Nacházíte se: TESTY MOTOCYKLŮ / Nové motocykly

Ducati Multistrada 950

Marek Olbert, MotoRoute, 5.6.2017

Komentovaná fotogalerie a produktové video k testu Ducati Multistrada 950, uveřejněném v magazínu MotoRoute 3/2017.

Páteční hic je k zalknutí, na druhou stranu konečně letní den a těším se na testovací víkend s Multistradou. Ve slušovické prodejně M.C.F. přebírám testovací model, který ještě nemá najeté potřebné záběhové kilometry a pod pohrůžkou zablokování bankovního účtu podepisuji zápůjční smlouvu na maximální nájezd ohleduplných 300 km :-) 

Motorku často kupujeme hlavně očima, takže první, co mě zaujme, je vzhled. V podstatě k nerozeznání od "velké" dvanáctistovky. V nabídce Ducati taková motorka chyběla, alespoň z mého pohledu, protože ne každý chce dvanáctistovku se 160 koňmi a Scrambler Desert Sled je přes jeho nesporně dobré silniční vlastnosti nejen vzhledově lehké "enduro".

Aby měla devětsetpadesátka skvělou prodejní cenu, použil výrobce produkční díly a udělal dobře. Rám, dvouramenná kyvná vidlice, plasty, sedlo, vše najdete u staršího objemnějšího modelu. Je tak zachována majestátnost i luxusní vzhled a prodejní cena je silně konkurenční, proti jiným litrovým motorkám v tomto cestovatelském segmentu. 

Dostávám instrukce k ovládání informačního LCD displeje a elektronických pomocníků a další příjemné zjištění je jeho čitelnost na přímém slunci, která je fakt skvělá. 

A teď, po sedmi letech od představení pěkné, přelomové, drsně silné dvanáctistovky, mě čeká svezení na něčem, co bych si dokázal představit v moji garáži. Testastretta 11° motor s necelým litrem objemu, konkrétně 937 cm3 a se 113 koňmi ve mě evokuje mnohem klidnější svezení, než na dvanáctistovce. Wooow... Rozjezd rozhodně není zcela plynulý a devětpade má s režimem URBAN síly na rozdávání. Ostatně v tomto režimu dává plný výkon, jen zmírňuje odezvu plynu. 

DTC a ABS ze zájmu přepínám s originálního nastavení 6/3 na 0/0 a hned na první křižovatce se Multistrada staví na zadní. Divokost italských koní je i v "malém" objemu značná. Ve srovnání s mou dřívější Ducati ST2 nebe a peklo... :-) Všechno je jinak, přitom skoro stejný objem (MTS 937 vs. ST2 944), ale samozřejmě rozdílný výkon o 30 koní je asi jako koloběžka a slušná dvěstěpadesátka. Jízda je hodně dynamická... Ducati jede. 

Převodovka je přesná, avšak s ohledem na najeté kilometry si ještě zřejmě všechno nesedlo, řadící páka má dost dlouhý chod a při stání na křižovatce se špatně vyřazuje. Je potřeba cuknout spojkou, nebo včas vyřadit, případně rychlosti stáhnout na jedničku a čekat na startovní zelené světlo.

Multistrada chce i s "malým" motorem závodit. Je to jako motoricky vytuněné SUV. S přibývajícímí kilometry se převodovka stává lepší a po úplném zajetí, možná po mírném doladění spojky bude vše v pořádku. 

Multistradu 1200 vystřelilo v roce 2010 před konkurenci vybavení elektronikou, která byla hodně nadčasová. MTS950 má taky elektroniku, s ohledem na nižší prodejní cenu méně honosnou, zato plně funkční a po různých pokusech naprosto dostačující. Jízdní režimy SPORT, TOURING, URBAN, ENDURO, třístupňové ABS a osmistupňová vypínatelná kontrola trakce. 

Na displeji jsou všechny potřebné informace s možností měnit si jejich přehled a hlavně si prohlížet změny nastavení jednotlivých jízdních režimů. Tak třeba režim Urban má nastaveno DTC na level 6 a a ABS na level 3. Pomocí tlačítek u levé rukojeti lze jednoduše všechna standardní nastavení změnit, nebo pomocníky úplně vypnout. Ovládání velmi intuitivní a jednoduché, za jízdy se zavřeným plynem lze pak jednotlivé jízdní režimy přepínat. 

Na pravých ovládačích je už namontovaný spínač pro přídavná světla a vypínání elektrického okruhu je integrováno do stejného spínače jako startér. Pěkné...

Velmi dobře se mi sedí, sedlo je pohodlné a prostorné a na rovných i kroucených silnicích umožňuje jednoduše měnit polohu řidičovy sedínky ;-) Ta je se sériovým sedlem ve výšce 840 mm a doplňková sedla 820 a 860 mm je možné dokoupit později, nebo si to vhodnější objednat s novou motorku přímo z výroby. Celodenní výlet přes 200 kilometrů je v pohodě, na delší cestu nebylo možné sedadlo vyzkoušet. 

Jeli jste někdy vzadu? Nedávno jsem měl možnost se svést s hodně vyježděným borcem na zadním sedadle a pocit sezení za řídítky a za řidičem je značně diametrálně odlišný. Kdysi dávno jsem jezdil vzadu na Jawě 350, tak jsem po dvaceti letech zažil kulturní šok :-) Vzadu je všechno jinak, jinak se vnímá tuhost podvozku a samozřejmě všechny fyzikální jevy jsou mnohem intenzivnější, stejně tak rychlost vypadá jinak než stejná za řídítky. No, a když můj spolujezdec řekne, že je vzadu spokojený, nijak výrazně na něj nefouká a cítí se bezpečně, musí být ta motorka fakt dobrá

Když jsem sám odjížděl z prodejny, přišel mi podvozek v zatáčkách zepředu malinko nervózní, ale celkově tak akorát.

Po prvních kilometrech s pasažérem za městem jsem však nucen lehce přitvrdit, protože od novoty je nastavení více do měkka. Seřízení je však velmi jednoduché a rychlé. Manuálně nastavitelný podvozek mě hodně baví a vybrané komponenty Kayaba a Sachs jsou velmi kvalitní. Předních 19" palců nemá na ovládání motorky vliv a překlápí se stejně snadno jako dvanáctka se 17" kolem. 

Enduro? 

MTS950 není typický představitel motorky do terénu, ovšem po obutí vhodných pneumatik už bez dalších úprav, snad jen na podvozku a vhodným nastavením ABS a kontroly trakce, lze do terénu vyrazit zcela bez obav. Stupačky řidiče i spolujezdce mají sundávací gumy, takže ani zabahněná bota neklouže.

Pro divočejší akce se jistě bude hodit kryt motoru. Myslím tím opravdový plechový :-) Ovšem i se sériovým modelem s neenduro pneumatikami lze trajdat po suchých polňačkách a aktivita je to velmi zábavná. Volitelný režim ENDURO je na to přímo nastavený a s doplňkovým paketem Enduro získáte i kvaltiní kryt na motor, přídavná LED světla, mřížky na chladiče, chránič brzdového kotouče a kryt řetězu.

Pokud však spadnete, mínusem jsou blinkry integrované do krytů rukou, takže oprava bude dražší.

Potěšující je úložný prostor pod spolujezdcovým sedadlem s nářadíčkem, kde je umístěná i 5V USB a Euro 12V zásuvka. Jedna dvanáctivoltová zásuvka je taky vpředu, takže pokud potřebujete za jízdy něco napájet a nabíjet, nemusíte se omezovat.

 

Tak co je to za motorku? Je to Multistrada...

Když nevíte, jakou motorku si koupit, dobrou cestou se jeví motorka univerzální. Perfektní podvozek a motor na honění se supersporty, komfort srovnatelný s echt cestovními motocykly, celková konstrukce vhodná pro blbnutí v terénu a výlety mimo asfalt, velmi slušný servisní interval 15.000 km a velmi zábavná. Takovou motorkou je Ducati Multistrada 950. 

# Test probíhal dva dny. První den extra horkých 20 kilometrů, druhý den přes 200 kilometrů ve 14-15°C. Spotřeba paliva byla do 6 litrů na 100 km, což je velmi příjemné. Oblečení řidiče: přilba RSA TR-01, Bunda Rebelhorn Runner II Black, riflové kalhoty Urban II Denim s kevlarem, kožené rukavice Hike Pro Black a boty Hail Black Matt. Bunda Rebelhorn Runner II Black má na koženou bundu nezvykle propracovaný ventilační systém, takže první den bylo otevřeno vše a jízda byla příjemná. Druhý den jsem zapomenul větráky zavřít, tak jsem se přesvědčil o jejich bezvadné funkci. Po uzavření mi zase bylo teplo :-) Větrání funguje!

 

Motor:

Typ: Testastretta, dvouválec do L, 4 Desmodromické ventily na válec, kapalinou chlazený

Zdvihový objem: 937 ccm

Vrtání x zdvih: 94 x 67,5 mm

Výkon motoru: 113 hp @ 9000 rpm

Točivý moment: 96,2 Nm při 7,750 otáčkách za minutu

Palivový systém: elektronický systém vstřikování paliva Bosch, elektronický plyn Ride-by-wire

 

Podvozek:

Přední odpružení: KYB 48 mm plně nastavitelná USD vidlice

Přední zdvih: 170 mm

Přední ráfek: Kolo z lehké slitiny 3"x 19"

Přední pneu: 120/70 R19

Zadní odpružení: Plně nastavitelná Sachs monoshock jednotka. Dálkové nastavení předpětí pružiny. Hliníková oboustranná kyvná vidlice

Zadní zdvih: 170 mm

Zadní ráfek: Kolo z lehké slitiny 3"x 17"

Zadní pneu: 170/60 R17

Přední brzdy: 2 x 320 mm polo-plovoucí disky, radiální 4-pístové Brembo monoblok třmeny, ABS sériově

Zadní brzdy: 265 mm kotouč, 2 plovoucími třmeny

 

Další info:

Palivová nádrž: 20 l

Suchá hmotnost: 204 kg

Barva: Bílá nebo červená

Záruka: 24 měsíců bez omezení ujetých kilometrů, intervaly servisu 15.000 km nebo 12 měsíců

Výška sedla: standard 840 mm (příplatková 820 - 860 mm)

 


Ducati Multistrada 950
Ducati Multistrada 950
Ducati Multistrada 950 (01)
Ducati Multistrada 950 (01)
Ducati Multistrada 950 (02)
Ducati Multistrada 950 (02)
Ducati Multistrada 950 (03)
Ducati Multistrada 950 (03)
Ducati Multistrada 950 (04)
Ducati Multistrada 950 (04)
Ducati Multistrada 950 (05)
Ducati Multistrada 950 (05)
Ducati Multistrada 950 (06)
Ducati Multistrada 950 (06)
Ducati Multistrada 950 (07)
Ducati Multistrada 950 (07)
Ducati Multistrada 950 (08)
Ducati Multistrada 950 (08)
Ducati Multistrada 950 (09)
Ducati Multistrada 950 (09)
Ducati Multistrada 950 (10)
Ducati Multistrada 950 (10)
Ducati Multistrada 950 (11)
Ducati Multistrada 950 (11)
Ducati Multistrada 950 (12)
Ducati Multistrada 950 (12)
Ducati Multistrada 950 (13)
Ducati Multistrada 950 (13)
Ducati Multistrada 950 (14)
Ducati Multistrada 950 (14)
Ducati Multistrada 950 (15)
Ducati Multistrada 950 (15)
Ducati Multistrada 950 (16)
Ducati Multistrada 950 (16)
Ducati Multistrada 950 (17)
Ducati Multistrada 950 (17)
Ducati Multistrada 950 (18)
Ducati Multistrada 950 (18)
Ducati Multistrada 950 (19)
Ducati Multistrada 950 (19)
Ducati Multistrada 950 (20)
Ducati Multistrada 950 (20)
Ducati Multistrada 950 (21)
Ducati Multistrada 950 (21)
Ducati Multistrada 950 (22)
Ducati Multistrada 950 (22)
Ducati Multistrada 950 (23)
Ducati Multistrada 950 (23)
Ducati Multistrada 950 (24)
Ducati Multistrada 950 (24)
Ducati Multistrada 950 (25)
Ducati Multistrada 950 (25)
Ducati Multistrada 950 (26)
Ducati Multistrada 950 (26)
Ducati Multistrada 950 (27)
Ducati Multistrada 950 (27)
Ducati Multistrada 950 (28)
Ducati Multistrada 950 (28)
Ducati Multistrada 950 (29)
Ducati Multistrada 950 (29)
Ducati Multistrada 950 (30)
Ducati Multistrada 950 (30)
Ducati Multistrada 950 (31)
Ducati Multistrada 950 (31)