměry pneumatik pravidelné výlety mimo asfalt. Není a nebude to lehké enduro do lesa, ale to se snad ani nedá od pohledu očekávat, byť se jistě najdou tací, kteří tuhle motorku dokážou zkrotit a ovládat i tam. Je to velká, vysoká a těžká motorka, velmi pevná v podvozku a dovolující i s kufry velmi svižné svezení. Není nejobratnější, avšak při nalezení stylu a správné manipulace se z ní stane vyhledávaná a zábavná splečnice.
Modely Adventure má KTM celkem čtyři (1050, 1190, 1190R a 1290), tedy kdo chce jezdit do terénu, Super Adventure asi chtít nebude, ovšem kdo chce na KTM jezdit komfortně po blbých cestách, rychle po dálnici a zablbnout si na okreskách, bude pro něj 1290 správná volba.
PLUSY
+ velmi silný motor
+ sportovní chování a manipulace - když chcete
+ rozsáhlá nabídka elektroniky v základní výbavě
+ interakce (provázanost) elektronických funkcí
+ elektronické poloaktivní zavěšení - super podvozek
+ MSC - velmi chytré ABS
+ nastavitelná kontrola trakce
+ tempomat
+ velká nádrž 30 l
+ vyhřívaná sedadla
+ hlavní stojan
+ LED přídavné světlomety
+ automatické denní svícení
+ automatické rozsvícení hlavních světel
+ perfektní brzdy
+ servisní interval 15.000 km
MÍNUSY
- pod 2000 ot/min nejede a škube - nutnost řadit (ale pak se dějí věci)
- zadní válec ohřívá řidičovo sedadlo
- neergonomicky umístěný ovládač blinkrů - potřeba mít extra dlouhý palec
- motorka není ideální pro postavy s nízkým vzrůstem, je holt velká :-)
Technické údaje |
|
|
|
Motor |
Čtyřtaktní kapalinou chlazený dvouválec DOHC |
Vrtání a zdvih |
108 x 71 |
Obsah (cm³) |
1301 |
Kompresní poměr |
13,1:1 |
Výkon - kW/ot. |
118/8750 |
Kroutící moment - Nm/ot. |
140/6750 |
Maximální rychlost (km/h) |
> 200 |
Naměřená spotřeba (průměr l/100 km): |
5,8 litru (najeto 1.269 km, rychlostní průměr 83 km/h) |
Převodovka |
6 stupňová |
Rozvor náprav (mm): |
1560 |
Výška sedla - stavitelné (mm): |
860-875 |
Množství paliva (l): |
30 |
Přední pneumatika |
120/70-19 |
Zadní pneumatika |
170/60-17 |
Přední odpružení |
teleskopická vidlice - zdvih 200 mm |
Zadní odpružení |
kyvná vidlice -zdvih 200 mm |
Přední brzdy |
dvoukotoučová, čtyřpístek, 320 mm |
Zadní brzda |
kotoučová, dvoupístková, 267 mm |
Pohotovostní hmotnost (kg): |
249 |