Marek Olbert, MotoRoute, 5.6.2017
Komentovaná fotogalerie a produktové video k testu Ducati Multistrada 950, uveřejněném v magazínu MotoRoute 3/2017.
Páteční hic je k zalknutí, na druhou stranu konečně letní den a těším se na testovací víkend s Multistradou. Ve slušovické prodejně M.C.F. přebírám testovací model, který ještě nemá najeté potřebné záběhové kilometry a pod pohrůžkou zablokování bankovního účtu podepisuji zápůjční smlouvu na maximální nájezd ohleduplných 300 km :-)
Motorku často kupujeme hlavně očima, takže první, co mě zaujme, je vzhled. V podstatě k nerozeznání od "velké" dvanáctistovky. V nabídce Ducati taková motorka chyběla, alespoň z mého pohledu, protože ne každý chce dvanáctistovku se 160 koňmi a Scrambler Desert Sled je přes jeho nesporně dobré silniční vlastnosti nejen vzhledově lehké "enduro".
Aby měla devětsetpadesátka skvělou prodejní cenu, použil výrobce produkční díly a udělal dobře. Rám, dvouramenná kyvná vidlice, plasty, sedlo, vše najdete u staršího objemnějšího modelu. Je tak zachována majestátnost i luxusní vzhled a prodejní cena je silně konkurenční, proti jiným litrovým motorkám v tomto cestovatelském segmentu.
Dostávám instrukce k ovládání informačního LCD displeje a elektronických pomocníků a další příjemné zjištění je jeho čitelnost na přímém slunci, která je fakt skvělá.
A teď, po sedmi letech od představení pěkné, přelomové, drsně silné dvanáctistovky, mě čeká svezení na něčem, co bych si dokázal představit v moji garáži. Testastretta 11° motor s necelým litrem objemu, konkrétně 937 cm3 a se 113 koňmi ve mě evokuje mnohem klidnější svezení, než na dvanáctistovce. Wooow... Rozjezd rozhodně není zcela plynulý a devětpade má s režimem URBAN síly na rozdávání. Ostatně v tomto režimu dává plný výkon, jen zmírňuje odezvu plynu.
DTC a ABS ze zájmu přepínám s originálního nastavení 6/3 na 0/0 a hned na první křižovatce se Multistrada staví na zadní. Divokost italských koní je i v "malém" objemu značná. Ve srovnání s mou dřívější Ducati ST2 nebe a peklo... :-) Všechno je jinak, přitom skoro stejný objem (MTS 937 vs. ST2 944), ale samozřejmě rozdílný výkon o 30 koní je asi jako koloběžka a slušná dvěstěpadesátka. Jízda je hodně dynamická... Ducati jede.
Převodovka je přesná, avšak s ohledem na najeté kilometry si ještě zřejmě všechno nesedlo, řadící páka má dost dlouhý chod a při stání na křižovatce se špatně vyřazuje. Je potřeba cuknout spojkou, nebo včas vyřadit, případně rychlosti stáhnout na jedničku a čekat na startovní zelené světlo.
Multistrada chce i s "malým" motorem závodit. Je to jako motoricky vytuněné SUV. S přibývajícímí kilometry se převodovka stává lepší a po úplném zajetí, možná po mírném doladění spojky bude vše v pořádku.
Multistradu 1200 vystřelilo v roce 2010 před konkurenci vybavení elektronikou, která byla hodně nadčasová. MTS950 má taky elektroniku, s ohledem na nižší prodejní cenu méně honosnou, zato plně funkční a po různých pokusech naprosto dostačující. Jízdní režimy SPORT, TOURING, URBAN, ENDURO, třístupňové ABS a osmistupňová vypínatelná kontrola trakce.
Na displeji jsou všechny potřebné informace s možností měnit si jejich přehled a hlavně si prohlížet změny nastavení jednotlivých jízdních režimů. Tak třeba režim Urban má nastaveno DTC na level 6 a a ABS na level 3. Pomocí tlačítek u levé rukojeti lze jednoduše všechna standardní nastavení změnit, nebo pomocníky úplně vypnout. Ovládání velmi intuitivní a jednoduché, za jízdy se zavřeným plynem lze pak jednotlivé jízdní režimy přepínat.
Na pravých ovládačích je už namontovaný spínač pro přídavná světla a vypínání elektrického okruhu je integrováno do stejného spínače jako startér. Pěkné...
Velmi dobře se mi sedí, sedlo je pohodlné a prostorné a na rovných i kroucených silnicích umožňuje jednoduše měnit polohu řidičovy sedínky ;-) Ta je se sériovým sedlem ve výšce 840 mm a doplňková sedla 820 a 860 mm je možné dokoupit později, nebo si to vhodnější objednat s novou motorku přímo z výroby. Celodenní výlet přes 200 kilometrů je v pohodě, na delší cestu nebylo možné sedadlo vyzkoušet.
Jeli jste někdy vzadu? Nedávno jsem měl možnost se svést s hodně vyježděným borcem na zadním sedadle a pocit sezení za řídítky a za řidičem je značně diametrálně odlišný. Kdysi dávno jsem jezdil vzadu na Jawě 350, tak jsem po dvaceti letech zažil kulturní šok :-) Vzadu je všechno jinak, jinak se vnímá tuhost podvozku a samozřejmě všechny fyzikální jevy jsou mnohem intenzivnější, stejně tak rychlost vypadá jinak než stejná za řídítky. No, a když můj spolujezdec řekne, že je vzadu spokojený, nijak výrazně na něj nefouká a cítí se bezpečně, musí být ta motorka fakt dobrá.
Když jsem sám odjížděl z prodejny, přišel mi podvozek v zatáčkách zepředu malinko nervózní, ale celkově tak akorát.
Po prvních kilometrech s pasažérem za městem jsem však nucen lehce přitvrdit, protože od novoty je nastavení více do měkka. Seřízení je však velmi jednoduché a rychlé. Manuálně nastavitelný podvozek mě hodně baví a vybrané komponenty Kayaba a Sachs jsou velmi kvalitní. Předních 19" palců nemá na ovládání motorky vliv a překlápí se stejně snadno jako dvanáctka se 17" kolem.
Enduro?
MTS950 není typický představitel motorky do terénu, ovšem po obutí vhodných pneumatik už bez dalších úprav, snad jen na podvozku a vhodným nastavením ABS a kontroly trakce, lze do terénu vyrazit zcela bez obav. Stupačky řidiče i spolujezdce mají sundávací gumy, takže ani zabahněná bota neklouže.
Pro divočejší akce se jistě bude hodit kryt motoru. Myslím tím opravdový plechový :-) Ovšem i se sériovým modelem s neenduro pneumatikami lze trajdat po suchých polňačkách a aktivita je to velmi zábavná. Volitelný režim ENDURO je na to přímo nastavený a s doplňkovým paketem Enduro získáte i kvaltiní kryt na motor, přídavná LED světla, mřížky na chladiče, chránič brzdového kotouče a kryt řetězu.
Pokud však spadnete, mínusem jsou blinkry integrované do krytů rukou, takže oprava bude dražší.
Potěšující je úložný prostor pod spolujezdcovým sedadlem s nářadíčkem, kde je umístěná i 5V USB a Euro 12V zásuvka. Jedna dvanáctivoltová zásuvka je taky vpředu, takže pokud potřebujete za jízdy něco napájet a nabíjet, nemusíte se omezovat.
Tak co je to za motorku? Je to Multistrada...
Když nevíte, jakou motorku si koupit, dobrou cestou se jeví motorka univerzální. Perfektní podvozek a motor na honění se supersporty, komfort srovnatelný s echt cestovními motocykly, celková konstrukce vhodná pro blbnutí v terénu a výlety mimo asfalt, velmi slušný servisní interval 15.000 km a velmi zábavná. Takovou motorkou je Ducati Multistrada 950.
# Test probíhal dva dny. První den extra horkých 20 kilometrů, druhý den přes 200 kilometrů ve 14-15°C. Spotřeba paliva byla do 6 litrů na 100 km, což je velmi příjemné. Oblečení řidiče: přilba RSA TR-01, Bunda Rebelhorn Runner II Black, riflové kalhoty Urban II Denim s kevlarem, kožené rukavice Hike Pro Black a boty Hail Black Matt. Bunda Rebelhorn Runner II Black má na koženou bundu nezvykle propracovaný ventilační systém, takže první den bylo otevřeno vše a jízda byla příjemná. Druhý den jsem zapomenul větráky zavřít, tak jsem se přesvědčil o jejich bezvadné funkci. Po uzavření mi zase bylo teplo :-) Větrání funguje!
Motor:
Typ: Testastretta, dvouválec do L, 4 Desmodromické ventily na válec, kapalinou chlazený
Zdvihový objem: 937 ccm
Vrtání x zdvih: 94 x 67,5 mm
Výkon motoru: 113 hp @ 9000 rpm
Točivý moment: 96,2 Nm při 7,750 otáčkách za minutu
Palivový systém: elektronický systém vstřikování paliva Bosch, elektronický plyn Ride-by-wire
Podvozek:
Přední odpružení: KYB 48 mm plně nastavitelná USD vidlice
Přední zdvih: 170 mm
Přední ráfek: Kolo z lehké slitiny 3"x 19"
Přední pneu: 120/70 R19
Zadní odpružení: Plně nastavitelná Sachs monoshock jednotka. Dálkové nastavení předpětí pružiny. Hliníková oboustranná kyvná vidlice
Zadní zdvih: 170 mm
Zadní ráfek: Kolo z lehké slitiny 3"x 17"
Zadní pneu: 170/60 R17
Přední brzdy: 2 x 320 mm polo-plovoucí disky, radiální 4-pístové Brembo monoblok třmeny, ABS sériově
Zadní brzdy: 265 mm kotouč, 2 plovoucími třmeny
Další info:
Palivová nádrž: 20 l
Suchá hmotnost: 204 kg
Barva: Bílá nebo červená
Záruka: 24 měsíců bez omezení ujetých kilometrů, intervaly servisu 15.000 km nebo 12 měsíců
Výška sedla: standard 840 mm (příplatková 820 - 860 mm)